E-faktúra od 1.1.2027: otázky a odpovede

Čo e-faktúra je, čo má obsahovať, ako ju opraviť, kto ju musí prijímať a odosielať, čo na to bude potrebovať a s akými nákladmi počítať? Podstatné informácie v kocke.

Novela zákona o DPH, ktorá je v legislatívnom procese (v parlamente po 1. čítaní), má od 1.1.2027 zaviesť povinnú elektronickú fakturáciu. Znamená to, že platitelia DPH budú vystavovať aj prijímať faktúry z tuzemských dodaní tovarov a služieb výlučne elektronicky v určenom formáte. Elektronické faktúry (e-faktúry) však budú musieť vedieť prijímať aj ďalší, ktorým platitelia DPH faktúru vystavujú. Ide o úplne novú povinnosť, ktorá si vyžaduje dostatočnú prípravu. V článku prinášame odpovede na časté otázky podnikateľov týkajúce sa zavedenia e-faktúry na Slovensku.

Základné informácie o e-faktúre

Čo je e-faktúra?

V zmysle zákona o DPH sa pod elektronickou faktúrou rozumie každý doklad alebo oznámenie vyhotovené, zaslané a prijaté v štruktúrovanom formáte elektronického dokumentu XML podľa európskeho štandardu EN16931 v štandarde UBL. Ten je možné automaticky spracovať v účtovnom softvéri.

Čím sa e-faktúra líši od bežných PDF faktúr alebo naskenovaných dokumentov?

Rozdiel je v tom, že e-faktúra obsahuje štruktúrované údaje. Ide o informácie zapísané spôsobom, ktorý systém vie prečítať a spracovať bez ručného prepisovania.

Pre ktoré transakcie bude povinná výmena e-faktúr?

E-faktúra sa v súčasnosti vzťahuje iba na fakturáciu medzi podnikmi (B2B) a medzi podnikmi a verejnou správou (B2G). Na spotrebiteľské faktúry (B2C) sa zatiaľ e-faktúra nevzťahuje.

Čo by mala e-faktúra obsahovať?

Povinné údaje sa významne meniť nebudú, pôjde aj naďalej o informácie ako údaje dodávateľa a odberateľa, poradové číslo faktúry, dátum vyhotovenia, množstvo tovaru, sadzby a výška dane a podobne.

Prijímanie a odosielanie e-faktúry

Ako sa budú e-faktúry zasielať a prijímať v praxi?

Zasielať sa budú pomocou sprostredkovateľov služieb tzv. „Digitálnych poštárov“. Tí zabezpečia, že faktúra sa dostane k správnemu príjemcovi. Podnikatelia, resp. dotknuté subjekty, budú potrebovať k tejto službe prístup, a to buď cez účtovný program, alebo cez webovú/mobilnú aplikáciu „Digitálneho poštára“. Podstatné je, aby bol subjekt schopný e-faktúry nielen posielať, ale aj prijímať. Túto službu si bude možné vybrať z ponuky na trhu.

Kto je povinný prijímať e-faktúry?

Musí ich vedieť prijímať každá právnická osoba a podnikateľ, ktorý je zdaniteľnou osobou. Ide napríklad o živnostníkov a osoby so živnostenským oprávnením, no tiež o ľudí so slobodnými povolaniami ako sú advokáti, notári, architekti, umelci, samostatne hospodáriaci roľníci. Povinnosť prijímať e-faktúry budú mať aj osoby prenajímajúce nehnuteľnosti.

Čo musia tieto osoby urobiť?

Ak niekto patrí do skupiny, ktorá je povinná prijímať e-faktúry, musí si zazmluvniť „Digitálneho poštára“.

Kedy sa elektronické faktúry vystavovať nemôžu?

Ide o špecifické prípady – týka sa to najmä utajovaných plnení či dodávok pre bezpečnostné zložky štátu (Slovenská informačná služba, Vojenské spravodajstvo). Vtedy sa používajú naďalej papierové faktúry alebo iné formy.

Ako sa bude riešiť oprava chýb v elektronických faktúrach?

Bežné prístupy k spracovaniu chýb na elektronických faktúrach sú:

  • chyby validácie - viaceré systémy elektronickej fakturácie vykonávajú automatické kontroly validácie pred odoslaním, označujú formát alebo chyby údajov na okamžitú opravu;
  • opravy po zaslaní - zvyčajne sa vyžadujú chyby zistené po úspešnom zaslaní, formálne dobropisy a nové opravené faktúry, nie úprava originálu;
  • zamietnuté faktúry - subjekty môžu odmietnuť nevyhovujúce elektronické faktúry a požadovať, aby odosielateľ vydal opravenú verziu s odkazom na originál;
  • odmietnutie faktúry - ak príjemca faktúru neprijme, musí kontaktovať vydavateľa priamo, nie je možné odmietnuť faktúru cez Peppol.

Čo sa po zavedení e-faktúry stane s kontrolným výkazom?

Od 1.7.2030 sa kontrolné výkazy zrušia. Údaje z faktúr budú automaticky posielané finančnej správe v takmer reálnom čase.

V akej lehote je potrebné vyhotoviť elektronickú faktúru?

Hoci návrh zákona o DPH najskôr obsahoval zmenu v lehote vystavenia faktúr z 15 na 10 dní, napokon sa v tomto prípade nič nemení, lehota zostáva rovnaká. Povinnosť vyhotoviť a zaslať e-faktúru doručovacou službou, sa považuje za splnenú vtedy, keď dodávateľ vyhotoví a zašle elektronickú faktúru do 15 dní od dodania tovaru/poskytnutia služby.

Prečítajte si tiež

Teda po dodaní tovaru/poskytnutí služby má podnikateľ 15 kalendárnych dní na vyhotovenie faktúry podľa určeného štandardu v elektronickom formáte. Platí to aj pre opravné faktúry.

Aká je lehota na vystavenie faktúry, ak zákazník podnikateľovi dodatočne oznámi, že mu bol povinný vyhotoviť e-faktúru?

Vtedy platí lehota na vystavenie do 15 dní odo dňa, kedy to zákazník dodatočne podnikateľovi oznámil.

Čo platí v prípade, ak odberateľ nie je schopný prijať e-faktúru doručovacou službou?

U dodávateľa sa zákonná povinnosť vyhotoviť a zaslať elektronickú faktúru doručovacou službou považuje za splnenú.

Článok pokračuje pod reklamou

Je možné posielať e-faktúry do zahraničia?

Zatiaľ je systém e-faktúry určený len na výmenu faktúr v rámci SR. Cezhraničné zasielanie e-faktúr (medzi dodávateľmi a odberateľmi z rôznych členských štátov EÚ) je plánované v ďalšej fáze v súlade s európskou iniciatívou ViDA. Podľa aktuálneho harmonogramu sa predpokladá, že cezhraničné e-faktúry budú podporované od roku 2030.

Pripojenie sa k e-faktúre: postup a čo treba vedieť?

Bude na zavedenie e-fakturácie prechodné obdobie?

Áno. Od 1.1.2026 do 1.1.2027.

Ako môže podnikateľ toto prechodné obdobie využiť?

V roku 2026 si môžu podnikatelia dobrovoľne vyskúšať systém doručovania. Na jar budúceho roka si bude možné nájsť „Digitálneho poštára“ – finančná správa bude na svojom portáli priebežne zverejňovať zoznam certifikovaných poskytovateľov týchto služieb. Ak ide o malú firmu, ktorá vystavuje alebo prijíma len pár desiatok faktúr, nepotrebuje drahý automatický systém. V takom prípade stačí konto do aplikácie „Digitálneho poštára“, odkiaľ si bude môcť sťahovať faktúry a zasielať ich účtovníkovy.

Prečítajte si tiež

Prípadne je možné udeliť účtovníkovi prístup do aplikácie, vďaka čomu si môže priamo sťahovať faktúry sám. Finančné riaditeľstvo SR radí spýtať sa dodávateľa účtovného systému, či ich systém bude vedieť vystaviť elektronickú faktúru, ktorú následne podnikateľ/účtovník iba nahrá a pošle cez aplikáciu „Digitálneho poštára“.

Kto môže poskytovať službu e-faktúry?

Poskytovateľom služieb (tzv. Service Provider) môže byť poskytovateľ účtovného/ERP systému, IT spoločnosť s vlastnou infraštruktúrou pre elektronickú výmenu dokumentov alebo finančná inštitúcia, prípadne iný sprostredkovateľ, ktorý chce poskytovať služby odosielania a prijímania e-faktúr cez Peppol. Poskytovateľ služieb ale potrebuje príslušnú akreditáciu.

Ako akreditáciu získať?

Podrobné informácie o postupe akreditácie budú zverejnené v Akreditačnej schéme. Tá bude dostupná na portáli finančnej správy v sekcii e-faktúra alebo na informatívnej stránke venovanej e-faktúre „info-efaktura.sk“.

Čo musí uchádzač o poskytovanie služieb v rámci siete Peppol dokladovať?

Uchádzač predkladá potvrdenia o certifikácii ako akreditovaný poskytovateľ v OpenPeppol alebo žiadosť o členstvo v OpenPeppol.

  • Žiadosť o akreditáciu poskytovateľa služieb Peppol predkladá elektronicky cez elektronickú schránku autorite pre Peppol na Slovensku, ktorou je Finančné riaditeľstvo SR.
  • Ďalej dokladuje, že má sídlo alebo miesto podnikania v členskom štáte, a to prostredníctvom výpisu z Obchodného registra nie staršieho ako 3 mesiace alebo jeho ekvivalent zo svojej krajiny, ktorý bude úrade preložený do slovenského jazyka a nebude starší ako 3 mesiace.
  • Poskytovateľ preukazuje, že je bezúhonný, vrátane štatutárnych orgánov alebo člena štatutárneho orgánu – výpisom s registra trestov pre právnickú osobu a štatutárne osoby, nie starší ako 3 mesiace, prípadne obdobným dokladom o bezúhonnosti zo svojej krajiny v úradnom preklade do slovenčiny, nie starší ako 3 mesiace.

Ako dlho trvá pripojenie do siete?

V prípade, že podnikateľ bude používať softvér pripojený do siete Peppol, aktivácia bude okamžitá. Pri vlastných či komplexných riešeniach môže integrácia trvať približne niekoľko dní až týždňov.

S akými nákladmi by pri zavádzaní elektronickej fakturácie mali podnikatelia počítať?  

Ich výška závisí od poskytovateľa. Niektorí ponúkajú model pay-per-use (platba za počet odoslaných faktúr), iní predplatné s mesačným alebo ročným poplatkom. Presné ceny treba overiť u zvoleného poskytovateľa. Finančné riaditeľstvo predpokladá, že predplatné aplikácie „Digitálneho poštára“ nebude stáť viac ako je priemer v EÚ, teda od 5 eur - 12 eur mesačne.

Náležitosti spojené s elektronickou fakturáciou a sankcie za porušenie

Aké povinnosti má podnikateľ v súvislosti s elektronickou fakturáciou?

V čase vyhotovenia faktúry musí oznámiť zároveň cez Digitálneho poštára aj údaje z faktúry finančnej správe. Keď Digitálny poštár príjme faktúru, má podnikateľ 5 dní na oznámenie údajov z nej. Oznamovanie sa bude diať automaticky podnikateľom zazmluvneným Digitálnym poštárom - nebude to musieť vykonávať manuálne.

Aké sú sankcie za nedodržanie povinných požiadaviek na elektronickú faktúru?

Ak by však údaje podnikateľ nenahlásil alebo by boli nesprávne, či po uplynutí lehoty, môže dostať pokutu až do výšky 10 000 eur. Pri opakovanom porušení môže pokuta dosiahnuť sumu až 100 000 eur. Ak urobí chybu omylom (zrejmý omyl) a hneď ju opraví, pokutu nedostane. Ak podnikateľ preukázateľne dokáže, že jeho zazmluvnený Digitálny poštár zlyhal a údaje boli bezodkladne oznámené po odstránení poruchy, tiež nedostane pokutu.

Zdroj: Spracované na základe materiálu Finančného riaditeľstva SR z novembra 2025 „Najčastejšie otázky a odpovede k eFaktúre“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


E-faktúra od 2027: firmy varujú pred rizikami, žiadajú odklad

E-fakturácia bude na Slovensku podľa podnikateľov najväčšou zmenou pre firmy od zavedenia eura. Kritizujú náklady, podcenené dopady aj zbytočný náskok pred EÚ.

E-faktúra – povinná elektronická fakturácia od roku 2027 (návrh)

Čo bude pre podnikateľov znamenať zavedenie e-faktúry? Kto a od kedy bude povinný vystavovať elektronické faktúry? V akom štádiu je navrhovaná novela, ktorou sa zavádza e-faktúra?

Smernica EÚ ViDA: prináša e-faktúru a zásadné zmeny v DPH

Jednotná registrácia DPH, e-fakturácia či povinnosti pre platformy ponúkajúce krátkodobé ubytovanie. Čo čaká firmy v najbližších rokoch v súvislosti s novou smernicou EÚ?

E-faktúra od roku 2027

Zavedenie systému e-faktúra v SR prinesie zásadné zmeny pre podnikateľov. Koho sa povinnosť elektronickej fakturácie má týkať, aké výhody a nevýhody prináša a ako by to malo fungovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky