Prečo napísať knihu? 7 dôvodov, ktoré by vás mohli presvedčiť

Písanie kníh je náročná a zároveň naplňujúca práca. Či už chcete napísať jednu knihu, alebo sa písaniu venovať profesionálne celý život, dôvody, prečo si sadnúť za klávesnicu, môžu byť rôzne. Prečo napísať knihu?

Do e-mailovej schránky mi často prichádzajú správy od ľudí, ktorí by chceli vydať knihu. Niektorí majú zatiaľ len nápad, ďalší už na svojom diele pracujú a z času na čas mi do schránky pristane kompletný rukopis s otázkou, či by som si ho mohla prečítať a poskytnúť spätnú väzbu.

Sen napísať knihu má mnoho ľudí. Dokazujú to i samotné štatistiky. Podľa BookExpo America 2015 chce 90 % Američanov napísať knihu. Koľkí z nich to však dotiahnu do cieľa?

Pre napísanie knihy potrebujete motiváciu

Je mnoho faktorov, vďaka ktorým na police kníhkupectiev zasadne kniha s vašim menom. Osobne si myslím, že obrovskú rolu pri napísaní knihy hrá motivácia. Napísať knihu je dlhodobý projekt, počas ktorého sa zbláznite minimálne dvakrát do týždňa. Pri písaní každej knihy som mala momenty, kedy som mala chuť vyhodiť notebook von oknom. Práve motivácia mi pomohla to neurobiť. A tiež môj účet na Netflixe.

Aby ste svoje dielo úspešne dokončili, budete potrebovať motiváciu. Ak práve váhate, či s písaním začať, prípadne vám písanie robí problémy a neviete, či sa vám opláca pokračovať, tu sú dôvody, prečo napísať knihu:

1. Môžete sa sebarealizovať

Picasso povedal, že každé dieťa je umelec. Počas dospievania sa však naše kreatívne myslenie často vytratí a my sa zaradíme do bežného života – do tzv. reality. Zo sna byť letcom, maliarom alebo učiteľom si zvolíme profesie, ktoré vyžaduje trh, ekonomická situácia, výška platu či naši rodičia. Napriek tomu je kreativita pre ľudí prirodzená a bez kreativity by ľudstvo nedokázalo existovať. Kreativita sa netýka iba umenia, ale i každého iného oboru od vedy až po medicínu, kde ľudia vytvárajú niečo nové preto, aby pomohli ostatným.

Keď píšete na notebooku, cestujete autom alebo si vychutnávate počas obedného menu paradajkovú polievku – to všetko je výsledkom ľudskej kreativity. Všetky tieto výtvory niekto vymyslel a zrealizoval.

Mnohé povolania, ktoré si v dospelosti zvolíme, nie sú dostatočne kreatívne. Ak vám vaše povolanie neumožňuje realizovať svoje JA, napísanie knihy vám dá zelenú. Vďaka písaniu môžete využiť to, čo v sebe máte. Môžete zapojiť svoju fantáziu a detskú hravosť. Môžete vytvoriť nové postavy, príbehy či dokonca celé fiktívne svety. Písanie vám dá priestor, ako sa vyjadriť a sebarealizovať. Ak máte obavu, že nie ste dostatočne kreatívny, myslite na to, že kreativita sa rozpína používaním. Je ako sval – zväčšuje sa tréningom.

2. Pomôžete ľuďom

Odborná literatúra ponúka riešenia priamo, zatiaľ čo beletria skrýva rady ukryté v podobe príbehov. Každý príbeh je zostavený pomocou cesty hrdinu, ktorú ako prvý popísal Joseph Campbell. Cesta hrdinu je schéma, kedy sa hlavný hrdina vydáva zo svojho bežného života za dobrodružstvom, stretáva priateľov i nepriateľov a pomocou nájdeného elixíru a prekonania „príšery“ sa stáva majstrom oboch svetov. Zdá sa vám to povedomé? Cesta hrdinu nie je výtvorom, ale porozumením, ako chápeme život.

Preto sa s príbehmi vieme identifikovať a vyhľadávame ich. Vaša kniha môže pomôcť ľuďom, ktorí prechádzajú problémom, s ktorým sa dokážu identifikovať vo vašom príbehu. Keď mi niekto povie, že moja kniha mu pomohla, že sa v nej našiel, či vďaka nej prekonal niečo osobné, je to ten najkrajší pocit.

3. Pomôžete sami sebe

Najlepšie knihy sú tie, do ktorých autor vložil pravdu. Zachytáva autentické emócie a myšlienky, s ktorými sa dokážeme stotožniť. Rowlingová znázornila v dementoroch svoju depresiu, Anne Rice sa v Interview s upírom vyrovnávala s úmrtím svojej dcéry a John Grisham písal o bolestivých súdnych prípadoch, s ktorými sa stretol počas svojej práce. Vďaka ťukaniu do klávesnice môžete vyprázdniť svoju myseľ a vyliať svoje srdce.

Písanie je introspektívna činnosť. Pomôže vám urovnať si myšlienky, získať perspektívu či sa vyrovnať s niečím náročným vo vašom živote. Písanie je jednoducho terapia zadarmo. Potvrdzujú to i psychológovia.

V deväťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia sa vďaka Jamesovi W. Pennebakerovi dostalo do popredia expresívne písanie ako forma terapie. Pennebaker rozdelil pacientov trpiacich traumou do dvoch skupín. Jedna skupina mala za úlohu písať o neutrálnych témach, druhá mala písať o svojich najhlbších myšlienkach a pocitoch spojených s traumou. Po šiestich týždňoch sa ukázalo, že ľudia, ktorí písali o svojej traume, ju zvládali prekonávať lepšie. Zlepšil sa aj ich imunitný systém a znížili sa symptómy depresie.

Článok pokračuje pod reklamou

4. Spojíte sa s druhými a zanecháte po sebe odkaz

Pre nás ľudí je prirodzené spájať sa s ostatnými, vytvárať komunity, odovzdávať si informácie či zážitky. Sme kreatívni a chceme po sebe niečo zanechať. Kniha je skvelým spôsobom, ako druhým venovať svoje zážitky, myšlienky alebo predstavy. Je to niečo, čo po sebe môžete zanechať a čo pomôže i ďalším generáciám.

Keď píšete, netvoríte len pre seba a svoje publikum, ale zanechávate niečo celému ľudstvu. Radu, podporu alebo zamyslenie môžu nájsť vo vašej knihe ľudia, ktorí sú od vás na kilometre vzdialení, prípadne sa k vašej knihe dostanú o niekoľko rokov či o celé dekády neskôr. V knižniciach nájdete knihy autorov, ktorí už dávno nie sú medzi nami, a predsa ich myšlienky stále pomáhajú.

5. Prekonáte svoje hranice

Prečo 90 % ľudí túži napísať knihu, no podarí sa to len 1 %? Pretože napísať knihu je náročné. Komfortná zóna je teplé miestečko, ale nič nové v nej nevyrastie. Ak chcete, aby sa vaše meno ocitlo na obálke, budete musieť prekročiť svoju zónu komfortu. Budete musieť siahnuť na svoje dno, aby ste zo seba mohli dostať to najlepšie. Možno vám pribudne nejeden sivý vlas, ale získate veľa.

Vybudujete si disciplínu, trpezlivosť a neoblomnosť. Rozšírite si vedomosti, získate nové poznatky a zlepšíte svoje schopnosti. Budete nútený prekonávať svoje vlastné hranice a rásť. Veľmi sa mi páči myšlienka Willa Wrighta, tvorcu známej hry The Sims: „Ak vaše znalosti rastú konštante s vašou výzvou, zažívate tzv. flow. Ak je výzva vyššia, nastáva úzkosť, ak nižšia, nastáva nuda.“ Neustále si preto zadávajte výzvy, aby ste boli lepší.

Prečítajte si tiež

Ja si napríklad každou knihou stanovujem vyššie ciele po technickej stránke písania i celkovo v rámci svojej profesie. Púšťam sa napríklad do náročnejších dejových liniek, odlišných uhlov pohľadu a lokalít. Robím si podrobnejšie prieskumy a skúšam nové nápady. Rovnako sa prekonávam pri vystupovaní pred väčším davom ľudí, v televízii, v rádiu a podobne.

