Ako riadiť tím na diaľku? 6 tipov, ktoré manažérom pomôžu počas home office

Strategickou úlohou lídrov počas pandémie COVID-19 je rozmýšľať, ako pracovné návyky adaptovať na novú realitu.

Pokiaľ ste zrazu prešli na virtuálnu formu práce, musíte si priznať, že niektoré veci budú fungovať skrátka inak a ignorovať tento fakt nie je správne. Pozrite si kľúčové tipy pre manažérov na efektívne riadenie svojho tímu na diaľku.

1. Zabezpečte prácu z domu z technologického hľadiska

Prechod na intenzívnu prácu z domu priniesol veľký nápor aj pre IT vybavenie firiem. Zamestnanci museli byť vybavení technikou rýchlo a efektívne. Pochopiteľne, nie každý zamestnanec má rovnaké podmienky či potreby a rozhodnutia, komu prideliť akú techniku, sú na pleciach lídrov. Tí si musia v prvom rade svoju rolu uvedomiť.

  • Identifikujte a zabezpečte technológiu potrebnú na prácu z domu pre každého člena vášho tímu (smartfóny, laptopy, monitory, klávesnice a pod.).
  • Uistite sa, že všetci členovia tímu majú správne prístupy a technologickú podporu, aby sa mohli prihlásiť so všetkým hardvérom aj softvérom potrebným pre ich prácu.
  • Rozmýšľajte, čo s nástrojmi, ktoré ostali v práci – pevné linky, prepojenia napr. z vrátnice a pod.  
  • Rozhodnite, ktoré komunikačné platformy budete využívať na komunikáciu v rámci tímu.

2. Uistite sa, že váš tím funguje efektívne

Ak máte zaistenú technológiu a tím ju vie používať, je správny čas zamyslieť sa nad všetkým, čo sa musí alebo môže zmeniť pri práci online oproti fyzickej prítomnosti na pracovisku.

Prečítajte si tiež
  • Rozložte prácu v tíme nanovo, ak je to potrebné. Rozmýšľajte o aktivitách, ktoré nebude potrebné pri virtuálnej práci nateraz vykonávať a ktoré naopak pod vplyvom nových okolností pribudli.
  • Uistite sa, že mate pokryté nečakané výpadky členov tímu, zastupovanie môže byť pri práci z domu väčšou výzvou ako obyčajne. Zamerajte sa na tréning “náhradníkov” pre oblasti, ktoré sú pre vaše oddelenie rizikové.
  • Dohodnite sa, do akej miery má byť práca každého jednotlivca zdokumentovaná, pripravená na zdieľanie a dostupná pre ostatných.
  • Zamerajte sa na novú hrozbu – kybernetická bezpečnosť. Samotná existencia IT oddelenia vo vašej firme automaticky neznamená, že nová situácia neprinesie nové problémy – VPN pripojenia, citlivé dokumenty a práca s nimi z domu vyžadujú separátny tréning

3. Buďte flexibilní a chápaví

Práca z domu 1 - 2 dni v mesiaci ako benefit a práca z domu nonstop prinášajú odlišné okolnosti, ktoré je potrebne zvážiť. Zladenie pracovného a súkromného života v domácom prostredí v druhom prípade prináša nové praktické problémy (rodičia s malými deťmi, školopovinnými deťmi, domáce zvieratá a pod.).  

  • Buďte pripravení tolerovať a podporovať flexibilný rozvrh práce svojich podriadených. Podporujte neskoršie začiatky práce, pracovný deň rozdelený na viac častí a pod.
  • Uistite sa, že aj keď nie ste spolu, zaujímate sa o emocionálnu stránku svojich zamestnancov – diskutujte o tom, ako zvládajú novú situáciu, vyjasnite si prípadné otázky a plán, čo robiť v prípade nečakaných situácií, ako ochorenia seba, blízkych a pod.

4. Stanovte očakávania a pracovný plán

Pri práci z domu, ak nebola doteraz zaužívaná, je potrebné ujasniť si základné body – aká je očakávaná pracovná doba, dostupnosť na telefóne, mailoch a pod. Je tiež vhodné uistiť sa, že firemné priority vidíte naďalej spoločne.

Prečítajte si tiež
  • Podriadeným zreteľne komunikujte vaše očakávania – kedy majú byť dostupní, v akej frekvencii a akým spôsobom majú zdieľať svoju prácu a dohodnite sa, akou formou sa najlepšie navzájom kontaktovať.
  • Diskutujte, ktoré činnosti nie je možné vykonávať online, aký to bude mať vplyv na firmu a ako ich prípadne nahradíte.
  • Nezabudnite komunikovať, často a aj viac ako bežne, aby ste sa uistili, že všetci pracujú synchronizovane na spoločných cieľoch. Na pracovisku stačí zájsť medzi ľudí, pri práci online sú však takéto činnosti náročnejšie. Nezabudnite na pravidelné tímové stretnutie a na zdieľanie dôležitých informácií v tíme.
  • Nezabudnite svojich podriadených rozvíjať. Práca z domu je obvykle do istej miery pokojnejšia ako na pracovisku, čo prináša čas a priestor pre naplnenie rozvojových cieľov.
Článok pokračuje pod reklamou

5. Zapnite si video

Použitie kamery podnecuje všetky strany k pozornosti. Úprimne, počas koľkých online stretnutí ste sa na druhej obrazovke venovali odpovedaním na emaily alebo počas nudnej porady vareniu?

  • Kedykoľvek je možné pri hovore použiť video, robte to. Choďte príkladom, príp. z toho urobte vo firme štandard.

6. Nech je práca aj zábavou

Ľudia, ktorí nie sú na intenzívnu prácu z domu zvyknutí, majú po čase tendenciu cítiť sa izolovane. Chýbajú kávičky s kolegami, či bežná konverzácia pri obede o tom, čo má kto nové.

  • Rezervujte si čas, aby ste sa so svojimi podriadenými sem-tam spojili aj v neformálnej rovine.
  • Zvážte niekedy skúsiť sociálne aktivity vo virtuálnej forme, či už je to spoločný obed, alebo inovatívna tímová hra. 

Kľúčom je komunikácia

Heslom úspešného riadenia tímu na diaľku teda je komunikovať so svojimi podriadenými často, stanovovať ciele zreteľne a pracovať efektívne.

Prečítajte si tiež

Vyskúšajte modelovať správanie svojich podriadených podľa svojho vzoru. Líder má ísť príkladom. Ukážte, čo ste vo svojej práci upravili vy, aby ste boli produktívny a očakávajte od svojich podriadených to isté.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Testovanie zamestnancov vo firmách má manuál. Ako postupovať?

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo manuál pre zamestnávateľov na vykonanie testovania zamestnancov v prevádzkach podnikov na ochorenie COVID – 19. Koho sa testovanie týka, koho smie zamestnávateľ testovať a aký je postup?

Sociálne poistenie a cezhraničný home office počas pandémie

Mení sa sociálne poistenie tým zamestnancom, živnostníkom a SZČO, ktorí pracovali v zahraničí a teraz pokračujú v práci z domu na Slovensku?

Home office a komunikácia: 5 tipov ako spolupracovať s kolektívom aj na diaľku

Kontakt a komunikácia v tíme je potrebná, pretože podporuje pracovnú morálku a zlepšuje produktivitu. Prinášame 5 tipov, ako zostať v prepojení s kolektívom aj počas home office.

Peňažné dávky pre rodiča v roku 2021

Na aké peňažné dávky v súvislosti s dieťaťom má rodič nárok? A aká je ich výška, či podmienky? Prinášame prehľadnú tabuľku platnú pre rok 2021.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky