Ako tvoriť obsah na internete

Ako tvoriť obsah na internete
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Internet ponúka množstvo možností ako tvoriť obsah. Užívatelia sa však za tie roky naučili selektovať len to kvalitné s pridanou hodnotou a aj preto dnes nefunguje to, čo mohlo byť úspešné pred tromi rokmi.

Tvoriť kvalitný, relevantný a cielený obsah nemusí byť tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Jednak internet už dnes poskytuje odpovede na takmer všetky otázky a tvoriť niečo nové a unikátne dokáže zabrať pomerne veľa času. 

Kľúčové slová vs. persóny

Donedávna platilo, že sa nový obsah pre web tvoril a cielil podľa výskumu kľúčových slov. Napríklad cez nástroj Google Keyword Planner si viete zistiť, ktoré kľúčové slová v akom objeme ľudia cez Google každý mesiac hľadajú.

Tvoriť obsah by sa však nemal len čisto podľa kľúčových slov, ale skôr podľa tématických okruhov, ktoré sa týkajú konkrétnej persóny, na ktorú náš web cielime. 

Aby sme si ukázali rozdiel, keď predávame letenky do Londýna online, cez klasický výskum kľúčových slov by sme zistili, že treba cieliť obsah na nasledujúce kľúčové slová:

  • letenky Londýn,
  • lacné letenky Londýn,
  • letenky do Londýna,
  • letenky Bratislava Londýn.

Ak však spravíme výskum kľúčových slov z pohľadu persóny (ideálneho návštevníka nášho webu) škála slov sa nám okamžite rozširuje na ďalšie frázy, ktoré súvisia s presunom našej persóny z Bratislavy do Londýna letecky:

  • Parkovanie letisko Bratislava,
  • Online check-in v bratislave,
  • Autobusy z letiska v Londýne a podobne..

Videoblog o kľúčových slovách a persónach

Textový obsah

Asi najprirodzenejšia a najmenej náročná forma obsahu (po časovej a finančnej stránke) je text. Blogy či obsahové podstránky webov vedia veľmi pekne rozšíriť potenciálnu návštevnosť z vyhľadávačov.

Znovu si uvedieme príklad, online predajca leteniek Letenky.sk predáva štandardne letenky. Vytvorením rôznych tématických obsahových podstránok ako napríklad http://londyn.letenky.sk/ však vedia cieliť oveľa väčšie množstvo kľúčových slov a velmi efektívne (na letenky do londýna sú v prirodzených výsledkoch prví). 

Grafický obsah

Grafický obsah je ešte stále obľúbená forma online obsahu jednoducho preto, že veľa ľuďom sa nechce veľa čítať a radšej si prezrú jednoduchú infografiku. Grafický obsah sa tiež lepšie a efektívnejšie zdieľa cez sociálne siete a štandardne sa odporúča aj textové príspevky obohatiť grafickými vsuvkami. Tu je niekoľko tipov ako vytvoriť grafický obsah bez potreby znalosti práce s Photoshopom:

Piktochart

Online nástroj s jednoduchým užívateľským rozhraním. Vytváranie infografík je naozaj jednoduché a výsledok v podobe iframe kódu alebo obrázku môžete použiť na svojom webe alebo si stiahnuť do počítača.

Impress.js

Impress je nástroj na tvorbu prezentácií na štýl Prezi.com, ktorá sa dá vložiť na váš web. Disponuje rôznymi efektami a je úplne zadarmo.

Takto to môže vyzerať:

Google Analytics

Pri vytváraní infografiky môžete využiť zaujímavé dáta o návštevnosti stránky z nástroja Google Analytics

Takúto infografiku o návštevnosti nášho blogu sme vytvorili tu:

Video a zvukový obsah

YouTube je podľa statistík druhý najväčší vyhľadávač na svete hneď po Google. To len dokazuje silu a popularitu video obsahu ako takého. Video obsah vie doplniť textovú časť a rozšíriť záber potenciálnych klientov aj cez iné kanály ako je už spomínaný YouTube. 

Interaktívny obsah

Interaktívne mapy, aplikácie či infografiky sú stále v trende. Ľudia majú radi, ak sa môžu do tvorby obsahu alebo jeho výslednej podoby nejako zapojiť. Ak urobíte pohyblivú infografiku ako naša História SEO, určite to ľudí zaujme. 

Keď hovoríme o zameraní tém, na ktoré sa dá tvoriť obsah, určite odporúčam zamerať sa hlavne na:

  • Informácie a novinky

Asi každá firma vie občas uverejniť zaujímavé informácie a novinky z vlastného prostredia alebo z oblasti, v ktorej pôsobí.

Príklad: Séria článkov o novinkách z online prostredia

  • Edukácia a know-how

Ak sa viete podeliť o svoje know-how s verejnosťou ako aj konkurenciou, znamená to, že viete edukovať trh a tým pádom aj udávať trendy. 

Príklady: Informácie o založení špecifických foriem podnikania, príkladom je aj článok, ktorý práve čítate :-)

  • Zábava

Zábavný obsah nikdy nestratí svoju atraktivitu, len musíte mať nápad a originalitu.

  • Analýzy, komentáre či predpovede

Ak viete vytvoriť plnohodnotné analýzy alebo komentáre, prípadne predpovedať vývoj udalosti v najbližšom období, svojich čitateľov si určite nájdete.

Príklad:  Trendy v social media marketingu v roku 2014

 

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky