Budovanie značky pomocou internetu

Budovanie značky pomocou internetu
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

O budovaní a hodnotách značiek existujú stovky kníh, ktoré rozoberajú do detailu to, z čoho sa značka skladá, aké má hodnoty, atribúty a ako ju treba komunikovať či odlíšiť. Internet niektoré časti značne uľahčuje, no aj napriek tomu je to práca na dlhé roky.

Ak by sme mali zabrdnúť trošku do teórie značky, tak by sme v skratke rozobrali nasledujúci graf:

Zdroj: Brandsolution.ir

Podstata každej značky je rozdelená do viacerých oblastí:

  • Názov a logo (identita)
  • Vísia a ciele značky
  • Hodnota voči klientovi
  • Osobnosť
  • Pozícia (na trhu, voči konkurencii či v očiach klientov)
  • Kultúra (firmy, komunikácie)
  • Výhody značky
  • Atribúty, s ktorými je značka spájaná

Asi najlepšie  prepracovanú brand stratégiu majú FMCG firmy (firmy podnikajúce s rýchloobrátkovým spotrebným tovarom), nakoľko vo všeobecnosti je na trhu veľká konkurencia, tovar sa kupuje pomerne často a životný cyklus jedného produktu býva zväčša len pár rokov (samozrejme existuje pomerne veľa výnimiek):

Zdroj: Joshsang

Internetová éra nám priniesla aj veľké množstvo komplikácií, hlavne z pohľadu budovania značky, pretože:

  • konkurencia môže nastúpiť oveľa rýchlejšie
  • životný cyklus produktu sa môže dokonca ešte skrátiť
  • klienti reagujú flexibilne na negatívne veci spojené so značkou
Článok pokračuje pod reklamou

Na druhej strane, je to práve internet, vďaka ktorému vieme urobiť niektoré aktivity rýchlejšie a efektívnejšie:

  • prieskum trhu a konkurencie
  • spätná väzba na značku
  • zmena stratégie, komunikácie a pozicioningu

Pri diskusiách s klientami padne veľakrát otázka, ako sa líši online komunikácia B2B značiek vs. B2C značiek. Samozrejme okrem rozdielného využitia médií a online kanálov sa podľa mňa nerozlišuje nijako. Aj za veľkou firmou stoja ľudia, ktorí vnímajú svet a značky okolo seba úplne rovnako, ako je to pri nákupe potravín či drogérie v supermarkete. Len s tým rozdielom, že v rozhodovacom procese nie sú častokrát sami, čo môže zamiešať karty. A pochopiteľne pozicioning B2B značky sa vyhodnocuje väčšinou náročnejšie, pretože sa nepredáva daný produkt v miliónoch po kusoch, ale v stovkách po balíkoch (berte s rezervou, ale na ilustráciu to postačuje).

Veľa B2B značiek pritom robí chybu hneď na začiatku. Vyhodnocujú trh a porovnávajú sa s konkurenciou a pritom nemajú vôbec zadefinovanú víziu svojej značky a jej ciele. Ako potom viete, či ste na správnej ceste?

Ak si robíme prieskum trhu, máme dve základné možnosti výstupu. Graf pozicioningu značky v pomere Cena/kvalita:

Zdroj: MSB.edu

A samozrejme porovnanie výhod a atribútov, ktoré nám pomáhajú odlíšiť sa na trhu:

Zdroj: Thebrandingblog

Veľa malých firiem úplne podceňuje budovanie značky a hore uvedené informácie im prídu ako kopec zbytočnej teórie. Opak je však pravdou. Aj keď máte čo i len nápad v hlave, jednou z prvých vecí na zamyslenie sú práve veci týkajúce sa značky, jej odlíšenia a možnosti uspieť na trhu. A ak tieto veci nezadefinujete hneď na začiatku, neviete neskôr zmerať výsledok a je možné, že vás trh s konkurenciou pohltí. Nezabúdajte, že iba 56% startupov prežije aj tretí rok existencie, pretože ten zvyšok nezvládol úlohy súvisiace s marketingom a značkou (až 62% prípadov).

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.


Prepojenie online a offline sveta v reklame

Viac ako polovica nákupov na predajniach je ovplyvnená online reklamou. Také sú údaje z interných štatistík Facebooku. Otázka znie, ako prepojiť online prostredie s offline predajmi a domerať priamy dopad na tržby.

Súhlas s používaním cookies

Súdny dvor EÚ vydal rozsudok, v ktorom naznačil, ako správne postupovať pri získavaní súhlasu užívateľov s ukladaním súborov cookies. Aké zmeny priniesol?

Investujete do digitálneho marketingu a nedarí sa vám? Možno vám chýba digitálna stratégia!

Ak vám vaše marketingové aktivity v online neprinášajú požadované výsledky napriek tomu, že do nich investujete značnú časť rozpočtu, je čas zamyslieť sa nad vašou digitálnou stratégiou.

Tri príklady natívnej reklamy zo sveta

Ak chcete využívať natívnu reklamu, dajte si pozor, aby ste ňou rozprávali príbeh a nešírili strohé PR o sebe. Pozrite si príklady, ako sa to dá robiť.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky