Príležitosti na podnikanie počas korona krízy - ktoré odvetvia rastú?

Ktoré odvetvia zažívajú zlaté časy a nevídaný rast napriek tomu, že ekonomika čelí recesii v dôsledku celosvetovej pandémie? Čo majú spoločné odvetvia, kde sú najväčšie podnikateľské príležitosti?

Kým v januári sa mnohým zdalo, že koronavírus ostane izolovaný kdesi v Číne a na svetovú ekonomiku nebude mať významný vplyv, teraz je všetko inak. Šéfka Medzinárodného menového fondu Kristalina Georgievová uviedla, že svet čelí najväčšiemu prepadu ekonomiky od Veľkej hospodárskej krízy v roku 1929. Koronakrízu pre jej vplyv na zdravotníctvo a ekonomiku dokonca nazvala najtemnejšou hodinou ľudstva a hrozbou pre celý svet.

Aj v čase hospodárskej recesie však sú trhové segmenty, ktoré prosperujú. Hlavne pri menších firmách je spoločným znakom to, že zvládnu rýchlo nájsť správny balans medzi šetrením nákladov a investíciami. Obrazne povedané, úspory nákladov im pomáhajú prežiť dnes, investície rásť zajtra. Menšie firmy, ktoré zavrú svoje prevádzky a čakajú, čo sa stane, vo väčšine prípadov nedokážu získať späť svoje stratené zisky. Väčšie firmy majú výhodu v tom, že disponujú potrebným cash-flow a nemusia reagovať tak rýchlo. Avšak aj pri nich platí, že kto sa neprispôsobí aspoň čiastočne, bude vo väčších problémoch.

Odvetvia a firmy, ktoré počas korona pandémie zažívajú boom, spája obmedzená mobilita spotrebiteľov

Koronakríza je veľmi špecifická, pretože nemá vplyv iba na spotrebu obyvateľov, ale hlavne na ich mobilitu. Stovky miliónov ľudí po celom svete sú zrazu nútení ostať doma, necestovať nielen do zahraničia, ale obmedziť svoj pohyb aj vo vlastnej krajine, či meste. Mnohé firmy ľudom pomáhajú adaptovať sa na novú realitu. A práve tie môžu byť na začiatku dlhodobých trendov, ktoré ostanú aj po koronakríze.

Okrem boja s chorobou COVID-19 práve obmedzená mobilita je spoločným znakom zmeny v spotrebiteľskom správaní. Výsledky sa prejavujú nasledovne:

  1. E-shopy získali prevahu nad retailom.
  2. Donášky jedla nahradili stravovanie v reštauráciách.
  3. Telekonferencie nahradili osobné stretnutia, webináre nahradili semináre.
  4. Netflix nahradil kiná.
  5. Privátne lety nahradili pravidelné letecké linky.
  6. Časť výroby sa preorientovala na krízové produkty (dezinfekcie, rúška, respirátory, pľúcne ventilácie a pod.).
  7. Farma priemysel rastie.

E-shopy získali počas pandémie prevahu nad retailom

Ľudia na nákupy využívajú stále viac a viac online priestor. E-shopy zaznamenávajú skokový nárast tržieb, ktorý prirovnávajú k vianočným sviatkom. Americký Amazon ohlásil vznik 100 000 pracovných miest, aby zvládol zvýšený dopyt a s ním spojený nárast práce. Menšie e-shopy nápor práce nemusia zvládať tak ľahko a dodacie doby sa jemne zvyšujú, časť tovarov nemusí byť k dispozícii zákazníkom ihneď.

Prečítajte si tiež

Česká Alza zaradila do ponuky tovarov v ČR po prvý raz aj trvanlivé potraviny, vzhľadom na zvýšený dopyt po tejto komodite. Onedlho by malo nasledovať aj Slovensko.

Donášky jedla nahradili počas karantény stravovanie v reštauráciách

Kým reštaurácie ostávajú zatvorené, podobne ako e-shopy zažívajú boom aj všetky donáškové služby. Ľudia ich využívajú na bezkontaktný nákup pre seba, ale aj rodinných príslušníkov. Pre niektoré reštaurácie je donáška jedla jedinou možnosťou, ako nezavrieť, sú ale aj takí, čo túto príležitosť uchopili naplno a expandujú.

Podľa portálu Bloomberg raketovo narástli veľkí výrobcovia pizze. Americkí Papa John’s oznámili prijatie 20 000 zamestnancov, ktorí môžu začať okamžite, Domino´s Pizza prijala tisícku nových zamestnancov len v okolí Chicaga a Pizza Hut oznámila potrebu 30 000 nových pracovných miest na celom území USA.

V Číne už naplno beží dodávka oblečenia, zdravotníckych pomôcok skupinám obyvateľstva ohrozeným COVID-19, ktoré spôsobuje koronavírus. Čínska spoločnosť Cainao (časť Alibaby) dostala 9 dní po otvorení donáškového servisu 7 000 objednávok a dopravila do najviac zasiahnutého mesta Wuhan a okolia vyše 5 miliónov zdravotníckych pomôcok.

Na Slovensku donášku potravín až k dverám zastrešovala spoločnosť Tesco, pre veľký nápor však obmedzila nákup kritického tovaru na 12 položiek a limitovala počet obslúžených zákazníkov, aby neobmedzila tých, ktorí potraviny naozaj potrebujú. Novinkou posledných dní je, že zakladateľ portálu bistro.sk Milan Dubec založil portál nakup.sk, ktorý zákazníkom do dvoch dní bezkontaktne doručí balíky základných potravín zo skladu priamo domov. Ponuka je zatiaľ menšia, postupne sa má rozšíriť.

Telekonferencie sa stali v čase korona pandémie trendom, ktorý pretrvá aj po karanténe

Zoom, ktorý sa špecializuje na oblasť video konferencií, zažíva neskutočný dopyt. Tržby a akcie spoločnosti sa v roku 2020 zdvihli o viac ako 50%. Podobne je na tom aj Webex od spoločnosti Cisco a produkty Microsoftu Teams a Skype. S narastajúcim počtom ľudí pracujúcich z domu na home office kvôli dopadom koronavírusu sa zvýšil dopyt po tele-konferenčných technológiách, ktoré umožnia pracovné stretnutia, porady, či pracovné pohovory vniesť do online sveta. Väčšina odborníkov predpovedá, že trendy práce z domu v istej miere pretrvajú aj po kríze.

Zábavný priemysel – počas koronakrízy Netflix zdolá kiná

Prečítajte si tiež

Platformy ako Netflix, Amazon Prime video, Disney+, HBO GO, alebo Apple TV zaznamenali výrazný nárast návštevnosti. Podobne sú na tom aj online „gaming“, teda herné platformy.

Analytici predpovedajú, že globálny filmový priemysel trhol stratu 5 miliárd dolárov len na pozastavení holywoodskej produkcie a strate na vstupnom z kín. Ak situácia potrvá do konca mája, strata sa vyšplhá až na 17 miliárd. Akcie Cinemark-u a AMC stratili 60% hodnoty. Strata sa môže s pribúdajúcim časom prehlbovať, ak filmový divák z kinosál definitívne presedlá k Netflixu, či HBO GO. Dopyt po sledovaní filmov a seriálov online narástol natoľko, že Netflix a Youtube boli požiadaní o redukciu kvality „streamov“ v Európe, vzhľadom na priveľký nárast vyťaženosti internetu. Podľa Bloombergu celosvetový „streaming“ videa narástol o 20%.

Zdroj: Instagram - Pornhub.com
Zdroj: Instagram - Pornhub.com

Svet internetu pomáha počas korona pandémie aj rastu poronopriemyslu. Jedna z najúspešnejších firiem - PornHub si uvedomuje, že jej zákazníci sú v čase pandémie COVID-19 spôsobenej koronavírusom viac doma. Firma sa pridala k celosvetovej iniciatíve „Zostaň doma“ a v niektorých krajinách ponúka členstvo s prémiovým obsahom zadarmo.

Zdroj: pornhub.com
Zdroj: pornhub.com

Kým v úvode marca bola táto ponuka dostupné len pre Talianov, od minulého týždňa sa k šteklivému obsahu dostanú jednoduchšie aj Francúzi a Španieli, t.j. dve krajiny, ktoré sú v Európe po Taliansku zasiahnuté korona pandémiou najviac. Pornhub priebežne zverejňuje aj rôzne štatistiky pod názvom „Coronavirus Insights“. Deň potom ako firma oznámila prémiový obsah zdarma, poskočila aj návštevnosť PornHubu v Taliansku (+57%), Francúzsku (+38%) a Španielsku (+61%) v porovnaní s bežným dňom.

V zverejňovaných štatistikách sa 23. marca zviditeľnilo aj Slovensko.

Privátne lietadlá dominujú počas korona pandémie nad pravidelnými linkami

S výraznými obmedzeniami letov na celej planéte sa rozmohol servis pre bohatých. Letecké spoločnosti poskytujúce privátne lety zažívajú neuveriteľný boom. Americké aj britské spoločnosti uvádzajú, že dostávajú tisícky dopytov od ľudí, ktorí sa chcú transportovať súkromne. Pravidelné linky buď nelietajú, alebo ich sprevádza množstvo reštrikcií. Na súkromných lietadlách zákazníkov láka vyhnutie sa ostatným cestujúcim, či leteckým terminálom s množstvom kontrol, či meraniu teplôt. Zákazníci chcú minimalizovať riziko nakazenia vyhnutím sa masám a za to sú ochotní si poriadne priplatiť. Americká spoločnosť Jettly tvrdí, že pasažieri v marci preplácali taxu 5000 dolárov za leto-hodinu až trojnásobne.

Článok pokračuje pod reklamou

Výroba – kto môže, vyrába produkty na zvládnutie korona pandémie

ochranných rúšok a masiek na tvár sa stal veľmi výnosný exportný artikel. Čínske spoločnosti na výrobu masiek a respirátorov zažívajú exponenciálny boom a ich výrobu prirovnávajú k tlačeniu peňazí. V prvých dvoch mesiacoch roka začalo v Číne vyrábať masky ohromujúcich 8 950 nových producentov, aby pokryli obrovský dopyt. Ukázali to údaje čínskej podnikovej platformy. Napríklad, keď začiatkom februára 2020 šírenie nákazy v Číne vrcholilo, farmaceutická spoločnosť majiteľa Kuan Sün-ce len za 11 dní vytvorila novú továreň na masky N95. Po pokrytí dopytu na čínskom trhu a prepuknutí pandémie v Európe zásobuje už aj Taliansko. Firma s 34 ročnou históriou zažíva tržby, ako nikdy v histórii. Podľa oficiálnych údajov z Pekingu denná výroba masiek v Číne už prekročila 116 miliónov kusov, pričom mnoho z nich ide na export.

Prečítajte si tiež

Aj na Slovensku zaznamenali zvýšený predaj respiračných zariadení, a to napríklad v obchodoch s priemyselným zameraním. Jedným z nich je rodinná firma SOLÍK, ktorá patrí na Slovensku k lídrom v predaji zváračskej techniky. Hoci cieľovou skupinou firmy Solík sú najmä priemyselní zákazníci a profesionálni zvárači, v priebehu jedného januárového (!) dňa sa im vďaka korona vírusu otvoril nový trh - nárast nákupov respirátorov evidujú v tisíckach percent.

Na ďalší „populárny“ artikel súvisiaci s pandémiu – pľúcne ventilátory – sa vrhli automobilky. Americké firmy General Motors, Ford a Tesla avizujú, že časť produkcie vyčlenia výrobe pľúcnych ventilátorov, v Európe je prvou ventilátory vyrábajúcou automobilkou španielsky Seat, ktorý pľúcny ventilátor navrhol z 80 komponentov vrátane hriadeľa prevodovky, alebo elektromotoru zadného stierača. Linku, kde sa predtým vyrábal model Leon, upravil na výrobu ventilátorov za rekordný týždeň. Na Slovensku sa zatiaľ automobilky nepripojili, no pľúcne ventilátory dlhodobo vyrábajú aj slovenské Kalas Medical  a Chirana Medical.

LVMH, francúzska spoločnosť, ktorá zahŕňa značky ako Loius Vuitton, Christian Dior a Givenchy, pre zmenu mení produkciu na výrobu ručnej dezinfekcie s cieľom vyrobiť 12 ton za prvý týždeň produkcie. Francúzskym nemocniciam ich chce ponúknuť zdarma.

E-shopy ako Alza sa zas pripravujú na ponuku rôznych domácich testov na koronavírus (aj keď sa zatiaľ nedá objednať). Najnovšie sa objavili správy, že výrobu testov si budeme vedieť na Slovensku zabezpečiť svojpomocne. Slovenskí vedci na čele so slovenskom firmou MultiplexDX vyvinuli diagnostický PCR test na kmeň koronavírusu, ktorý sa objavuje na Slovensku. Prvých 100 000 ks štátu daruje Nadácia Eset.

Zmena výrobného zamerania nastáva aj v sektoroch, kde by ju na prvý pohľad hľadal málokto. Príkladom sú považskobystrickí strojári, ktorí začali vyrábať dezinfekčné brány.

Farmaceutický priemysel počas korona krízy neprerobí

Výrazne rastie aj farmaceutický priemysel. Na jednej strane sú to výrobcovia podporných liekov, ako napr. Gilead, ktorý vlastní práva na liek Remdesivir, či Fujifilm s existujúcim liekom Avigan. Spoločnosť Moderna pracuje na vývoji vakcín, spoločnosť Roche je dodávateľom testovacích sád a s nimi desiatky až stovky farma firiem, ktoré sa povezú na „pandemickej“ vlne.

Pracovné ponuky počas korona pandémie na Slovensku odrážajú celosvetové trendy

Prečítajte si tiež

Pracovný portál Profesia.sk začal pravidelne zverejňovať týždenné údaje o počtoch nových pracovných ponúk. Porovnáva ich s predošlými týždňami a rovnakým obdobím v minulom roku. Potreby slovenských firiem odrážajú celosvetové dianie.

Výrazný pokles zažíva cestovný ruch a gastronómia, výroba a automotive, alebo doprava a logistika. Najviac sa prepadli pozície ako Asistent, Odborný predajca, Montážnik Operátor.

Najmenší pokles spomedzi všetkých segmentov zažívajú Informačné technológie (IT). Za najžiadanejšou pozíciu na trhu - Správca počítačovej siete - môžeme hľadať potrebu firiem okamžite zabezpečiť počas korona pandémie kybernetickú bezpečnosť počas práce z domu. Home office teraz firmy zamestnancom nariaďujú v oveľa väčšom meradle.

Viac o trendoch na slovenskom trhu práce sa dočítate v článku Trh práce mení koronavírus – pracovných ponúk je výrazne menej.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky