NETFLIX – veľký svet filmu v červenej obálke

Na začiatku bola len neochota zakladateľov platiť upomienky za neskoré vrátenie videokaziet. Z nej vznikol fascinujúci príbeh prvej on-line filmovej požičovne na svete, ktorá má v súčasnosti hodnotu 30 miliárd USD.

Vznik Netflixu nebola náhoda. Zakladatelia vedeli, čo chcú dosiahnuť

Ostrieľaní IT podnikatelia Marc Randolph a Reed Hastings objavili nové možnosti podnikania prostredníctvom internetu niekedy v deväťdesiatych rokoch, keď na trh prichádzali dovtedy neznáme DVDéčka. Zakladatelia sa nechali inšpirovať vtedajším fungovaním Amazonu, ktorý v tom čase už predával knihy. Avšak Hastings s Randolphom sa rozhodli ísť po horúcejšom produkte, filme na DVD!

Existuje viacero príbehov o tom, ako vznikol nápad požičiavať filmy cez internet. Prvá verzia tvrdí, že Randolph zabalil malé DVD do obálky a nechal ho doručiť do Hastingsovho domu. Keď dorazilo nepoškodené, obaja si uvedomili obchodný potenciál nápadu. Druhá verzia prichádza s nápadom od Hastingsa, ktorého nahnevalo, že musí zaplatiť 40 dolárov za neskoré vrátenie kazety s filmom Apollo 13. Oba príbehy sú dnes dobre známe, avšak neodrážajú celkovú situáciu a ovzdušie, v ktorom sa Netflix narodil. Pred založením spoločnosti v roku 1997 v kalifornskom mestečku Scotts Valley riešili Randolph a Hastings otázky ďalšieho profesionálneho smerovania. Obaja odišli zo zamestnania v Silicon Valley, kde pracovali pre Pure Atria. Netflix teda nevznikol náhodou a nebol ani odpoveďou na núdzu, či nedostatok financií. Vymyslieť ho bolo od istého momentu ich plánom.

Prvá investícia do podniku prichádza od Hastingsa

Obaja zakladatelia boli už dávno v obore IT úspešní. Marc Randolph pomáhal rozbehnúť niekoľko úspešných startup projektov. Reed Hastings zbohatol po predaji vlastnej spoločnosti Pure Atria, v ktorej sa zoznámil s Randolphom. Za predaj zinkasoval svoj podiel vo výške 750 miliónov dolárov. Následne si teda mohol dovoliť investovať 2,5 milióna dolárov do Netflixu. Problém s prvotnou investíciou do projektu bol v zásade už od začiatku vyriešený.

Zoznam PROTI podsúval silné argumenty, prečo nápad nerozbehnúť

Od realizácie nápadu ich mnohí odrádzali. Na dlhom zozname PROTI sa najčastejšie vyskytovali argumenty typu: zákazníci nebudú ochotní čakať na doručenie DVD a radšej si film požičajú z požičovne. Medzi ďalšie negatívne predpoklady, ktoré biznis v žiadnom ohľade neposúvali dopredu, patrili obavy, že disky sa budú vracať zničené, poškodené alebo sa nevrátia vôbec. Problémom sa ukázala byť aj logistika a doručenie DVD. Bolo treba vyvinúť typ obalu, v ktorom sa disk nepoškodí ani počas triedenia pošty na linke.

Práve pošta takmer prekazila rozbehnutie projektu. Pri skúmaní triedenia poštových listov na linke so silnými drviacimi kotúčmi sa totiž ukázalo, že útle DVD by takú cestu neprežilo. Avšak pošta triedila magazíny a iné ploché zásielky na dopravnej linke a táto cesta sa zdalo byť vhodnejšia. Doručovacia obálka prešla 150 rôznymi vyhotoveniami a vylepšeniami, kým nadobudla tie správne parametre. Obálka bola vlastne jediným fyzickým produktom Netflixu, s ktorým prišiel zákazník do styku a preto musela okrem iného, reprezentovať značku.

Čo sa týka doručovacieho systému, definovali ho troma údernými výrazmi, ktoré im mali vždy pripomínať hlavné ciele podniku: rýchlosť, hmotnosť a každodenné zlepšovanie procesov. Skúmali systém fungovania pošty a následne prispôsobili software a zásielkový systém v troch oblastiach. V prevzatí, zabalení a doručení objednávky. Jednoducho povedané, keby sa nechali príliš uniesť názormi všetkých, ktorí videli iba negatívnu stránku veci a nehľadali by originálne riešenia pre každú oblasť procesu, Netflix by možno vôbec nevznikol.

Spoločnosť bazírovala na tom, aby boli DVD doručené do 2 dní od objednania, čo sa pri množstve 1000 objednávok denne ukázalo byť náročné už v prvom mesiaci prevádzky firmy. Zakladatelia však prechádzali všetky body rad za radom a snažili sa vyvinúť na každý problém originálne riešenie. Počas skúmania výpožičiek napríklad zistili, že 60% zákazníkov si výpožičky plánuje a teda dopredu vedia, aký film si najbližšie objednajú. Efektívna práca so zákazníkom priniesla ovocie v podobe vytvorenia frontov, akýchsi zoznamov želaných filmov, ktoré zákazníci chceli vidieť. Keď zákazník dopozeral a vrátil film, bol mu automaticky zaslaný ďalší z jeho zoznamu. Týmto mechanizmom sa zvyšovala vernosť zákazníkov. Počet objednávok sa vyšplhal na 2000 denne a v roku 2006 dosiahol počet neuveriteľných 20 miliónov objednávok denne! Prvá výpožičná doba trvala 7 dní a stála 6 dolárov s poštovným. Spoločnosť začala naplno fungovať 14 apríla 1998 s 30 zamestnancami a ponukou 925 filmových titulov na DVD nosičoch.

Článok pokračuje pod reklamou

Silný marketing priniesol úspech u zákazníkov

Prvých 5 rokov financie takmer nemíňali, miesto toho venovali pozornosť zákazníkom. Úspech im prinieslo napojenie na skupinu prvých DVD užívateľov, ktorí boli sústredení na vtedajších blogoch. Druhým silným marketingovým krokom sa ukázalo byť uzatvorenie dohôd s výrobcami DVD prehrávačov Panasonic, Sony a Toshiba. V každom ich predajnom DVD prehrávači bol vložený kupón na zapožičanie 10 filmov Netflixu zadarmo. Výrobcovia samozrejme so spoluprácou súhlasili, pretože tým zatraktívnili svoj produkt a navyše získali aj ďalšiu predajnú výhodu.

Filmové štúdiá na lopatkách

V roku 1999 mal podnik už 110 zamestnancov a k dispozícií úctyhodných 250 tisíc filmových titulov. Zakladatelia sa rozhodli pridať k ponuke mesačné predplatné. Za 17 dolárov a 95 centov si predplatitelia mohli vybrať 4 filmy mesačne bez poplatku za neskoré vrátenie. Obchodovanie sa nezaobišlo bez negatívnej reakcie filmových štúdií, ktoré Netflix vyslovene valcoval. Avšak zákon vraví jasne, že film zakúpený v maloobchodnom reťazci sa môže ďalej požičiavať. A tak došlo k paradoxnej situácii. Filmová produkcia bola donútená poskytovať Netflixu zľavu pri kúpe, pretože v opačnom prípade hrozilo, že filmy jednoducho zakúpia v maloobchodných sieťach lacnejšie. Filmové štúdiá Columbia Pictures a Warner Bros. preto nadviazali miesto „vojny“ obchodné partnerstvá.

Online prenos posúva Netflix do filmového neba

Rok 2007 so sebou nepriniesol iba oslavu desaťročného fungovania firmy na trhu a miliardu doručených DVD. Hastings tiež predstavil absolútne prelomovú služba, ktorá podniku otvorila celkom nové dvere. Firma sa mala čoskoro stať reálnym konkurentom filmových produkcií. Novinka v podobe online prenosu tzv. streamu spôsobila okamžitý nárast počtu predplatiteľov!

Prečítajte si tiež

Z úspešného zásielkového obchodu sa razom stal jeden z najsilnejších zdrojov internetového prenosu, kde môžu predplatitelia sledovať filmy online. V roku 2013 Netflix doslova „vyhodil von“ svoj vlastný originálny seriál House of Cards, ktorý si produkoval celkom sám. V súčasnosti sa Netlfix sústreďuje najmä na produkciu nového kvalitného obsahu a filmov. Produkcia Netflix dáva tvorcom priestor a príležitosti k natáčaniu filmov po svojom a bez výrazných zásahov štúdia. Dobrým príkladom je aj ďalší zo série originálnych seriálov Orange Is The New Black.

Príbeh o tom ako sa zo zásielkovej služby stal jeden z najväčších poskytovateľov streamových médií je fascinujúci. Najmä ak vezmeme do úvahy, že večerný čas strávený v priestore internetu dnes patrí z viac ako tretiny Netflixu. Absolútny vrchol nastáva okolo desiatej hodiny večer, kedy sledujeme seriály a filmy. Netflix mieri aj na Slovensko a do Česka. Pre svojich fanúšikov točí seriály, o ktoré televízie či štúdiá nemajú záujem. Reaguje na dopyt fanúšikov a táto stratégia znásobuje jeho úspech. Je dostupný v 50 krajinách sveta a využíva ho približne 57 miliónov platiacich zákazníkov.

Máte aj vy podobne skvelý nápad?

Nebojte sa ho zrealizovať! Ak aj vy nosíte v hlave podobné inšpiratívne podnikateľské nápady, nebojte sa ich rozvíjať. Pomocnú ruku nájdete v coworkingových centrách, inkubátoroch, ale napríklad aj v podobe podporných programov Slovak Business Agency, ktoré začínajúcim podnikateľom ponúkajú tak finančnú ako aj nefinančnú pomoc. Pomôcť slovenským startupom stať sa svetovými hviezdami má program Startup Sharks, v rámci ktorého môžu slovenské startupy navštíviť svetové startupové eventy. Aktuálne Slovak Business Agency ponúka slovenským startupom svetovú príležitosť priamo v Bratislave. Na podujatí TechMatch Slovakia 2015 bude mať  60 startupov zo Slovenska a Európy možnosť stretnúť 30 zástupcov najvýznamnejších nadnárodných korporácií ako Adobe, Fujitsu, LG, Oracle, Salesforce, Sony a profesorov z Univerzity v Berkeley, investorov zo Silicon Valley. Stačí sa prihlásiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Kristína Trníková
Kristína Trníková

Mojím poslaním na webe podnikajte.sk je motivovať a inšpirovať Vás. Aby som to mohla robiť dobre a zodpovedne, ja sama potrebujem dostatok motivácie a inšpirácie. Tieto dve komodity ku mne prichádzajú prostredníctvom komunikácie všetkých druhov. Hľadám pre nás v mori informácií, myšlienok a obsahu to pravé!


Podpora startupov a rozbeh podnikania očami odborníčky

Čo (ne)robiť pri prezentácii nápadu pred investormi, v čom je rozdiel medzi startupmi v zahraničí a na Slovensku a ako im pomáha inkubátor, prezradila odborníčka Henrieta Dunne.

Príležitosť pre startupy preraziť v Kórei a získať 300 tisíc eur

K-Startup Grand Challenge je akceleračný program pre startupy s globálnym potenciálom. Kto sa môže prihlásiť, dokedy prebieha registrácia a čo všetko môžu vybraté tímy získať?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

Aplikácia Sphere.Me z dielne mladého Slováka zaujala spoločnosť Twitter

Tomáš Halgaš je jedným z prvých Slovákov, ktorému sa podarilo svoju startupovú ideu rozvinúť a predať veľkej technologickej firme. Čo pre projekt a jeho tím znamená taký zásadný krok?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky