Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?

Keď niekomu poviem, že sa živím písaním ako spisovateľka kníh a copywriterka, väčšinou to vytvorí mnoho otázok. O profesii spisovateľky som písala v predošlých článkoch, teraz sa budeme venovať copywritingu.

Čo je to copywriting?

V skratke je copywriting písanie reklamných a marketingových textov. Copywriting je jeden zo základných elementov efektívneho marketingu. Je to akt propagácie produktu, biznisu, osoby či nápadu, ktorého cieľom je, aby čitateľ urobil určitú konkrétnu akciu, napríklad aby nakúpil v eshope, prihlásil sa do newsletteru a podobne.

Kde všade sa copywriting využíva?

S copywritingom sa môžete stretnúť v odlišných médiách. Online aj offline. Copywriteri vytvárajú texty na webstránkach, newslettroch, na reklamných brožúrach, katalógoch atď. Odlišní copywriteri sa špecializujú na odlišné typy copywritingu, nakoľko napríklad tvorba dobrého newsletteru firmy je odlišná než tvorba textu na bilboard.

Kto sa venuje copywritingu?

Človek, ktorý vytvára takéto texty, je copywriter. Jeho cieľom je vytvárať obsah, ktorý predáva. Vo všeobecnosti sa ľudia najviac zameriavajú na správnu gramatickú a štylistickú stránku textu. Dobrý copywriting však nie je len o gramatike. Musí ovládať viacero zručností.

Prečítajte si tiež

Copywriter musí byť kreatívny textár, skúsený predajca, a tak trochu aj psychológ. Potrebuje rozumieť nielen myšlienke či produktu, ktorý propaguje, ale hlavne sa musí dokázať vcítiť do role cieľovej skupiny, ku ktorej sa prihovára. Copywriter musí chápať, aké problémy rieši jeho čitateľ a má byť schopný ponúknuť mu riešenia spôsobom, kedy predá propagovaný produkt.

Rozdiel medzi copywritingom a content marketingom

Copywriting a content marketing (obsahový marketing) sa často dávajú do rovnakého vreca. Napriek tomu je medzi nimi rozdiel. Content marketing je vytváranie hodnotného bezplatného obsahu, ktorý pritiahne nových zákazníkov a premení ich na stálych zákazníkov. Sú to blogy, podcasty, automatické e-mailové odpovede.

Copywriting je tvorba textov, ktoré predávajú. Má za úlohu, aby čitateľ uskutočnil konkrétnu akciu. Sú to texty na predajných stránkach, reklama, blogy s CTA – call to action, teda výzvou k určitej akcii, ktorú má čitateľ urobiť.

Ako rozpoznať dobrý copywriting od zlého?

Práca copywritera láka mnohých ľudí, nakoľko môžu písať aj z domu a nepotrebujú formálne vzdelanie. Je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ako sa začať živiť písaním. Po copywriteroch je veľký dopyt, nakoľko si firmy uvedomujú, že dobrý copywriting predáva. Avšak nie každý copywriting je kvalitný. Kvôli veľkému dopytu a jednoduchému vstupu do tohto oboru, sa v tomto priestore objavuje aj nekvalitný obsah.

Kvalitné písanie pre mnohých znamená predovšetkým dobrú gramatiku a štylistiku. Gramatická a štylistická korektnosť by však mala byť automatickou súčasťou dobrého copywritingu, nie stavebným kameňom.

Článok pokračuje pod reklamou

Aký je dobrý copywriting?

  1. Dobrý copywriting rozpráva príbeh. Nevymenováva fakty a poučky, ale sprevádza čitateľa určitým príbehom. Predovšetkým pri písaní blogov, článkov a popiskov by autor nemal myslieť iba na základné rozdelenie na úvod, jadro a záver, ale tiež na ďalšie dôležité zložky, vďaka ktorým bude článok riešením problému pomocou príbehu, nie faktografiou. Odporúčam si naštudovať Cestu hrdiny, ktorú popísal v knihe Hrdina tisícich tvárí Joseph Campbell.
  2. Dobrý copywriting vie, kde sa nachádza bodka – tzv. punchline. Nerozpráva zbytočne viac, než je naozaj potrebné. Vety by mali byť krátke, stručné a výstižné. Zlý copywriting naopak rozpráva priveľa a nevie, kedy sa zastaviť.
  3. Dobrý copywriting pozná svoju cieľovú skupinu. Prihovára sa správnym obsahom a správnou formou cieľovému čitateľovi. Zlý copywriting sa prihovára všetkým, prípadne sa prihovára nesprávnej cieľovke. V praxi som sa často stretla s klientami, ktorí chceli svoju marketingovú komunikáciu cieliť na všetkých ľudí, čo je, samozrejme, chyba. Copywriter by mal vedieť, komu je text určený.
  4. Dobrý copywriting je pozitívny. Vytvára v čitateľovi pozitívne emócie a poskytuje mu riešenie jeho problému. Nevytvára negatívne emócie ako je strach. Zameriava sa na chcené ciele.
  5. Dobrý copywriting predáva. Konverzia, teda cieľ, ktorý očakávame od používateľa webstránky (napr. nákup v eshope) je jednoduchý spôsob, ako rozdeliť kvalitný a efektívny copywriting od nekvalitného copywritingu. Ak vaše texty nepredávajú, zapracujte na copywritingu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Mediálny zákon a zákon o publikáciách: aké povinnosti majú firmy?

Aj podnikatelia sú súčasťou mediálneho sveta. Aké povinnosti majú, ak píšu blog na svoju stránku, vydávajú podcasty alebo natáčajú videá na sociálne siete?

Zdaňovanie príjmov športovcov a športových odborníkov od 1.1.2024

Od roku 2024 bude možné zdaniť príjmy športových odborníkov aj zrážkou, podobne ako to v platí pre autorov. Úprava má znížiť administratívu, avšak nie je zrejmé, koľko športových odborníkov ju využije.

Nové povinnosti pre e-shopy na českom trhu

Zmeny v reklamáciách, zákaz dvojitej kvality, overovanie recenzií. Čo priniesla česká novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá sa týka aj slovenských e-shopov?

Ako založiť e-shop a rozbehnúť online podnikanie?

Ako sa pripraviť na prevádzku internetového obchodu, ako by mal e-shop vyzerať a čo všetko obsahovať? Ako si získať zákazníkov a ako pristupovať k marketingu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky