Ako kríza automobilového priemyslu ovplyvní slovenské firmy

V Európe a USA sa v apríli vyrobí najmenej áut od skončenia druhej svetovej vojny. Aké sú predpoklady vývoja automotive trhu a aké trendy možno vidieť na čínskom trhu po návrate do nového normálu?

Pandémia ochorenia COVID-19, ktoré spôsobuje koronavírus takmer zastavila produkciu áut na celom svete. Podľa Slovenskej Agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) je na Slovensku 350, stredne veľkých, až veľkých firiem, ktoré produkujú komponenty potrebné pre výrobu vozidiel. V konečnom dôsledku sa kríza v automobilovom priemysle dotýka 50 percent priemyselnej produkcie na Slovensku, vrátane množstva menších firiem.

Tieto firmy sú naviazané nielen na slovenské automobilky. Komponenty vyrobené na Slovensku bežne putujú do zákazníckych závodov rôznorodých výrobcov v Európe, Ázii, či Severnej Amerike. A práve automobilový priemysel zažíva z dôvodu pandémie koronavírusu zrejme najväčšiu krízu v dejinách. Všetky európske fabriky na výrobu áut minimálne na niekoľko týždňov pozastavili výrobu, americké ich krátko na to nasledovali. Čínske majú v rovnakom čase už túto fázu za sebou a od konca marca sa pomaly vracajú do normálnej produkcie.

Dodávateľov automobiliek postihla v súvislosti s koronavírusovou pandémiou totiž rovnaká situácia a de-facto všetci museli svoje výroby odstaviť. Ak sa má ekonomika naštartovať, kľúčový bude vývoj na celoeurópskom, príp. svetovom trhu. 

Automobilky a ich široká dodávateľská sieť po celom svete budú v prvom rade zápasiť s reštartovaním produkcie. Kľúčovou otázkou, ktorú si výrobcovia budú klásť potom ostáva, ako sa zmení nákupné správanie spotrebiteľov. Kúpa auta v rebríčku potrieb spotrebiteľov zrejme klesne.

V akej veľkej kríze je automotive priemysel v Európe, Amerike a Číne?

Podľa predpovedí IHS Marki“ globálny automobilový priemysel zažíva v roku 2020 v porovnaní s rokom 2019 pokles dopytu o viac ako 12%, na 78,8 milióna vozidiel. Toto číslo predstavuje o 10 miliónov menej vozidiel, ako predpoveď tej istej inštitúcie z januára 2020.  

Pokles o 12% by tak bol výrazne väčší, než 8 % pokles počas globálnej recesie v rokoch 2008 a 2009.

IHS Markit predpokladá v globálnom meradle výraznú redukciu dopytu (vládne reštrikcie, zatváranie fabrík, karanténa obyvateľstva a pod), po ktorej bude nastávať pomalý rast. Stále je ťažko predvídateľné, aký bude prepad hlboký. Očakávania analýzy tejto výskumnej spoločnosti sú oproti pred-vírusovým predpovediam pre rok 2020 nasledovné:

  • Čína  -  pokles cca o 10% v roku 2020 (2,3 milióna vyrobených vozidiel). Očakáva sa produkcia 22,4 milióna vozidiel. Podľa vývoja situácie v Číne sa zdá, že automotive trh sa môže vrátiť späť do normálu v druhej polovici roka 2020, ale stratené mesiace z úvodu roka sa už v celoročných číslach nedobehne.
  • Európa - pokles o cca 13,6% (1,9 milióna vyrobených vozidiel). Očakávaná produkcia pre rok 2020 predstavuje 15,6 milióna vozidiel. Európa je aktuálne jedným z najviac postihnutých regiónov pandémiou koronavírusu.
  • USA – prepad o 15,3 % (2,4 milióna vyrobených vozidiel). IHS Markit americkému trhu predpovedá výrobu na úrovni 14,4 milióna vozidiel. Pre americký trh analýza počíta s výraznými monetárnymi aj fiškálnymi opatreniami zo strany vlády, ktoré však tiež nezabránia výraznému poklesu.

Podobné predikcie má aj spoločnosť Euler Hermes, ktorá je svetovým lídrom v poistení obchodných pohľadávok a uznávaným špecialistom v oblasti hodnotenia rizika, bonity, záruk a inkasa pohľadávok. Globálny automobilový trh je podľa jej odhadov na ceste k výraznému prepadu (-10% až -15% v roku 2020), pesimistickejší scenár v prípade dlhodobej krízy  hovorí o prepade dokonca až o 25%.

Reštart produkcie áut – akým výzvam bude čeliť odvetvie automotive?

Prieskum spoločnosti GlobalData ukazuje, že aktuálne má pozastavenú výrobu vozidiel 97% automotive výrobcov v Európe a v Severnej Amerike.

Pre ekonomiky všetkých štátov bude veľmi podstatný reštart produkcie automobiliek a siete dodávateľov vtedy, keď sa jednotlivé karanténne opatrenia začnú uvoľňovať. Automotive priemysel však bude čeliť viacerým výrazným výzvam.

V prvom rade sa budú musieť producenti áut uistiť, že ich, spravidla medzinárodná, dodávateľská sieť je tiež schopná produkovať potrebné komponenty a odštartovať výrobu po odstávkach, ktoré začali v strede marca.

"V tejto chvíli sú dodávatelia platení za prácu, ktorú urobili pred mesiacom, či dvomi. Ak kríza pretrvá viac ako 90 dní, schopnosť dodávateľov úspešne jej čeliť sa bude otriasať,“ hodnotí Kristina Dziczek z „Center for Automotive Research“. Sektor už síce prežil viacero kríz, na čele s hospodárskou recesiou v rokoch 2008 a 2009, ale táto je naozaj bezprecedentná. Kým v predchádzajúcej kríze stačilo problémového dodávateľa vymeniť, teraz sú v podobne ťažkej situácii všetci naraz, čo môže reštart produkcie výrazne skomplikovať.

V druhom rade budú musieť všetci v automobilovom priemysle zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia svojich zamestnancov. Hlavnou otázkou bude, ako zabezpečiť tzv. sociálny dištanc, teda vyhnúť sa situáciám, kedy pracujú zamestnanci príliš blízko seba – na montážnych linkách automobiliek to bude veru veľká výzva.

„Je jasné, že zamestnávatelia budú robiť zmeny v organizácii práce. Mať priveľa ľudí pod jednou strechou bude veľmi rizikové najmä do času, kým sa na trh dostane vakcína alebo liek na koronavírus," uviedol Jeff Schuster zo spoločnosti LMC, ktorá sa tiež zaoberá predikciami vývoja automotive trhu.

Prečítajte si tiež

Rovnaké opatrenia budú musieť zaviesť aj všetci dodávatelia v automobilovom priemysle. V prípade, ak budú finančne náročnejšie, môže byť môžu byť pre menšie firmy náročné, keďže obvykle príliš nedisponujú voľnou hotovosťou.

Slovenské firmy budú musieť zaviesť v prvom rade všetky opatrenia, ktoré vyžaduje novoprijatá legislatíva a rovnako budú tlačené zákazníckymi auditmi do toho, aby zabezpečili výrobu z pohľadu bezpečnosti a ochrany zdravia na rovnakej úrovni, ako väčší zamestnávatelia.

Aký bude dopyt po autách po kríze?

Pre celosvetovú produkciu áut bude určujúce, do akej miery sa predaje áut po skončení pandémie vrátia späť na pôvodnú úroveň.

V čase obmedzení obyvateľstva pochopiteľne klesla potreba mobility. Ľudia ostávajú v čase karantény a rôznych obmedzení viac doma a znížili potrebu cestovať autom. Keďže firmy prechádzajú vo veľkom na prácu z domu, tzv. home office, predpokladá sa, že aj v období po korona víruse minimálne krátkodobo znížia potrebu cestovania na služobné cesty a zníži aj potreba prenájmu vozidiel firmami. Nezamestnanosť porastie, domácnosti budú mať kvôli výpadku príjmov v priemere menej peňazí a nie nevyhnutnú spotrebu, do ktorej patrí napr. nákup nového auta, môžu v čase odložiť. Prepad akciových trhov má ďalší neblahý dôsledok na úspory dotknutých sporiteľov. To môže aj tých, ktorých problémy v ekonomike neovplyvnili priamo, odradiť od kúpy drahších výrobkov, ako napr. nové auto.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo ukázal vývoj v Číne? Nákupné preferencie sa pri kúpe auta zmenili

Na rozdiel od Európy a Severnej Ameriky sa Číňania vracajú späť do práce už v marci a dokonca aj najviac zasiahnutý región s odstaveným mestom Wuhan odštartoval začiatkom apríla výrobu automobilov.

Štúdia výskumnej spoločnosti Ipsos sa zamerala na správanie čínskych spotrebiteľov, aj z oblastí najviac zasiahnutých koronavírusom, a to pred a po koronavírusovej pandémii.

Výskum poukazuje na tieto zaujímavé zmeny:

  • Záujem o prepravu autom výrazne stúpol u tých spotrebiteľov, ktorí auto nevlastnia, ale počas pandémie stratili dôveru v prostriedky hromadnej dopravy.
  • Skupina spotrebiteľov, ktorí nevlastnia auto, označujú za hlavný dôvod jeho kúpy to, že šoférovanie môže výrazne znížiť šancu nakaziť sa, a to v porovnaní s využitím prostriedkov hromadnej dopravy.
  • Silná preferencia nákupu a po nákupného servisu online, vrátane možnosti testovacej jazdy a doručenia vozidla spôsobom “door to door”.
  • Pri kúpe prvého auta je u zákazníkov momentálne najdôležitejším parametrom nie cena, ani typ vozidla, ale výbava, ktorá podporuje zdravie vodiča a posádky (filtre klimatizácie, ktoré ničia baktérie, interiér z antibakteriálnych materiálov, či snímanie zdravotného stavu vodiča a posádky – napr. senzory tepu, tlaku, tváre pod.) 
Prieskum - percentuálny počet obyvateľov využitie dopravného prostriedku pred a po koronakríze. Zdroj: ipsos.com
Prieskum - percentuálny počet obyvateľov využitie dopravného prostriedku pred a po koronakríze. Zdroj: ipsos.com

S postupným uvoľňovaním reštrikcií sa tak do predajní vracajú zákazníci. Tých čínskych čaká spolu s vládnou podporou aj masívna marketingová kampaň, ktorá im má vrátiť túžbu kúpiť si nové auto. Špeciálna pozornosť sa v Číne venuje elektro autám, ktorých predaj potrebujú automobilky, aby sa im vrátili náklady na výskum a vývoj.

Tesla už spustila „bezkontaktné“ testovacie jazdy a doručenie áut „door to door“,  Čínska automobilka Geely zase pracuje na špeciálne „dezinfikovaných“ vozidlách a kľúče od nich kupujúcim doručuje pomocou dronov. Elektro divízia ďalšej čínskej automobilky Guangzhou Automobile Group zas testuje systém, ako naparfumovať jeden z jeho modelov arómou tradičnej čínskej medicíny.

Z týchto trendov sa môžu poučiť aj menšie firmy, ktoré aj po uvoľnení opatrení nebudú v kontakte so zákazníkom v takom meradle, ako predtým.

Prečítajte si tiež

Podľa prvotných analýz Inštitútu medzinárodných financií sa situácia v Číne po prepade v prvom štvrťroku už v tom druhom stabilizuje. Od polovice roka by sa Čína mohla vrátiť k rastu HDP, na čele s automobilovou výrobou. Potvrdzujú to aj vyjadrenia zástupcov nemeckej automobilky Volkswagen.

"Vidíme stále viac a viac náznakov, že naše podnikanie sa vracia do normálu. Sme opatrne optimistickí, že najhoršie dopady krízy budú za nami o dva, či tri mesiace. Na predpokladané čísla predaja by sme sa mohli vrátiť v strede kalendárneho roka," uviedol pre autonews.com Stephan Woellenstein, ktorý riadi všetky prevádzky nemeckého Volkswagenu v Číne.

Otázkou tak ostáva, či sa aj zvyšku sveta podarí dostať ekonomiku do fungujúceho stavu aspoň za taký čas, ako v Číne. S istotou však nemožno očakávať, že sa predajnosť vozidiel vráti k očakávaným číslam skôr, ako v strede kalendárneho roka.

Menší dodávatelia tak nemôžu očakávať, že ich objednávky v sektore automotive budú okamžite po reštarte automobilovej produkcie rovnaké, ako pred korona krízou a tomu musia prispôsobiť aj lokálne plánovanie.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Martin Žákovič
Martin Žákovič

Oblasti ľudských zdrojov a komunikácie sa venuje v prostredí výrobnej spoločnosti so zameraním na automotive, Magna v Kechneci, neďaleko Košíc. Z minulých zamestnaní získal konzultantskú prax v medzinárodnej personálnej agentúre a pôsobil aj ako športový spravodajca a štatistik so zameraním na ľadový hokej. Je vášnivý cestovateľ.


Nové opatrenia kvôli koronavírusu od 15.10.2020

Od štvrtka, 15. októbra 2020, sú v platnosti nové opatrenia na spomalenie šírenia koronavírusu. Aké pravidlá platia po novom a koho sa týkajú?

Reklama na Facebooku v čase krízy: áno alebo nie?

Ako sa zmenilo správanie používateľov sociálnych sietí počas koronakrízy a aké príležitosti táto zmena priniesla podnikateľom? Ako pristupovať k online reklame v čase krízy?

Vyššie dane z nehnuteľností: aký dopad budú mať na podnikanie?

Nielen koronakríza, ale aj vyššie dane z nehnuteľností v roku 2020 výrazne zasiahnu do života slovenských podnikateľov. Prečo sa im nezdá nová výška dane z nehnuteľností adekvátna?

Pracovné prostredie po pandémii: aké zmeny ho čakajú?

Pandémia ochorenia COVID-19 donútila firmy prijať rýchle zmeny zaužívaných spôsobov práce. Ktoré z nich pretrvajú a ako bude vyzerať naša práca a pracoviská?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky