Overovanie príjemcu platby a fakturácia: na čo dať pozor?

Banky po novom overujú, či názov príjemcu sedí s jeho účtom. Prečo môžu QR kódy na starších faktúrach spôsobiť problémy a čo by mali urobiť podnikatelia, aby sa vyhli komplikáciám?

Od 9. októbra 2025 musia všetky banky v eurozóne bezplatne poskytovať službu overenia príjemcu platby. Vyplýva to z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/886, ktoré sa týka okamžitých aj štandardných SEPA platieb. Nová služba prinesie viac bezpečnosti, no zároveň môže v prvých mesiacoch spôsobiť komplikácie pri platbách, najmä ak údaje o príjemcovi nebudú zadané presne alebo ak budú faktúry obsahovať staršie QR kódy bez úplných informácií. Na čo dať pozor?

Ako funguje overenie názvu príjemcu v praxi?

Pri zadávaní platby od októbra 2025 banky kontrolujú, či názov príjemcu zadaný platiteľom zodpovedá názvu účtu príjemcu evidovanému v banke. Ak sa údaje nezhodujú, klient dostane upozornenie ešte pred odoslaním platby. Odoslať platbu síce môže aj napriek nezhode, no riziko, že pošle prostriedky na nesprávny účet preberá na seba. Ako uvádza Sylvia Ďatelinková zo Slovenskej bankovej asociácie (SBA), okrem čísla platobného účtu tzv. IBAN a sumy musí po novom platiteľ pri zadávaní platby uviesť aj názov príjemcu. Rozhodnúť sa, že túto položku nevyplnia a nevyužijú službu overenia príjemcu, môžu len právnické osoby, ktoré zadávajú platobné príkazy ako balík. „Musia ale mať zachovanú možnosť sa k využívaniu služby overenia príjemcu platby kedykoľvek vrátiť,“ dodáva Ďatelinková.

Aby systém overenia príjemcu fungoval správne a vykázal zhodu, je potrebné uvádzať presný názov príjemcu – pri fyzických osobách celé meno a priezvisko, pri firmách oficiálny názov, ideálne aj s právnou formou (napr. „Kvetinárstvo Lupienok, s. r. o.“). Zväčša banky nevyžadujú diakritiku a líšiť sa môže aj to, či vyžadujú právnu formu, alebo či uznajú aj používané obmeny krstného mena a podobne. Ako pre Podnikajte.sk uvádza S. Ďatelinková, v rámci interných nastavení informačných systémov jednotlivých bánk môžu nastať mierne odchýlky pri získavaní spätnej väzby služby overenia príjemcu platby. „Každá banka preto informovala svojich klientov o novej službe a príslušné informácie vedia klienti nájsť napríklad na webovej stránke svojej banky.“ Podrobnosti o službe aj informácie o tom, ako overenie prebieha v niektorých konkrétnych bankách na Slovensku, približujeme v článku Služba „Overenie príjemcu platby" od októbra 2025.

Článok pokračuje pod reklamou

Právnička z SBA zároveň upozorňuje, že právnické osoby by mali doplniť názov príjemcu aj na svoje faktúry, kde sa doteraz často uvádzal len IBAN. „Zavedením služby overenia príjemcu platby sa situácia mení a preto je dôležité doplniť do faktúr aj ďalší údaj, a to názov platobného účtu v znení, v akom je právnický subjekt evidovaný v banke,“ informuje S. Ďatelinková. Tým sa predíde oneskoreniam alebo chybám pri spracovaní platieb.

QR kódy musia obsahovať aktuálne údaje

Ak faktúra obsahuje platobný QR kód, je dôležité, aby v ňom boli aktuálne a úplné údaje – vrátane názvu príjemcu. Ako pre Podnikajte.sk uvádza Milan Mrázek, CTO spoločnosti KROS, ktorá vyvíja účtovné a fakturačné softvéry, názov príjemcu sa v QR kóde berie z údajov, ktoré používateľ zadá vo faktúre. Preto odporúča podnikateľom skontrolovať, či majú v systémoch uvedený správny názov firmy a aktuálny účet. „Je dobré si raz za čas skontrolovať, či máte tieto údaje v poriadku a zodpovedajú tomu, čo máte uvedené v banke. Ak sa napríklad zmenil obchodný názov firmy alebo ste prešli na iný účet, treba to upraviť aj v systéme,“ vysvetľuje M. Mrázek.

Komplikácie však môžu spôsobiť QR kódy na skôr vystavených faktúrach (napríklad z 1.10.2025), ktoré tento údaj ešte neobsahujú a môžu byť pre bankové systémy problematické. V takom prípade je možné názov príjemcu doplniť manuálne.

Prečítajte si tiež

M. Mrázek potvrdil, že na zmenu sa pripravuje aj firma KROS. „Overovanie mena príjemcu prináša viac bezpečnosti do platobného styku, no zároveň si vyžaduje aj úpravy v účtovných a fakturačných programoch. Momentálne prebieha analýza, ako túto zmenu čo najlepšie zapracovať do našich softvérových riešení, či už na fakturáciu, alebo samotné podvojné/jednoduché účtovníctvo,“ uvádza. „Zmena sa netýka len technickej stránky, ale aj toho, ako jednotlivé banky overovanie mena riešia, preto si vyžaduje dôkladné testovanie. Našim cieľom je, aby to pre používateľov bolo čo najjednoduchšie a aby všetko fungovalo automaticky bez zbytočných komplikácií,“ dodáva.

Čo robiť pri problémoch s overovaním názvu príjemcu?

Ak nastanú technické komplikácie alebo neobvyklé situácie pri overovaní príjemcu, je vhodné obrátiť sa na svoju banku, ktorá im poskytne bližšie informácie alebo pomoc. Aby proces prebehol čo najhladšie, je dôležité, aby podnikatelia svojim klientom komunikovali presný obchodný názov (nie značku). Ak si samotný príjemca nie je istý, pod akým názvom je jeho účet evidovaný, v niektorých prípadoch ho možno nájsť napríklad priamo vo svojej aplikácii internet bankingu alebo je vhodné kontaktovať priamo svoju banku. Prípadne využiť nástroj ako ponúka napríklad Tatra banka na svojej stránke pod názvom „Overenie príjemcu“ – zadaním IBAN-u (účtu vedeného v akejkoľvek banke) a predpokladaným menom vlastníka účtu, možno jednoducho overiť (ne)zhodu.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Povinné bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026

Obchodníci budú musieť od marca 2026 svojím zákazníkom umožniť bezhotovostnú platbu. Ak nemajú terminál, môžu zaviesť platby cez QR kód. Ako to bude fungovať a ako postupovať?

Služba „Overenie príjemcu platby" od októbra 2025

Banky zavádzajú novú službu pre odosielateľov platieb, zadávať sa bude aj meno príjemcu. Čo ak banka nenájde zhodu s IBAN-om? Je nutné meniť trvalé príkazy? A na čo by mali myslieť obzvlášť podnikatelia?

EMOS smeruje k európskym zákazníkom vďaka Kaufland online trhovisku

Spolupráca s Kaufland online trhoviskom odštartovala v spoločnosti EMOS novú kapitolu podnikania. Vďaka platforme sa jej darí rozširovať značku na zahraničných trhoch, oslovovať nových zákazníkov a jednoducho expandovať do ďalších krajín bez nutnosti začínať na novom trhu úplne od základov.

Smernica EÚ ViDA: prináša e-faktúru a zásadné zmeny v DPH

Jednotná registrácia DPH, e-fakturácia či povinnosti pre platformy ponúkajúce krátkodobé ubytovanie. Čo čaká firmy v najbližších rokoch v súvislosti s novou smernicou EÚ?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky