Čo je ghostwriting a ako sa odlišuje od copywritingu?

Možno ste o ghostwritingu ešte nepočuli, ale určite ste sa s ním stretli. Netýka sa iba kníh, ale tiež postov na sociálne siete, či blogov. Čo je ghostwriting a ako prebieha spolupárca ghostwritera s klientom?

Ghostwriter je spisovateľ na prenájom

Ghostwriter je spisovateľ na prenájom, ktorý za svoju prácu nezíska uznanie. Autor knihy si objedná jeho služby a napíše za neho publikáciu. Na knihe však bude svietiť meno zadávateľa-autora, nie ghostwritera. Môžeme ho teda doslovne označiť ako „ducha-spisovateľa“. Príde, napíše text a odíde bez toho, aby čitatelia vedeli o jeho prítomnosti.

Viac informácii nájdete v článku Kto je ghostwriter a kedy si ho najať na písanie knihy.

Aký je rozdiel medzi ghostwritingom a copywritingom?

Ghostwriting sa často spája s copywritingom, nakoľko obe služby majú podobné špecifiká. Ghostwriter aj copywriter vytvárajú obsah pre niekoho iného, kto za prácu získava kredit. Výsledky oboch autorov budú uverejnené pod cudzím menom. Ghostwriter i copywriter pracujú väčšinou z domu a potrebujú k svojej práci špecifický set skúseností. Investícia do oboch povolaní je minimálna – ghostwriter i copywriter potrebujú iba notebook a pripojenie k internetu. Napriek podobnostiam sú však obe profesie odlišné.

Rozdiel služieb je predovšetkým v cieľoch. Zatiaľ čo ghostwriter vytvára obsah, v ktorom vyjadruje určitú myšlienku alebo zážitok, copywriter píše texty, ktoré predávajú.

Copywriter svojimi článkami zvyšuje predaj výrobku či služby, priťahuje potenciálnych zákazníkov a prihovára sa k tým existujúcim. Vytvára obsah na webstránky, blogy či reklamné texty. Zameriava sa na SEO, branding a marketing.

Začiatky ghostwritingu zložitejšie než začiatky copywritingu

Odlišné sú takisto začiatky oboch profesií. Predpokladmi pre obe profesie sú predovšetkým skvelá gramatika, štylistika a záujem o písanie.

Ak chcete začať s copywritingom, začiatky nie sú také náročné. Potrebujete sa naučiť určité vedomosti, najmä ako správne napísať článok – napríklad ako rozumieť persónam, ako vytvárať zaujímavé nadpisy a podnadpisy, čo je to rámec STDC a podobne. Pomerne rýchlo sa dokážete naučiť potrebné vedomosti, ktoré budete časom prehlbovať.

Avšak u ghostwritingu sú začiatky celkom odlišné. Človek, ktorý sa chce živiť ghostwritingom, by mal mať predovšetkým hlboké znalosti o písaní. Mal by nielen skvele ovládať gramatiku a štylistiku, ale by mal tiež chápať, ako písať odlišné štýly. Ghostwriter by mal mať dostatok skúseností – napríklad by mal mať vydaných niekoľko kníh, mal by mať skúsenosti s písaním pre iných klientov a podobne. Autor by teda v prvom rade mal mať roky skúseností s písaním a až potom by sa mal venovať ghostwritingu.

Ak vás zaujíma profesia ghostwritera, prečítajte si článok Ako si zarábať ghostwritingom.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako prebieha spolupráca medzi ghostwriterom a klientom?

Spolupráca medzi klientom a ghostwriterom záleží od toho, ako sa obe strany dohodnú. Môže byť intenzívnejšia ako aj voľnejšia. Klient sa môže napríklad s ghostwriterom pravidelne stretávať. Počas týchto stretnutí si ghostwriter bude nahrávať na diktafón klientovo rozprávanie, ktoré neskôr spracuje.

Rozprávanie môže prebiehať napríklad vo forme rozhovoru, kedy sa ghostwriter bude pýtať otázky. Ghostwriter tak získa zaujímavý obsah, ktorý spracuje. Príprava by však mala byť z veľkej časti na klientovi, nakoľko sám vie, aký je cieľ knihy – o čom by kniha mala byť.

Prečítajte si tiež

Klient tiež môže vytvoriť nahrávky sám, ktoré ghostwriterovi zašle, prípadne mu poskytne text v napísanej podobe. Záleží na konkrétnom projekte a dohode oboch strán. Je možné, že klient s ghostwriterom môžu komunikovať aj výhradne cez internet – napríklad prostredníctvom skype.

Ako spoznať ghostwriting?

Ghostwriting sa spája predovšetkým s knihami, ale ghostwriteri vytvárajú prakticky akýkoľvek písomný odkaz. Ghostwriter môže napríklad napísať blogy, e-booky, posty na instagram alebo ďakovnú reč či príhovor pre nejakého politika. Ghostwriter je profesionál, preto si jeho práce objednávajú mnohé známe osobnosti.

A ako spoznať, či text napísal ghostwriter? Ak je ghostwriterova práca kvalitná, nespozorujete jeho prítomnosť. Ghostwriter je duch a chameleón, ktorý vytvorí svoju prácu tak, že o ňom nikto nebude ani tušiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?

Kto je ghostwriter a kedy si ho najať na napísanie knihy?

Služby ghostwritera možno využiť nielen pri písaní kníh, ale i blogovaní či postovaní na sociálne siete. Pozrime sa na to, kto je ghostwriter a ako si nájsť toho pravého.

Prečo napísať knihu? 7 dôvodov, ktoré by vás mohli presvedčiť

Písanie kníh je náročná a zároveň naplňujúca práca. Či už chcete napísať jednu knihu, alebo sa písaniu venovať profesionálne celý život, dôvody, prečo si sadnúť za klávesnicu, môžu byť rôzne. Prečo napísať knihu?

Kedy je kniha úspešná?

Úspech má rôzne tváre. Pre jedného autora je úspechom to, že kniha nesie jeho meno, ďalší vyžaduje minimálny predaj 5 000 kusov za rok. Čo môžete od svojej knihy očakávať?