Elektronický účet poistenca (EUP) v novej mobilnej aplikácii

Sociálna poisťovňa spustila novú aplikáciu, ktorá má zjednodušiť život poistencom aj zamestnávateľom. Čo cez ňu vybavia alebo zistia a ako si ju aktivovať?

Elektronický účet poistenca (EUP) už možno mnohí poznajú, využívať ho môžu už niekoľko rokov, pričom Sociálna poisťovňa doňho postupne pridávala viac nových funkcií. V EUP je napríklad možné nájsť informácie o Elektronickej PN (ePN), prehľad dát potrebných pre vybavenie dôchodku, podrobnosti o priebehu žiadosti a výplate dávky v nezamestnanosti či sledovať a uhradiť poistné.

Sociálna poisťovňa ale prišla s ďalšou novinkou - vytvorila aplikáciu, ktorá prenáša „celý život“ v sociálnom poistení (od odvodov cez rôzne dávky až po dôchodok) do mobilného rozhrania.

Čo ponúka aplikácia Sociálnej poisťovne?

Pokiaľ ide o funkcie, aplikáciou sa oproti pôvodnej forme EUP veľa nemení. Po novom však klienti Sociálnej poisťovne môžu tieto úkony vykonať priamo prostredníctvom mobilného telefónu. Získavajú tak rýchly, pohodlný a bezpečný prístup do svojho Elektronického účtu poistenca. Online majú k dispozícii okamžité overenie a kontrolu žiadostí o dávky a ich výplatu. Taktiež získavajú možnosť mať svoj dôchodok pod kontrolou alebo si manažovať svoju ePN. V prípade záväzkov voči Sociálnej poisťovni majú k dispozícii rýchlu, jednoduchú a bezpečnú online platbu.

Prihlasovať sa možno biometricky (napr. odtlačkom prsta). Následne poistenca privíta domovská stránka s personalizovanými informáciami, ktoré sa týkajú jeho aktuálnej  životnej situácie. Sociálna poisťovňa uvádza, že aplikácia je v modernom intuitívnom dizajne s dôrazom na zrozumiteľnosť pre všetky vekové kategórie.

Funkcionality aplikácie teda transformujú všetky dôležité údaje, ktoré ponúka EUP na portáli Sociálnej poisťovne. V prípade nejasností sa poistenec dozvie ďalšie detaily vďaka praktickým vysvetlivkám alebo môže cez aplikáciu priamo kontaktovať Informačno-poradenské centrum. „Po uvedení aplikácie budeme poskytovať poradenstvo v tejto oblasti, či už v našich pobočkách alebo v Informačno-poradenskom centre. Zároveň sú priamo v aplikácii integrované kontakty na našich kolegov, ktorí klientom radi poradia,“ zdôraznila riaditeľka odboru komunikácie s verejnosťou Sociálnej poisťovne Zuzana Dvoráková.

Výhoda aj pre zamestnávateľov

Aplikácia môže byť pomôckou aj pre zamestnávateľov. Môžu totiž online predbežne registrovať zamestnancov v registri Sociálnej poisťovne. „Ide o rýchly a efektívny spôsob (flexibilita 24/7), ako si splniť oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni pri prihlásení nového zamestnanca. Aplikácia overí používateľa na základe telefónneho čísla a PIN kódu a umožní odoslať štruktúrované dáta. Pre zamestnávateľov pritom naďalej platí, že do troch dní je potrebné k novému zamestnancovi zaslať originál Registračného listu fyzickej osoby (RLFO),“ vysvetľuje Sociálna poisťovňa.

Mobilná aplikácia ako krok k digitálnej pobočke Sociálnej poisťovne

Jedným zo strategických cieľov Sociálnej poisťovne je vízia digitálnej pobočky a rozširovanie digitálneho priestoru pre klientov. „Už od apríla budúceho roka, po splnení zákonných podmienok, automaticky a bez akejkoľvek žiadosti priznáme klientovi dávku materské či tehotenské. Informácie o jeho životnej situácii dostaneme elektronicky priamo od lekárov. Pracujeme aj na tom, aby sa žiadosti o ďalšie dávky mohli posielať elektronicky prostredníctvom EUP,“
načrtol ďalšie plány generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška.

Prečítajte si tiež

Rozvoj digitálnych služieb sa preto v budúcnosti automaticky premietne do rozširovania EUP a aktualizácie služieb aj vo verzii mobilnej aplikácie. Pribudnúť v nej majú „push notifikácie“, ktoré umožnia Sociálnej poisťovni komunikovať smerom ku klientom proaktívne, či možnosť aktivácie EUP bez potreby návštevy webového portálu, teda len prostredníctvom aplikácie.

Kľúčové vlastnosti a prínosy aplikácie

Sociálna poisťovňa uvádza ako hlavné vlastnosti a prínosy aplikácie nasledovné:

  1. Okamžitý prístup do EUP priamo cez mobil, kedykoľvek a odkiaľkoľvek.
  2. Rýchla a jednoduchá predbežná registrácia zamestnanca.
  3. Personalizovaná domovská obrazovka (tzv. homepage).
  4. Rýchle a jednoduché prihlasovanie do aplikácie pomocou biometrie.
  5. Moderný, intuitívny dizajn s dôrazom na zrozumiteľnosť.
Článok pokračuje pod reklamou

Okamžitý prístup do EUP priamo cez mobil, kedykoľvek a odkiaľkoľvek

  • Kompletný prehľad o poistení
    • poskytuje online prehľad o obdobiach poistenia (dôchodkové, nemocenské, v nezamestnanosti);
  • Prehľad o vyplatených dávkach
    • dôchodkových, nemocenských, v nezamestnanosti;
  • Prehľad o platbách poistného
    • bez potreby osobnej návštevy pobočky;
  • ePN si poistenec kontroluje a manažuje online
    • zmena miesta pobytu počas PN alebo spôsobu výplaty PN-ky;
  • Informácie o dôchodku
    • vďaka funkcii „Príprava na dôchodok“ poistenec zistí, koľko rokov má odpracovaných a aká by bola orientačná suma jeho dôchodku, ak by odchádzal do dôchodku v danej chvíli; - ak je poberateľom dôchodku, získa prehľad o vyplatených dávkach za zvolené obdobie;
  • sledovanie žiadosti
    • má pod kontrolou svoje žiadosti o dávky. Aplikácia informuje o ich aktuálnom vybavovaní (napr. ePN – elektronická práceneschopnosť, dôchodok, či dávka v nezamestnanosti);
  • jednoduché a rýchle platby
    • ak je poistenec samostatne zárobkovo činná alebo dobrovoľne poistená osoba, uhradí poistné a nedoplatky online priamo v aplikácii štandardnými platobnými metódami, ktoré podporujú platby Google Pay, Apple Pay.

Rýchla a jednoduchá predbežná registrácia zamestnanca

Aplikácia ponúka jednoduché splnenie si oznamovacej povinnosti zamestnávateľa.

Personalizovaná domovská obrazovka (tzv. homepage)

Domovská obrazovka v aplikácii bola navrhnutá na mieru klienta tak, aby sa pre jeho rôzne životné situácie dynamicky menila a prispôsobovala.

Rýchle a jednoduché prihlasovanie do aplikácie pomocou biometrie

Po úvodnej aktivácii sa klient do mobilnej aplikácie prihlasuje opakovane nasnímaním tváre, odtlačkom prsta alebo PIN-kódom.

Moderný, intuitívny dizajn

V aplikácii je kladený dôraz na zrozumiteľnosť.

Ako si aktivovať aplikáciu

Mobilná aplikácia je dostupná na stiahnutie v App Store (pre iOS) a Google Obchod Play (pre Android). Na jej aktiváciu je potrebné mať aktivovaný Elektronický účet poistenca. Samotnú mobilnú aplikáciu si poistenec aktivuje pomocou QR kódu, ktorý si vygeneruje na webovom portáli EUP.

Do EUP sa následne prihlasuje štandardným spôsobom – buď použitím mena, hesla a dvojfaktorovým overením (autentifikátorom), alebo elektronickým občianskym preukazom (eID). Ak má klient pokazenú zadnú kameru alebo z iného dôvodu nie je možné nasnímať QR kód, môže na aktiváciu aplikácie použiť 6-miestny kód, ktorý sa nachádza pod QR kódom. Aktivácia EUP, rovnako ako stiahnutie mobilnej aplikácie a jej využívanie, je bezplatné.

„Prístup k EUP si doteraz zriadilo už takmer 458-tisíc poistencov, ktorí môžu aplikáciu po jej stiahnutí okamžite využívať. Prihlásenie aj používanie aplikácie spĺňa najvyššie štandardy bezpečnosti,“ uvádza Sociálna poisťovňa.

Ktoré informácie možno nájsť v mobilnej aplikácii EUP - prehľad

Poistné a platby

  • Platby – úhrada poistného a nedoplatkov
    • Online platba;
    • Prehľad platieb.
  • Poistné – prehľady
    • Poistenie platené štátom;
    • Prehľad poistení;
    • Vylúčenia – obdobia, keď sa poistenie neplatí;
    • Prerušenia – obdobia, keď sa sociálne poistenie prerušilo.

Dôchodkové poistenie

  • Príprava na dôchodok/Obdobia dôchodkového poistenia;
  • Konanie o dôchodkovej dávke;
  • Informatívna suma dôchodku;
  • Prehľad vyplatených dôchodkových dávok.

Nemocenské poistenie

  • Obdobia nemocenského poistenia;
  • ePN – Elektronická práceneschopnosť;
  • Prehľad vyplatených nemocenských dávok.

Poistenie v nezamestnanosti

Úrazové dávky

  • Konanie o úrazovej dávke;
  • Prehľad vyplatených úrazových dávok.

Príspevok za prácu v obecnej polícii

  • Konanie o príspevku za prácu v obecnej polícii;
  • Prehľad vyplatených príspevkov za prácu v obecnej polícii.

Účasť v II. pilieri

  • Výpis z registra zmlúv (informácie o tom, či má poistenec sporenie v II. pilieri a v ktorej DSS).

Pre zamestnávateľov

  • Novinka – predbežná registrácia zamestnanca v mobilnej aplikácii*

*Túto službu prináša Sociálna poisťovňa v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti Európskej únie. Zrealizovaná bola v spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Zdroj: Spracované na základe tlačovej správy Sociálnej poisťovne

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Minimálne odvody SZČO od 1.1.2026

Konsolidačné opatrenia prinesú od roku 2026 ďalšie zvýšenie odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby. Zmeny sa prejavia aj vo vyšších minimálnych platbách do zdravotnej aj Sociálnej poisťovne.

Odvody SZČO (živnostníkov) od 1.1.2026

Schválené konsolidačné opatrenia spôsobia u živnostníkov významné zmeny od roku 2026. Ako sa zmení odvodové zaťaženie živnostníkov od 1.1.2026?

PN zamestnanca od 1.1.2026 – zmeny

V roku 2026 sa menia viaceré pravidlá súvisiace s práceneschopnosťou zamestnancov, napríklad obdobie poskytovania náhrady príjmu, pri vyplácaní nemocenského a v elektronickom oznamovaní PN.

Maximálne nemocenské dávky v roku 2026 (PN, OČR, materské, tehotenské)

V článku sa dozviete výšku maximálnych nemocenských dávok v roku 2026 – PN, OČR, materskej a tehotenskej dávky aj aké zmeny nastali oproti roku 2025.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky