Ako sa od roku 2026 upravuje nárok na odpočet DPH pri osobných motorových vozidlách? Koho sa táto zmena dotýka a počas akého obdobia by sa mala uplatňovať?
Dňa 25.9.2025 bol v parlamente finálne schválený v poradí tretí balíček konsolidačných opatrení. Jedným z týchto opatrení je obmedzenie odpočtu DPH na firemné vozidlá, ktoré sa využívajú aj na súkromné účely.
V súvislosti s obmedzením odpočtu DPH pri vozidlách požiadalo Slovensko o výnimku, aby mohlo prikročiť k takejto úprave, pričom Európska komisia takúto výnimku schválila. Dňa 14.4.2025 bolo vydané vykonávacie rozhodnutie Rady EÚ, ktorým sa Slovenskej republike povoľuje zaviesť osobitné opatrenie odchyľujúce sa európskych pravidiel týkajúcich sa DPH (od článku 26 ods. 1 písm. a) a článkov 168 a 168a smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty). Výnimka platí do 30. júna 2028 a je možné požiadať o jej predĺženie.
Ministerstvo financií v úvode roka 2025 avizovalo, že plánuje zavedenie tohto obmedzenia, avšak nie z dôvodu konsolidácie, ale z dôvodu dlhodobého zneužívania systému a zníženia administratívnej záťaže daňovníkov.
Nová úprava zníženia odpočtu DPH na osobné autá
V zmysle prechodného ustanovenia § 85n zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „zákon o DPH“) platiteľ, ktorý od 01.01.2026 do 30.06.2028 (vrátane) nadobudne investičný majetok, ktorým je motorové vozidlo kategórie M1, L1e alebo L3e (ďalej len „osobné motorové vozidlo“), uplatní nárok na odpočet DPH len v rozsahu 50 %. Uvedené bude rovnako platiť aj pre osobné motorové vozidlá, ktoré platiteľ DPH používa na základe nájomnej zmluvy inej ako krátkodobej nájomnej zmluvy alebo na základe obdobnej zmluvy. Novela zákona upravuje aj výnimky (uvedené nižšie), kedy daňovník krátiť odpočet DPH nebude, napríklad ak používa osobné motorové vozidlo výlučne na podnikateľské účely.
Nadobudnutím sa rozumie nadobudnutie práva nakladať ako vlastník s hnuteľným hmotným majetkom, teda ide o moment, kedy daňovník získa vlastnícky vzťah k vozidlu. Vychádzajúc z tejto definície, by mal byť teda nárok na DPH krátený na vozidlá, ktoré daňovník nadobudne od 01.01.2026, pričom bude irelevantné, kedy dôjde k zaradeniu alebo k prideleniu EČV.
Príklad na moment nadobudnutia osobného motorového vozidla s kráteným odpočtom DPH
Spoločnosť ABC s.r.o. kúpi vozidlo 28.12.2025, pričom na faktúre o kúpe bude uvedený dátum dodania 28.12.2025. Odo dňa 28.12.2025 je majiteľom vozidla spoločnosť ABC s.r.o.. Spoločnosť ABC s.r.o. sa dohodne s predajcom vozidla, že do doby kým si nový majiteľ nezabezpečí EČV na vozidlo, ostane zaparkované u predajcu. Aký bude mať dopad legislatívna úprava krátenia nároku na odpočet DPH pri takejto transakcií?
Nakoľko daňovník nadobudol, t. j. získal vlastnícke právo k vozidlu dňa 28.12.2025, teda pred začiatkom účinnosti novej legislatívy, nárok na odpočet DPH krátiť na 50 % nebude (resp. bude postupovať podľa aktuálne platnej právnej úpravy týkajúcej sa nároku na odpočet DPH). Získanie EČV k vozidlu neupravuje vlastnícky vzťah.
Ktorých vozidiel sa týka zníženie odpočtu DPH od 01.01.2026?
Investičným majetkom sa v zmysle § 54 ods. 2 písm. a) zákona o DPH rozumejú hnuteľné veci, ktoré majú samostatné technicko-ekonomické určenie a ktorých obstarávacia cena bez dane alebo vlastné náklady sú viac ako 1 700 eur. Z uvedeného teda vyplýva, že uvedená úprava sa bude dotýkať osobných motorových vozidiel, ktorých obstarávacia cena je vyššia ako 1 700 eur.
Zároveň, osobným motorovým vozidlom sa rozumie:
- M1 – vozidlá určené na prepravu osôb s najviac 8 sedadlami okrem sedadla vodiča,
- L1e - ľahké dvojkolesové vozidlá s výkonom motora do 50 cm³ resp. s výkonom do 4 kW,
- L3e – motocykle a dvojkolesové vozidlá bez obmedzenia výkonu.
Ktorých vozidiel sa netýka zníženie odpočtu DPH od 01.01.2026?
Z tejto úpravy sú vylúčené všetky kamióny, dodávky, prívesné vozíky a ostatné kategórie vozidiel, ktoré nie sú vyššie uvedené a všetky vozidlá s obstarávacou cenou do 1 700 eur.
Zároveň, v zmysle § 85n ods. 4 zákona o DPH, sa znížený nárok na odpočet DPH neuplatní na osobné motorové vozidlo, ktoré platiteľ nadobudol alebo používa výlučne:
- na podnikanie, ktorým je krátkodobý nájom alebo iný ako krátkodobý nájom osobného motorového vozidla,
- na podnikanie, ktorým je doprava osôb a ich batožiny za protihodnotu vrátane taxislužby,
- na podnikanie, ktorým je prevádzkovanie autoškoly, ak je osobné motorové vozidlo výcvikovým vozidlom,
- ako predvádzacie vozidlo alebo testovacie osobné motorové vozidlo alebo ako náhradné osobné motorové vozidlo.
Zníženie nároku na odpočet DPH na polovicu sa ďalej nebude v zmysle § 85n ods. 5 zákona o DPH uplatňovať ani na osobné motorové vozidlá, ktoré platiteľ nadobudol ako investičný majetok výlučne na podnikanie alebo osobné motorové vozidlo, ktoré platiteľ používa na podnikanie, ak platiteľ vedie podrobné záznamy, preukazujúce rozsah použitia osobného motorového vozidla výlučne na podnikanie.
Nová oznamovacia povinnosť pre platiteľov DPH v súvislosti s odpočtom DPH na autá od 01.01.2026
Zároveň novela zákona ukladá povinnosť vyššie uvedené oznámiť daňovému úradu v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa uplatní 100 % nárok na odpočítanie dane.
Pre daňovníkov to znamená zvýšená administratívna záťaž a dodatočné vedenie záznamov.
Nie všetci platitelia, ktorí nadobudnú investičný majetok výlučne na podnikateľské účely, budú mať teda nárok na 100 % odpočet DPH. V prípade, že si daňovník nebude viesť podrobné záznamy, prípadná daňová kontrola mu môže takýto uplatnený nárok na odpočet vytknúť a neuznať.
Akú evidenciu o používaní vozidla musia podnikatelia viesť od 01.01.2026?
V zmysle nového § 85n ods. 6 zákona o DPH by sa mali viesť podrobné záznamy elektronicky, osobitne za každé nadobudnuté vozidlo a mali by obsahovať nasledovné údaje:
- identifikačné číslo VIN,
- evidenčné číslo, názov a typ,
- stav počtu kilometrov v deň začatia vedenia záznamov, na konci každého zdaňovacieho obdobia a v deň ukončenia vedenia záznamov,
- evidenciu o každom použití osobného motorového vozidla, ktorá obsahuje najmä tieto údaje:
- poradové číslo záznamu o jazde,
- meno a priezvisko osoby, ktorá viedla osobné motorové vozidlo počas jazdy,
- dátum, čas začatia jazdy a skončenia jazdy,
- účel jazdy preukazujúci použitie osobného motorového vozidla na podnikanie,
- miesto začatia jazdy a miesto skončenia jazdy,
- počet najazdených kilometrov za každú jazdu, stav počítadla kilometrov pred každou jazdou a po každej jazde,
- evidenciu o nadobudnutí tovaru a prijatí služieb slúžiacich na prevádzku osobného motorového vozidla v členení na jednotlivé tovary a služby s uvedením ich špecifikácie, obstarávacej ceny bez dane a dátumu nadobudnutia tovaru alebo prijatia služby.
Platiteľ bude zároveň povinný na výzvu daňového úradu sprístupniť elektronickými prostriedkami tieto záznamy.
Možno skonštatovať, že administratívna záťaž platiteľov DPH, ktorí plánujú nadobudnúť osobné motorové vozidlá v rokoch 2026 až 06/2028 a budú tieto vozidlá využívať výlučne na podnikateľské účely enormne vzrastie a 100 %-tné odpočítanie DPH už nebude tak jednoduché.
Krátený nárok na odpočet DPH sa dotkne aj služieb a tovarov súvisiacich s vozidlami
Novela zákona rovnako obmedzuje nárok na odpočet DPH na 50 % aj v prípade tovarov a služieb, ktoré príjme v súvislosti s osobným motorovým vozidlom. Krátiť nárok na DPH sa teda nebude len pri nákupe osobného motorového vozidla, ale aj pri všetkých službách a tovaroch, ktoré budú s týmto vozidlom súvisieť ako napríklad servis, pohonné látky, pneumatiky, umývanie auta a podobne.
Je dôležité podotknúť, že novela rieši podmienky uplatňovania odpočtu DPH pri vozidlách, pričom nemení uplatňovanie výdavkov v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, teda uplatnenie daňových výdavkov, napríklad vo forme daňových odpisov. To by malo znamenať, že daňovník pri nadobudnutí osobného motorového vozidla, ktoré bude čiastočne využívané aj na osobné účely, uplatní len 50 % odpočet DPH, avšak výška daňového odpisu z obstarávacej ceny sa bude počítať a uplatňovať rovnako ako doposiaľ, teda z pomernej časti, ktorá pripadá na podnikanie (ak nenastanú ďalšie zmeny).
Zo schváleného znenia novely zákona nevplýva ani zmena v uplatňovaní výdavkov pri vozidlách, kde dochádza na strane zamestnanca k zdaňovaniu nepeňažného príjmu (vychádzať by sa naďalej malo zo vstupnej ceny vozidla vrátane DPH).
Neuplatnená DPH z auta nebude ani daňovým výdavkom
Novela zákona počíta s jednou úpravou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, a to prechodným ustanovením § 52zzzk, ktoré upravuje uznanie daňového výdavku. Za daňový výdavok by sa po novom nepovažuje DPH, ak na jej odpočítanie v období od 01.01.2026 do 30.06.2028 nemá platiteľ dane z pridanej hodnoty nárok. Znamená to, že platiteľ DPH si túto DPH ani neodpočíta, ani nebude súčasťou obstarávacej ceny vozidla a nebude ju môcť ani daňovo odpisovať.
Príklad na krátenie nároku odpočtu DPH pri osobných motorových vozidlách od 01.01.2026
Spoločnosť ABC s.r.o. plánuje v období máj 2026 zakúpiť nové osobné motorové vozidlo s obstarávacou cenou 24 600 eur vrátane DPH (20 000 základ dane a 4 600 eur DPH). Toto vozidlo bude používať konateľ, pričom ho chce občasne použiť aj na súkromné jazdy. Aký bude mať novela dopad na obstaranie takéhoto vozidla?
Nové pravidlá od 1.1.2026:
Spoločnosť ABC s.r.o. bude mať podľa novelizovanej právnej úpravy nárok na odpočet DPH pri nákupe tohto vozidla len vo výške 2 300 eur (50 % z 4 600) a zároveň, DPH z akéhokoľvek nákupu pohonných látok, nových pneumatík či za servis vozidla bude rovnako krátená na polovicu. Spoločnosť ABC s.r.o. si nebude môcť DPH, na ktorú nemá nárok, uplatniť ani do daňových výdavkov, teda táto pomerná neodpočítaná časť DPH spoločnosti prepadne. Bude irelevantné, či auto podnikateľ použije vozidlo na súkromné účely len v pomere napríklad 10 % súkromné účely a 90 % podnikateľské účely. Podnikateľ automaticky príde o plných 50 % DPH, a to vrátane všetkých súvisiacich nákladov.
Staré pravidlá do 31.12.2025:
Podľa starých pravidiel by podnikateľ určil pomer použitia na súkromné a podnikateľské účely a nárok na DPH si krátil len v tomto pomere. V prípade použitia vozidla na súkromné účely v pomere 10 % súkromné účely a 90 % podnikateľské účely by teda spoločnosť ABC s.r.o. mohla uplatniť nárok na odpočet vo výške 4 140 eur (90 % z 4 600), čo je oproti novej legislatíve rozdiel v nároku na odpočet DPH v sume 1 840 eur (4 140 – 2 300). Spoločnosť príde o 1 840 eur len pri nákupe vozidla, pričom bude zároveň prichádzať aj o vyšší nárok na odpočet DPH zo všetkých nakúpených tovarov a služieb prislúchajúcich k tomuto vozidlu.
Predaj vozidla, pri ktorom došlo ku kráteniu nároku na odpočet DPH od 01.01.2026
Z nového § 85n ods. 10 zákona o DPH vyplýva, že pokiaľ daňovník predá vozidlo v priebehu piatich rokov od nadobudnutia vozidla, pri ktorom si uplatnil znížený nárok na odpočet DPH vo výške 50 %, pomernú časť DPH si dodatočné odpočíta, teda vykoná úpravu odpočítanej dane.
Príklad na predaj vozidla pri ktorom bol krátený nárok na odpočet DPH
Spoločnosť ABC s.r.o. nadobudne osobné motorové vozidlo v roku 2026, pričom cena vozidla je vo výške 24 600 eur (20 000 eur základ dane a 4 600 eur DPH). Po nadobudnutí vozidla si spoločnosť ABC s.r.o. uplatní len 50 % nárok na odpočet DPH vo výške 2 300 eur (50 % z 4 600 eur), nakoľko vozidlo bude občasne používané aj na súkromné účely. Spoločnosť ABC s.r.o. sa v roku 2027 rozhodne vozidlo predať. Akým spôsobom sa vysporiada v roku 2027 DPH?
Spoločnosť ABC s.r.o. vystaví faktúru za predaj vozidla, kde uplatní 23 % DPH na celý základ dane. Spoločnosť ABC s.r.o. uplatní úpravu odpočítanej dane a uplatní si dodatočne odpočítateľnú daň vo výške 1 840 eur ((4600*50%*4)/5)). Spoločnosť ABC s.r.o. si teda uplatní odpočet DPH pri nákupe vozidla vo výške 2 300 eur a následne po predaji dodatočne 1 840 eur.
Trvanie výnimky pri odpočte DPH na autá sa môže zmeniť
Čo sa týka už zakúpených vozidiel do 31.12.2025, z novely zákona nevplývajú žiadne zrejmé zmeny. Vzhľadom k veľkému počtu otázok k praktickému fungovaniu opatrenia, budú pravdepodobne bližšie okolnosti novej legislatívy predmetom metodického pokynu alebo obdobného usmernenia.
Zároveň vyplýva otázka, či táto úprava bude skutočne len prechodná, a bude sa uplatňovať od 01.01.2026 len do 30.06.2028, teda či Slovensko nepožiada Európsku komisiu o ďalšie predĺženie výnimky.
Vykonávacie rozhodnutie totiž upravuje, že ak bude Slovensko považovať za potrebné predĺžiť platnosť osobitného opatrenia na obdobie po 30. júni 2028, malo by Komisii do 30. septembra 2027 predložiť žiadosť o takéto predĺženie platnosti. K uvedenej žiadosti by mala byť pripojená správa o uplatňovaní osobitného opatrenia zahŕňajúca preskúmanie uplatňovaného percentuálneho obmedzenia.