Ako chrániť životné prostredie? Jedlé slamky ako jedno z riešení

Ako chrániť životné prostredie? Jedlé slamky ako jedno z riešení
Zdroj: Rawpixel.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako eliminovať množstvo slamiek, ktoré často končia v prírode? Úspešné podnikateľské nápady prišli s riešením, slamka sa dá napríklad zjesť.

Firma The Nom vznikla v Indii s cieľom uľaviť našej Zemi a životnému prostrediu. Jej zakladateľov trápil narastajúci odpad, ktorého veľkú časť tvoria plasty. V oceánoch a moriach okrem iného končia jednorazové príbory, no taktiež slamky. Zakladatelia spoločnosti si veľmi dobre uvedomovali, že jedna plastová slamka sa v prírode rozkladá aj 450 rokov. V The Nom sa s tým preto rozhodli zatočiť a vypracovali nový, úplne zero-waste prototyp slamiek.

Keď sa spoja spoločné záujmy, vzniknú dobré nápady

Simran Rajput sa viac ako tri roky venovala účtovníctvu. Zaujímala ju udržateľná organická kozmetika, čo ju nasmerovalo k životnému poslaniu – vytvoriť udržateľné riešenia na boj proti problému plytvania. Shashank Gupta, druhý spoluzakladateľ firmy Nom, zasa absolvoval Indický technologický inštitút Guwahati a aj on sa oblasti IT venoval viac ako tri roky. Obaja mali záujem o udržateľnosť, a tak sa pri náhodnom rozhovore rozhodli spojiť a vytvoriť projekt, na ktorom spoločne začali pracovať v auguste 2018. Dnes je ich tím päťčlenný. K Simran a Shashankovi sa pridali ďalší traja špecialisti na vývoj potravinových technológií.

V Nom sa teda venujú ekologickejšiemu stolovaniu. Ide o vývoj a výrobu ochutených jedlých slamiek na pitie, ale aj o ochutené jedlé zmrzlinové lyžičky, či jedlé koktailové miešadlá. Tu sa však ich ekologický zámer nekončí. Vyrábajú aj jedlé obalové riešenia s rastlinnou príchuťou a alternatívne mäso na báze rastlinných bielkovín.

Po rozbehnutí nápadu vytvárali niekoľko mesiacov svoj koncept, s ktorým sa spájali aj mnohé testovania vhodnosti ich produktu. V roku 2020 získali povolenie na výrobu a neskôr aj licencie pre export. V roku 2021 sa budú snažiť presadiť na nových trhoch vo viacerých krajinách.

Nápoj vypijete, ochutenú slamku zjete

Slamky Nom ponúkajú alternatívu k tradičným slamkám. Navyše, na rozdiel od iných ekologických slamiek je verzia Nom úplne bez odpadu. Vyrobené sú z pšeničnej a ryžovej múky, rastlinného oleja, cukru a arómy. Vďaka zloženiu sú úplne jedlé. Možno si myslíte, že také slamky nemôžu chutiť dobre. No firma Nom zapracovala aj na tomto predsudku. V ponuke majú rôzne príchute, ktoré sú v súlade s ponúkaným nápojom. Napríklad môžu chutiť ako vanilka, mäta, čokoláda či citrusy. Záujemcom o slamky dokonca ponúkajú možnosť napísať svoju vyvolenú príchuť do komentára a oni mu takú vytvoria na mieru.

Ako uvádzajú, ide o 100 % rozložiteľné produkty (veď ako inak, keď ich môžu ľudia zjesť), ktoré dávajú zbohom spôsobu života „použiť a vyhodiť“. Možno sa obávate, či takáto slamka v nápoji môže vydržať a nerozpadne sa. Firma Nom však uvádza, že ich slamky v nápoji vydržia až 40 minút bez rozmočenia a navyše slúžia ako chutná desiata či dezert, nakoľko sú podobné klasickým pečeným trubičkám.

Článok pokračuje pod reklamou

Stálych zákazníkov získali v priebehu pár mesiacov

Primárne sa firma Nom venovala predaju na B2B trhu, pričom spolupracovali so stravovacími zariadeniami a hotelmi. Nápoje pre hostí ozvláštnili netradičnými chutnými slamkami, čím si získali obľubu u mnohých zákazníkov. Postupne začali záujem o slamky prejavovať tiež jednotlivci, preto sa v Nom rozhodli predávať ich aj na B2C trhu, napríklad prostredníctvom firmy Amazon.

Od svojej prvej objednávky v októbri 2019 už v marci 2020 tvorilo 70 % ich objednávok tých opakovaných, čiže od stálych zákazníkov. Taktiež majú zmluvy v hodnote 5 miliónov dolárov podpísané so zahraničnými exportérmi a distribútormi.

Ochutené jedlé slamky. Zdroj: thenom.in
Ochutené jedlé slamky. Zdroj: thenom.in

Plastovým slamkám zvoní umieračik – firmy prinášajú inovatívne náhrady

Téma jednorazových slamiek je vo svete v poslednom období výrazná, a tak vznikajú ďalšie a ďalšie nápady, ako odstrániť nepotrebné plasty a nahradiť ich ekologickejším variantom. V USA vznikla spoločnosť Loliware, ktorá sa venuje výrobe rastlinných slamiek, ktoré vyzerajú presne ako tie plastové, no začnú sa rozkladať už po 18 hodinách. Hviezdnou zložkou výrobku sú morské riasy – rastlina, ktorá sa prirodzene regeneruje. Ak teda taká slamka skončí v mori alebo oceáne, môžu ju pokojne skonzumovať aj ryby. Zároveň sa v nápoji nerozmočí.

Odstráneniu plastových slamiek a jednorazových riadov sa venujú taktiež v Nemecku. Firma Wisefood sa od roku 2017 zaoberá výrobou slamiek, lyžíc a miešadiel z obilnín a jablkových vlákien, ktoré vznikajú pri výrobe jablkových štiav. Svoje výrobky dodávajú do 15 krajín. Druhou firmou, ktorá sa s jednorazovými slamkami snaží vysporiadať iným spôsobom, sú nemecké HALM Straws, ktoré vyrábajú sklenené slamky s gravírovaním na mieru. K nim taktiež ponúkajú špeciálne kefky na dôkladné vyčistenie.

Zdroje: springwise.com, thenom.in, fuergruender.de, f6s.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.

Filmy o biznise, pri ktorých načerpáte inšpiráciu

Cesty, skúsenosti aj pády úspešných podnikateľov či geniálne nápady, ktoré dokazujú silu reklamy. Výber filmov z oblasti podnikania, ktoré sa oplatí pozrieť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky