Koronavírus spôsobuje paniku - e-shopom na Slovensku priniesol nečakaný profit

Slováci majú strach z nákazy koronavírusom. Z panických nákupov ťažia niektoré eshopy.

Hlavnou témou posledných dní je rýchle šírenie nového koronavírusu 2019-nCoV, ktorý spôsobuje respiračné problémy podobné prechladnutiu či zápalu pľúc a v niektorých prípadoch končia smrťou. Počet nakazených každý deň rastie. Úrady momentálne hlásia už viac ako 4500 nakazených, pričom vyše 100 už vírusu podľahlo.  Ochorenie sa šíri aj prostredníctvom potu, riziko nákazy preto vzniká napr. podaním ruky. Podľa Svetovej zdravotnej organizácie (WHO) preto netreba zabúdať na osobnú hygienu, prikrývať si ústa pri kašli a kýchaní, dôkladne si potom umývať ruky a vyhnúť sa blízkemu kontaktu s ľuďmi vykazujúcimi príznaky respiračných ochorení.

Epidémia zasiahla nielen ľudí, ale aj akciové trhy, na ktorých klesajú hlavné svetové indexy. Popredné letecké spoločnosti rušia lety a straty počítajú firmy podnikajúce v doprave, cestovnom ruchu, no tiež výrobcovia luxusných tovarov.

Ohniskom nákazy je čínske mesto Wu-chan, ktoré patrí k najväčším čínskym transportným uzlom na prepravu tovaru a ľudí. Práve v Číne a okolitých krajinách je doposiaľ najviac nakazených ľudí a obetí. Prvé prípady chorých sa však vyskytli už aj v Európe a hoci je toto číslo ešte nízke, strach začali pociťovať aj Slováci. V regióne nie sú výnimkou, podobná situácia je tiež v Česku.

Vypredané sklady v priebehu pár hodín

Zdá sa, že ľudia chcú byť pripravení pre prípad, že by sa koronavírus dostal na územie Slovenska. Svedčia o tom panické nákupy respirátorov a rúšok v uplynulých dňoch. Kým čínsky e-shop Alibaba, hlási straty, slovenské a české eshopy predávajúce respirátory hovoria o náraste v tisíckach percent.

Nemusí pritom ísť len vyslovene o lekárne, či predajne so zdravotníckymi pomôckami. Zvýšený predaj respiračných zariadení zaznamenali napríklad v obchodoch s priemyselným zameraním. Jedným z nich je rodinná firma Solík, ktorá predáva zváraciu techniku. „Pred týždňom by nikoho ani nenapadlo ísť si do zváracej techniky kúpiť respirátor, ako ochranu pred vírusom,“ hovorí Martin Solík, z rodinnej firmy SOLÍK SK, ktorá patrí k lídrom v predaji zváračskej techniky na Slovensku. „Dnes je všetko inak. Za noc z pondelka na utorok sa nám v e-shope vypredal sklad bežných respirátorov, a to patríme medzi firmy, ktoré majú nadštandardné skladové zásoby,“ dopĺňa.

Prečítajte si tiež

Hoci cieľovou skupinou firmy Solík sú najmä priemyselní zákazníci a profesionálni zvárači, v priebehu jedného dňa sa eshopu solik.sk otvoril úplne nový trh vďaka korona vírusu a nárast nákupov respirátorov evidujú v tisíckach percent. Respirátory si na ňom vo veľkých množstvách nakupujú bežní ľudia. Ide najmä o jednotlivcov, ktorí objednávajú hneď niekoľko kusov pre svoje rodiny a blízkych, alebo plánujú niekam vycestovať. „Lekárne, ambulancie, či škôlky by ste asi medzi zákazníkmi obchodu zo zváracou technikou nečakali,“ dodáva Martin Solík.

V priebehu ďalších dní sa počet predaných respirátorov výraznejšie nelíšil, no ľudia začali kupovať v jednej objednávke až 3-násobne viac kusov. „Začiatkom týždňa ako keby kupovali pre seba a teraz aj pre ostatných členov rodiny. Ľudia zistili, že veľa druhov respirátorov je vypredaných, a musia ich zháňať ako banány za socializmu,“ informuje Martin. „Firmu nám táto situácia otočila na pár dní úplne hore nohami.“

Do e-shopu solik.sk prichádzajú objednávky na respirátory z každého kúta Slovenska, pričom až 48 % zásielok posielali do Bratislavského kraja. Záujem evidujú tiež zo zahraničia, konkrétne 8 % objednávok bolo z Prahy. Veľký dopyt po respirátoroch riešili objednaním tovaru nielen z centrálnych európskych veľkoskladov, ale aj od slovenských distribútorov, ktorí mali tovar na sklade. „Najpredávanejšie tri druhy sme vypredali v priebehu noci a aktuálne putujú k nám z troch zdrojov. Zásoby robíme extrémne vysoké, pretože tovar predáme aj vtedy, keď záujem klesne,“ dodáva Martin Solík.

Zvýšený záujem majú zákazníci aj o tzv. polomasky. Tie sú podobné respirátorom, no s lepším utesnením na tvári, napr. pre ľudí s fúzmi či bradou. Taktiež sú vhodné na viac použití a nie iba jednorazovo. O iné ochranné pomôcky zatiaľ výraznejší dopyt od jednotlivcov nezaznamenali.

Prečítajte si tiež

Ochranné obleky a rukavice objednávali skôr firemní zákazníci, ktorí importujú tovar z Číny. Vyžadujú ich pre prípad, že by balíky boli infikované napr. prostredníctvom slín z kýchnutia. Šéf Úradu verejného zdravotníctva, Ján Mikas, sa však pre Rádio Expres vyjadril, že vírus bez hostiteľskej bunky rýchlo hynie. To znamená, že balíky, ktoré cestujú niekoľko dní, by nemali byť infekčné. Avšak oficiálne usmernenia, ktoré sa týkajú nového koronavírusu ešte nie sú známe.

Článok pokračuje pod reklamou

Respirátory sú nedostatkovým tovarom

Prečítajte si tiež

Prázdne sklady s respirátormi vidieť rovnako na mnohých iných slovenských e-shopoch, ako napr. Alza.sk. "V posledných dňoch sme vo vyhľadávaní na www.pricemania.sk zaznamenali výrazný nárast vyhľadávanosti respirátorov a to až o 1 500 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka," potvrdzuje situáciu Michal Král, CEO cenového porovnávača Pricemania. Nedostačujúce zásoby tiež hlásia niektoré internetové obchody lekární. Podobný problém evidujú v susednom Česku. ČT24 informovala, že v českých internetových obchodoch vzrástol dopyt po respirátoroch až o 4 500 %. Núdza je o ne, pochopiteľne, aj v Číne a okolitých krajinách. Európske predajne s ochrannými maskami preto evidujú zvýšený nárast objednávok z krajín Blízkeho východu.

Martin Solík upozorňuje, že zákazníci si tieto masky objednávajú bez akejkoľvek odbornej znalosti. Aby prípadným zákazníkom lepšie priblížili možnosť prevencie pred koronavírusom, natočil spolu s mladou medičkou D. Kalivodovou videoblogu. „Vytvorili sme tiež špeciálnu sekciu na našom e-shope. V nej sa ľudia zorientujú a rýchlo nakúpia, to o čo majú záujem,“ dodáva Martin. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky