Kedy pri nehode v Česku, Rakúsku, Maďarsku, Slovinsku či Chorvátsku privolať políciu, čo (nie) je povinnou výbavou vozidla a aké sú limity pre alkohol? Podstatné informácie pre motoristov.
Pri každej ceste do zahraničia autom, či už za oddychom, alebo za prácou, je dôležitá príprava. Nestačí len doplniť pohonné hmoty, kúpiť si diaľničnú známku pre danú krajinu či poriadne naplánovať trasu. Ak sa chce vodič vyhnúť nepríjemnostiam či „mastnej“ pokute, mal by si pred vycestovaním zistiť, aké dopravné predpisy a pravidlá platia v krajinách, cez ktoré bude prechádzať. Napríklad, kedy je potrebné pri nabúraní auta privolať políciu, na aké číslo a ako pri nehode/škodovej udalosti postupovať, čo treba v aute určite mať či ako sa líšia limity pre alkohol. Prehľad pravidiel v okolitých krajinách, ale aj obľúbených dovolenkových destináciách Slovinsku a Chorvátsku, približujeme v článku.
Pravidlá cestnej premávky na Slovensku
Čo treba dodržiavať na slovenských cestách, upravuje najmä Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Stanovuje pravidlá týkajúce sa vodičských preukazov či dopravného značenia, povinnosti účastníkov cestnej premávky, postup pri škodovej/nehodovej udalosti, zodpovednosti a sankcie a iné.
Nehoda/škodová udalosť na Slovensku
V prvom rade je dôležité poznať pravidlá na domácich cestách. Okrem pravidiel cestnej premávky je dôležité vedieť rozlíšiť, čo sa podľa slovenských predpisov (ne)považuje za škodovú udalosť. Platí totiž, že k škodovej udalosti políciu volať netreba. Ak ale nehoda znaky škodovej udalosti nespĺňa, políciu je potrebné zavolať.
Ako sa uvádza na stránke ministerstva vnútra, škodovou udalosťou sa rozumie udalosť v cestnej premávke, priamo súvisiaca s premávkou vozidla a pri ktorej
- nebola usmrtená ani zranená osoba,
- nebola znefunkčnená cesta alebo všeobecne prospešné zariadenia,
- alebo neunikli nebezpečné veci.
Naopak, škodovou udalosťou nie je, ak:
- nie je splnená niektorá z povinností účastníka škodovej udalosti,
- vodič zúčastneného vozidla je pod vplyvom alkoholu/inej návykovej látky a odmietol sa podrobiť vyšetreniu na zistenie ich požitia,
- alebo sa účastníci udalosti nedohodli na jej zavinení.
Najzásadnejším rozlišovacím znakom je dohoda na zavinení danej udalosti v premávke. „Uvedené v praxi znamená, že pokiaľ splníte podmienky vyššie uvedené a s iným účastníkom udalosti v cestnej premávky sa dohodnete na tom, kto nehodu zavinil a toto písomne uvediete na tlačive o nehode a potvrdíte podpisom, nie je nutné volať políciu,“ uvádza ministerstvo vnútra. Aj keď sa tým osoba zodpovedná za vznik škody vyhne zodpovednosti za priestupok spáchaný porušením niektorých z ustanovení zákona o cestnej premávke, treba zdôrazniť, že sa nezbaví zodpovednosti nahradiť škodu vzniknutú na zúčastnenom vozidle alebo inom majetku. „V prípade náhrady škody, najmä prostredníctvom poisťovne (povinného zmluvného poistenia), je vypísanie a podpísanie uvedeného tlačiva, účastníkmi škodovej udalosti, dôležité pre predídenie neskorším nedorozumeniam pri oznámení škodovej udalosti príslušnej poisťovni v súvislosti s poistným plnením vzniknutej škodovej udalosti,“ vysvetľuje rezort vnútra.
V celom procese je kľúčové vyplnenie správy o nehode – na stiahnutie tu. Toto tlačivo je vhodné mať vždy so sebou vo vozidle. Po jeho vyplnení, ak je to možné, je dobré odfotiť si miesto nehody a rozsahu poškodenia. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že pri oznámení nehody poisťovni netreba zabudnúť uviesť, kde a kedy by mohlo byť vozidlo obhliadnuté odborníkom z poisťovne. Tlačivo treba bezodkladne odovzdať príslušnej poisťovni.
Viac informácií o poistení auta a postupe pri nehode/škodovej udalosti uvádzame v článku Poistenie auta (nielen) do zahraničia v kocke.
Ak ide o dopravnú nehodu, je nutné zotrvať na mieste, vykonať opatrenia na záchranu života a majetku a zavolať políciu.
Alkohol za volantom na Slovensku
Na Slovensku platí nulová tolerancia alkoholu za volantom. Do výšky 1 promile hrozí vodičovi zadržanie vodičského preukazu a pokuta. Ak je u neho zistená hodnota viac ako 1 promile, vníma sa to ako trestný čin.
Povinná výbava auta na Slovensku
Ako sa uvádza na stránke slovensko.sk, na slovenských cestách musia mať osobné automobily v povinnej výbave nasledovné:
- homologizovaný prenosný výstražný trojuholník,
- bezpečnostný reflexný odev podľa normy EN ISO 20471 (napr. vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka); umiestnený v dosahu zo sedadla vodiča vozidla,
- náhradné koleso (disk s pneumatikou), kľúč na matice/skrutky kolies a príručný zdvihák,
- lekárnička podľa predpisov štátu evidencie vozidla.
Pravidlá cestnej premávky v zahraničí: Česko, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Slovinsko a Chorvátsko
V okolitých krajinách, ale aj v Slovinsku či Chorvátsku, do ktorých Slováci často cestujú vlastným autom, platia veľmi podobné pravidlá cestnej premávky ako na našich cestách. Avšak, isté odlišnosti existujú a pred vycestovaním autom je vhodné ich poznať. Súhrn podstatných informácií prinášame v nasledujúcej časti článku.
Dopravná nehoda/škodová udalosť v zahraničí
Vo väčšine vymenovaných krajín nie je potrebné volať políciu, pokiaľ ide len o škodovú udalosť. Čo sa za ňu považuje sa už môže mierne líšiť, no v zásade panuje zhoda v tom, že políciu je nutné volať, ak sa niekto pri udalosti zranil alebo došlo k zásadnejšiemu poškodeniu vozidla/majetku tretej osoby. Napríklad v Česku je to hmotná škoda prevyšujúca 200-tisíc Kč (cca 8 114,20 eura) na jednom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí. Políciu je potrebné volať aj vtedy, ak sa účastníci udalosti medzi sebou nedohodli na jej zavinení, resp. niektorý z účastníkov odmietne poskytnúť svoje údaje pre vyplnenie správy o nehode. Zároveň sa polícia volá, ak došlo k poškodeniu majetku tretej osoby (vynímajúc vozidlo/veci prepravované vo vozidle účastníka nehody), ak došlo k poškodeniu alebo zničeniu súčastí alebo príslušenstva pozemnej komunikácie (zvodidlá, dopravné značenie a pod.) alebo ak vodič sám nevie zabezpečiť obnovenie plynulosti premávky.
V Rakúsku platí, že ak sa účastník cestnej premávky pri nehode zraní, je nevyhnutné oznámiť to polícii. Stačí, že ide len o menšie zranenie, ako pomliaždeniny a odreniny, prípadne podozrenie, že niekto môže byť zranený a políciu je nutné privolať. Ak vznikne iba škoda na majetku, políciu netreba volať v prípade, že sa obe strany dohodli a vymenili si potrebné údaje. V opačnom prípade je privolať políciu povinnosťou zúčastnených strán. Treba myslieť na to, že pokiaľ sa má škoda na vozidle riešiť cez havarijné poistenie, zvyčajne poisťovňa vyžaduje potvrdenie policajnej správy (napríklad v prípade škody spôsobenej zverou).
Upozornenie: Ak v Rakúsku zavoláte políciu k udalosti, pri ktorej došlo len ku škode na majetku a obe strany si mohli vymeniť údaje, je nutné rátať s poplatkom za tiesňové volanie vo výške 36 eur.
Na druhej strane, napríklad v Poľsku platí tak ako u nás, že ku škodovej udalosti políciu volať nie je nutné, k nehode áno. „V každom prípade platí, že policajti sú vždy povinní dostaviť sa na žiadosť účastníkov nehody. Ak teda účastníci dopravnej nehody majú akékoľvek pochybnosti, netreba váhať si toto právo uplatniť,“ uviedla pre Podnikajte.sk Oľga Kapisz z Konzulárneho oddelenia Veľvyslanectva SR vo Varšave. Zároveň dodáva, že privolanie polície má v tejto krajine nasledovné výhody:
- Správa o dopravnej nehode vypracovaná políciou jasne identifikuje vinníka, a teda presne určuje, ktorý vodič si musí aktivovať poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú tretím osobám.
- Správa vypracovaná políciou má silnejšiu dôkaznú hodnotu ako vyhlásenie vypracované stranami zúčastnenými na zrážke.
- Tento dokument tiež nevyžaduje potvrdenie v následnom konaní pre poisťovňu.
- Nahliadnutím do záznamov o vozidle môže polícia potvrdiť, či a kde je vinník nehody poistený.
Pokiaľ ide o obľúbenú dovolenkovú destináciu Slovákov - Chorvátsko, k dopravnej udalosti nie je nutné volať políciu v prípade malej materiálnej škody. Ako pre Podnikajte.sk uviedol Peter Krištof z Veľvyslanectva SR v Záhrebe, kedy sa ešte škoda považuje za malú a kedy už nie, zákon explicitne neurčuje. „Je na zvážení účastníka dopravnej nehody, či políciu zavolá,“ vysvetľuje a dodáva, že povinnosťou je to v prípade, ak sú účastníci dopravnej nehody zranení, prípadne sú obete na životoch.
V prípade škody na vozidle odporúča veľvyslanectvo SR v Záhrebe na svojej webovej stránke požiadať políciu o záznam o dopravnej nehode, bez ktorého nemôže vodič prekročiť štátnu hranicu a bude ho potrebovať pre poisťovňu na Slovensku. „Záznam o dopravnej nehode (ZAPISNIK O OČEVIDU) nedostanete na mieste nehody, vydajú vám ho na príslušnom policajnom oddelení, ktoré nehodu riešilo, za správny poplatok cca 5 eur (asi za 2 – 3 dni),“ uvádza sa na webovej stránke rezortu zahraničných vecí.
Vo všeobecnosti je ale postup v prípade dopravnej udalosti v zásade všade rovnaký:
- V prvom rade je potrebné vypnúť motor vozidla, zachovať pokoj a rozvahu a nekonať zbrklo.
- Následne je potrebné zaistiť miesto nehody výstražným trojuholníkom, výstražnými svetlami a obliecť si reflexnú vestu.
- Zistiť stav účastníkov nehody (vodičov, spolujazdcov, chodcov, cyklistov a pod.), ak je niekto zranený, poskytnúť prvú pomoc a volať zložky záchranného systému.
- Nerobiť nič, čo by mohlo znemožniť riadne vyšetrenie nehody (najmä pri požití alkoholu, omamných a psychotropných látok), vozidlá nepremiestňovať, iba v prípade, že je nutná obnova prevádzky vozidiel hromadnej dopravy (ale je potrebné vyznačiť na vozovku ich postavenie či stopy).
- Ak došlo k poškodeniu všeobecne prospešného zariadenia (verejné osvetlenie, dopravná značka, semafor a podobne), nahlásiť to polícii.
- Preukázať spolu s ďalšími účastníkmi nehody (vrátane svedkov udalosti) svoju totožnosť a údaje k vozidlám.
- Miesto nehody a poškodené vozidlá odfotiť, ak to neohrozuje bezpečnosť vodiča/účastníka nehody.
- Vyplniť formulár o hlásení škody pre poisťovňu (ak nechce druhý vodič poskytnúť svoje údaje, treba volať políciu, je vhodné zapísať si značku vozidla). Vhodné je vymeniť si aj telefónne čísla alebo mailové adresy, aby sa dalo znovu spojiť, ak sa na niečo zabudne.
Poznámka: Správa o nehode môže byť v akomkoľvek jazyku, v zahraničí je však ideálne využiť anglickú verziu formulára alebo správu v jazyku danej krajiny. Podrobnosti aj formulár na stiahnutie možno nájsť v článku Poistenie auta (nielen) do zahraničia v kocke.
Dôležité telefónne čísla v zahraničí
Pri nehode, ale aj v inom nebezpečenstve, je dôležité poznať telefóne čísla záchranných zložiek. Všeobecné tiesňové volanie vo všetkých európskych krajinách je na čísle 112. Jednotlivé záchranné zložky majú potom už krajiny rozličné, výnimkou je Slovensko a Česko, ktoré ich majú rovnaké:
- 150 (hasiči),
- 155 (záchranka),
- 158 (polícia).
V Poľsku možno v prípade poruchy vozidla kontaktovať Národnú núdzovú cestnú službu na telefónnom čísle 9637. Pre záchranné služby platia čísla:
- 998 (hasiči),
- 999 (sanitka),
- 997 (polícia).
V prípade technických problémov na maďarských cestách možno požiadať o platenú asistenciu prostredníctvom Maďarského autoklubu (Magyar Autóklub) na telefónnom čísle 188 z maďarského čísla alebo +36 1 345 17 44 zo slovenského čísla. Pre záchranné zložky platia čísla:
- 107 (polícia),
- 105 (hasiči),
- 104 (záchranka).
Pri poruche vozidla v Rakúsku možno využiť asistenčné služby OAMTC a ARBÖ na číslach 120 a 123. Záchranné zložky majú nasledovné čísla:
- 122 (hasiči),
- 144 (záchranka),
- 133 (polícia).
V Slovinsku pri poruche vozidiel poskytuje pomoc Automobilový zväz Slovinska (AMZS) na telefónnom čísle 1987 alebo +386 1 530 5353. Pre volanie hasičov a záchranku slúži tiesňové volanie na číslo 112 a políciu 113.
Pri dovolenkovaní v Chorvátsku je dôležité vedieť nasledovné núdzové čísla:
- 1987 (pomoc motoristom HAK)
- 193 (hasiči)
- 192 (polícia)
- 194 (záchranka)
- 195 (námorná záchranná služba)
Upozornenie: Zabudnúť netreba na príslušnú predvoľbu pre tú-ktorú krajinu.
Alkohol za volantom: pravidlá a tolerancie v zahraničí sa líšia
Podobne ako na Slovensku, ani v Česku a Maďarsku nie je povolené pred alebo počas jazdy užiť alkohol. Aj za zistené minimálne stopové množstvá v krvi hrozia vodičovi postihy vo forme pokuty či odňatia vodičského preukazu. Sú ale aj krajiny, v ktorých je isté množstvo tolerované.
V Poľsku ide o hladinu 0,2 promile, v Rakúsku či Slovinsku je toto maximum na hodnote 0,5 promile. Treba však myslieť na ďalšie súvislosti – napríklad v Rakúsku je zistenie alkoholu (hoci len do 0,5 promile) v prípade vodiča, ktorý zapríčiní nehodu, zásadnou priťažujúcou okolnosťou. Navyše, ak je síce hladina alkoholu nižšia ako 0,5 promile, no vodič stratí schopnosť viesť vozidlo pre užitie alkoholu v kombinácii s únavou či užitím liekov, riskuje pokutu a trestné stíhanie či odobratie vodičského preukazu. Prekročenie stanoveného maxima znamená trestný čin.
V Slovinsku zasa platí, že hladina 0,5 promile je tolerovaná len vtedy, ak vodič nejaví známky ovplyvnenia. Výnimkou sú ale profesionálni vodiči, vodiči autobusov alebo vodiči, ktorí prepravujú deti. Vtedy platí nulová tolerancia alkoholu.
V Chorvátsku platí, že pri obsahu alkoholu v krvi nad 0,5 g/kg (nad 0,5 promile) hrozí pokuta od 400 do 660 eur, pri vyšších hodnotách od 1 do 1,5 g/kg (od 1 do 1,5 promile) môže vodič dostať pokutu až do 2 000 eur a riskuje zadržanie vodičského oprávnenia na pol roka.
Povinná výbava auta v zahraničí
V jednotlivých krajinách platia odlišné požiadavky na povinnú výbavu osobných vozidiel. V Česku je nutné mať so sebou podľa predmetnej vyhlášky nasledovné:
- náhradné koleso a príslušenstvo na jeho výmenu;
- autolekárničku obsahujúcu hotový obväz s jedným a dvomi vankúšikmi, náplasť, škrtidlo, rukavice, zahnuté nožničky, izotermickú fóliu (počty závisia od veľkosti lekárničky),
- výstražný trojuholník,
- hasiaci prístroj (platí pre vozidlá kategórie M2 a M3, teda pre autobusy).
V Poľsku sú hasiace prístroje povinné aj v prípade osobných automobilov. Výbava musí obsahovať aj výstražný trojuholník, lekárnička je len odporúčaná.
Na maďarských cestách musí byť vozidlo vybavené trojuholníkom, lekárničkou a reflexnou vestou.
V Rakúsku povinná výbava zodpovedá štandardom platným na Slovensku – teda je potrebné mať výstražný trojuholník, bezpečnostný reflexný odev, náhradné koleso (disk s pneumatikou), kľúč na matice/skrutky kolies a príručný zdvihák, lekárničku. V zásade rovnakú výbavu je potrebné mať aj v Chorvátsku či Slovinsku.
Zaujímavosťou je, že súčasťou povinnej výbavy auta v Slovinsku má byť aj sada náhradných žiaroviek. Podobne uviedol P. Krištof z Veľvyslanectva SR v Záhrebe, že aj v Chorvátsku môže byť v závislosti od vozidla potrebné aj ďalšie vybavenie, ako napríklad náhradné žiarovky (nie LED alebo Xenon). „V zimných podmienkach je na určitých úsekoch ciest povinná aj zimná výbava, ako napríklad snehové reťaze. Odporúča sa mať hasiaci prístroj, hoci to nie je zo zákona povinné (povinnosť existuje len pri nákladných autách a autobusoch kategórie M,N),“ dodáva.
Vo všetkých krajinách je nutné mať pri vystupovaní z auta v prípade nebezpečenstva a mimoriadnej udalosti oblečenú reflexnú vestu.
Predpisy cestnej premávky na Slovensku a v zahraničí - súhrn
Pravidlá cestnej premávky v zahraničí | |||||
---|---|---|---|---|---|
Krajina | Povinnosť volať políciu pri dopravnej udalosti | Tolerancia alkoholu | Povinná výbava osobného auta | Dôležité telefónne čísla | Predvoľba |
Chorvátsko | < 0,5 promile | +385 | |||
Česko | 0,00 promile | + 420 | |||
Maďarsko | 0,00 promile | + 36 | |||
Poľsko | < 0,2 promile | + 48 | |||
Rakúsko | < 0,5 promile | + 43 | |||
Slovensko | 0,00 promile | + 421 | |||
Slovinsko | < 0,5 promile | + 386 |
Cestovanie s deťmi do zahraničia
Pri vycestovaní do inej krajiny s deťmi je dôležité ovládať pravidlá ohľadom autosedačiek. Líšia sa podľa hmotnosti a výšky detí, niekde nemusí byť povolená preprava detí na prednom sedadle a podobne. Vodičom môžu hroziť pokuty za porušenie povinností aj v tisícoch eur. Okrem toho je dôležité vedieť, aké doklady potrebuje dieťa pri vycestovaní a čo platí v prípade, že neodchádza s rodičmi. Všetky potrebné informácie približujeme v článku Cestovanie s deťmi do zahraničia: čo treba vedieť?
Pozor na mýtne a diaľničné poplatky
V niektorých krajinách sa platia diaľnice podobne ako u nás, v iných sú spoplatnené len isté úseky ciest a mýto sa vyberá na mýtnych bránach. Aj tento faktor je dôležité zahrnúť do plánovania svojej cesty. Aký systém v okolitých krajinách, v Slovinsku a Chorvátsku platia v roku 2025, s akými nákladmi počítať a na čo dať pri nákupe diaľničnej známky pozor, približujeme v článku Diaľničná známka v Česku, Rakúsku, Slovinsku či Maďarsku v roku 2025.
Zdroje: slovensko.sk, webové stránky a informácie priamo od veľvyslanectiev SR v danej krajine, policie.gov.cz, oeamtc.at, adac.de