Guest blogging – čo to je a prečo blogovať pre druhých?

Guest blogging je tvorba obsahu pre iné webstránky. Je to marketingová a SEO technika, ktorá buduje priťahuje nových zákazníkov, zvyšuje kredibilitu a pomáha s optimalizáciou pre vyhľadávače.

Blog pomáha vášmu biznisu – to už isto viete. Avšak nemusíte blogovať len na svojej vlastnej webstránke. Guest blogging, alebo tiež blogovanie ako hosť, má mnoho benefitov pre majiteľa webstránky i autora.

Čo je guest blogging?

Guest blogging (tiež známe ako guest posting) je content marketingová metóda a SEO taktika, kedy autor vytvorí a publikuje obsah na webstránke tretej strany s cieľom získavania nového publika, zvyšovania svojej kredibility a zabezpečenia dobrých pozícií vo vyhľadávačoch. V skratke je guest blogging blogovanie ako hosť na webstránke niekoho iného. Znamená to, že sa autor dohodne s vlastníkom webstránky, že pre neho napíše blog.

Ak máte napríklad webstránku o zdravej strave, môžete sa dohodnúť s autorom webstránky o cvičení, že pre neho napíšete blog o počítaní kalórií. Pre majiteľa webstránky bude váš blog hodnotný a bude zaujímať jeho publikum. Vďaka tomu, že do vášho autorského popisu vložíte spätný odkaz na svoj web, prídu k vám noví čitatelia, a teda i potenciálni zákazníci.

Prečo blogovať na inej stránke než svojej?

Možno si vravíte, že ak máte dobrý obsah, nemali by ste ho použiť na webe niekoho iného, ale u seba. Kvalitný obsah na dobre cielenom mieste na spriatelenom webe však môže pomôcť vám i vlastníkovi portálu alebo webovej stránky.

Dobrý guest blogging je totiž win-win situácia pre obe strany. Vlastník webstránky získava hodnotný obsah a autor blogu získava nové publikum v  špecifickej cieľovej skupine. Vďaka guest bloggingu autor buduje povedomie o sebe alebo o svojej značke.

Výhody guest bloggingu:

  • Pomáha s optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO),
  • Priťahuje nové publikum v cieľovej skupine,
  • Zvyšuje kredibilitu a status experta,
  • Buduje vzťahy v odvetví.

Guest blogging pomáha optimalizácii pre vyhľadávače

Guest blogging je jedna z najlepších ciest, ako zlepšiť organickú návštevnosť svojho obsahu cez vyhľadávače. Je to možné dvomi spôsobmi:

  • publikovanie kvalitných textov na kredibilnom portáli,
  • spätné odkazy, tzv. link building.

Ak si na guest blog vyberiete portál, ktorý má Google takpovediac rád a jeho prevádzkovatelia robia všetko potrebné pre jeho optimalizáciu vo vyhľadávačoch, ušetríte si kopu času a energie s tzv. SEO a získate vysoké pozície vo vyhľadávačoch. Zároveň budujete povedomie o vašej značke, ktoré vnímajú nielen čitatelia, ale aj vyhľadávače).

Prečítajte si tiež

Druhým spôsobom je získavanie spätných odkazov, ktoré hrajú dôležitú rolu pri optimalizácii webových stránok pre vyhľadávače. Počet spätných odkazov zvyšuje obľúbenosť webstránky a ovplyvňuje vyhľadávanie cez vyhľadávače.

Odkazy na svoj web môže autor textu po dohode s majiteľom stránky, na ktorej guest blogguje, pridávať priamo v článku alebo môžu byť súčasťou autorského popisu. Vďaka linkom autor získava nové publikum, ktoré z hosťovského blogu príde na jeho autorskú webstránku.

Môže ísť aj kombináciu týchto dvoch možností.

Guest blogging prináša nové publikum

Ak máte webstránku, ale nemáte dostatočne veľké publikum, tvorba obsahu je ako výkrik do prázdna. Pri malej čitateľskej základni je guest blogging tá správna cesta. Vďaka umiestneniu vášho blogu na inej webstránke s odkazom na váš web, sa k vám dostanú noví čitatelia a rozšírite si čitateľskú základňu.

Umiestnenie vášho blogu na inej webstránke môže pritiahnuť aj potenciálnych zákazníkov. Výhodou je, že pri guest bloggingu blogujete na tému, ktorá je blízka vašej tvorbe či oboru, teda oslovujete priamo vašu cieľovú skupinu. Prídu k vám teda presne tí ľudia, ktorých bude obsah vášho webu zaujímať a budú ho považovať za hodnotný.

Guest blogging buduje kredibilitu a upevňuje status experta

Autor si môže svoju kredibilitu budovať rôznymi spôsobmi. Môže publikovať vlastný obsah, napísať knihu, vystupovať v médiách, nadväzovať spolupráce a podobne.

Guest blogging je jedna z foriem, ako o sebe dať vedieť a ukázať publiku, že ste expert vo svojej oblasti. Hosťovské blogovanie podporuje váš status odborníka. V blogoch sa budete vyjadrovať k témam, ktorým rozumiete. Ak bude obsah kvalitný, čitatelia vás začnú vnímať ako autoritu.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako začať s guest bloggingom?

Ak chcete blogovať pre druhých, mali by ste mať v prvom rade svoju vlastnú webstránku, najlepšie aj vlastný blog. Mali by ste mať jasno v tom, na čo sa vaše blogovanie zameriava – napríklad môžete písať o jóge, daniach alebo stredovekých zbraniach.

Prečítajte si tiež

Majte svoje zameranie a držte sa ho. Nepíšte všeobecné témy, zameriavajte sa na určitú konkrétnu tému či oblasť. Na svojom blogu by ste mali mať dostatok hodnotného obsahu, aby sa nestalo, že čitateľ z hosťovského blogu príde na vašu webstránku, na ktorej nič nebude.

Dôležité je si na začiatku stanoviť ciele, ktoré chcete guest bloggingom dosiahnuť. Možno vás zaujíma oslovenie nového publika, budovanie autority alebo len získavanie spätných odkazov kvôli SEO. Určte si, čo od guest bloggingu očakávate, aby ste to následne mohli sledovať a po určitom čase vyhodnotiť.

Viac sa dočítate v článku Ako napísať dobrý guest blog a kde ho uverejniť.   

Ako nájsť príležitosti ku guest bloggingu?

Ak sa pohybujete v určitom odvetví či tematike, zrejme čítate blogy zamerané na podobné témy. Vaše obľúbené webstránky môžu byť vašimi prvými príležitosťami, ako začať s guest bloggingom.

Majiteľov webstránok môžete osloviť s ponukou guest bloggingu. Rovnako môžete nájsť webstránky pre guest blogging cez Facebook, LinkedIn alebo cez webové vyhľadávače ako je Google. Pri vyberaní webstránok sa zameriavajte buď na podobnú tému, ktorou sa web zaoberá alebo na výber pozerajte optikou cieľovej skupiny. Písať o tom, ako si vybrať hypotéku môžete na portál o bývaní (ak pozeráme na príbuznosť obsahu), ale rovnako aj na podnikateľský portál, ak predávate hypotéky aj živnostníkom a majetľom s.r.o. (ak sa pozeráte na cieľovú skupinu). Samotný obsah guest blogu je potrebné prispôsobiť témam, ktoré partnerský web svojim návštevníkom zvyčajne ponúka.  

Aj tento článok je príklad guest blogu.

Vyberajte si iba kvalitné weby s históriou, s ktorými nadviažete vhodné spolupráce. Ja som ako spisovateľka a copywriterka našla takýto win-win model s portálom podnikajte.sk a jedným z výsledkov je aj tento článok. Naopak vyhnite sa nekvalitným webstránkam – napríklad ak píšete o dôležitých témach, nepostujte pre bulvár. Vždy si overte web, pre ktorý budete písať.

Ako získať guest bloggerov pre svoju webstránku?

Guest blogging nie je jednosmerná cesta. Aj na svoj blog môžete pozvať guest bloggerov, ktorí pre vás budú vytvárať obsah. Vďaka hosťovským bloggerom budete mať na svojej webstránke kvalitné články, ktoré by ste možno sami nevedeli vytvoriť.

Predovšetkým ak už máte zabehnutý blog, guest blogging môže priniesť čerstvý obsah, ktorý vaši čitatelia ocenia. Bloggeri obsah zverejnia na svojich sociálnych sieťach alebo v newsletteri, teda spropagujú vašu webstránku. Vďaka tomu sa k vám môže opäť dostať nové publikum. Guest blogging je teda výhodný pre obe strany.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Natívne kampane – ako oživiť značku

Sila značky pomáha biznisu. Ak je vaša značka známa a s dobrou reputáciou, klient je ochotnejší váš počúvať. Nuž a život značke viete veľmi efektívne vdýchnuť aj natívnou kampaňou.

Prepojenie online a offline sveta v reklame

Viac ako polovica nákupov na predajniach je ovplyvnená online reklamou. Také sú údaje z interných štatistík Facebooku. Otázka znie, ako prepojiť online prostredie s offline predajmi a domerať priamy dopad na tržby.

Investujete do digitálneho marketingu a nedarí sa vám? Možno vám chýba digitálna stratégia!

Ak vám vaše marketingové aktivity v online neprinášajú požadované výsledky napriek tomu, že do nich investujete značnú časť rozpočtu, je čas zamyslieť sa nad vašou digitálnou stratégiou.

Tri príklady natívnej reklamy zo sveta

Ak chcete využívať natívnu reklamu, dajte si pozor, aby ste ňou rozprávali príbeh a nešírili strohé PR o sebe. Pozrite si príklady, ako sa to dá robiť.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky