Umelá inteligencia vo vyhľadávači: nová výzva aj príležitosť

Google zavádza odpovede vytvorené umelou inteligenciou priamo do vyhľadávania vo forme AI prehľadov. Ako ovplyvnia e-shopy a ako ich využiť vo svoj prospech?

Nástroj AI prehľady: čo to je a ako funguje?

V posledných mesiacoch sa používatelia môžu stretnúť s tým, že ak do vyhľadávača Google zadajú otázku či dopyt, napríklad spojenie „čo na tvár spálenú od slnka“, často ešte pred výsledkami vyhľadávania v podobe linkov na webové stránky dostane odpoveď od umelej inteligencie. Tak vyzerá nástroj AI prehľady (Artificial Intelligence Overview) v praxi. Netreba už na nič klikať, základná informácia sa zobrazí okamžite. 

„AI prehľady sa na Slovensku zobrazujú od 20. mája tohto roku. Najčastejšie sa tak deje pri informačných vyhľadávaniach a táto zmena zasiahla najviac odvetvia ako zdravie, IT, technológie vo všeobecnosti a financie,“ približuje Tomáš Novák, CEO spoločnosti Marketing Miner.

Prehľady pripravované umelou inteligenciou (AI) sa pritom podľa údajov Marketing Miner zatiaľ zobrazujú pri 8,49 % vyhľadávaní Slovákov, je však možné predpokladať, že tento podiel sa v budúcnosti bude zvyšovať.

„Výhoda AI prehľadov pre používateľov je najmä v úspore času. Človek dostane rýchlo odpoveď a nemusí sa preklikávať na webovú stránku. Pre značky je zas prínosom, keď sa zobrazia ako zdroj v AI prehľadoch a zvyšujú tak svoju viditeľnosť,“ hovorí Tomáš Novák. 

Riziko odpovedí umelej inteligencie vo vyhľadávači

Tak ako všetky zmeny, aj táto prináša zároveň niekoľko nevýhod - a to pre bežných ľudí, ktorí cez Google vyhľadávajú, ako aj pre tvorcov webových stránok.

„Pre samotných používateľov je najzásadnejším nedostatkom riziko nepresností. Aj samotný Google uvádza, že AI môže obsahovať nesprávne odpovede, takzvané halucinácie. Preto je veľmi dôležité overovať si informácie, pokiaľ danej téme človek nerozumie,“ upozorňuje T. Novák.

Majitelia webov, a to najmä tých informačných, zároveň kvôli AI prehľadom zaznamenávajú výrazný pokles v návštevnosti. Keďže časť ľudí sa dozvie čo potrebuje priamo vo vyhľadávači, nemá dôvod pokračovať na ich stránku. „Podľa zahraničných štúdií ide priemerne až o 34,5 % preklikov,“ približuje odborník. „V tejto súvislosti sa vynára aj otázka autorských práv, keď vyhľadávač zobrazuje citácie z rôznych webov bez výslovného súhlasu,“ dodáva.

Vplyv AI prehľadov na online obchody: príležitosť vyniknúť pred konkurenciou

Návštevnosť sa kvôli AI prehľadom môže znížiť aj e-shopom. „Ak predstavuje práca s obsahom na webe významnú časť marketingového mixu, dopad môže byť o to silnejší. Dôležité teda bude budovať viacero kanálov na získavanie zákazníkov,“ upozorňuje Mária Auxtová, Country Lead pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7 600  slovenských e-shopov.  

Keďže ide o čerstvú novinku, karty sú podľa nej rozdané nanovo. E-shopy, ktoré na túto zmenu dokážu zareagovať rýchlejšie, môžu získať výhodu pred konkurenciou. AI prehľady totiž zvyčajne obsahujú odkazy na zdrojové stránky či rozkliknuteľné prvky na ďalšie preskúmanie. Ako uvádza M. Auxtová, pre e-shop je zobrazovanie sa v AI prehľadoch nielen o budovaní povedomia, ale aj o potenciálnej priamej návštevnosti a konverzii. „AI prehľady sa zároveň často zobrazujú na tzv. „nultej” pozícii, teda ešte pred klasickými výsledkami vyhľadávania. Ako možno vidieť aj z nedávnych údajov spoločnosti Marketing Miner týkajúcich sa slovenského online prostredia - keď sa na stránke výsledkov zobrazí AI prehľad, používatelia klikajú na klasické výsledky menej. Preto je dôležité „byť v prehľade“, nielen v klasických linkových výsledkoch pod ním.“

Ako využiť potenciál AI prehľadov v e-shope?

„Keď chce e-shop ťažiť z AI prehľadov, musí pripravovať kvalitný a dobre štruktúrovaný obsah. Pri jeho tvorbe by sa malo ešte viac dbať na zámer, s ktorým slovo či frázu používateľ vyhľadáva,“ upozorňuje Mária Auxtová. „Pri príprave článkov alebo popisov výrobkov sa treba vžiť do kože potenciálneho zákazníka a predstaviť si, aké otázky by ho v súvislosti s daným tovarom mohli zaujímať,“ vysvetľuje.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako na to? Podľa odborníčky je vždy výhodou, pokiaľ sa majiteľ e-shopu orientuje v danom segmente. „Ak e-shopár stavia podnikanie na vlastnej záľube, vie zákazníkom lepšie poradiť a často odhadne, čo kupujúcich zaujíma a čo potrebujú.“ Okrem toho radí využiť dáta – interné z vlastného online obchodu alebo z rôznych externých nástrojov. Dokáže tak podľa nej zistiť, čo a v akej súvislosti ľudia vyhľadávajú, s akým cieľom a v akom štádiu nákupného procesu. Následne môže pripraviť obsah, ktorý dokáže priamo trafiť zámer vyhľadávania. Roztriedi dopyty napríklad na:

  • informačné (odpovede na otázky typu „čo”, „ako”, „prečo”),
  • porovnávacie (napríklad s frázami „recenzia”, „do 100 eur”, „porovnanie”)
  • a nákupné (napríklad „kúpiť”, „cena”, „zľava”, „skladom”).

Podľa toho potom stránku postaví. „Pri informačných je vhodné začať krátkou odpoveďou v 1 - 2 vetách, potom pridať jednoduché vysvetlenie a krátke súvisiace otázky a odpovede. Pri porovnávacích možno využiť napríklad krátku tabuľku rozdielov. Pri nákupných zas zvýrazniť hneď pri cene rozhodovacie body ako napríklad rozmery alebo dĺžku dodania,“ upresňuje odborníčka a dodáva: „Ideálne je všade použiť konkrétne čísla a pojmy, ktoré ľudia hľadajú, prepojiť ich internými odkazmi v rámci e-shopu a prípadne pridať aj sekciu otázok a odpovedí (FAQ) v podobe, ktorú vie vyhľadávač ľahko rozpoznať. Takto sa obsah ľahko číta ľuďom aj AI prehľadom a zároveň sa návštevník rýchlo dostane k správnemu produktu.“ M. Auxtová pre lepšiu predstavu pre Podnikajte.sk uvádza príklad.

Príklad prípravy kvalitného obsahu, ktorý pomôže e-shopom ťažiť z AI prehľadov

Prevádzkovateľ online obchodu s bežeckými potrebami z dát vyčíta, že sa vo vyhľadávaní často opakujú výrazy spojené napríklad so slovom „pronácia“. Môže preto pripraviť článok na túto tému.

Na úvod stručne dvomi vetami zrozumiteľne vysvetlí, čo je pronácia. Potom stručne popíše dôsledky na techniku behu a výber obuvi; doplní obrázky alebo krátke video. Využiť môže aj formu otázok a odpovedí (napr. „Ako zistím pronáciu?“, „Aký je rozdiel medzi stabilizačnou a neutrál­nou topánkou?“). Z konverzného hľadiska nesmie chýbať jasný ďalší krok – napríklad tlačidlo „Topánky s podporou pri pronácii“ a niekoľko odporúčaných modelov. 

Myslieť treba aj na prehľadnú štruktúru - teda nadpis, podnadpisy, krátke odseky, aby sa obsah dal ľahko prečítať ľuďom aj nástrojom vyhľadávačov a umelej inteligencie. Kľúčové je, aby bol článok viditeľný priamo na stránke, nie schovaný niekde až po kliknutí. 

Ak chce podnikateľ, aby jeho e-shop (ale aj prevádzkovateľ iného druhu webovej stránky) bol pre nástroje umelej inteligencie čitateľný, potrebuje podľa odborníčky:

  • jasnú štruktúru,
  • jednoznačné odpovede,
  • strojovo čitateľné značky
  • a neblokované prehľadávanie robotmi (crawling), ktoré zabezpečí, že sa Google k obsahu dostane.

„V podstate platí, že sa treba držať bežných zásad optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) - teda spojiť dobré technické základy s kvalitným a ľuďom pomáhajúcim obsahom. Cieľom je Googlu uľahčiť hľadanie presných a stručných odpovedí. Ak sa to podarí, zvyšuje sa šanca, že sa web objaví aj v AI prehľadoch,“ vysvetľuje M. Auxtová a dodáva, že pri tvorbe obsahu sa oplatí brať do úvahy aj spôsob, akým jeho užitočnosť Google skúma. Zameriava sa predovšetkým na prvky skúseností, odbornosti, autoritatívnosti a dôveryhodnosti (E-E-A-T - Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Najväčší dôraz pritom kladie na dôveryhodnosť.    

Zároveň odborníčka zdôrazňuje, že kým v minulosti sme takmer všetko „googlili“, dnes je aj na vyhľadávanie produktov čoraz populárnejšie využívanie nástrojov umelej inteligencie ako ChatGPT. 

„AI prehľady od Googlu sú reakciou na tento trend. E-shopy by sa mali pripraviť na éru vyhľadávania pomocou umelej inteligencie, sledovať novinky a dbať na to, aby bol ich web dobre čitateľný pre nástroje umelej inteligencie,“ uzatvára Mária Auxtová zo Shoptetu. 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kaufland.fr odštartoval: Vstúpte na francúzsky e-commerce trh v 5 krokoch

Vďaka Kaufland online trhovisku majú aj obchodníci zo Slovenska príležitosť predávať svoje výrobky v krajinách naprieč Európou. Ako na to?

EMOS smeruje k európskym zákazníkom vďaka Kaufland online trhovisku

Spolupráca s Kaufland online trhoviskom odštartovala v spoločnosti EMOS novú kapitolu podnikania. Vďaka platforme sa jej darí rozširovať značku na zahraničných trhoch, oslovovať nových zákazníkov a jednoducho expandovať do ďalších krajín bez nutnosti začínať na novom trhu úplne od základov.

Poštovné od 1.1.2025: nový cenník

Ako sa zmenili ceny listových a balíkových zásielok či použitia poštových poukazov? Prehľad cien platných od 1. januára 2025.

Minimálna výška hodnoty objednávky v e-shope

Môže si podnikateľ stanoviť najnižšiu sumu, za ktorú u neho smú zákazníci nakúpiť? Čo hovorí legislatíva?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky