S akými podmienkami, nákladmi či benefitmi počítať pri založení živnostenského účtu v Tatra banke, Slovenskej sporiteľni, ČSOB, Fio banke či vo VÚB banke?
Povinnosť mať založený podnikateľský účet živnostníkom legislatíva explicitne nestanovuje. Ešte donedávna nepotrebovali účet vôbec, zákon nevylučoval SZČO možnosť prijímať platby len v hotovosti. To sa však zmenilo zavedením dane z finančných transakcií (DFT), ktorej súčasťou bola nová povinnosť pre živnostníkov založiť si tzv. transakčný účet do konca marca 2025. Ani v tomto prípade ale nie je zákonom stanovené, že musí ísť o podnikateľský/živnostenský účet. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v článku Podnikateľský účet pre živnostníka: možnosť či povinnosť?
V legislatívnom procese je ale novela zákona o dani z finančných transakcií, ktorou sa navrhuje od 15. októbra 2025 zrušiť povinnosť odvádzať daň z finančných transakcií v prípade živnostníkov a malých firiem s obratom do 100 000 eur. Jedným z ustanovení návrhu je úprava definície transakčného účtu, pričom za taký účet sa bude považovať platobný účet vedený na meno daňovníka, ktorým je právnická osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby. Po novom by teda živnostníci už nemali potrebovať „transakčný účet“.
Napriek tomu má svoje výhody, mať financie z podnikania oddelené od tých súkromných a navyše, aby mali podnikatelia na svoju činnosť samostatný podnikateľský účet, zväčša vyžadujú samotné banky v obchodných podmienkach. Napríklad je to prehľad v príjmoch a výdavkoch, jednoduchšia orientácia pre účtovníka a podobne. Na druhej strane, mnohých živnostníkov od založenia podnikateľského účtu odrádzajú poplatky súvisiace s jeho vedením, rolu však môžu zohrávať aj ďalšie podmienky.
Čo banky živnostníkom ponúkajú? Vybrali sme päť slovenských bánk, ktoré patria medzi významných hráčov na našom trhu a pripravili sme prehľad aktuálnych podmienok súvisiacich so založením a vedením podnikateľských účtov pre živnostníkov. Zoradené sú v abecednom poradí a ide o:
- ČSOB,
- Fio banku,
- Slovenskú sporiteľňu,
- Tatra banku,
- VÚB banku.
Podnikateľský účet pre živnostníkov v ČSOB
Pre podnikateľov má ČSOB banka rozdelené účty do troch balíkov služieb:
- Podnikateľské konto – pre menšie firmy a začínajúcich podnikateľov;
- Podnikateľské konto Elektron – pre stredných podnikateľov;
- Podnikateľské konto Komplet – pre náročnejších podnikateľov.
Každý z nich sa líši nielen výškou mesačného poplatku, ale aj službami. Porovnanie jednotlivých balíkov možno nájsť na webovej stránke banky. Nakoľko v článku približujeme najmä náležitosti súvisiace so založením a vedením živnostenských účtov, zameriame sa na podmienky Podnikateľského konta, určeného pre menšie firmy a začínajúcich podnikateľov.
Tento balík ponúka vedenie účtu za 7 eur mesačne (84 eur ročne), no začínajúci podnikatelia, ktorí majú obrat do 2,5 mil. eur, ho môžu mať bez poplatku na jeden rok. Ako ďalej informovala Zuzana Fečová, hovorkyňa ČSOB banky, podnikatelia môžu tiež získať 50 % alebo 100 % zľavu z poplatku za vedenie konta po splnení istých podmienok, konkrétne:
- ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, môže získať 100 % zľavu z poplatku za vedenie Podnikateľského konta, ak má mesačný kreditný obrat minimálne 500 eur;
- ak ide o právnickú osobu, môže získať 50 % zľavu, ak má mesačný kreditný obrat minimálne 3 000 eur a minimálne 10 platobných operácií mesačne (t. j. platby kartou, výbery z bankomatu, elektronické platby).
Bezplatne prijať SEPA platby zadané platobným príkazom odosielateľa možno v rámci tohto balíka 35-krát. Okrem štandardných platobných služieb, ako zriadenie a zmena SEPA trvalého príkazu, elektronické odosielanie platieb v eurách či platba kartou v zahraničí, ČSOB v rámci balíka Podnikateľské konto vydáva klientovi 1 kartu VISA Business/Mastercard Business, taktiež umožňuje hotovostný vklad cez ich bankomat či výber hotovosti z bankomatov ČSOB a KBC Group. V cene balíka však nie je bezplatný výber či vklad hotovosti na pobočke banky, ani výber z bankomatov iných bánk v rámci SR.
Hoci základné elektronické bankovníctvo, teda aplikáciu ČSOB smart banking a kanál elektronického bankovníctva Moja ČSOB, majú všetci používatelia balíkov podnikateľských účtov k dispozícii bezplatne, ak ale majú záujem o komplexnejšie služby, priplatia si najmä používatelia Podnikateľského konta. Za jednorazových 15 eur a následne 5 eur mesačne ponúka ČSOB k tomuto balíku doplnkovú službu „Business Banking Lite“, teda elektronické bankovníctvo s komplexnejšími službami, vhodné, podľa slov Z. Fečovej, skôr pre stredných podnikateľov. Služba MultiCash, teda elektronické bankovníctvo s komplexnými službami vhodné skôr pre náročných podnikateľov, stojí používateľov Podnikateľského konta jednorazovo 100 eur a následne 25 eur mesačne. Služba zriadenia účtu sociálneho a rezervného fondu zasa stojí 3 eurá mesačne. Používatelia vyšších balíkov podnikateľských kont majú tieto služby poskytnuté výhodnejšie, no tieto sú spojené aj s vyššími mesačnými poplatkami. Preto je na živnostníkovom zvážení, do akej miery potrebuje komplexné elektronické bankovníctvo a či potrebuje zriadiť účet pre sociálny/rezervný fond.
Rozdiely v poplatkoch za extra služby v prípade jednotlivých balíkov prinášame pre lepší prehľad v tabuľke:
Služba | Podnikateľské konto | Podnikateľské konto Elektron | Podnikateľské konto Komplet | |||
Jednorazovo | Mesačne | Jednorazovo | Mesačne | Jednorazovo | Mesačne | |
Business Banking Lite (elektronické bankovníctvo s komplexnejšími službami) | 15 eur | 5 eur | 15 eur | 0 eur | 15 eur | 0 eur |
MultiCash (elektronické bankovníctvo s komplexnými službami) | 100 eur | 25 eur | 100 eur | 25 eur | 100 eur | 12,5 eur |
Účet pre sociálny a rezervný fond | 0 eur | 3 eurá | 0 eur | 3 eurá | 0 eur | 0 eur |
Pre založenie účtu potrebuje fyzická osoba – podnikateľ predložiť banke osvedčenie o živnostenskom podnikaní, živnostenský list a výpis zo živnostenského registra. Zriadiť účet si môžu klienti banky aj cez aplikáciu Moja ČSOB v sekcii „Žiadosti do banky“. Pokiaľ klientom ešte nie sú, je potrebné zriadiť si prístupy do elektronického bankovníctva vyplnením svojich údajov na stránke klient.csob.sk, overením dokladu totožnosti a online podpisom zmluvy. Následne je možné sa prihlásiť do aplikácie a zriadiť si účet opäť cez sekciu „Žiadosti do banky“.
Po tom, ako podnikateľ odošle žiadosť o zriadenie účtu, ďalší postup závisí od spôsobu podpísania zmluvnej dokumentácie, ktorú si zvolí. Ak si vyberie podpis kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om), do dvoch pracovných dní mu banka pošle zmluvnú dokumentáciu e-mailom. Účet bude aktivovaný, keď klient banke elektronicky zašle podpísanú zmluvnú dokumentáciu a doklad, ktorý ho oprávňuje podnikať. „Ak si klient zvolí podpis na pobočke, kontaktuje ho pracovník banky (do dvoch pracovných dní) ohľadom termínu stretnutia, na ktorom podpíšu zmluvnú dokumentáciu. Po jej podpise a predložení dokladu, ktorý ho oprávňuje podnikať, je účet okamžite aktívny,“ vysvetľuje Z. Fečová.
Podnikateľský účet pre živnostníkov vo Fio banke
Vo Fio banke sa za založenie ani vedenie podnikateľského účtu poplatok neplatí. Spoplatnené nie sú ani výbery z bankomatov Fio banky či bankomatov v zahraničí (v prípade karty VISA, klienti, ktorí používajú kartu Mastercard majú 2 výbery mesačne po celom svete bezplatne). Klienti môžu bez poplatku na účet vkladať hotovosť (v eurách) buď osobne v pobočke alebo vo Fio vkladomatoch.
„K bezplatným službám patria aj okamžité platby a platby v českých korunách do a z bánk v Českej republike,“ dodáva Jozef Daňo z marketingu Fio banky. Ďalej klienti k podnikateľskému účtu dostanú dve platobné karty, ktorých vystavenie aj vedenie je pre klientov banky zadarmo.
V rámci účtu majú podnikatelia možnosť využiť API Bankovníctvo, ktoré umožňuje automatizované spracovanie výpisov a pohybov na účtoch vedených vo Fio banke. Ako sa uvádza na stránke banky, API Bankovníctvo je vhodné najmä pre e-shopy či ďalšie firmy, ktoré potrebujú sťahovať výpisy priamo do svojich účtovných programov. Potom môžu podľa informácií o pohyboch na účte priamo reagovať, napríklad automaticky odoslať tovar alebo poskytnúť službu zákazníkom.
Ak sa živnostník rozhodne založiť účet vo Fio banke, môže tak urobiť na pobočke banky. Potrebovať bude občiansky preukaz (doklad totožnosti) alebo pas a doklad o podnikaní zo slovenských registrov – živnostenský list, osvedčenie o podnikaní, výpis z verejnej alebo neverejnej časti živnostenského registra. Potrebný je originál alebo overená kópia v listinnej forme, prípadne dokument elektronicky podpísaný orgánom verejnej moci vo formáte ASICE. Pokiaľ fyzická osoba – podnikateľ má oprávnenie na podnikanie vydané v zahraničí, potrebné dokumenty je vhodné zaslať vopred v elektronickej podobe na e-mailovú adresu danej pobočky. Keď banka potvrdí správnosť a úplnosť dokumentácie, je možné založiť podnikateľský účet.
Podnikateľský účet pre živnostníkov v Slovenskej sporiteľni
Aj Slovenská sporiteľňa (SLSP) ponúka živnostníkom bezplatný Podnikateľský účet, a to buď na 12 mesiacov, ak si účet založia do 12 mesiacov od vzniku oprávnenia na podnikanie alebo na 3 mesiace, ak ide o slobodné povolanie. Taktiež za vedenie účtu nemusia platiť, ak v predchádzajúcom kalendárnom mesiaci vykonali aspoň 25 transakcií (započítava sa napr. bezhotovostný vklad, realizácia trvalého príkazu či inkasa, jednorazový prevod a podobne). Zároveň majú možnosť založiť si v SLSP osobný účet, ktorý majú potom bez poplatku na tri roky. „Ako benefit dostanú tiež od apríla do konca decembra 2025 cashback 1 % z platieb kartou, ktorá je vystavená k podnikateľskému účtu,“ informuje Marta Cesnaková, hovorkyňa sporiteľne.
Živnostníci podľa jej slov k podnikateľskému účtu môžu dostať:
- platobný terminál v mobile na 12 mesiacov zadarmo a so zvýhodneným poplatkom za transakciu,
- POS terminál na prvé tri mesiace zadarmo alebo
- platobnú bránu na prvé tri mesiace zadarmo.
Klienti, ktorí sa rozhodnú otvoriť si podnikateľský účet v SLSP, získajú jednu platobnú kartu VISA Business a jednu vkladovú Business kartu.
Účet si možno založiť buď osobne na pobočke, alebo cez aplikáciu George, pričom pri online spôsobe nie je potrebný Výpis zo živnostenského registra a nie je potrebná ani ďalšia návšteva pobočky. Slovenská sporiteľňa zároveň umožňuje preklopiť si osobný účet (ak ho živnostník predtým používal na podnikanie) na podnikateľský. Aj v tomto prípade bude jeho vedenie bezplatné.
Podnikateľský účet pre živnostníkov v Tatra banke
V Tatra banke majú pre živnostníkov v ponuke Živnostenský účetTB, ktorý je na prvý rok bez poplatku za vedenie, prípadne môže byť bezplatný aj po uplynutí tejto doby, pokiaľ bude mesačný bezhotovostný kreditný obrat na účte vo výške 500 eur. V opačnom prípade stojí vedenie účtu 7 eur mesačne. Výnimkou sú mladí živnostníci, ktorí majú účet bez poplatku za vedenie do 26 rokov.
K živnostenskému účtu získa živnostník jednu firemnú debetnú kartu Visa. Vydanie nepodlieha spoplatneniu a po otvorení účtu ju má klient hneď v digitálnej verzii k dispozícii v mobilnej aplikácii banky, pretože fyzická karta je doručená poštou. Poplatok za vedenie karty je zahrnutý v mesačnom poplatku za vedenie účtu, teda klient neplatí nič navyše. „Čo sa týka kreditnej firemnej karty, tak klient môže po otvorení účtu využiť možnosť vydania jednej novej firemnej kreditnej karty na prvých 6 mesiacov bez poplatku,“ vysvetľuje Simona Miklošovičová, hovorkyňa spoločnosti. Po uplynutí tejto doby živnostník za kreditnú kartu platí mesačne 6 eur v prípade Visa štandard a 9 eur pri Visa zlatá.
Ďalšie služby, ktoré ponúka Tatra banka k živnostenskému účtu, je napríklad neobmedzené množstvo automatizovaných prijatých aj odoslaných platieb či vkladov a výberov hotovosti cez bankomaty banky. S. Miklošovičová uvádza, že k účtu tiež ponúkajú lízing do 35 000 eur na nové alebo jazdené vozidlo, platobný terminál na rok bez poplatku a do 18.7.2025 si živnostníci môžu vybaviť úver bez poplatku za poskytnutie. „Nie je potrebné dokladovať účel použitia prostriedkov pri čerpaní úveru,“ informuje S. Miklošovičová a dodáva, že po otvorení účtu získajú podnikatelia aj zľavy u vybraných odborných partnerov pre uľahčenie podnikania.
Založiť si Živnostenský účetTB možno v ktorejkoľvek pobočke Tatra banky alebo v aplikácii banky. Doklad o podnikaní nie je potrebný, banka si automaticky preverí potrebné údaje.
Podnikateľský účet pre živnostníkov vo VÚB banke
Vo VÚB banke sa opäť delia účty pre podnikateľov do troch balíčkov:
- VÚB Biznis účet Štandard pre začínajúcich podnikateľov,
- VÚB Biznis účet Aktiv pre skúsených podnikateľov,
- VÚB Biznis účet Premium pre náročných podnikateľov.
Ako uvádza Štefan Barna, riaditeľ odboru Malí podnikatelia vo VÚB banke, živnostník (fyzická osoba – podnikateľ) si môže zvoliť ktorýkoľvek z uvedených balíkov služieb podľa svojich potrieb. Z jeho skúseností ale najčastejšou voľbou začínajúcich podnikateľov je VÚB Biznis Štandard. Skúsenejší živnostníci, ktorí realizujú väčší počet transakcií a potrebujú viac funkcionalít ale zvyknú siahnuť aj po balíkoch Aktiv alebo Premium.
V tomto článku sa zameriame na prvý z menovaných balíčkov, VÚB Biznis účet Štandard. Klient ho má prvých 6 mesiacov zadarmo, potom za 8 eur mesačne. Avšak, začínajúci podnikateľ alebo novovzniknutá spoločnosť môže získať 100 % zľavu z poplatku na 12 mesiacov. Súčasťou balíka je elektronický výpis, SMS správy o transakciách, 15 elektronických transakcií a debetná karta VISA.
Ďalšie balíky potom obsahujú ešte služby navyše, napríklad poistenie platieb, sporiaci účet so zvýhodneným úročením, vedenie kreditnej karty či zľavu na POS terminál. Na základe objemu kreditných obratov, ktoré klient realizuje na podnikateľskom účte, tiež môže získať úvery na chod či rozvoj svojho podnikania vďaka predschváleným limitom. Financie môže čerpať vo forme bezúčelového kontokorentného alebo splátkového úveru. Formou predschváleného lízingového limitu mu vie VÚB poskytnúť aj zvýhodnené financovanie motorových vozidiel do 3,5 t.
Š. Barna vysvetľuje, že ak je platobná karta súčasťou toho – ktorého balíka, poplatok za vedenie sa neúčtuje (k účtu Štandard je napríklad jedna debetná karta Visa). Ak si klient vyžiada vydať kartu nad rámec zahrnutého počtu v balíku, účtuje sa poplatok podľa typu karty (napr. Visa Business Economy, Mastercard Business World alebo Mastercard Business Gold).
Na otvorenie podnikateľského účtu vo VÚB banke je potrebné prísť osobne na pobočku a predložiť výpis z príslušného registra – živnostenského, obchodného alebo iného. Ako upozorňuje Š. Barna, výpis nesmie byť starší ako tri kalendárne mesiace. „V súčasnosti nie je možné otvoriť podnikateľský účet online. Proces založenia účtu si vyžaduje osobné stretnutie na pobočke s naším poradcom podnikateľa, počas ktorého sa overuje identita a predkladajú potrebné dokumenty. Tento krok je dôležitý z pohľadu bezpečnosti, ale aj pre možnosť poskytnutia odborného poradenstva. Naši poradcovia sú pripravení pomôcť s výberom najvhodnejšieho typu účtu a služieb, ktoré najlepšie vyhovujú konkrétnym potrebám podnikania. Zároveň poskytujú odporúčania, ako efektívne využívať bankové produkty a optimalizovať ich náklady,“ dodáva.
Založenie a vedenie živnostenského účtu – prehľad kritérií
Každý podnikateľ sám najlepšie vie, čo a do akej miery od svojho podnikateľského účtu či banky očakáva a čo potrebuje. Preto je voľba vždy individuálna a nie je možné vo všeobecnosti povedať, kde sú podmienky najvýhodnejšie nastavené. Pre lepšiu orientáciu sme však pripravili súhrn podmienok a kritérií spomínaných bánk, ktoré môžu byť pre väčšinu SZČO relevantné pri rozhodovaní o založení podnikateľského účtu.
A keďže od 1.4.2025 sa podnikateľských transakcií týka aj transakčná daň, do tabuľky sme zahrnuli spôsob jej zúčtovania a informovania o nej. Ide totiž o skrytý faktor, ktorý môže pri výbere zavážiť viac než poplatky či limity. Prečo je tak a ako môže spôsob zdanenia transakcií ovplyvniť podnikanie, sme priblížili v článku Banky zúčtujú transakčnú daň rôzne, firmy to môže stáť peniaze.
Poznámka: Tabuľka obsahuje kritériá založenia živnostenského účtu alebo podnikateľského účtu určeného pre začínajúcich podnikateľov.
Banka | Mesačný poplatok za vedenie účtu | Poplatok za vedenie platobnej karty | Výbery a vklady hotovosti | Spôsob založenia účtu | Potreba dokladov | Zúčtovanie DFT a spôsob informovania o zúčtovanej dani |
---|---|---|---|---|---|---|
ČSOB | ||||||
Fio banka | ||||||
Slovenská sporiteľňa | ||||||
Tatra banka | ||||||
VÚB banka |
Poznámka: Okrem poplatku za vedenie platobných kariet vydaných k transakčnému (podnikateľskému) účtu treba počítať aj s daňou z finančných transakcií za ich použitie, a to vo výške 2 eurá za každú kartu ročne.
Okrem uvedených kritérií môže byť pre podnikateľa dôležitá možnosť okamžitého odosielania a prijímania platieb. Túto povinnosť majú všetky banky v eurozóne, pričom do 9.1.2025 museli zaviesť aspoň prijímanie okamžitých platieb a do 9.10.2025 musia zaviesť aj okamžité odosielanie platieb. Takmer všetky v článku spomenuté banky si túto povinnosť už splnili a platby prijímajú aj odosielajú v priebehu niekoľkých sekúnd či minút. Výnimkou je ČSOB, ktorá zatiaľ spustila prijímanie okamžitých platieb, odosielanie plánuje spustiť až v októbri 2025.
V súhrne možno povedať, že medzi dôležitými kritériami pri rozhodovaní sa, v ktorej banke si živnostník založí svoj podnikateľský účet, môže byť:
- mesačný poplatok za vedenie účtu
- niektoré banky ponúkajú bezplatné účty alebo zľavu/odpustenie poplatku na isté obdobie (pozor na skryté podmienky odpustenia poplatku);
- poplatky za bežné platobné operácie
- pravidelné platby (trvalé príkazy, SEPA platby),
- výbery a vklady hotovosti (napríklad pre živnostníkov, ktorí často pracujú s hotovosťou, môže byť dôležitá nákladová stránka výberov a vkladov peňazí, no tiež hustota siete bankomatov/vkladomatov banky),
- poplatky za vedenie platobnej karty, SMS notifikácie, výpisy atď.;
- online bankovníctvo
- prehľadnosť a spoľahlivosť bankovej aplikácie,
- možnosť založiť účet online;
- kompatibilita s účtovníctvom či fakturačnými systémami
- napríklad nástroj KROS fakturácia podporuje prepojenie so všetkými nami menovanými bankami, čo znamená, že jednotlivé úhrady tak nemusí podnikateľ zapisovať ručne – transakcie sa automaticky spárujú s vystaveným dokladom;
- spôsob zúčtovania transakčnej dane
- niektoré banky ju strhávajú z každej platby, iné súhrnne za isté obdobie
- rozdielne sú aj prehľady zúčtovania DFT, ktoré môže podnikateľ potrebovať napríklad pre účtovníka;
- podpora prijímania/odosielania okamžitých platieb (do októbra 2025, potom to už budú musieť mať všetky banky zavedené);
- zákaznícka podpora
- rýchla a dostupná telefonická či online komunikácia,
- dostupnosť pobočiek;
- ďalšie služby a benefity
- podnikateľské úvery,
- kreditná karta či viac firemných kariet,
- výhody pri lízingu,
- poistenie,
- terminály a podobne,
- dĺžka viazanosti/výpovedná lehota a podobne.