Personalizácia v digitálnom marketingu v roku 2020

Personalizácia v digitálnom marketingu v roku 2020
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Niekde som sa dočítal, že vizionárske články sa tešia obľube čitateľov a tak som si povedal, že jeden taký pripravím. Personalizácia obsahu, online kampaní či komunikácie je jednou z hlavných tém pre rok 2015 v online marketingu.

Štandardná masová komunikácia a reklama sa začína míňať účinku a užívatelia prirodzene očakávajú pridanú hodnotu aj v tom, čo im ponúkneme a ako im to zobrazíme. Ak zabezpečíme top produkt a jedinečný servis, zostáva nám marketingová zložka a tam je priestor pre pridanú hodnotu práve v personalizácii.

Na úvod by sme si mali zhrnúť to, čo personalizácia v online marketingu vôbec obsahuje. Nie je to totiž len o tom, že na webe namixujeme víkendový zájazd, ktorý všetci chcú. Možnosti a prevedenie sú omnoho sofistikovanejšie.

Začína to všetko produktom a ponukou

Asi budete súhlasiť, že veľmi ťažko docielime personalizáciu bez kvalitného produktu, ktorý by daná osoba mohla chcieť kúpiť. Takže určite je prvým a najdôležitejším krokom identifikácia potrieb našich návštevníkov a pravideľné vyhodnocovanie toho, čo by chceli, potrebovali alebo by sa im hodilo.

Asi im budeme nadarmo posielať každý ťýždeň ponuku na nové herné konzoly, ak hry nehrávajú. Netreba tiež zabúdať na to, že potreby potenciálnych či existujúcich klientov sa v čase menia, na to musíme vedieť flexibilne reagovať aj adekvátnou ponukou.

Obsah, obsah a ešte raz obsah

Content is the king, hovorí sa v marketingových príručkách a čím viac ho vieme prispôsobiť na mieru klientovi, tým viac ho zaujme. Nebavíme sa len o webovom obsahu, dôležité sú aplikácie, newslettre či obsah, ktorý sa dá stiahnuť.

Existujú v podstate dve možnosti pre personalizáciu obsahu. Jedna súvisí s jeho koncepčnou tvorbou, kde musíme najprv identifikovať persóny a až potom začať obsah tvoriť (viac o content marketingu sme písali takto pred rokom) a druhá spočíva v technickom riešení toho, aby sa nám obsah webu či newslettera prispôsoboval aktivitám, preferenciám a potrebám samotného užívateľa/návštevníka nášho webu, aplikácie alebo adresáta nášho newsletteru.

Cielená reklama a komunikácia

Dnešné reklamné siete disponujú celou škálou nástrojov ako reklamy a ich zdelenia čo najviac personalizovať pre konkrétneho užívateľa. Ak sa bavíme o reklamnej sieti Google AdWords, tak tam vieme využiť:

  • Dynamické doplňovanie kľúčových slov do reklamných textov (textová reklama)
  • Dynamický remarketing (textová aj bannerová reklama)

Obe možnosti sme podrobnejšie rozpísali v článku na blogu. Samozrejme obdobne funguje napríklad remarketing na Facebooku, prípadne iné reklamné siete, ktoré sú niečo ako nadstavba nad Google a Facebookom a umožňujú cielenie remarketingu naprieč všetkými hlavnými reklamnými platformami. Z tých známejších by som spomenul:

  • AdRoll
  • Sociomantic

Ako by mohol personalizovaný digitálny marketing vyzerať o 5 rokov?

Trendy a aktuálne technologické možnosti sú zjavné, ja si len dovolím im dať subjektívne kontúry a predstaviť moju subjektívnu víziu personalizovaného digitálneho marketingu v roku 2020.

V podstate všetky reklamné a marketingové aktivity na internete (rozumej všade, lebo všetko bude v roku 2020 cez internet) budú cielené a zamerané na Vás ako osobu. Bude to o Vás, o vašich cieloch, plánoch, potrebách či aktuálnej polohe.

Reklamné systémy budú vyhodnocovať nie len históriu ale aj budúcnosť. To v praxi znamená, že teraz vie reklamný systém vyhodnotiť, čo ste si štatisticky kúpili, definuje vaše preferencie a podľa toho vie ponúkať reklamy. Za 5 rokov už bude vedieť aj to, čo plánujete robiť, čo k tomu potrebujete a ponúkne vám presne to, čo len potrebovať budete.

Niekoľko praktických príkladov, ako by to mohlo vyzerať

  1. Žena v domácnosti má smart chladničku, ktorá presne pozná svoj obsah. V chladničke je prihlásená pod svojim účtom, ktorý je zasa prepojený na kalendár, aplikáciu s jedálničkom a aplikáciu pre online nákupy. Žena si plánuje v aplikácii recepty na najbližší týždeň a smart chladnička vie presne, ktoré ingrediencie bude potrebovať. Reklamný systém teda odporučí položky, ktoré si vie užívateľ cez nákupnú aplikáciu rovno objednať.
  2. Mladá rodina ide autom na dovolenku do Chorvátska. Ich auto je prepojené so smartphonom a kalendárom a presne teda vie, ako dlhá cesta sa plánuje, koľko ľudí pôjde a čo všetko budú potrebovať. Reklamný systém vie presne počas jazdy odporučiť pumpy, reštaurácie či zaujímavosti, rovno zaplatiť a navigovať kam treba. Preferencie a odporúčania sa samozrejme budú upravovať podľa toho, kto aktuálne šoféruje. Systém berie do úvahy aj históriu servisných prehliadok a ak plánujete dlhšiu cestu, odporučí servis ešte pred odchodom, ak to je potrebné.
  3. Mladý pár si na večeru objednal pizzu. Reklamný systém (napojený na smart TV, mobil aj smart home) štatisticky vyhodnotí, že nakoľko je utorok a obaja sú doma, budú spoločne na 90% pozerať romantický film. V chladničke nemajú ani jednu flašu vína, takže podľa chuťových preferencií im nejakú odporučí (samozrejme s doručením cez Amazon Prime Air do 30 min.) a následne ponúkne 4 filmy, ktoré ešte nevideli a sedia do ich filmových preferencií. Na dva kliky majú objednané a romantický večer sa môže začať..

Čo si o tom myslíte? Tešíte sa na cielenú reklamu a odporúčania, alebo Vás trendy a vývoj technológií desia? :)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.


Ako vymyslieť názov domény pre firmu

Ak si chcete pre svoju firemnú webstránku kúpiť doménu, najprv potrebujete vymyslieť skvelý názov. V dnešnej dobe sa to môže zdať ako veľmi náročná úloha, keďže mnoho názvov domén už je dávno registrovaných a vám väčšinou neostáva nič iné, len si vymyslieť iný.

4 tipy, ktoré pomôžu vášmu blogovému článku

Blogový článok nie je iba titulok, perex a telo článku doplnené o podnadpisy a prípadný obrázok či GIF na oživenie. Ak chcete váš text na blogu dotiahnuť k dokonalosti, nemali by ste zabudnúť na tieto veci.

Ako napísať dobrý článok

Aby vaše články čitateľov zaujali nielen témou, ale aj jej spracovaním, nemali by ste podceňovať správnu skladbu textu, jeho formu ani vizuál. Ak totiž i tie najlepšie a najzaujímavejšie informácie podáte čitateľom v nesprávnej forme, aj výborný text môže zostať úplne nepovšimnutý.

Prečo tvoriť blogové články

V súčasnosti stále viac firiem a podnikateľov na celom svete začína chápať obrovské benefity, ktoré im blogovanie prináša. Blogovanie totiž nie je mŕtve. Naopak, je na vzostupe a rozhodne urobíte správny krok, ak s ním začnete aj vy.