Nápady na podnikanie: inšpirácia zo zahraničia

Riešenie problémov spočíva často v jednoduchých inováciách. Inšpirujte sa podnikateľskými nápadmi, ktoré si na trhu našli svoje miesto aj zákazníkov.

Fantázii sa medze nekladú a ľudia vedia byť skutočne veľmi kreatívni. Často prichádzajú na trh s nápadmi, ktoré možno na prvý pohľad vyzerajú, že nemajú šancu uspieť, no opak je pravdou. A existujú tiež také produkty a služby, že si človek povie: „Prečo toto niekomu nenapadlo skôr?!“ Firma ale potrebuje zákazníkov, preto by mal dobrý podnikateľský nápad riešiť problém viacerých ľudí. Ako sa toho chopili úspešní podnikatelia a čo vymysleli? Inšpirujte sa nápadmi zo zahraničia.

Ekologické podnikateľské nápady sú čoraz populárnejšie

Plastové slamky už nie sú cool, na trhu sú jedlé alternatívy

Ochrana životného prostredia sa dostáva čoraz častejšie do povedomia, touto témou sa začínajú zaoberať tak existujúce, ako aj nové firmy. Znížiť množstvo plastov sa snažia viacerí podnikatelia a na trh prichádzajú s rôznymi alternatívami, napríklad slamiek či jednorazových príborov. V Indii vznikla spoločnosť The Nom, ktorú založili piati mladí ľudia, ktorým osud našej planéty nebol ľahostajný. Zamerali sa na ekologickejšie stolovanie a chrániť životné prostredie sa rozhodli vytvorením vytvorili jedlých slamiek na pitie, no tiež ochutených jedlých zmrzlinových lyžičiek a koktailových miešadiel. Okrem toho začali vyrábať taktiež jedlé obaly s rastlinnou príchuťou a „mäso“ z rastlinných bielkovín. Ekologický príbor má dokonca rôzne príchute, ako vanilka, mäta či čokoláda. Vyrobené sú z pšeničnej a ryžovej múky, rastlinného oleja, cukru a príslušnej arómy. Medzi ich zákazníkov najskôr patrili reštaurácie a hotely, neskôr o výrobky prejavili záujem aj jednotlivci. V priebehu roka sa firme podarilo podpísať zmluvy v hodnote 5 miliónov dolárov so zahraničnými exportérmi a distribútormi.

Čokoládové jedlé slamky do nápojov. Zdroj: thenom.in
Čokoládové jedlé slamky do nápojov. Zdroj: thenom.in

Nápad, ako odstrániť škodcov ekologicky sa stal úspešným biznis plánom

Postreky a chemikálie sú, bohužiaľ, bežnou súčasťou pestovania plodín, no ekologickejšie riešenia sú často drahšie. V každej krajine bojujú so škodcami, ako najlepšie vedia, aj keď nie vždy ideálnym spôsobom. Švajčiarka Pia Oeschlin, vyštudovaná učiteľka ekonómie, ale prišla so zaujímavým nápadom, ako globálny problém efektívne riešiť. Počas záhradníckych kurzov, ktoré viedla, sa jej žiaci často pýtali, ako chrániť záhradu pred slimákmi, ktorí im ničili úrodu. Vtedy jej napadlo, že dobrým riešením sú jej kačice, ktoré dokážu zjesť aj 15 slimákov na jeden chod, vďaka čomu v jej záhrade nie je žiadny nevítaný návštevník s ulitou. Začala preto prenajímať svoje kačice záhradníkom ako biologickú ochranu proti škodcom. Kačky prenajíma v 2 – 5 členných skupinách za necelých 5 eur na deň. Podmienkou je dobrá starostlivosť o jej operencov. Mnohí zákazníci si kačice tak obľúbia, až si ich od Pie kúpia.

Topánkový second hand zachraňuje aj nové topánky pred spálením

Módny priemysel každoročne produkuje obrovské množstvo odpadu. Vrátené a nosené topánky často končia na skládke, pretože už nemôžu byť predané. V spaľovni taktiež neraz končia úplne nové kusy, ktoré si nikto nekúpil a zostali „visieť“ na sklade, pretože pretože už „vyšli z módy“ a skončila sa aj kolekcia, v rámci ktorej boli ponúkané. V Británii vznikla spoločnosť, ktorá takúto obuv od veľkých predajcov odkupuje a ponúka ich vo svojom malom obchode. Zachrániť aspoň čiastočne planétu od zbytočného odpadu sa takýmto spôsobom snažia manželia Simon a Helen Payne. Vytvorili topánkový second hand, pričom mnohé topánky sú úplne nové alebo nie sú natoľko poškodené či obnosené, aby ich nemohol niekto nosiť. Zároveň sa venujú charite – percento z každého nákupu je venované organizácii, ktorá pomáha ubytovať bezdomovcov. Od maloobchodníkov dostávajú taktiež spacie vaky a kabáty, ktoré darujú priamo tým, ktorí to potrebujú.

Aby ani kúsok kože nevyšiel nazmar

Český manželský pár, ktorý sa živí výrobou kožených opaskov, kabeliek, peňaženiek či zápisníkov a ich ozdobovaním vlastnou farebnou technikou s názvom Tahama, sa snaží využiť každý kúsok zostatkovej kože. Balí ich do balíčka s názvom „DIY Kožená skladačka", z ktorej možno poskladať malé 3D zvieratká – slona, psa a kravu. Jednotlivé záhyby sa spájajú voskovanou niťou a hotové výtvory sa potom môžu zavesiť na koženú šnúrku, ktorá je súčasťou balenia. Jeden balík stojí približne 10 eur.

Kožené skladačkové zvieratká. Zdroj: partahama.cz
Kožené skladačkové zvieratká. Zdroj: partahama.cz

Gastronómia ponúka široký priestor na kreatívne podnikateľské nápady

Netradičná „urob si sám“ donášková služba

Zdravá strava patrí rovnako ako ekológia do rebríčka aktuálnych spoločenských trendov. Zdravšie jedlá zaraďujú do ponúk mnohé reštaurácie. Avšak nie každý si môže dovoliť z časových či finančných dôvodov chodiť na obed či večeru mimo domu. Chcú si zdravo uvariť aj doma, no možno nevedia, ako alebo aké suroviny na to použiť. Riešenie ponúka spoločnosť Mindful Chef z Veľkej Británie, za ktorej vznikom stoja traja kamaráti. Hoci ide o donáškovú službu, v boxe sa nenachádza hotové jedlo, ale len suroviny, ktoré sú potrebné na to, aby si ho zákazníci mohli sami pripraviť. Na výber majú týždenne zo 16 rôznych receptov, dokonca aj bez lepku či mlieka, pričom porcie sú pre dvoch ľudí. Zákazník si vyberie niektoré z jedál a z Mindful Chef mu príde balík so surovinami aj presným receptom.

Mäsiarstvo bez živočíšneho mäsa zožalo úspech už pár minút po otvorení

Podobnú službu, kedy si zákazníci musia vyskladať svoje jedlo sami len z dovezených surovín, ponúka Angličan Matthew Foster. Na akékoľvek živočíšne produkty ale môžete zabudnúť. Matthew je totiž zakladateľom prvej vegánskej reštaurácie v Londýne, ktorá má v menu výlučne rastlinné hamburgery alebo párky v rožku. Kuchár taktiež založil bezmäsité mäsiarstvo, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako bežný obchod s pultmi plnými bravčoviny, hovädziny aj kuraciny. Výrobky, ktoré sa na mäso podobajú, ale okolo živočíchov ani „nešli“. Ide o rastlinné pastrami, sójové rezne alebo „kurča“ zo seitanu. Všetko je pritom navrhnuté tak, aby potraviny chutili aj vyzerali ako mäso. Dokonca sa ich výrobky varia rovnako ako mäso. Jediný rozdiel je, že náhrady sú vyrobené z rastlín, zeleniny, byliniek a korenia. Že vegánsky životný štýl ide do popredia, dokazuje veľký záujem zákazníkov už v prvý deň otvorenia netradičného mäsiarstva. Počas prvých 10 minút mali web zaplavený 100 online objednávkami a dlhé rady čakajúcich zákazníkov po celej ulici. Prevádzkovatelia sa stále snažia vymýšľať niečo jedinečné a prispôsobovať ponuku sezóne. Zaradili do nej napríklad Vianočnú rastlinnú pečenú morku.

Tradičný produkt s netradičným marketingom – aj z konzervy môže byť originálny suvenír či darček

Jedna z predajní Fantastického sveta portugalských sardiniek. Zdroj: Podnikajte.sk
Jedna z predajní Fantastického sveta portugalských sardiniek. Zdroj: Podnikajte.sk

Ak má človek pre niečo vášeň a nadšenie, vie vymyslieť zaujímavý produkt aj z takej „obyčajnej“ veci ako je rybacia konzerva. Napríklad z nej jednoduchým spôsobom urobí originálny suvenír či darček. Ide o portugalskú spoločnosť Comur, ktorá už takmer 80 rokov patrí k vlajkovým lodiam tamojšieho konzervačného priemyslu. Sú výnimoční svojou originalitou, ktorou sa aj výrazne prezentujú. Comur prevádzkuje po celej krajine 22 predajní, v každej z nich sa nachádzajú konzervy s morskými živočíchmi, ktoré hrajú farbami a originálnymi dobovými ilustráciami, vďaka čomu sú pestré aj samotné prevádzky. Plechovky sú potlačené rokmi od 1916 do súčasnosti, pričom na každej je graficky znázornená, aká významná udalosť v dejinách sa s daným rokom spája a ktorá známa osobnosť sa vtedy narodila. Vybrať si tak môžete napríklad konzervu s rokom 1989 a pripomienkou, že vtedy padol Berlínsky múr a narodili sa futbalista Gareth Bale či herec Daniel Radcliffe, ktorý stvárnil legendárneho Harryho Pottera. Niektoré obchody sú navyše zariadené tak, aby pripomínali cirkus alebo zábavný park. Veď nie nadarmo sa nazývajú Fantastický svet portugalských sardiniek.

Inšpiráciou na podnikanie sú aj deti a materstvo

Kupovať stále nové príslušenstvo pre deti nie je potrebné, stačí si požičať

Deti sú obrovskou inšpiráciou pre mnohých podnikateľov a podnikateľky, veľa nápadov sa rodí v hlavách mamičiek práve počas materskej dovolenky. Napríklad marketingová konzultantka Ekaterina Arlt-Kalthoffová z Nemecka našla spôsob, ako zabezpečiť pre svoje dieťa všetko, čo potrebuje, no bez potreby kupovať každú chvíľu nové veci. Založila spoločnosť Mami Poppins, začala spolupracovať s dodávateľom kočíkov, a tie potom prenajímala na isté obdobie. O dva roky svoju ponuku rozšírila a mierne zmenila cieľovú skupinu. Stala sa „parťáčkou“ pre cestujúce rodiny s batoľatami, prenajímať totiž začala aj autosedačky, nosiče či cestovné postieľky. No jej zákazníkmi sú nielen mamičky, ale aj hotely, ktoré chcú poskytnúť potrebnú výbavu pre deti svojich hostí.

Prečítajte si tiež

Požičovňa hračiek ponúka vždy novú zábavu pre deti

Ako sa deti vyvíjajú a rastú, menia sa ich potreby. Inak sa pozerajú aj na hry a hračky. Často ich omrzia už po pár dňoch. Potom chcú nové, čo je pre rodičov finančne náročné, neekologické a doma hračky zaberajú zbytočne veľa miesta. Shiva Kashalkar z Bostonu preto prišla na trh so zaujímavou službou – požičovňou hračiek Green Piñata Toy Share, ktoré doručujú až k dverám zákazníkov. Deti tak majú stále novú zábavu a rodičia viac času na oddych a pokojné chvíle. Zároveň sú tieto hračky šetrné k životnému prostrediu a vyrobené z neškodných, kvalitných materiálov. Hračky sú rodičom odporúčané odborníkmi a psychológmi podľa veku dieťaťa. Systém taktiež používa prediktívnu analýzu, pomocou ktorej sleduje, aké hračky si objednali zákazníci v minulosti. Zákazník môže odporúčanie schváliť alebo si vybrať sám. Prenajaté hračky si môžu objednávatelia nechať tak dlho ako chcú. Ak si dieťa niektorú hru obľúbi, môžu si ju kúpiť. V prípade, že ju vrátia, o pár dní dostanú novú sadu hračiek a použité kusy prejdú dezinfekciou predtým ako putujú do ďalšej domácnosti. Za požičanie hračiek platia zákazníci mesačný členský poplatok približne 25 dolárov.

Článok pokračuje pod reklamou

Užitočná hračka, ktorá zatočí s problémami

Hračky môžu byť pre deti veľkým pomocníkom v mnohých ohľadoch – pomáhajú im rozvíjať fantáziu, učiť sa, získavať rôzne vlastnosti. A môžu tiež pomôcť psychicky. Jednu takú hračku vymyslel majiteľ berlínskej filmovej produkčnej spoločnosti, Gerd Hahn. Keď sa on sám trápil pre firemné problémy a lámal si hlavu nad budúcnosťou svojich zamestnancov a svojej rodiny, želal si, aby jeho starosti zjedla príšera a jemu sa uľavilo. Tak vznikli plyšové príšerky Sorgenfresse s ústami na zips, v ktorých môžu problémy a frustrácie bezpečne zmiznúť. Po prvotnom úspechu, kedy sa prvé tri postavičky v malom obchode v Berlíne okamžite predali, sa Gerd rozhodol, že rozšíri ponuku aj o ďalšie. Do výroby investoval vlastné peniaze a začal spoluprácu s maďarskou továrňou. A ako nápad funguje? Svoju obavu alebo trápenie stačí napísať alebo nakresliť na papier a nakŕmiť príšerku. Malí jedáci starostí takto pomôžu deťom s ich problémami. Síce ich možno hneď nevyriešia, no ide o prvý krok, ktorý má priniesť úľavu. Po psychologickej stránke príšerky pomáhajú deťom zbaviť sa svojho strachu či obáv, na druhej strane môže potom rodič jednoduchšie prísť na problém jeho dieťaťa, keď sa pozrie do hračky a prečíta si papierik s problémom. Hračky sa tešia veľkej obľube u zákazníkov, no taktiež získali viaceré ocenenia.

Skupinka jedákov problémov z dielne Sorgenfresser. Zdroj: mybaba.com
Skupinka jedákov problémov z dielne Sorgenfresser. Zdroj: mybaba.com

Pandémia prinútila podnikateľov rozmýšľať inak – vznikli zaujímavé „korona nápady“

Pandémia koronavírusu so sebou priniesla mnohé, niekedy až šialené nápady, ktoré by za normálnych okolností asi nikomu nenapadli a možno by ani nemali taký úspech. Napríklad sólo reštaurácia na lúke. Jeden stôl, jedna stolička a lano z kuchynského okna, po ktorom k jednému zákazníkovi príde jedlo v košíku. Manželský pár zo Švédska začal v prírode ponúkať trojchodové menu, ktoré manželia sami pripravovali. Každý hosť pritom mohol zaplatiť, koľko uznal za vhodné. Pár plánuje otvoriť viac podobných sólových gastro zariadení aj po pandémii. Ide totiž podľa nich o ideálny koncept stravovania, kedy hosťa nič nerozptyľuje a jedlo si dokonale vychutná.

Obedovať sám na lúke síce môže byť fajn na „utrasenie“ myšlienok a strávenie času sám so sebou, no niekedy sa nám žiada skôr sociálny kontakt a ruch sveta. Pripomenúť ľuďom príjemné chvíle s priateľmi sa počas pandémie koronavírusu rozhodol Mexický koktailový bar v Monterrey prostredníctvom online prehrávača s názvom I Miss My Bar. Ide o webovú stránku s nakreslenou barovou miestnosťou a možnosťami pustiť si niekoľko zvukov, ako napríklad pracujúceho barmana, živú vravu či jazdiace autá. Dá sa tak vytvoriť atmosféra baru, kaviarne alebo reštaurácie, hoci si drink popíjate doma. Navyše prevádzkovateľ baru Maverick uverejňuje každý týždeň playlist niekoľkých piesní z aplikácie Spotify, ktorý si môžu poslucháči pustiť k ostatným zvukom. Služba je bezplatná, slúži skôr ako marketingový nástroj pre tento bar.

Stránka I Miss My Bar (preložená). Zdroj: imissmybar.com
Stránka I Miss My Bar (preložená). Zdroj: imissmybar.com

S originálnym korona nápadom prišiel aj majiteľ amerického klenotníctva J&M jewellers, ktorý si chcel zachrániť podnikanie a tržby počas lockdown-u. To, čo mu zostalo za múrmi zavretého obchodu, sa rozhodol dostať k zákazníkom, preto svoje šperky skryl na ulici a vytvoril tak netradičnú hru. Záujemcovia sa mohli registrovať za necelých 50 dolárov na webovej stránke, následne dostali indície, ktoré ich mali doviesť k pokladu. Hra sa organizovala po kolách a hľadači vzájomne súťažili, kto ukryté šperky nájde skôr. Prstene, retiazky, vzácne mince či čisté tehličky zlata a striebra si víťaz mohol nechať. Účastník mohol poklad taktiež vrátiť späť majiteľovi klenotníctva. Odkúpil ho za hodnotu, ktorú už vopred avizuje pri registrácii. Takým spôsobom má stále dostatok šperkov na vytvorenie hry, zároveň má dostatok financií z registračných poplatkov aj po vyplatení odmeny.

Okrem zavretých reštaurácií, barov či obchodov, boli v mnohých krajinách zavreté aj fitnescentrá a športoviská. Športovci hľadali spôsob, ako sa hýbať počas prijatých opatrení. So zaujímavým riešením prišiel Kanaďan Steve Georgiev. Spojil sa s miestnymi fitness a joga klubmi a v priebehu jedného mesiaca vytvorili koncept outdoorových hromadných cvičení, no so zachovaním protipandemických opatrení. Na dvore hotela v Toronte umiestnili 50 kupol, do ktorých denne prichádzali prívrženci cvičenia fitness a tzv. horúcej jogy. Tréneri cvičili na pódiu, ich pokyny bolo počuť z viacerých reproduktorov rozmiestnených po celom areáli, vidieť ich zasa bolo prostredníctvom video obrazoviek. Cenové balíčky sa pohybovali od cca 60 eur do cca 300 eur. O hodiny bol tak veľký záujem, že boli pravidelne vypredané.

Cvičenie v kupolách. Zdroj: archdaily.com
Cvičenie v kupolách. Zdroj: archdaily.com

Ako začať podnikať?

Originálny biznis nápad je dobrý základ, no nestačí. Potrebné je mať okolo seba správnych ľudí a v mnohých prípadoch aj financie, či dostatok času. Samotná administratíva okolo založenia firmy je pomerne náročná a povinností nie je málo. Začínajúci podnikateľ bude stáť pred rozhodnutím, akú právnu formu si zvoliť. Najčastejšie ide o rozhodovanie medzi živnosťou a s.r.o., ktoré majú množstvo odlišností a od výberu sa odvíjajú aj ďalšie povinnosti podnikateľa. Okrem vášho biznis plánu a „šperkovania“ samotného produktu, nezabudnite napríklad na:

Prečítajte si tiež
  • vedenie účtovníctva, príp. daňovej evidencie – aj v prípade, ak by sa vás týkalo daňové priznanie jedenkrát za rok, je vhodné sa na začiatku poradiť so skúseným účtovníkom ohľadne všetkých povinností (napríklad týkajúcich sa DPH pri obchodovaní so zahraničím, prípadne dobrovoľnej registrácie na DPH a pod.),
  • vybavenie elektronického prístupu na komunikáciu s finančnou správou,
  • založenie bankového účtu na podnikanie – napríklad novovzniknuté s.r.o. či obchodné spoločnosti, ktoré si otvoria podnikateľský účet v Tatra banke do jedného roka od svojho vzniku, ho majú na prvých 12 mesiacov bez poplatku. Živnostenský účetTB od Tatra banky si môžete založiť dokonca z pohodlia domova či kancelárie online cez mobilnú aplikáciu bez potreby navštíviť pobočku. 
  • zabezpečenie programu na vystavovanie faktúr, prípadne komplexnejšieho ekonomického softvéru, ktorý vám uľahčí riadenie firmy,
  • zabezpečenie eKasy pri prijímaní tržieb v hotovosti či označenie prevádzky,
  • registračné povinnosti voči Sociálnej, zdravotnej poisťovni a daňovému úradu, ale aj mnohé ďalšie, ak sa rozhodnete prijať prvého zamestnanca,
  • platenie odvodov za zamestnancov, ale aj za samotného živnostníka (zdravotné odvody platí živnostník spravidla hneď, sociálne odvody má o určitú dobu odložené).

Zdroje: Springwise.com, cnn.com, startplatz.de, schweizerbauer.ch, mybaba.com, greenpinatatoys.com, partahama.cz, mindfulchef.com, archdaily.com, comur.com, imissmybar.com, thenom.in

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Tatra banka, a. s.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Vlastný rukopis na českej koži – pár, ktorý pár ťahmi vytvára jedinečné doplnky

Vlastnoručne vyrábané a maľované kožené výrobky z dielne českého páru sa tešia obľube. Ich tvorba je na prvý pohľad iná, no od konkurencie sa líšia aj netradičným zapojením zákazníkov.

Ekologické projekty hýbu aj slovenským podnikateľským prostredím

Že sa oplatí myslieť na ekológiu aj v biznise, dokazujú viaceré úspešné projekty. Aké inovácie vymysleli slovenskí podnikatelia a akú podporu môžu zelené podniky získať?

Živnostenský účet v Tatra banke možno založiť on-line: aké sú ďalšie benefity?

Ako si založiť živnostenský účet za štyri minúty a čo podnikateľ spolu s účtom získa, prezradil Igor Dubina, produktový manažér Tatra banky.

Výhody podnikateľského účtu

Prečo by podnikateľ-fyzická osoba mal mať na podnikanie radšej osobitný podnikateľský účet, než miešať osobné financie s financiami z biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky