8 spôsobov, ako si zarábať písaním

Zarábať si písaním nie je v dnešnej dobe nereálne. Môžete z neho urobiť svoj hlavný alebo vedľajší zdroj príjmu. Ak máte dobrý slovný prejav a potrebné zručnosti, nič vám v tom nebráni.

Živiť sa písaním môže znieť ako sen. Mnoho ľudí  si predstavuje, ako budú sedieť na pláži a zarábať ťukaním do notebooku. Realita je však dosť iná. Práca autora je náročná a budete k nej potrebovať znalosti, čas a schopnosť poskytovať službu s pridanou hodnotou, ktorú zákazník potrebuje.

Zarábať si písaním môžete ako zamestnanec pre určitú firmu alebo ako autor na voľnej nohe. Pozrime sa na to, aké možnosti máte, ak si chcete zarábať písaním.

Písanie kníh

Ako autorka niekoľkých kníh začnem práve s písaním kníh. Písať môžete fiktívne príbehy alebo ak máte znalosti a skúsenosti v určitom obore, môžete skúsiť odbornú literatúru. Niektorí ľudia sa chcú pustiť do písania fiktívnych príbehov, pretože si myslia, že písanie fikcie je čisto kreatívna práca, pri ktorej môžu písať prakticky čokoľvek a akokoľvek.

Často sa stretávam s názorom, že písanie kníh musí byť skvelé v tom, že môžem písať o hocičom a že pri písaní v skutočnosti neexistujú pravidlá. Pravda je, že práve pravidlá robia dobrý príbeh dobrým. Ak chcete byť skvelým spisovateľom alebo spisovateľkou, musíte sa tieto pravidlá naučiť. Potrebujete znalosti ako napríklad aká je štruktúra príbehu, ako napísať 3D postavu, ako vytvárať dialóg a dejové zvraty– takže vás čaká veľa práce a samoštúdia.

Ak z písania kníh očakávate veľké peniaze, sklamem vás. Písanie kníh môže byť lukratívnou profesiou, ak máte niekoľko vydaných titulov s dobrým a stabilným predajom, ktoré sa prekladajú aj do ďalších jazykov. Práve preklad je tou najväčšou výhodou písania kníh – autorské práva na svoje dielo môžete poskytnúť zahraničným vydavateľským domom, ktoré sa postarajú o preklad, editovanie a publikovanie, teda prácu (napísanie knihy) urobíte jedenkrát, no financie dostanete za každý trh, na ktorý sa vaša kniha dostane.

Písanie kníh je beh na dlhú trať.

Knihy by ste mali písať predovšetkým preto, že máte pre písanie vášeň. Je to cesta veľkého rizika a veľkej odmeny a musíte s tým počítať. Financie za písanie môžete získať vďaka predaju autorských práv a vďaka percentám z predaja, prípadne si môžete knihu vydať sami prostredníctvom selfpublishingu.

Publikovanie e-bookov

Ak máte napísaný príbeh alebo odborný text, môžete ho publikovať ako e-book. Pár rokov dozadu bol ohľadom ich publikácie veľký ošiaľ a kto nemal ebook na svojom webe, akoby ani neexistoval. Vytvorilo to však problém nekvalitného obsahu, kedy autori e-bookov pýtali za málo muziky veľa peňazí. Ak sa teda rozhodnete publikovať e-book, myslite na to, že by sa mal kvalitou i obsahom rovnať tlačenej knihe.

Ak používate MacBook, e-booky môžete vytvoriť vďaka aplikácii iBooks Authors a publikovať ich cez iTunes na iBooks. E-booky v anglickom jazyku môžete publikovať tiež na webstránkach ako je Amazon, Smashwords a iné.

Predaj e-bookov vám môže zarobiť celkom pekné peniaze – pri Amazone môžete získať 70 %, ak máte na svojom webe e-shop a budete predávať e-book tam, máte celých 100 %.

Výhodou elektronických kníh sú nulové náklady na skladovanie oproti tlačeným knihám, minimálne náklady na výrobu (postačí jazyková korektúra), vytváranie si mailovej databázy a automatizácia, vďaka ktorej bude mať zákazník váš e-book okamžite bez vašej asistencie.

Blogovanie

Ak máte webstránku, blogovanie je nevyhnutnosť. Nehovorím však o blogovaní o tom, čo ste robili tento víkend, ale o písaní odborných článkov s hodnotou na určitú tému, ktorá obohatí, inšpiruje alebo zabaví vašich čitateľov a cieľovú skupinu produktu, ktorý predávate alebo služby, ktorú poskytujete.

Váš web vám vďaka blogu môže zarábať viacerými spôsobmi. Ak blogujete o určitej téme a oslovujete určité publikum, môžete svoj web monetizovať napríklad vďaka affiliate marketingu, umiestnenej reklame alebo spolupráci s inými firmami, ktoré majú rovnakú cieľovú skupinu, ako je tá vaša. V tomto ohľade je najdôležitejšia návštevnosť vášho blogu a vaša odbornosť v rámci danej témy.

Článok pokračuje pod reklamou

Nesnažte sa písať o všetkom, ale blogujte o svojom odbore, ktorý dobre poznáte. Mali by ste sa vzdelávať v tom, ako napísať dobrý článok so zameraním na SEO, vaše persóny a rámec STDC, teda by ste mali myslieť i na online marketing a branding.

Vďaka blogovaniu si vytvoríte alebo upevníte pozíciu na trhu a vašu odbornosť. Tiež môžete vytvoriť nové užitočné kontakty v odbore. Otvoria sa vám tak dvere k novým príležitostiam.

Redaktor na webových portáloch a guest bloger (obsahový autor)

Písať môžete pre rozličné médiá ako sú webstránky alebo tlačené časopisy. Ako redaktor môžete písať o rozličných témach, na ktorých sa s vami daný portál dohodne. 

Písaním sa dá uživiť aj vo forme blogov, tvorením natívnej reklamy či poskytovaním online kurzov.

Ak máte určitú konkrétnu zručnosť, môžete sa o svoje vedomosti podeliť v článkoch ako guest bloger (content writer) – tak, ako to teraz robím ja prostredníctvom tohto článku.  V tomto prípade budete vychádzať z vašich osobných skúseností a znalostí. Tieto možnosti by ste mali sami aktívne vyhľadávať a oslovovať webové portály alebo časopisy, pre ktoré by ste mohli písať. Záleží už len na vašich osobných preferenciách a skúsenostiach, pre koho budete chcieť písať a o aké témy sa chcete zaujímať.

Copywriting a obsahový marketing

Ak ste dobrí vo vyhľadávaní informácií a nerobí vám problém písať text na odlišné témy podľa zadania, skúste copywriting a obsahový marketing. Copywriting a obsahový marketing je tvorba obsahu, ktorý pritiahne nových čitateľov ako aj obohatí tých existujúcich. Nie vždy ide primárne o predaj. Cieľom obsahového marketingu je tiež vytvoriť dôveru, komunitu či vzťah s čitateľmi.

Ako copywriter a obsahový marketér môžete písať pre SEO a marketingové agentúry, alebo priamo pre klienta, s ktorým si dohodnete spoluprácu. Konkrétna realizácia prebieha u každého klienta rozlične. Zvyčajne dostanete od klienta okrem témy, rozsahu a deadlinu aj  kľúčové slová, persóny a podklady.

V malíčku však musíte mať nielen gramatickú a štylistickú stránku písania, ale by ste sa tiež mali rozumieť online marketingu. Mali by ste mať vedomosti, ako napísať dobrý článok so zameraním na SEO, branding či rámec STDC (see, think, do, care). Spájate teda kreatívne písanie s analytickým prístupom.

Ghostblogging a ghostwriting

Mnoho zabehnutých blogerov a autorov sa po čase začne venovať iným aktivitám a na svoj web im nezostáva veľa času. Vtedy prídu na rad skúsení copywriteri, ktorí za nich budú vytvárať obsah pod menom majiteľa daného webu. Ghoswriting funguje i pri písaní kníh, kedy si autor na napísanie svojej knihy zaplatí ghostwritera. Dostať sa k takýmto zákazkám však nie je jednoduché, väčšinou sa o nich dozviete vďaka dobrým kontaktom.

Online kurzy a koučing

O svoje vedomosti a skúsenosti sa môžete podeliť vďaka online kurzom a koučingu. Svojim klientom môžete pomáhať v dosahovaní zručností, ktorými sami disponujete. Forma, akou takáto výučba bude prebiehať, záleží na vás. Ak chcete minimalizovať úsilie, môžete vytvoriť automatizovaný online kurz vo forme e-bookov, článkov, prémiového obsahu, podcastov alebo videí, ktoré si zákazník zakúpi a bude sa sám vzdelávať podľa vašich podkladov a inštrukcií. Ak preferujete živú výučbu, môžete poskytovať koučigk a konzultácie napríklad cez skype alebo osobne.

Poskytovanie služieb cez webové portály

Zaregistrovať sa môžete na portáloch ako je UpWork.com, Fiverr.com, Freelancer.com alebo v Česku Freelance a na Slovensku JaSpravim.sk. Cez tieto weby môžete poskytovať svoje služby ako autor, copywriter, content writer, editor alebo môžete písať životopisy či recenzie. Venovať sa takisto môžete prekladom z jedného jazyku do druhého. Môžete poskytovať svoje služby v rámci online marketingu, SEO optimalizácie, programovaniu atď. Možností je neúrekom, záleží na vašich schopnostiach a preferenciách.

Zhrnutie na záver

Byť autorom na voľnej nohe nie je nemožné. Budete však potrebovať veľa času a úsilia. Záleží predovšetkým na vás, k čomu inklinujete – či chcete písať fiktívne príbehy, obsahový marketing alebo poskytovať služby cez webové portály.

Začnite s možnosťami, ktoré sú vám dostupné a postupne sa prepracujete k lepším prácam. Ak chcete písať pre magazíny, firmy alebo marketingové agentúry, prezrite si inzerciu na stránkach pre sprostredkovanie práce. Pravidelne vyhľadávajte nové možnosti a vytvárajte si nové kontakty. Práve dobré kontakty vám dokážu pomôcť a získať lepšie platené zákazky. Svoje portfólio by ste mali mať na svojej webstránke a rovnako vám môže pomôcť vytvorenie si účtu na sociálnej sieti LinkedIn.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako sa stať copywriterom a ktoré schopnosti vás odlíšia od konkurencie?

Copywriting je jedna z najjednoduchších ciest, ako sa začať živiť písaním. Nepotrebujete formálne vzdelanie, môžete pracovať z domu a stretnete sa so zaujímavými ľuďmi. Ako sa stať copywriterom?

Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

S copywritingom akoby sa v posledných rokoch vrece roztrhlo. Firmy čoraz častejšie hľadajú copywriterov. Ako vám môžu pomôcť pri vašom podnikaní?

Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?

Čo je ghostwriting a ako sa odlišuje od copywritingu?

Možno ste o ghostwritingu ešte nepočuli, ale určite ste sa s ním stretli. Netýka sa iba kníh, ale tiež postov na sociálne siete, či blogov. Čo je ghostwriting a ako prebieha spolupárca ghostwritera s klientom?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky