Novela zákona o dani z motorových vozidiel od roku 2025 zmenila sadzby dane, spôsob úpravy sadzieb dane podľa kategórie vozidla či podmienky oslobodenia od dane. Prehľad zmien a praktické tipy.
Daň z motorových vozidiel upravuje zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“). Daňovníkom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá v roku 2025 použila vozidlo evidované v Slovenskej republike na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Pre vznik daňovej povinnosti je rozhodujúci samotný fakt použitia vozidla na podnikanie – a to aj vtedy, ak vozidlo nebolo zaradené v obchodnom majetku. Pri vzniku daňovej povinnosti teda postačuje, že vozidlo bolo na podnikanie využité čo i len jeden deň v roku a daňovník si v súvislosti s ním uplatnil výdavky (napríklad pohonné látky či cestovné náhrady).
V úvodnej časti článku sa zameriame na novinky účinné od 1. januára 2025. V ďalších častiach následne zosumarizujeme aj ustanovenia, ktoré sa pre rok 2025 nemenia a zostávajú v platnosti v pôvodnom znení.
Zmeny v definícii základu dane z motorových vozidiel od roku 2025
Od 1. januára 2025 sa mení spôsob určenia základu dane pre viaceré kategórie vozidiel. Nová úprava reaguje na požiadavky európskej legislatívy a presnejšie zohľadňuje technické parametre vozidla. Niektoré druhy elektromobilov strácajú zvýhodnenie nulovej sadzby dane a základ dane pri nákladných vozidlách sa viac spresňuje.
Základ dane sa od roku 2025 určí nasledovne:
- vozidlá kategórie M1 a L (osobné vozidlá) - základom dane pri osobnom vozidle je zdvihový objem valcov motora v cm3 uvedený v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II (ďalej len „doklad“),
- vozidlá kategórií M2, M3 a N1, N2 a N3 (iba s druhom karosérie BA alebo BB) - základ dane sa po novom určí podľa najväčšej technicky prípustnej celkovej hmotnosti v tonách a počtu náprav uvedených v doklade,
- vozidlá kategórie N3 s druhom karosérie BC alebo BD - základ dane sa stanoví podľa najväčšej technicky prípustnej hmotnosti jazdnej súpravy v tonách a počtu náprav,
- prípojné vozidlá kategórií O1 až O4 – ruší sa zdaňovanie jazdnej súpravy – základ dane predstavuje vždy samotné prípojné vozidlo,
- elektrické vozidlá – nulová sadzba dane ostáva zachovaná len pre vozidlá kategórií L, M1 a N1, pre ostatné elektrické vozidlá sa oslobodenie ruší.
Podrobnú charakteristiku uvádzaných kategórii či druhy karosérii vozidiel zákon o dani z motorových vozidiel neupravuje. Kategórie vozidiel ustanovuje zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V ustanovení tohto zákona v § 4 ods. 2 sú vozidlá rozčlenené do kategórií L, M, N, O, T, C, R, S, P, LS a V, pričom v rámci každej kategórie sa vozidlá členia ešte do ďalších kategórií. Zákon o dani z motorových vozidiel sa zaoberá iba vozidlami kategórie L, M, N a O. V uvedených kategóriách sú vozidlá zaradené nasledovne:
| Kategória vozidla | Charakteristika |
|---|---|
| L | dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá a štvorkolky |
| M | motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu osôb a ich batožiny |
| N | motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu nákladu |
| O | prípojné vozidlá |
Druh karosérií nákladných vozidiel, ktoré zaviedla v § 5 ods. 3 novela zákona o dani z motorových vozidiel, upravuje smernica 70/156/EHS v znení smernice 2007/46/ES a podľa smernice 97/27/ES a sú to tieto druhy karosérií:
| Druh karosérie | Charakteristika |
|---|---|
| BA | nákladným automobilom sa rozumie motorové vozidlo kategórie N1, N2 alebo N3, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na prepravu tovaru, môže tiež ťahať prípojné vozidlo |
| BB | skriňovým automobilom sa rozumie nákladný automobil s kabínou integrovanou do karosérie |
| BC | ťahačom návesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie návesov |
| BD | ťahačom prívesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie prípojných vozidiel okrem návesov, môže byť vybavené ložnou plošinou |
Tip: Pred výpočtom dane na rok 2025 odporúčame skontrolovať aktuálne technické údaje každého vozidla – najmä hmotnosť, počet náprav a presnú kategóriu podľa technického preukazu. Nové pravidlá sú na tieto údaje priamo naviazané, preto sa oplatí urobiť krátky „audit“ vozového parku a kontrolu aktuálnosti technických preukazov.
Ročné sadzby dane z motorových vozidiel od roku 2025 – zmeny
Novela zákona od 1. januára 2025 prináša prepracované ročné sadzby dane, ktoré výraznejšie zohľadňujú technické parametre vozidla a európske požiadavky. Pre kategórie vozidiel L, M1 a N1, ktoré nie sú elektrické, sa ročné sadzby nemenia vôbec. Naopak, najväčšia zmena sa týka ťažkých nákladných vozidiel a autobusov, kde sa sadzby prepočítavajú podľa presnejšej metodiky:
- M2, M3 a N1 – N3 (BA, BB) – ročná sadzba dane sa po novom odvíja od najväčšej technicky prípustnej celkovej hmotnosti a počtu náprav; pre viaceré kategórie vozidiel dochádza k úprave sadzieb smerom nadol, aby boli v súlade s minimálnymi sadzbami EÚ,
- kategórie vozidiel N3 a M3 – pre určenie ročnej sadzby dane bude potrebné poznať nový údaj – typ pruženia hnacej nápravy – či ide o vzduchové pruženie alebo o ekvivalentné zariadenie alebo ide o vozidlo s iným systémom pruženia; ak tento údaj nemá daňovník k dispozícii (v doklade o vozidle sa táto informácia nenachádza), zistí ho v rámci servisnej prehliadky,
- pre kategóriu vozidiel N3 je potrebné poznať kód druhu karosérie – kód druhu karosérie nájde daňovník v doklade o vozidle,
- N3 (BC, BD) – sadzba sa stanovuje podľa hmotnosti jazdnej súpravy a počtu náprav, pričom sadzby sú prepočítané tak, aby reflektovali európske harmonizované minimum,
- prípojné vozidlá O1 – O4 – ročné sadzby sú nanovo prepočítané podľa typu prípojného vozidla; pri kategórii O4 sa ruší pôvodné paušálne zníženie o 60 %,
- vozidlá nad 3,5 t do 12 t – sadzby sa upravujú podľa emisnej triedy CO₂ a emisnej normy EURO, aby zohľadňovali pripravované zmeny v systéme mýta,
- ekologické vozidlá (elektro, hybrid, CNG/LNG) – zníženie o 50 % sa zachováva len pre kategórie L, M1 a N1.
Cieľom úprav v rámci zákona je zjednotiť daňové zaťaženie s novým mýtnym systémom, ktorý od leta 2025 priniesol vyššie sadzby mýta a viac zohľadňuje environmentálne parametre vozidla.
Všetky ročné sadzby dane upravila novela zákona pre jednotlivé kategórie vozidiel v novozavedených prílohách zákona č. 1 až 1e (na stiahnutie):
| Príloha č. 1 | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie L a M1 |
| Príloha č. 1a | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie N1 |
| Príloha č. 1b | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie M2 a N2 |
| Príloha č. 1c | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie M3 a N3 s kódom druhu karosérie BA a BB |
| Príloha č. 1d | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC a BD |
| Príloha č. 1e | ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie O |
Sadzby dane z motorových vozidiel od roku 2025
Zrušuje sa možnosť znižovať ročnú sadzbu dane podľa veku vozidla pri všetkých kategóriách vozidiel. Po novom sa budú vozidlá počas prvých troch rokov od mesiaca ich prvej evidencie zdaňovať základnou ročnou sadzbou. Ďalej sa zavádzajú a zjednocujú pravidlá, podľa ktorých sa ročná sadzba dane zvyšuje v závislosti od veku vozidla. Sadzba sa bude navyšovať o 10 % každé tri roky, najviac však do úrovne 50 %. Vozidlá kategórie O zostávajú z tejto úpravy vyňaté.
Pre vozidlá kategórie L, M1, M2, M3, N1, N2 a vozidlá N3 s kódom druhu karosérie BA a BB a pre vozidlá kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD sa ročná sadzba dane uvedená v príslušných prílohách zákona použije nasledovne:
| Vek vozidla od prvej evidencie vozidla podľa dokladu | Sadzba dane |
|---|---|
| počas prvých 36 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba dane podľa príslušnej prílohy zákona |
| 37 – 72 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba zvýšená o 10 % |
| 73 – 108 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba zvýšená o 20 % |
| 109 – 144 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba zvýšená o 30 % |
| 145 – 180 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba zvýšená o 40 % |
| od 181 kalendárnych mesiacov | ročná sadzba zvýšená o 50 % |
Zároveň platí, že ročná sadzba dane sa pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 zníži o 50 %, ak ide o:
- hybridné motorové vozidlo,
- motorové vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG),
- motorové vozidlo na vodíkový pohon.
Ak daňovník využije vozidlo v rámci kombinovanej dopravy aspoň 60-krát za zdaňovacie obdobie, môže si ročnú sadzbu dane znížiť o 50 %. Použitie vozidiel kategórie N3 (karoséria BC alebo BD) a prípojných vozidiel kategórie O v kombinovanej doprave sa preukazuje potvrdením intermodálneho terminálu uvedeným v prepravnom doklade. Ak bola časť prepravy po železnici na území Slovenska dlhšia ako 250 km, takáto preprava sa na účely zníženia sadzby započíta dvojnásobne.
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane uplatňuje daňovník priamo v daňovom priznaní k dani z motorových vozidiel.
Doteraz sme sa v článku venovali novinkám, ktoré platia pre rok 2025. V nasledujúcich častiach článku stručne zhrnieme oblasti týkajúce sa dane z motorových vozidiel, ktoré zostávajú nezmenené, napr. kto je daňovníkom, čo je predmetom dane či základné povinnosti pri podaní daňového priznania.
Predmet dane z motorových vozidiel v roku 2025
Predmetom dane je vozidlo kategórie M, N, L a O evidované na Slovensku, ak sa v zdaňovacom období používa na podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Za používanie vozidla na podnikanie sa považuje najmä:
- skutočné používanie na podnikanie,
- vedenie účtovníctva alebo daňovej evidencie o vozidle,
- uplatňovanie výdavkov spojených s jeho používaním,
- používanie vozidla, pri ktorom je v dokladoch ako držiteľ uvedená osoba, ktorá už zomrela, zanikla alebo bola zrušená.
Kto je daňovníkom dane z motorových vozidiel v roku 2025
Daňovníkom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá v zdaňovacom období používa vozidlo na podnikanie. Zákon za daňovníka považuje osobu, ktorá:
- je v dokladoch zapísaná ako držiteľ vozidla,
- má v dokladoch uvedenú svoju organizačnú zložku ako držiteľa,
- používa vozidlo, pri ktorom je držiteľom osoba, ktorá už zomrela, zanikla alebo bola zrušená,
- využíva na podnikanie vozidlo, ktorého držiteľom je niekto iný a tento ho nepoužíva na podnikanie, napr. živnostník jazdí na vozidle, ktoré je vedené na manželku,
- je zamestnávateľom a vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla, ktoré sa nepoužíva na podnikanie, napr. ak zamestnávateľ vyšle zamestnanca na cestu jeho vlastným autom.
Daňovník sa pri vypĺňaní daňového priznania k dani z motorových vozidiel musí správne zatriediť niektorej z vyššie uvedených kategórii a danú skutočnosť vyplniť v III. oddiele daňového priznania, na riadku č. 11, a to samostatne, pre každé jedno vozidlo, ktoré do daňového priznania uvádza.
Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane a vozidlá oslobodené od dane v roku 2025
Pri dani z motorových vozidiel je dôležité rozlíšiť, či vozidlo nie je predmetom dane, alebo či je od dane oslobodené:
- nie je predmetom dane – vozidlo sa do daňového priznania vôbec neuvádza.
- je oslobodené od dane – vozidlo sa v priznaní uvedie, pričom oslobodenie od dane daňovník uplatňuje priamo v daňovom priznaní.
Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane (§ 2 ods. 2):
- vozidlá so zvláštnym evidenčným číslom s písmenom M (nové, ešte neevidované vozidlo alebo na skúšobné jazdy), H (historické vozidlo), S (športové vozidlo),
- vozidlá určené na špeciálne činnosti, nie na prepravu, ktoré sú v dokladoch označené ako „špeciálne vozidlo“ (napr. obytné auto).
Vozidlá oslobodené od dane (§ 4 ods. 1):
- vozidlá diplomatických misií a konzulárnych úradov, ak je zaručená vzájomnosť,
- vozidlá záchrannej zdravotnej, banskej, horskej a leteckej záchrannej služby a vozidlá požiarnej ochrany,
- vozidlá zabezpečujúce pravidelnú osobnú dopravu na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme,
- vozidlá používané výhradne v poľnohospodárskej alebo lesnej výrobe.
Vznik a zánik daňovej povinnosti a oznamovacia povinnosť v roku 2025
Vznik a zánik daňovej povinnosti upravuje § 8 zákona o dani z motorových vozidiel.
Daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo začne používať na podnikanie. Daň sa následne počíta pomerne podľa počtu mesiacov využívania vozidla, najviac za 12 mesiacov bez ohľadu na to, či by v jednom mesiaci vznikla a zanikla viacnásobne.
Bežný vznik ani zánik daňovej povinnosti sa neoznamuje osobitným tlačivom – daňovník ich uvedie priamo v daňovom priznaní po skončení zdaňovacieho obdobia (za rok 2025 v priznaní podávanom v januári 2026).
Výnimka, kedy daňovník má oznamovaciu povinnosť voči daňovému úradu vzniká vtedy, ak vozidlo v priebehu roka nebolo predmetom dane a zároveň sa o ňom neúčtovalo, nebolo v daňovej evidencii alebo sa naň neuplatňovali žiadne výdavky. V takom prípade daňová povinnosť zaniká k 31. decembru predchádzajúceho roka (t. j. za vozidlo, ktoré spĺňalo podmienky v roku 2025, zanikla daňová povinnosť k 31. 12. 2024). Daňovník musí túto skutočnosť oznámiť daňovému úradu na osobitnom tlačive do 31. januára nasledujúceho roka. Vzor tlačiva zverejňuje Finančné riaditeľstvo SR na svojom webovom sídle.
Lehota na podanie daňového priznania k dani z motorových vozidiel v roku 2026
Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel sa podáva do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka po skončení zdaňovacieho obdobia. Za rok 2025 podávajú daňovníci priznanie do 2. februára 2026 (nakoľko 31. január 2026 pripadá na sobotu, lehota na podanie daňového priznania sa presunie na najbližší pracovný deň).
Existujú však situácie, v ktorých sa priznanie podáva v inej lehote:
- zrušenie daňovníka bez likvidácie - daňové priznanie podáva právny nástupca do jedného mesiaca po skončení zdaňovacieho obdobia, ktoré sa končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie,
- vyhlásenie konkurzu na majetok daňovníka - daňové priznanie sa podáva do jedného mesiaca po skončení zdaňovacieho obdobia, ktoré končí posledným dňom mesiaca, v ktorom bol vyhlásený konkurz,
- zrušenie daňovníka s likvidáciou - likvidátor podáva priznanie do jedného mesiaca po skončení zdaňovacieho obdobia, ktoré končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie,
- úmrtie daňovníka - dedič je povinný podať daňové priznanie do troch mesiacov po mesiaci, v ktorom daňovník zomrel,
- ukončenie alebo prerušenie podnikania - daňovník podáva priznanie do jedného mesiaca po skončení zdaňovacieho obdobia, ktoré končí posledným dňom mesiaca ukončenia alebo prerušenia podnikania.
Platenie preddavkov na daň a dane z motorových vozidiel v roku 2026
Povinnosť platiť preddavky na ďalšie zdaňovacie obdobie závisí od výšky predpokladanej dane, ktorá sa uvádza na riadku 40 daňového priznania. Predpokladaná daň je súčtom sadzieb za všetky vozidlá a určuje sa podľa stavu k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Podľa jej výšky sa daňovník zaradí do jedného z režimov:
- predpokladaná daň presiahne sumu 700 € - daňovník platí štvrťročné preddavky, vo výške ¼ predpokladanej dane.
- predpokladaná daň presiahne sumu 8 300 € - daňovník platí mesačné preddavky, vo výške 1/12 predpokladanej dane.
Daňovník uhrádza preddavky aj samotnú daň z motorových vozidiel na svoj osobný účet daňovníka vedený na Finančnej správe. Predčíslie účtu, ktoré je potrebné použiť pre platenie dane z motorových vozidiel, je 501163.
Pri úhradách je dôležité použiť správny variabilný symbol, aby sa platba spárovala so správnym obdobím. Používajú sa tieto variabilné symboly:
- 1700992025 – úhrada dane z motorových vozidiel za rok 2025,
- 1100MM2026 – mesačné preddavky na daň za rok 2026 (MM = poradové číslo mesiaca),
- 11004Q2026 – štvrťročné preddavky na daň za rok 2026 (Q = číslo štvrťroka).


