Najlepšie plateného autora sveta kedysi odmietlo 31 vydavateľstiev

Jeho prvú knihu odmietlo 31 vydavateľstiev, dnes je najlepšie zarábajúcim autorom sveta. James Patterson získal priazeň 50 miliónov čitateľov, predal vyše 300 miliónov kníh a napísal viac ako 100 New York Times bestsellerov.

Ak by ste spojili predaj J.K. Rowlingovej, Dana Browna a Johna Grishama, stále by ste nedobehli svetovo najlepšie predávaného autora Jamesa Pattersona. Patterson drží v Guinnessovej knihe rekord za to, že sa väčšina jeho kníh dostala do rebríčka bestsellerov podľa New York Times.

James Patterson je továreň na úspech. Od roku 2001 drží post najlepšie predávajúceho autora sveta. Jeho knihy sú takzvané „plážové čítanie“ – krátke kapitoly ukončené nečakaným zvratom, po ktorom čitateľ chce obrátiť stránku a zistiť, čo sa v príbehu bude diať ďalej. Napísal viac ako 130 kníh a pokrýva niekoľko žánrov od záhad, cez detektívky až po literatúru pre mladých dospelých. Ako sa z copywritera stal stroj na bestsellery?

Začal vo svete reklamy

James Patterson sa narodil 22. marca 1947 v Newburghu, v štáte New York. I keď bol Patterson dobrý študent, do ukončenia strednej školy ho údajne čítanie veľmi nebavilo. Vyštudoval bakalárske štúdium v odbore anglické umenie na Manhattan College a začal študovať na Vanderbilt University. Univerzitu však pred získaním doktorátu opustil a v roku 1971 začal pracovať ako junior copywriter pre reklamnú agentúru J. Walter Thompson.

Prvých 25 rokov Pattersonovej kariéry patrili reklame. Postupne sa štveral po kariérnom rebríčku. Stal sa kreatívnym riaditeľom J. Walter Thomson pre Severnú Ameriku a stál za mnohými významnými americkými reklamami, ako je napríklad zvučka Toys R Us. Napriek tomu, že vo svete reklamy dosahoval úspechy, chcel sa venovať písaniu. Vo svojom voľnom čase písal beletriu.

Jeho prvú knihu The Thomas Berryman Number odmietlo 31 vydavateľov. Patterson sa však nehodlal vzdať. Rukopis ponúkol vydavateľstvu Little, Brown and Company, ktoré sa ho rozhodlo vydať. Pattersonova prvá kniha bola vydaná v roku 1976 a vyhrala cenu Edgar Award v kategórii najlepšia mystery prvotina. Z knihy sa však predalo len niečo okolo 10 000 kusov.

Spisovateľom na plný úväzok a prvé úspechy s Alexom Crossom

V roku 1996 Patterson ukončil svoju kariéru v reklame a stal sa spisovateľom na plný úväzok. Písal detektívne série, samostatné romance, ilustrované novely pre mladých dospelých. Pokrýval viacero žánrov. Aktívne sa zapájal do marketingu svojich kníh a vyberal tiež obálky pre svoje diela. Dlhoročné skúsenosti z reklamy mu pri písaní, publikovaní a propagovaní vlastných kníh výrazne pomohli. Prvé úspechy prišli s detektívnou sériou s hlavným hrdinom Alexom Crossom, ktorá bola tiež sfilmovaná. Jednu z úloh si zahral Morgan Freeman. V roku 1993 sa kniha A pavúk prichádza stala jeho prvým bestsellerom v rebríčku New York Times.

Jeho predaje, sláva a počet čitateľov rok od roka stúpali. Pattersonova čitateľská základňa sa mohla rátať v státisícoch. Nálepka „Patterson“ predávala.  Jeden z najlepších krokov, aké podľa odborníkov Patterson urobil, bolo napísanie dobre predávaných sérií kníh vo viacerých žánroch. Jeho najnovšiu knihu z roku 2018 napísal spoločne s Billom Clintonom, za čo si vyslúžil kritiku čitateľov na sociálnych sieťach. Jeho knihy boli predlohou pre viaceré seriály a filmy, napríklad Zoo.

Podporuje deti v čítaní

V máji 2015 spustil Patterson projekt JIMMY Patterson, ktorý je súčasťou vydavateľského domu Little, Brown & Company. JIMMY Patterson ročne vydá 8 až 12 detských kníh so zameraním na literatúru pre stredné školy a fikciu pre mladých dospelých. Cieľom je pritiahnuť deti k čítaniu a urobiť z nich doživotných čitateľov a milovníkov kníh. Sám Patterson vyberá rukopisy a plánuje marketing pre každý titul. Pod hlavičkou JIMMY Patterson autor vydáva ročne šesť svojich kníh.

Patterson sa tiež angažuje vo filantropii. Svoj majetok sa rozhodol rozdať pre charitatívne účely, ktoré podporujú čítanie a pomáha tiež nezávislým knižným predajcom. Patterson rozdal tisíce výtlačkov svojich kníh do verejných škôl v Chicagu, New Yorku a Baltimore.

Značka „Patterson“ predáva

Patterson predával a rozhodol sa toho využiť. Najal si viacero spoluautorov, s ktorými píše svoje diela. Patterson má vo svojom dome desiatky zásuviek plných nápadov na knihy. Ak niektorú knihu nevie dopísať, jednoducho ju posunie niektorému z jeho spoluautorov, ktorí ju dokončia. Otvorene hovorí o tom, že nie všetky knihy píše on sám a spolupracuje s ďalšími autormi, ktorí spadajú pod branding „Patterson“. Za tento prístup je však často kritizovaný. Mnoho kritikov označuje Pattersona viac za podnikateľa, ako za umelca.

Prečítajte si tiež

Pattersonov pohľad na propagovanie kníh zmenil vydavateľský svet. Je priekopníkom marketingu vo vydavateľskom biznise a nie je len spisovateľom, ale tiež úspešným podnikateľom. Pozná svoje silné stránky a tiež biznis, v ktorom pôsobí. Autorom napríklad radí, aby si za svoju cieľovú skupinu zvolili ženy, pretože ženy nakupujú najviac.

Patterson pozná svoju cieľovú skupinu a spoločne s chytľavým a napínavým spôsobom písania a premysleným marketingom sa od roku 2001 stal najlepšie predávaným autorom sveta. Jeho majetok sa podľa Forbes odhaduje na 86 miliárd dolárov a v roku 2018 napísal 20 kníh. Z jeho knihy „Prezident je nezvestný“, ktorú napísal s Billom Clintonom, sa za prvý týždeň predalo 260 000 kópií. 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Opustili stabilné zamestnanie a začali podnikať. Čo ich k tomu viedlo?

Sú to odborníci, technici. Mali dobre platené miesta. A odišli z nich. Niežeby málo zarábali alebo nemali možnosť robiť to, čo ich baví. Ale chceli cítiť slobodu, ktorú im dáva podnikanie.

Francúz založil v Bratislave galériu s manželkiným menom. Radí Slovákom, ako investovať do umenia

Francúzskeho obchodníka Emiliena Grivelu a ruskú maliarku Viktoriu Skityba spojila láska k umeniu. Na Slovensku otvorili Viktoria’s Gallery, ktorá vystavuje diela Pabla Picassa či Andyho Warhola.

Iveta Smileková (Detvianske ľudové umenie): Svet valcuje obrovský záujem o tradície

Šije kroje za viac ako 2000 eur a jej klientelou sú najväčšie folklórne súbory. Kedysi v obchode od nudy utierala prach, dnes má objednávky na pol roka dopredu a vyrába hlavne na zákazku.

S. Chlebová, B. Priehodová (Sestrice): Deti nosíme pri srdci, podnikanie v ňom

Na Slovensku začali medzi prvými vyrábať šatky na nosenie detí. Dodnes ich vyrobili vyše sto druhov a rozšírili ponuku i o nosiče. Ich produkt pomáha nielen rodičom, ale aj deťom.