6. Získate vizibilitu pre svoj biznis a upevníte si status experta

Ak podnikáte v určitej oblasti, vydanie odbornej knihy vám pomôže s vizibilitou. Knihu môžete brať ako marketingový kanál, vďaka ktorému pritiahnete nových zákazníkov. Do knihy môžete umiestniť svoju webstránku či miesto pôsobenia.

Vaši čitatelia môžu šíriť poslanie vašej knihy ďalej, a teda vaša vizibilita bude rásť organicky a globálne. Vďaka vašej knihe sa o vás dozvie nové publikum, ktoré by ste možno oslovili náročnejšie. Kniha je symbolom autority, teda si pomocou nej upevníte svoj status experta. Ak by ste chceli vydať knihu o vašom biznise, ale neviete, ako ju napísať, môžete využiť služby ghostwritera.

7. Vytvoríte si nové spolupráce

Plusy získate nielen na strane vašich zákazníkov, ale tiež na strane potenciálnych spolupracovníkov a partnerov. Môžu vás napríklad volať na konferencie, prednášky alebo workshopy. Rozšírite si svoje kontakty a nadviažete nové spolupráce. Ak ste odborníkom vo svojej oblasti, vydanie knihy vie výrazne pomôcť vášmu podnikaniu.

Nové spolupráce môžete nadviazať i keď píšete beletriu. Vďaka písaniu sci-fi/fantasy kníh som napríklad mala možnosť spolupracovať s jednou hernou spoločnosťou, pre ktorú som vytvorila príbehy hrdinov v ich videohre. Otvorili sa mi možnosti pre obdobné spolupráce, pri ktorých je znalosť vytvárania postáv, príbehu a fiktívneho sveta vysoko cenená. Ako autor beletrie môžete byť konzultantom pre filmy, seriály, komiksy či iné médiá, pri ktorých je storytelling dôležitý. Veľké firmy chápu, že príbehy predávajú. Koho lepšieho si môžu najať, než rozprávača príbehov?

Otázka na záver - písať kvôli peniazom?

Keď niektorí ľudia uvidia meno J. K. Rowling medzi najlepšie zarábajúcimi autormi, povedia si „Stačí LEN napísať knihu“. Avšak ak sa rozhodnete písať prioritne kvôli peniazom, myslite na to, že tu platí paretovo pravidlo. 20 % autorov zarába 80 % financií v knižnom priemysle, čísla sú možno ešte o niečo ostrejšie.

V kníhkupectvách nájdete knihy stoviek najúspešnejších autorov, no nenarazíte na tisíce ľudí, ktorým sa nepodarilo svoju knihu vydať, prípadne svoje dielo publikovali a nezožali žiaden záujem verejnosti.

Ak sa pozrieme na najznámejších a najlepšie predávajúcich autorov ako je J. K. Rowling, Dan Brown alebo James Patterson, každý jeden z nich píše predovšetkým preto, že to miluje. Odmena v podobe peňazí prichádza ako výmena za službu, ktorú verejnosti poskytujú. Osobne si myslím, že písať kvôli peniazom je hlúposť, nakoľko peniaze nedokážu byť dlhodobou a dostatočne silnou motiváciou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?

Čo je ghostwriting a ako sa odlišuje od copywritingu?

Možno ste o ghostwritingu ešte nepočuli, ale určite ste sa s ním stretli. Netýka sa iba kníh, ale tiež postov na sociálne siete, či blogov. Čo je ghostwriting a ako prebieha spolupárca ghostwritera s klientom?

Kto je ghostwriter a kedy si ho najať na napísanie knihy?

Služby ghostwritera možno využiť nielen pri písaní kníh, ale i blogovaní či postovaní na sociálne siete. Pozrime sa na to, kto je ghostwriter a ako si nájsť toho pravého.

Kedy je kniha úspešná?

Úspech má rôzne tváre. Pre jedného autora je úspechom to, že kniha nesie jeho meno, ďalší vyžaduje minimálny predaj 5 000 kusov za rok. Čo môžete od svojej knihy očakávať?