Prísnejšie posudzovanie registrácie DPH, osobná zodpovednosť konateľov za daňové nedoplatky firmy, novinky vo vydávaní bločkov aj úprava zdaňovania živnostníkov a neziskoviek. Čo sa chystá v boji proti daňovým únikom?
O boji proti daňovým únikom hovoril minister financií už pri predstavení konsolidačného balíčka pre rok 2026. Konkrétnejšiu predstavu o opatreniach predstavila na októbrovej odbornej konferencii, ktorá bola zameraná práve na túto problematiku. Predstavených bolo niekoľko konkrétnych noviniek, nad zavedením ktorých sa uvažuje. Dotknú sa daňovej disciplíny, daňových kontrol či vydávania pokladničných dokladov. S prísnejšími pravidlami musia počítať konatelia a štatutárne orgány obchodných spoločností, živnostníci, no tiež neziskové organizácie a nadácie.
Prehľad kľúčových zmien prinášame v článku.
Opatrenia súvisiace s DPH
Prísnejšie nastavenie posudzovania podmienok pri registrácii/rušení registrácie DPH
Ako na konferencii uviedol Jozef Kiss, prezident Finančnej správy SR (FS SR), registrácia DPH je často zneužívaný inštitút - aktuálne môže každý subjekt žiadať o registráciu aj napriek tomu, že pred tým bol z úradnej moci zrušený. Ak opätovne predloží potrebné podklady, je znovu registrovaný. Po novom sa ale plánuje zaviesť pravidlo, že v prípade zrušenia registrácie z úradnej moci, bude pri opakovanej žiadosti o registráciu finančná správa podmienky posudzovať prísnejšie.
Splitpayment povinne
Ide o rozdelenie platby dane priamo správcom dane v rizikových prípadoch a subjektoch (napríklad také, ktoré majú daňový nedoplatok). V dobrovoľnej forme bol zavedený v roku 2022, navrhuje sa však jeho povinná aplikácia od roku 2027, ak tak určí správca dane pri dôvodnej obave. Tento návrh je súčasťou novely o DPH, ktorá je v legislatívnom procese (NRSR).
Dôvodom sú situácie, kedy firmy s daňovými nedoplatkami vyžiadajú od kupujúcich úhradu na účet, potom ju obratom vyberú v hotovosti. Správca dane nemôže takému výberu zabrániť, zvýši sa nedoplatok a uloží sa sankcia.
Po novom by platilo, že ak odberateľ (zákazník) vie alebo by mohol vedieť, že daň dodávateľ neodvedie štátu, nezaplatí mu ju v rámci finálnej ceny za výrobok/službu, ale sumu rozdelí – dodávateľovi uhradí iba základ dane a DPH zaplatí priamo správcovi dane.
Obmedzenie odpočtu DPH
Zaviesť sa plánuje taktiež obmedzenie odpočtu DPH pri luxusných veciach zaradených do majetku firmy. Ak napríklad drahé dopravné prostriedky ako lode, lietadlá či motorky a podobne majiteľ firmy nepoužíva len na podnikanie, bude si na ne môcť uplatniť nižší odpočet podobne, ako sa od roka 2026 zavádza pri firemných autách.
Opatrenia proti bezbločkovému podnikaniu
So zásadnými zmenami sa počíta v oblasti vydávania pokladničných bločkov a evidovania tržieb. Jednou, ktorá už je aj schválená ako súčasť zákona o evidencii tržieb, je obmedzenie platieb v hotovosti nad určitý limit. Návrh sa v parlamente ocitol ako „prílepok“ v rámci uznesenia finančného výboru, čo zástupcovia podnikateľov kritizujú.
Podobné opatrenie na Slovensku fungovalo ešte pred pandémiou a poznajú ho aj v iných štátoch, taktiež EÚ zavádza jednotné pravidlá, no až od júla 2027, kedy bude v celej Únii stanovený limit 10 000 eur, pričom členské štáty ho môžu aj znížiť. Prísnejší zavádza práve Slovensko, a to 5 000 eur.
Taktiež chce Finančná správa predchádzať situácii, keď sa jeden bloček vydaný odberateľovi (podnikateľovi) uplatní v nákladoch viacerých firiem. A z duplicitných dokladov si firmy uplatňujú viacnásobné odpočítanie DPH. Riešením má byť uvádzanie identifikátora kupujúceho v rámci B2B predaja na bločkoch, pričom finančná správa by ho vedela spárovať a zistiť, či blok nie je uvedený v inom účtovníctve.
Opatrenia týkajúce sa dane z príjmov
„Bič“ na živnostníkov
Dlhodobou témou je boj proti tzv. švarc systému alebo fiktívnym živnostiam. Už v rámci konsolidačného balíčka bola schválená zmena definície závislej práce s cieľom znížiť mieru obchádzania Zákonníka práce. Ďalšími diskutovanými opatreniami na predchádzanie tzv. fiktívnym živnostiam je sprísnenie sankcií, verejný zoznam porušiteľov, vylúčenie z verejných tendrov či vytvorenie kanálu pre anonymné podnety.
V rámci konsolidácie musia živnostníci počítať od nového roka s vyššími odvodmi, no prekvapiť ich môžu aj ďalšie zvažované opatrenia, ako napríklad zavedenie minimálnej dane či úprava paušálnych výdavkov. Živnostníci vo vybraných sektoroch, ktoré dlhodobo vykazujú minimálnu daň alebo sú dlhodobo stratové (napríklad kadernícke služby, manikúra, pedikúra, gastro sektor, autoservisy a podobne), by mohli mať stanovenú minimálnu sumu dane z príjmov (napr. 1 000 eur aj v prípade, že by vykazoval v daňovom priznaní nulovú daň).
Uvažuje sa tiež nad znížením výšky paušálnych výdavkov, napríklad zo 60 % na 40 %, prípadne zaviesť rôzne percento podľa činnosti či zaradiť poistné do percenta výšky paušálnych výdavkov.
Preukazovanie nárastu majetku
Ak má niekto oficiálne nízky príjem, napríklad poberá dávku v nezamestnanosti alebo dlhodobo poberá minimálnu mzdu, no kúpi si napríklad drahý byt alebo luxusné auto, mohol by podliehať kontrole. Legislatívna úprava by mohla umožniť aj zdanenie majetku, ktorý nezodpovedá priznanej výške príjmov.
Revízia zdaňovania nadácií, občianskych združení a neziskoviek
Zvažované novinky nepotešia subjekty, ktoré neboli založené so zámerom podnikať. Uvažuje sa totiž nad zavedením hranice pre oslobodenie príjmov, a to bez rozlišovania, či sú z hlavnej činnosti (ktorá nie je predmetom dane), alebo zo zdaňovanej činnosti. Limitovaná by mohla byť aj hodnota prijatých darov nepodliehajúcich zdaneniu. Navyše je zamýšľané zaviesť týmto subjektom povinnosť podať daňové priznanie právnických osôb a účtovnú závierku do Registra účtovných závierok.
Kontrola, vymáhanie a správa daní
Zmeny v procese kontrolnej činnosti a viac právomocí pre finančnú správu
Medzi zvažovanými opatreniami je aj sprísnenie a zmena pravidiel kontrol. Plánuje sa predĺžiť doba vykonávania daňovej kontroly v prípadoch, kedy správca dane preveruje vzájomné vzťahy viacerých subjektov, u ktorých prebieha kontrola súčasne.
Rozšíriť by sa tiež mohli práva správcu dane na neobmedzený prístup do ktorýchkoľvek priestorov a k informáciám preverovaného subjektu. A zároveň sa môžu rozšíriť následky, ak sa niekto bude snažiť mariť výkon správy daní (napríklad krivá výpoveď, naťahovanie procesu...).
Ďalej sa uvažuje nad úpravami vo vzťahu k zániku a zmenám v obchodných spoločnostiach. Finančná správa by mala možnosť vstúpiť napríklad do procesu prepisu konateľa či majetku. Skôr ako by sa to udialo, preverila by, či nemá podnikateľ nedoplatky alebo daňové úniky.
Boj proti „bielym koňom“ a zmeny v ukončení funkcie štatutára
Ako uviedol J. Kišš, často sa stretávajú so situáciou, keď počas daňovej kontroly dôjde k zmene konateľa či štatutárneho orgánu, pričom neraz ide o negramotnú osobu, bezdomovca či zahraničnú osobu, ktorá napokon ani neexistuje. Preto je v pláne úprava Obchodného zákonníka tak, aby sa zaviedla povinnosť zohľadniť spôsobilosť na výkon funkcie štatutárneho orgánu. Taktiež sa zvažuje možnosť, že faktické konanie za spoločnosť bude považované za rozhodujúce pre určenie zákonného zástupcu spoločnosti v správe daní. A jedna osoba by mohla byť po novom štatutárnym orgánom či jeho členom len v obmedzenom počte obchodných spoločností.
Zároveň sa uvažuje nad trestnoprávnej zodpovednosti jednak pre osobu, ktorá bola do firmy dosadená, jednak pre faktického konateľa. Trest týmto osobám môže hroziť v podobe odňatia slobody na tri až osem rokov.
Zavedenie osobnej zodpovednosti fyzickej osoby za nedoplatky právnických osôb
Prezident finančnej správy na konferencii hovoril aj o možnosti zavedenia osobnej zodpovednosti za nedoplatky firmy. To znamená, že fyzická osoba by zodpovedala svojím majetkom za daňové nedoplatky, ktoré vznikli v čase, keď bola konateľom alebo bola zodpovedná za danú s. r. o.-čku. Prípadne, ak niekto vedome neplatí dane, môže mu byť zadržaný vodičský preukaz.
Rekonštrukcia účtovníctva
Cieľom zamýšľaných zmien je tiež predchádzať situáciám, keď sa po začatí daňovej kontroly účtovníctvo zničí napríklad požiarom, čo spôsobuje, že kontrolór nevie preukázať podvodné konanie. Po novom by mohlo byť povinné zabezpečiť rekonštrukciu účtovníctva, prípadne zvýšiť maximálne hranice sankcií v zákone o účtovníctve.
Štát vidí priestor konsolidovať, podnikatelia žiadajú „upratať“ v existujúcich nástrojoch
Finančná správa argumentuje veľkou daňovou medzerou, ktorá v roku 2022 (posledný aktuálny údaj od Európskej komisie) dosiahla 14,6 %, pričom v porovnaní s priemerom EÚ ide o rozdiel 1,4 miliárd eur. Zároveň máme daňové nedoplatky vo výške 2,8 miliárd eur. Preto v boji proti daňovým únikom vidí možnosť, ako prispieť ku konsolidácii verejných financií.
Na druhej strane zástupcovia podnikateľov upozorňujú, že ak chce štát lepší výber daní, musí najskôr urobiť poctivý odpočet fungovania už existujúcich nástrojov, toho do akej miery sú využívané a efektívne. „Finančná správa dnes má takmer 70 nástrojov na zabezpečenie efektívneho výberu daní a približne 140 informačných zdrojov, ku ktorým má prístup. Ak sú nefunkčné, treba ich zrušiť alebo upraviť – pridávanie ďalších má byť posledná možnosť,“ upozorňuje Združenie podnikateľov Slovenska.


