Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

S copywritingom akoby sa v posledných rokoch vrece roztrhlo. Firmy čoraz častejšie hľadajú copywriterov. Ako vám môžu pomôcť pri vašom podnikaní?

Kto je copywriter?

Copywriting vám pre vašu webstránku, eshop či newslettre vytvorí copywriter. Copywriter na túto prácu nepotrebuje formálne vzdelanie, avšak mal by ovládať pravidlá marketingu a SEO.

Dobrý copywriter vie napísať pútavé a zaujímavé texty, ktoré vedia predať myšlienku, produkt či službu. Je kreatívny textár, skúsený predajca a rozumie psychológii. Gramatiku a štylistiku má v malíčku a vie písať v odlišných štýloch podľa potrieb zadania. Skúsený copywriter prispôsobuje svoje texty podľa persóny, pre ktorú píše a vie, aké problémy rieši jeho cieľová skupina.

Čo pre vás môže vytvoriť copywriter?

Copywriter vám môže pomôcť s mnohými reklamnými a marketingovými textami - od textov na homepage, cez blogy, prihlásenia do newsletterov až po sociálne siete. Cieľom copywritingu je predať či propagovať určitú myšlienku, produkt alebo službu tak, aby čitateľ vytvoril konkrétnu akciu.

S čím vám môže copywriter pomôcť?

  • Pritiahne nových zákazníkov.
  • Zvýši predaj vášho produktu alebo služby.
  • Premení čitateľov na nakupujúcich.
  • Zväčší vašu emailovú databázu.
  • Pomôže vám s budovaním brandingu.

Prečo si objednať služby copywritera?

Od niekoľkých klientov som počula vetu: „My si to vieme napísať aj sami.“ Áno, ak predávate určitý produkt, zrejme o ňom viete všetko. Pravdepodobne sa budete snažiť ukázať svoj produkt v tom najlepšom svetle – avšak to je chyba. Pri predaji by ste mali myslieť na to, ako váš produkt rieši problém vášho cieľového zákazníka. Skúsený copywriter tomu rozumie.

Napríklad ak máte eshop, ktorý predáva stoličky, vo svojich blogoch nebudete písať o tom, aké sú vaše stoličky skvelé. Copywriter vytvorí článok o tom, ako riešiť bolesti chrbtu – a jednou z možností je práve voľba tej správnej stoličky – spolu s odkazom na konkrétnu stoličku vo vašom eshope.

Skúsený copywriter:

  • Rozumie produktu alebo službe, ktorú propaguje.
  • Chápe potreby cieľovej skupiny.
  • Zameriava svoje texty pre cieľového zákazníka.
  • Vytvára texty, ktoré predávajú.
  • Dokáže vytvárať obsah v odlišných štýloch podľa potreby klienta.

Kde nájdete copywriterov

Najať si služby copywritera môžete rozličnými spôsobmi. Napríklad si môžete objednať copywriting od marketingovej a SEO agentúry. V tomto prípade neprídete s copywriterom priamo do styku, budete len zadávať sprostredkovateľovi pokyny a následne sa k vám dostane výsledný článok. Agentúry nájdete jednoducho cez internetové vyhľadávače.

Prečítajte si tiež

Spolupráca s agentúrou však môže byť nákladnejšia, nakoľko financujete viacero ľudí. Môžete si preto nájsť priamo copywritera. Následne sa dohodnete na konkrétnej spolupráci. Copywritera môžete nájsť prostredníctvom online inzercie alebo napríklad cez sociálnu sieť LinkedIn.

Ako si vybrať dobrého copywritera?

Výber copywritera záleží od viacerých ukazovateľov, ktoré musíte zohľadniť. V prvom rade myslite na to, čo od copywritera očakávate. Nastavte si preto ciele spolupráce. Vaše ciele by mali byť reálne a dosiahnuteľné. Ak sú vaše očakávania prehnané, copywriter vás môže usmerniť.

Zohľadnite tiež rozpočet, ktorý ste ochotný do copywritingu vložiť. Copywriting je súčasťou marketingu, preto na neho vyčleňte dostatok financií a neberte ho ako niečo navyše.

Môžete si vyžiadať ukážku práce zadarmo?

Pred samotným zahájením spolupráce je možné požiadať o skúšobný text. Skúsení copywriteri, ktorí sa copywritingu venujú roky, vás však môžu odmietnuť a odvolať sa na dlhoročné skúseností a pozitívne referencie či ukážky práce pre predošlých klientov.

Ako copywriterka môžem povedať, že ukážka práce pre mňa nie je vždy možná – často prieskumom a tvorbou ukážky strávim veľmi veľa času, ktorý teoreticky nemusí byť zaplatený.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo by si mal podnikateľ pripraviť pred spoluprácou s copywriterom?

V prvom rade by ste mali vedieť, čo očakávate od spolupráce. Vytvorte si konkrétne ciele, ako napríklad že chcete spropagovať určitý produkt, chcete získať viac užívateľov do mailing listu a podobne. Z týchto informácií môže copywriter čerpať pri tvorbe obsahu.

Ak ste zabehnutý predajca, zrejme viete, kto je váš cieľový zákazník. Mali by ste si vytvoriť persóny, vďaka ktorým môže copywriter tvorbu obsahu cieliť. Ak neviete, ako na persóny, copywriter vám môže pomôcť.

Nezabúdajte tiež na SEO a kľúčové slová. Dobrý obsah by mal mať vždy nejaký cieľ. Pripravte si kľúčové slová, ktoré chcete mať v článkoch, aby s nimi vedel copywriter pracovať.

Ako prebieha spolupráca s copywriterom?

Či už budete spolupracovať s marketingovou agentúrou, alebo si nájdete priamo svojho copywritera, spolupráca sa môže veľmi líšiť. Posledné roky som mala možnosť písať pre marketingové a SEO agentúry, ako aj pre individuálnych klientov a spolupráca bola vždy iná. Napríklad pri spolupráci s agentúrami som dostala presné zadanie, zatiaľ čo pri práci s niektorými klientami sama musím prinášať nápady, ako bude obsah vyzerať.

Ak máte presnú predstavu, môžete copywriterovi len zadávať témy článkov, ak naopak máte všeobecné očakávania, copywriter vám môže pomôcť vytvoriť persóny, edičný plán a samotný obsah. Všetko záleží od dohody.

Myslite na kompletnú marketingovú stratégiu a neočakávajte, že copywriter pod každý blog vytvorí odklik s predajom produktu. Svojim zákazníkom by ste predovšetkým mali na webstránku poskytovať hodnotný obsah – to je zas cieľom content marketingu (obsahového marketingu).

Koľko vás copywriting bude stáť?

Pri službách copywritingu môže byť cena určená:

  1. za hodinu,
  2. za projekt alebo
  3. za normostranu (normostrana je štandardizovaná strana s 1800 znakmi textu vrátane medzier). Osobne som zažila všetky tri typy spoluprác.

Cena za hodinu alebo projekt je veľmi subjektívna, o cene za normostranu sa vieme porozprávať objektívnejšie. Spravidla je jeden článok na dve normostrany. Cena za normostranu môže byť od 10 až po niekoľko desiatok eur. Záleží na samotnom zadaní i copywriterovi. Ak hľadáte kvalitného copywritera, mali by ste byť ochotný mu za jeho prácu adekvátne zaplatiť.

Medzi copywritermi nájdete juniorov, ktorí sa copywritingu ešte len začali venovať, ako aj seniorov, ktorí majú roky skúseností s odlišnými klientami. Ak hľadáte dobrého copywritera, hľadajte niekoho, kto má skúsenosti s viacerými klientami, a teda chápe, ako prispôsobiť spôsob písania. Kvalitný copywriter zároveň vie, ako texty napísať tak, aby aj dobre zneli aj boli funkčné – prinášali konverzie, nových zákazníkov, či boli optimalizované pre vyhľadávače.

Nechajte prácu na copywriterovi

Ak má váš copywriter dlhoročné skúsenosti a dobré referencie, dôverujte mu. Veľmi často sa mi stalo, že som prišla na stretnutie s potenciálnym klientom, ktorý odmietol moje návrhy, prípadne navrhoval nefungujúce možnosti.

Myslite na to, že i keď ste vy zadávateľom práce, služby copywritera ste si objednali práve pre jeho skúsenosti a schopnosti. Dôsledne si copywritera vyberajte, no keď sa rozhodnete, tak už dôverujte jeho zručnostiam a intuícii.

Informácie, ako sa stať copywriterom a čo všetko práca copywritera obnáša nájdete v článku Ako sa stať copywriterom a ktoré schopnosti vás odlíšia od konkurencie?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zdaňovanie a odvody z príjmov autorov v roku 2024

Akými spôsobmi si môžu vysporiadať daň z príjmov autori? Aké si môžu uplatniť výdavky? Môže z tohto príjmu vzniknúť povinnosť uhrádzať mesačne odvody na sociálne a zdravotné poistenie?

Dobrovoľné príspevky do umeleckých fondov od 1.7.2023

Povinný príspevok do umeleckých fondov sa ruší, zostane dobrovoľný. Dokedy treba poslednýkrát príspevok odviesť, ako sa zmena dotkne dedičov autorských práv a ako budú fondy financované?

Mediálny zákon a zákon o publikáciách: aké povinnosti majú firmy?

Aj podnikatelia sú súčasťou mediálneho sveta. Aké povinnosti majú, ak píšu blog na svoju stránku, vydávajú podcasty alebo natáčajú videá na sociálne siete?

Zdaňovanie príjmov športových odborníkov od 1.1.2024

Od roku 2024 bude možné zdaniť príjmy športových odborníkov aj zrážkou, podobne ako to v platí pre autorov. Úprava má znížiť administratívu, avšak nie je zrejmé, koľko športových odborníkov ju využije.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky