Živnostenský účet v Tatra banke možno založiť on-line: aké sú ďalšie benefity?

Ako si založiť živnostenský účet za štyri minúty a čo podnikateľ spolu s účtom získa, prezradil Igor Dubina, produktový manažér Tatra banky.

Podnikanie živnostníka sa v mnohých smeroch líši od podnikania s.r.o-čky či akciovej spoločnosti, čo sa odráža aj na tom, čo potrebuje od banky, v ktorej si vedie podnikateľský účet. To je dôvod, prečo sa Tatra banka, ktorú renomovaný časopis Global Finance v roku 2020 vyhlásil za najlepšiu digitálnu banku sveta, rozhodla vytvoriť osobitný druh podnikateľského účtu pre živnostníkov a slobodné povolania. Ten si je možné založiť aj na diaľku, bez potreby navštíviť pobočku osobne. Živnostníci navyše môžu získať viaceré benefity, ktoré im uľahčia podnikanie. Igor Dubina, produktový manažér Tatra banky, v rozhovore pre Podnikajte.sk prezradil:

  • ako môže živnostenský účet ovplyvniť podnikanie,
  • ako si založiť účet online,
  • či to zvládne aj úplný technický „analfabet“ a čo robiť, ak si s procesom založenia na diaľku podnikateľ nevie rady,
  • akú rolu hrá podnikateľský účet pri žiadaní o úver,
  • či si môžu podnikateľský účet založiť online aj s.r.o.-čky a aké výhody má založenie účtu v Tatra banke pre podnikanie právnických osôb.

Výhody živnostenského účtu – ako vďaka nemu môže podnikateľ výrazne ušetriť na nákladoch?

Podnikanie bez bankového účtu je dnes už prakticky nemožné. Aké majú v tomto smere živnostníci možnosti?

Hoci legislatíva im na jednej strane neprikazuje viesť žiadny účet a podnikateľ môže fungovať len s hotovosťou, na druhej strane dnes nevyzerá dobre, ak zákazníkovi vystaví faktúru iba s hotovostným spôsobom úhrady. Takže ťažko si v realite predstaviť, že by mohol podnikateľ fungovať bez účtu, navyše platby nad 5 000 môžu byť už len bezhotovostné. V jednom z našich prieskumov sme zistili, že medzi najčastejšie faktory, ktoré klienti pri výbere banky zohľadňujú, je nielen výška mesačných poplatkov, ale aj internet banking a služby vo všeobecnosti. Väčšina živnostníkov by privítala, keby boli služby šité priamo pre ich potreby. Pred pár rokmi ešte nemali možnosť založiť si živnostenský účet a využívali balíky určené pre s. r. o. a akciové spoločnosti. Zistili sme ale, že ich potreby sa skôr podobajú fyzickým osobám, preto sme vytvorili živnostenský účet, ktorý obsahuje podobné služby ako osobné účty – neobmedzené výbery z našich bankomatov či neobmedzené množstvo automatizovaných transakcií. Odlišujú sa aj benefitmi, ktoré sa so živnostenským účtom spájajú.

O aké výhody ide?

Jednou z tém, ktoré živnostníci riešia, je podpora podnikania – financie na nákup zariadenia v začiatkoch a podobne. Preto každý živnostník, ktorý u nás má tento účet aspoň 3 mesiace, má obrat minimálne 500 eurnie je vo finančných problémoch (napr. exekúcia), dostane od Tatra banky financovanie vo výške 1 500 eur. Peniaze môže využiť na zariadenie prevádzky či nákup zásob, ktoré potrebuje na rozbehnutie podnikania. Napríklad kaderníčka financie použije na vlasové doplnky, potrebnú kozmetiku či kadernícke kreslo. Ide o kreditnú kartu, ktorá má 51 dňovú odloženú splatnosť, čo znamená, že pokiaľ danú sumu vráti do tejto lehoty, neplatí žiadne úroky. Po 9 mesiacoch môžu živnostníci získať aj financovanie splátkového alebo kontokorentného úveru. 

Prečítajte si tiež

Pre záujemcov o POS terminál sme nedávno priniesli novinku, ktorou je aplikácia Tatra banka POS, vďaka ktorej sa z Android smartfónu stane platobný terminál. Okrem štandardných kamenných prevádzok, aplikácia poteší aj obchodníkov, ktorí ponúkajú služby v teréne, napríklad taxikárov. Táto aplikácia umožňuje platiť platobnou kartou, smartfónom alebo inteligentnými hodinkami. Navyše je bez akýchkoľvek mesačných poplatkov.

V rámci spolupráce so spoločnosťami, ktoré sa venujú zakladaniu živností, môžu klienti získať napr. refinancovanie poplatku za založenie živnosti a pod. V súvislosti s účtovníctvom živnostenský účet ponúka ďalšiu výhodu – prepojenie účtu a účtovníctva. Cez internet banking si vie živnostník exportovať súbory v XML formáte a nahrať ich priamo do svojho účtovného softvéru. Alebo prostredníctvom našej novinky, Premium API. Táto služba umožňuje automatické doťahovanie transakcií, pohybov, zostatkov priamo do účtovného softvéru.

Prečítajte si tiež

Koľko takýto účet stojí?

Keďže chceme podporiť začínajúcich podnikateľov, minimálne prvých 12 mesiacov majú živnostenský účet bez poplatkov bez akýchkoľvek podmienok . Následne nemusia za účet platiť ani počas ďalších mesiacov. Stačí, aby v danom mesiaci prijali bezhotovostnú platbu aspoň 500 eur.

Ako založiť živnostenský účet – osobný vs online postup

Ak sa živnostník rozhodne pre založenie živnostenského účtu v Tatra banke, ako má postupovať?

Tak, ako je viacero možností založenia živnosti, tak je aj viacero možností založenia účtu. Jednou z nich je fyzické požiadanie o účet. To znamená, že klient príde do ktorejkoľvek pobočky Tatra banky na Slovensku a požiada o živnostenský účet. Po overení dokumentov a úvodnom rozhovore s pracovníkmi a zodpovedaní otázok podľa AML zákona (ochrana pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti), klientovi účet otvoria. Následne spolu ešte nastavia limit na karte, spôsob jej doručenia a heslo pre e-mailový výpis z účtu. Účet môže živnostník využívať hneď po odchode z pobočky. Pri otvorení účtu totiž klienti od nás dostávajú digitálnu debetnú kartu, ktorú si môžu uložiť v Google Pay alebo Apple Pay a hneď ju využívať na platby či výbery z bankomatov. Doteraz bolo nutné čakať na fyzickú kartu. Druhou možnosťou je otvorenie živnostenského účtu online.

V čom je tento postup iný od založenia účtu v pobočke?

Odlišuje sa v tom, že prakticky nie je potrebné navštíviť kamennú prevádzku. Máme klientov, ktorí si otvorili živnostenský účet online a doteraz nepotrebovali navštíviť banku osobne. V prípade otvorenia živnostenského účtu na diaľku, je potrebné mať smartfón a stiahnutú aplikáciu Tatra banky. Postup sa líši podľa toho, či ide o existujúceho klienta banky (má u nás osobný účet) alebo o úplne nového zákazníka.

Čo má pri zakladaní podnikateľského účtu online robiť podnikateľ, ktorý ešte nie je vaším klientom?

Ak podnikateľ u nás účet ešte nemá, musí si stiahnuť našu mobilnú aplikáciu Tatra banka, následne vybrať voľbu „Digitálny živnostenský účet“ a následne zadať svoje osobné údaje, naskenovať občiansky preukaz, overiť sa pomocou tvárovej biometrie a zodpovedať doplňujúce otázky. Následne zadá IČO, vyplní údaje o firme a odsúhlasí legislatívne otázky. Po prejdení všetkých krokov je možné účet ihneď používať, avšak len na prijímanie platieb. Na odosielanie, výber financií či iné transakcie, je ešte potrebné zaslať emailom na adresu: [email protected] elektronické živnostenské oprávnenie a počkať na jeho overenie, čo štandardne prebehne do 24 hodín.

V čom je postup iný v prípade, že už je živnostník klientom Tatra banky?

Mnohí klienti, ktorí si otvorili živnostenský účet online, doteraz nepotrebovali navštíviť banku osobne.

Postup je v zásade rovnaký, len o niečo kratší, nakoľko osobné údaje o podnikateľovi už máme. Stačí preto, ak si otvorí aplikáciu Tatra banka, klikne na „pridať účet“ a vyberie si „Digitálny Živnostenský účet“. Postup založenia začína až pri zadaní IČO, potrebné sú ďalšie údaje o firme či odsúhlasenie legislatívnych otázok. Aj v tomto prípade platí, že živnostník môže účet začať používať ihneď, avšak len na prijímanie platieb. Na ďalšie transakcie je potrebné zaslať potrebné dokumenty do banky a počkať na overenie.

Doklady potrebné na založenie účtu

Ktoré doklady banka vyžaduje pri založení online a pri založení v pobočke banky? Je v niečom rozdiel?

V oboch prípadoch sa vyžaduje občiansky preukaz podnikateľa a živnostenské oprávnenie. To môže byť vytlačené a overené, no stačí aj v elektronickej podobe. Pokiaľ je elektronické, pracovník v pobočke poskytne svoj pracovný mail, na ktorý ho podnikateľ odošle. Následne ho banka overí. V prípade online založenia sa tento dokument zasiela mailom ako posledný krok. Žiadne ďalšie dokumenty nepotrebujeme, naše systémy sú prepojené s verejne dostupnými registrami, takže po zadaní IČO živnostníka máme väčšinu údajov k dispozícii.

A ako je to v prípade SZČO či fyzickej osoby podnikajúcej v rámci slobodného povolania?

Keďže slobodné povolania podnikajú na základe iného ako živnostenského oprávnenia, banke predkladajú špecifický doklad na preukázanie svojej podnikateľskej činnosti – napríklad advokát predloží občiansky preukaz a preukaz advokáta, prípadne rozhodnutie o zapísaní do zoznamu advokátov Slovenskej advokátskej komory. Daňový poradca svoju činnosť zasa preukáže osvedčením na výkon daňového poradenstva vydaný Slovenskou komorou daňových poradcov.

Článok pokračuje pod reklamou

Založenie živnostenského účtu online netrvá ani 15 minút a zvládne to aj technický „analfabet“

Koľko času približne bude podnikateľ potrebovať na založenie?

Klient Tatra banky zvládne založiť živnostenský účet cez mobil približne za 4 minúty, „neklient“ za asi 14 minút. Overenie dokladov, aby mohol byť účet plne funkčný, štandardne prebieha do niekoľkých hodín, najneskôr nasledujúci deň. Ihneď po overení o čom klienta informujeme SMS správou a emailom sa dá účet využívať na všetky transakcie.

Znamená to, že proces založenia živnostenského účtu online zvládne aj priemerný používateľ počítača či smartfónu?

Myslím si, že áno, celý proces je veľmi intuitívny. Navyše máme demo verziu, ktorú si môže podnikateľ vyskúšať pred tým, ako si založí účet „na ostro“. Prejde si v nej jednotlivé kroky a potrebné náležitosti. Taktiež je tu pre zákazníkov kontaktné centrum DIALOG Live dostupné 24 hodín 7 dní v týždni. Podrobný postup založenia účtu je tiež priamo na našej webovej stránke, a to vo forme krok za krokom. Prípadne klientom pomôžu vyškolení pracovníci priamo v pobočke. Účet cez mobil založia spoločne s podnikateľom - takýmto spôsobom chceme docieliť, aby si klienti zvykli na aplikáciu a vedeli ju využívať aj v budúcnosti.

Podnikatelia môžu online využiť každodenný platobný styk aj načerpať úver

Čo všetko môžu vybaviť cez smartfón bez návštevy pobočky?

Môže napríklad prijímať aj uhrádzať platby, vyberať peniaze, platiť inkaso či nastaviť trvalé príkazy a ďalšie činnosti spojené s platobným stykom. V blízkej budúcnosti taktiež pripravujeme inováciu v podobe digitálnej kreditnej karty na financovanie podnikania, ktorú si môže klient aktivovať priamo v mobilnej aplikácii a ihneď po aktivácii plnohodnotne využívať. Samotný plast mu bude doručený poštou na ním zvolenú adresu.

Prečítajte si tiež

Mnohí podnikatelia na rozbeh podnikania využívajú úver. Je ho možné vybaviť aj na diaľku?

Pokiaľ si podnikateľ vybavuje úver, musí prísť do pobočky osobne. Potrebujeme totiž doklady ako výkazy či potvrdenie o podaní daňového priznania. Pokiaľ mu úver predschválime, môže si ho načerpať cez aplikáciu a do banky už ísť nemusí. To znamená, že peniaze mu prídu priamo na jeho účet, čo uvidí aj v aplikácii.

Je dôležité, aby mal podnikateľ – žiadateľ o úver, v banke históriu? 

Aby mohol živnostník žiadať o úver, musí byť našim klientom aspoň 9 mesiacov, pričom nemusí mať ešte podané ani prvé daňové priznanie. V tomto prípade je veľkou pomocou, ak má podnikateľský účet v našej banke, pretože tak vieme zistiť jeho podnikateľské aktivity a pohyby na účte. Vidíme obraty a vieme mu tak aj sami ponúknuť úver v istej výške.

Založenie účtu online pre s.r.o.

Môžu si založiť podnikateľský účet v Tatra banke online taktiež s.r.o.-čky?

Áno, je to možné, zatiaľ pre jednoosobové s.r.o.-čky. Túto možnosť majú u nás od konca júla  k dispozícii klienti aj neklienti banky.

V čom sa líši proces založenia oproti živnostníkom?

Na 99 % je rovnaký ako pri živnostenskom účte. Jedným veľkým benefitom v prípade s.r.o.-čiek je, že od nich dokonca nevyžadujeme ani doklad o podnikaní (výpis z obchodného registra). Potrebné doklady získame vo vlastnej réžii a tým klientovi šetríme nielen čas ale aj financie.

Prečítajte si tiež

Dostanú k podnikateľskému účtu benefity aj s.r.o.-čky?

Výrazným plusom je, že ak si jednoosobová s.r.o.-čka založí účet online cez mobilnú aplikáciu Tatra banka, má vedenie účtu bez poplatkov na 12 mesiacov. Rovnako ako živnostníci, aj s.r.o.-čka má nárok na kreditnú kartu s financovaním a to po 3 mesiacoch od založenia účtu. A rovnaké pravidlá platia aj pri žiadosti o úver.

Na čo sa môžu podnikatelia ešte tešiť? Čo pre nich v Tatra banke pripravujete?

Naším cieľom do budúcnosti je aj naďalej zjednodušovať život podnikateľom a prinášať im nové digitálne produkty a služby. Aj týmto spôsobom im chceme zjednodušiť a uľahčiť komunikáciu s bankou a pomôcť im napredovať v ich podnikaní.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Tatra banka, a. s.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Centrálny register účtov – otázky a odpovede

Čo je centrálny register účtov, ktoré údaje sa do neho zapisujú a aké povinnosti majú banky? Odpovede na tieto a aj iné otázky nájdete v našom článku.

Centrálny register účtov od 1. 5. 2022

Čo je centrálny register účtov a ktoré údaje sa do neho zapisujú? Komu môžu byť zapísané údaje poskytnuté a aké sankcie hrozia za porušenie povinností?

Porovnanie podnikateľských účtov v roku 2022

Stručný prehľad toho, aké služby a za akú cenu ponúkajú banky podnikateľom pri bankových účtoch a zdôraznenie základných odlišností, výhod a nevýhod.

Centrálny register účtov: kedy sa zriadi a čo v ňom bude?

Parlament schválil zákon, ktorý upravuje práva a povinnosti súvisiace s prevádzkou registra účtov. Aké údaje budú banky nahlasovať a ako dlho k nim budú mať oprávnené orgány prístup?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky