Slovenské firmy, ktoré sa chopili šance počas koronakrízy

Slovenské firmy, ktoré sa chopili šance počas koronakrízy
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Príklady firiem, ktoré sa na koronakrízu pozreli ako na príležitosť a chytili ju za pačesy.

Posledné mesiace nečítame a nepozeráme prakticky nič iné, len informácie o korona víruse. S postupným zlepšovaním situácie sa však debata postupne orientuje viac na ekonomiku a menej na zdravotnú hrozbu. Aj na Slovensku je niekoľko firiem, ktoré chopili biznisovej príležitosti a prichádzajú s riešeniami, ktoré sa v aktuálnej situácii hodia.

Je jasné, že ekonomicky nie je táto doba ideálna. S pribúdajúcim teplom však pomaly začína svitať na lepšie časy aj samotného ekonomického pohľadu. Prebudenie ekonomiky nepríde okamžite a v niektorých segmentoch to môže trvať veľmi dlho, ale nad rozliatym mliekom nemá zmysel plakať. Spoločne sa pozrime na tri slovenské firmy, ktoré sa produktovo prispôsobili v podstate okamžite a hľadajú príležitosti nielen na lokálnom, ale aj medzinárodnom trhu.

Pygmalios a ich manažment zákazníkov v obchode

Firma Pygmalios sa venuje offline retailovej analytike. V praxi ich riešenie vyzerá tak, že v obchodnej prevádzke má klient nainštalované rôzne kamery a čidlá a tie vďaka softwaru vyhodnocujú správanie sa návštevníkov, ich socio-demografické údaje. Tieto dáta následne slúžia pre ďalšiu analytickú prácu v podobe manažmentu vyťaženia pokladní, nákupného správania sa zákazníkov a podobne.

Pygmalios ale v dobe pandémie prišiel s perfektným riešením v podobe analytiky hustoty zákazníkov na prevádzke, čo následne súvisí s manažmentom toku zákazníkov či reguláciou vstupov. Nakoľko Pygmalios disponuje štatistickými dátami z desiatok rôznych typov prevádzok po Európe, vie ich využiť pre zákazníka aj prakticky.

Analýza hustoty zákazníkov v prevádzke v porovnaní s rokom 2019. Zdroj: Pygmalios.
Analýza hustoty zákazníkov v prevádzke v porovnaní s rokom 2019. Zdroj: Pygmalios.

Majiteľ či manažér obchodu tak vie lepšie plánovať smeny zamestnancov či dokonca prispôsobiť layout prevádzky tak, aby nedochádzalo k zvýšenej hustote nakupujúcich na jednom mieste.

Zdroj: Pygmalios.
Zdroj: Pygmalios.

Využiť sa dá aj regulácia počtu zákazníkov cez jednoduché “semafory”.

Zdroj: Pygmalios.
Zdroj: Pygmalios.
Článok pokračuje pod reklamou

Spanner SK a ich dezinfekčné brány

Veľmi rýchlo sa situácii dokázala prispôsobiť aj strojárska firma Spanner z Považskej Bystrice, ktorá priniesla na trh dezinfekčné brány.

Ide v podstate o pomerne jednoduchý princíp, kedy pred vstupom do budovy alebo areálu prechádzajú zamestnanci cez túto oceľovú bránu a sú dezinfikovaní v priebehu pár sekúnd dezinfekčným prípravkom. Zariadenie má kapacitu až 700 ľudí za hodinu, je teda vhodné aj pre pomerne exponované vstupné miesta.

Gevorkyan - ochranné masky namiesto práškovej metalurgie

Strojárska firma Gevorkyan je v našich končinách pomerne známa. Majiteľ firmy Artur Gevorkyan je okrem iného aj finalistom súťaže EY Podnikateľ roka 2019, prakticky od nuly vybudoval takmer 50 miliónovú výrobnú spoločnosť. 

Firmy v tomto segmente nebývajú väčšinou až tak flexibilné, o to prekvapujúcejšie je, že Gevorkyan dokázal vyvinúť a naštartovať výrobu kompletne nového produktu v podstate za mesiac. Ich obojsmerné masky s filtrami sú už v predaji a spoločne s firmou Expandeco chcú naštartovať export do zahraničia. 

Ochranné masky. Zdroj: Gevorkyan
Ochranné masky. Zdroj: Gevorkyan

Produktov a služieb, ktoré reagujú na aktuálnu situáciu je samozrejme oveľa viac. Či už je to monitoring teploty v podobe FeverScreenu alebo technologicky menej náročné riešenia akými sú ochranné štíty do autobusov.

Fantázii sa medze nekladú a kto nevyskúša, nezíska. O tom je podnikanie, pripraveným šťastie praje a niekedy mu treba ísť naproti.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Trendy v oblasti ľudských zdrojov pre rok 2020

Dôležitosť jednotlivých trendov v oblasti práce s ľuďmi sa mení, no objavujú sa aj nové. Ako sa na zmenách pričinila pandémia a ako ich môžu firmy aplikovať do praxe?

Reklama na Facebooku v čase krízy: áno alebo nie?

Ako sa zmenilo správanie používateľov sociálnych sietí počas koronakrízy a aké príležitosti táto zmena priniesla podnikateľom? Ako pristupovať k online reklame v čase krízy?

Káva na pracovisku: benefit pre zamestnancov aj zamestnávateľov

Prečo by zamestnávatelia mali zabezpečiť kávu na pracovisku? Obľúbený nápoj a rituály s ním spojené môžu ovplyvňovať viac ako len chuťové receptory.

Čo je barter a ako funguje? Uplatnenie má aj na Slovensku

Ako funguje barterové obchodovanie v dnešnej dobe a ako môže firmám pomôcť v období krízy? Odborníčka vysvetlila, prečo barter nepatrí do starého železa a kedy je pre podnikateľa prínosom.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky