Pozitívny ekonomický vývoj v Číne ako povzbudenie pre nás

Pozitívny ekonomický vývoj v Číne ako povzbudenie pre nás
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako sa vyvíja ekonomika v Číne po skončení karantény, aké trendy vidno v maloobchode a čím sa môžu inšpirovať slovenské firmy?

Čína má už najhoršie za sebou, teda aspoň tak aktuálne vyzerá situácia s COVID-19. S tým súvisí aj postupné oživovanie ekonomiky a ekonomickej činnosti občanov. Pre slovenské firmy môže byť užitočné pozerať sa po pozitívnych príkladoch zo sveta, vidieť svetlo konci tunela so štipkou optimizmu a pripravovať sa trendy, ktoré sa môžu prejaviť aj u nás.

Čína a mnohé ďalšie ázijské krajiny sa budú nepochybne snažiť využiť aktuálnu situáciu na to, aby získali ekonomický náskok. Dôkazom toho je aj video konferencia “China connect” s názvom „Covid-19 vs. Retail Renovation: The Asian Response”. Ak nemáte hodinu času pripravil som vám stručné zhrnutie najdôležitejších bodov.

Všeobecné zistenia

  • Až 47% Číňanov je optimistických ohľadom budúcnosti, iba 5% sú pesimisti. V iných ázijských krajinách je tento pomer menej výrazný vzhľadom na slabšie ekonomiky.
  • Televízia a sociálne siete sa výrazne počas karantény posilnili (z priemeru 1,5 hodiny denne na 5 hodín denne). Avšak s tým ako sa ľudia vracajú späť do práce, tieto čísla postupne klesajú.
  • Individuálni maloobchodníci utrpeli väčšie straty ako maloobchodné siete.
  • V apríli - približne 4 týždne po uvoľnení opatrení - je predaj späť na 70 %, pričom 100 % obnovenie sa očakáva v júni 2020.
  • Keďže sa zákazníci vyhýbajú veľkým nákupným centrám, malé obchody sa zotavujú rýchlejšie.
  • V obchodoch je viac nakupujúcich a menej obzerajúcich.
  • Z karantény profitovali najmä veľké technologické firmy, farmaceutické firmy, výrobcovia potravín, ale aj doplnkov a krmiva pre zvieratá.
  • Veľa obchodov využilo nútené zatvorenie na rekonštrukciu či renovácie prevádzok.
  • Covid-19 naštartoval v mnohých firmách digitálnu transformáciu, tie tak skokovo preskočili aj 5 rokov plynulých zmien.
  • Na online nákupy “konvertovalo” veľké množstvo úplne nových zákazníkov.
  • Spotrebitelia spoznali lepšie svoje obľúbené značky, nakoľko mali doma čas na viac obsahu či sociálne siete.

Šport a športové potreby

  • Zákazníci minuli o 70% menej pretože veľké športové podujatia sa zrušili alebo presunuli.
  • Segment výrobcov športových zariadení, vybavenia a oblečenia sa musí výrazne viac orientovať na domáce a virtuálne cvičenia, ktoré výrazne narástli.
Článok pokračuje pod reklamou

Nositeľná elektronika

Segment takzvaných “wearable goods” (nositeľná elektronika) klesol o viac ako 35% a neočakáva sa, že by sa mal vrátiť na pôvodné čísla ešte v tomto polroku. Je to veľké prekvapenie vzhľadom na trendy rastu v predchádzajúcom období a taktiež fakt, že ľudia viac športujú doma.

Trvalé pokarantnénne zmeny prinášajú príležitosti

Prečítajte si tiež

Čínske skúsenosti ukazujú aj to, aké trvalé zmeny prináša situácia po skončení karanténnych opatrení v súvislosti s pandémiou COVID-19, ktorú spôsobuje koronavírus. Ide o týchto deväť trvalých zmien:

  1. Väčšie zameranie na web a online nákupy.
  2. Najväčšou prioritu je zdravie a bezpečnosť.
  3. Slovo “národný” či “lokálny” naberá na sile.
  4. Lokálnosť sa bude viac vyžadovať aj na internete a v reklame.
  5. Ľudia vedia efektívnejšie pracovať z domu.
  6. Väčší dopyt po voľnom čase a oddychu.
  7. Na internete sa bude diať oveľa viac podujatí a aktivít než tomu bolo doteraz.
  8. Silné značky s vernými zákazníkmi ešte viac zosilnejú.
  9. Inovačný proces a vývoj produktov sa výrazne skráti.

Je jasné, že len veľmi ťažko vysvetlíte majiteľovi reštaurácie alebo cestovnej kancelárie, že treba uvažovať pozitívne. Nechcel by som byť v ich koži. Na druhej strane sa nemôžeme neustále “ukájať” štatistikami nakazených a tým, ako veľmi nám je a bude zle. Treba myslieť pozitívne a hľadať tie príležitosti, ktoré majú potenciál. Ázia ukazuje, že rásť sa dá a je teraz len v našich rukách, aby sme sa tejto šance chopili.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Testovanie zamestnancov vo firmách má manuál. Ako postupovať?

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo manuál pre zamestnávateľov na vykonanie testovania zamestnancov v prevádzkach podnikov na ochorenie COVID – 19. Koho sa testovanie týka, koho smie zamestnávateľ testovať a aký je postup?

Zákaz predaja respirátorov FFP2 a FFP3 - koho sa týka?

Komu je zakázaný predaj respirátorov aj po jeho čiastočnom uvoľnení? Aké výnimky platia, kto kontroluje ich dodržiavanie a aké sankcie hrozia obchodníkom?

Potvrdenie o výnimke pri ceste do práce alebo za podnikaním počas zákazu vychádzania

Ako preukázať výnimku pri kontrole počas zákazu vychádzania, ak idete do zamestnania alebo za výkonom podnikateľskej činnosti? Inšpirujte sa našimi vzormi.

Pomoc pre cestovný ruch je spustená

Prevádzky v sektore cestovného ruchu už môžu posielať žiadosti o príspevok zo schémy pomoci cestovnému ruchu. Aké sú podmienky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky