Tzv. energeťák si osoby mladšie ako 16 rokov od 1. mája 2026 viac nekúpia. Na niektorých miestach sa v prípade schválenia zákona nebude môcť predávať vôbec. Čo čaká predajcov?
V legislatívnom procese sa nachádza návrh zákona poslanca Jána Ferenčáka za stranu Hlas – sociálna demokracia o podmienkach predaja energetických nápojov. Schválený bol zatiaľ v prvom čítaní, rokovať o ňom ďalej by sa malo na najbližšej októbrovej parlamentnej schôdzi. V prípade schválenia prinesie zásadnú zmenu na trhu s „energeťákmi“ – od mája 2026 si ich nebudú môcť kúpiť deti a mladiství vo veku do 16 rokov. Hlavným argumentom sú najmä negatívne zdravotné dopady na organizmus človeka, predovšetkým detí, ktoré doposiaľ mohli energetické nápoje kúpiť aj konzumovať úplne bežne. Novinka sa však dotkne aj dospelých. Ako sa predaj týchto výrobkov obmedzí, ako sa bude zákaz predaja kontrolovať a aké sankcie hrozia v prípade porušenia zákona, približujeme v článku.
Zdravie detí vs voľný predaj: čo hovoria dáta?
Predkladateľ návrhu zákona obmedzujúceho predaj energetických nápojov mladším osobám ako 16 rokov sa odvoláva najmä na zdravotné dôvody. Ako sa uvádza v dôvodovej správe, tieto nápoje bežne obsahujú veľké množstvá kofeínu, neraz aj viac než 180 mg na plechovku, čo je 5-krát viac ako v známom kolovom nápoji. Navyše sú zložkami aj taurín, cukor a ďalšie prídavné látky. „Tieto zložky môžu mať potenciálne dlhší polčas rozpadu kofeínu v organizme, a to kvôli interakciám s inými rastlinnými zlúčeninami. Výrobcovia nie sú povinní uvádzať obsah kofeínu z týchto zložiek. Takže skutočná dávka kofeínu v jednej dávke môže výrazne presahovať uvedenú dávku na obale,“ uvádza sa v dôvodovej správe. A zatiaľ čo v primeraných dávkach môže byť u dospelých osôb kofeín prospešný, u detí a mladistvých predstavuje zvýšené zdravotné riziko.
Ako najzávažnejšie zdravotné riziká predkladateľ zákona uvádza:
- poruchy kardiovaskulárneho systému (zvýšenie krvného tlaku, arytmie, zvýšené riziko infarktu),
- neurologické poruchy (nervozita, podráždenie, poruchy spánku, zníženie schopnosti koncentrovať sa či dokonca záchvaty),
- metabolické poruchy (vyššie riziko obezity, inzulínovej rezistencie, vznik cukrovky II. typu),
- závislosť na kofeíne (mladiství sú náchylnejší na vznik závislosti na stimulantoch).
U detí dlhodobá konzumácia ovplyvňuje spánok a vývoj mozgu. Môžu sa vyskytnúť aj tráviace problémy, bolesti brucha a zvýšené je tiež riziko porúch srdcového rytmu až s fatálnymi následkami.
Napriek rizikám je dostupnosť energetických nápojov veľmi vysoká a doposiaľ nebola regulovaná vekovým ohraničením. Podľa českej štúdie, na ktorú sa J. Ferenčák v dôvodovej správe odvolávajú, medzi 30 000 školákmi vo veku 13 – 15 rokov pije energetické nápoje aspoň raz týždenne každý piaty (19,1 %), pričom 12,6 % ich konzumuje viackrát týždenne a 4 % denne. Konzumácia stúpa s vekom a mierne prevládajú chlapci nad dievčatami. V absolútnych číslach ide približne o 70 000 českých detí vo veku 11 – 15 rokov. „Štatistické údaje celosvetovo ukazujú, že energetické nápoje sa stávajú čoraz populárnejšie medzi mladými ľuďmi,“ uvádza sa v legislatívnom materiáli a predkladateľ tak predpokladajú podobnú situáciu aj na Slovensku.
V dôvodovej správe sa tiež nachádzajú ekonomické argumenty, ktoré poukazujú na to, že zdravotné problémy z dlhodobej konzumácie týchto nápojov predstavujú záťaž pre zdravotnícky systém.
Obmedzenie predaja energetických nápojov v zahraničí: skúsenosti iných krajín
K podobným opatreniam došlo už aj v zahraničí. Viaceré krajiny zaviedli opatrenia na obmedzenie predaja energetických nápojov mladistvým, napríklad:
- Litva, Lotyšsko aj Poľsko úplne zakázali predaj energetických nápojov osobám mladším ako 18 rokov;
- Spojené kráľovstvo zavádza obmedzenia predaja energetických nápojov v supermarketoch mladistvým do 16 rokov.
Výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM) Lucia Morvai ale upozorňuje, že zo skúseností z pôsobenia ich členov na viacerých európskych trhoch pozorujú, že obmedzenie predaja energetických nápojov nemusí nutne znamenať nižšiu konzumáciu. Pre Podnikajte.sk uvádza nasledovné:
- dáta z predaja v Litve a Lotyšsku naznačujú, že konzumácia energetických nápojov sa po ich zákaze zvýšila o 12 – 18 %;
- v nedávnom českom prieskume až 65 % opýtaných vo veku 12 – 18 rokov povedalo, že pri zákaze by si nechali nápoj kúpiť niekým z okolia alebo by to skúšali spraviť sami.
Taktiež upozorňuje, že zavedenie obmedzenia predaja môže viesť k tomu, že sa na trhu (mimo portfólia členov AVNM) objavia produkty pod definovanou hranicou a budú orientované špecificky na mladistvé publikum. „Napríklad v Poľsku našli niektorí výrobcovia spôsoby, ako obísť tento zákaz a produkty s obsahom kofeínu a taurínu tesne pod zákonným limitom označujú ako „No ID“ (teda bez občianskeho preukazu). Zákazy podľa veku preto paradoxne môžu podporiť marketing energetických nápojov pre mladších spotrebiteľov – a to je v rozpore s aktuálnou reguláciou a samoreguláciou na Slovensku,“ argumentuje L. Morvai.
Zmeny v predaji a podávaní energetických nápojov na Slovensku od 1.5.2026
Zákonom o podmienkach predaja energetických nápojov sa upravujú pravidlá predaja a podávania energetických nápojov na Slovensku, povinnosti fyzických osôb oprávnených na podnikanie a právnických osôb pri predaji/podávaní týchto výrobkov a spôsob kontroly či sankcie pri porušení zákona.
Čo je energetický nápoj?
Pod energetickým nápojom sa rozumie balený sladený nealkoholický nápoj určený na priamu konzumáciu v zmysle definičných znakov § 2 písm. a) prvý bod zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov, pričom obsah kofeínu v ňom presahuje 150 mg/l, bez ohľadu na jeho zdroj.
Obmedzenia pri predaji a podávaní energetických nápojov od 1.5.2026 – kde ho nekúpia ani dospelí?
V prípade schválenia zákona sa od mája 2026 sa:
- zakáže predaj a podávanie energetických nápojov osobám mladším ako 16 rokov;
- úplne zakáže predaj energetických nápojov na vybraných miestach.
Osobám mladším ako 16 rokov nebude okrem predajní možné predávať a podávať tieto nápoje ani prostredníctvom predajného automatu, ak predajca nezabezpečí overenie veku kupujúceho.
Nikto - ani dospelý človek si nebude môcť kúpiť energetický nápoj na detských ihriskách, v školách, školských zariadeniach a v budovách určených na ubytovanie osôb mladších ako 16 rokov. Ide o plošný zákaz predaja „energeťákov“ vo všetkých materských, základných a stredných školách, vrátane konzervatórií, základných umeleckých škôl či jazykových škôl (výnimkou sú vysoké školy). Úplný zákaz predaja týchto nápojov sa vzťahuje aj na školské zariadenia a centrá voľného času, školské kluby detí a školské internáty, okrem tých vysokoškolských.
Zákaz predaja platí aj v predajniach s tovarom určeným najmä pre deti a na zhromaždeniach, verejných kultúrnych podujatiach a verejných športových podujatiach určených pre osoby mladšie ako 16 rokov.
Povinnosti predávajúcich od 1.5.2026
Povinnosťou predávajúceho energetických nápojov bude upozorniť verejnosť na zákaz ľahko čitateľným a zjavne viditeľným oznamom v znení: „Zakazuje sa predávať alebo podávať energetické nápoje osobám mladším ako 16 rokov“.
Každý, kto predáva alebo podáva energetické nápoje, bude zároveň povinný požadovať od zákazníka preukázanie veku - že má aspoň 16 rokov. Ide o podobný princíp, ktorý je nutné dodržiavať pri predaji alkoholických nápojov (kedy je požadovaný vek 18 rokov).
Na diaľku, teda napríklad cez e-shop, je možné predávať energetické nápoje, len ak predajca používa systém overovania veku. Ide o počítačový systém, ktorý elektronicky jednoznačne potvrdí vek kupujúceho. Predajca musí poskytnúť informácie o systéme overovania veku a jeho fungovaní na žiadosť orgánu kontroly potravín.
Ako bude prebiehať kontrola a aké sankcie hrozia?
Orgány, ktoré budú dohliadať na dodržiavanie zákazu predaja energetických nápojov na daných miestach a v zmysle určených podmienok, sú orgány úradnej kontroly potravín – Štátna veterinárna a potravinová správa a orgány verejného zdravotníctva. Tie majú právo zákazy a povinnosti v súvislosti s predajom/podávaním „energeťákov“ kontrolovať popri výkone úradnej kontroly potravín.
Ak dôjde k porušeniu zákona, predajcovia riskujú pokutu. Oproti pôvodnému návrhu však došlo k zracionalizovaniu súm. Najskôr sa totiž navrhovala pokuta za predaj „energeťáku“ osobe mladšej ako 16 rokov či na vylúčenom mieste až do výšky 25 000 eur. Išlo by tak o násobne vyššiu pokutu ako pri nezákonnom predaji alkoholických nápojov (6 639 eur). Za neoznačenie alebo nežiadanie preukázania veku predajcom predkladateľ navrhoval sankciu až 4 000 eur. Pozmeňujúcim návrhom zo spoločnej správy výborov sa ale sumy sankcií upravili, aby boli porovnateľné s predajom a podávaním alkoholu - pokiaľ energetický nápoj predajca predá/podá osobe mladšej ako 16 rokov alebo ho bude ponúkať na zakázaných miestach, prípadne nebude vek kupujúceho overovať, môže mu byť udelená pokuta vo výške 150 eur až 5 000 eur. Pokiaľ miesto predaja nebude označené v zmysle zákona a predajca tak nebude informovať o zákaze predaja týchto nápojov, hrozí mu pokuta vo výške 100 eur až 1 000 eur.
Výrobcovia upozorňujú na riziko obchádzania zákazu, volajú po odbornej diskusii
Ako pre Podnikajte.sk uviedla výkonná riaditeľka AVNM, výrobcovia citlivo vnímajú, že v otázke energetických nápojov, ich uvádzania na trh a vhodnosti konzumácie prebieha dôležitá verejná diskusia. Sú presvedčení, že aj aktuálna právna úprava vrátane samoregulačných záväzkov výrobcov, vytvára dostatočnú ochranu detí a mladých v priestoroch, kde trávia podstatnú časť dňa. Uznávajú, že by mala nasledovať odborná diskusia, ako zabezpečiť zvýšenie ochrany mladých pred nadmernou konzumáciou kofeínu zo všetkých zdrojov, radi budú jej súčasťou, zákon ale podľa L. Morvai aktuálne nezohľadňuje ich pripomienky ani obavy z obchádzania zákazu.
Výrobcovia tiež upozorňujú, že z dôvodu úzkej definície energetického nápoja v návrhu zákona, sa môže vytvoriť paralelný trh nových druhov stimulujúcich produktov, ktorých sa zákaz nedotkne. A práve toto je podľa L. Morvai rýchlo rastúci nový segment. „Nie je možné v čase pružne reagovať sústavnou novelizáciou zákona tak, ako prax bude ukazovať jeho nedostatky.“ Problematika je podľa riaditeľky mimoriadne komplexná, vítali by viac času a hlbšiu odbornú diskusiu za účasti zástupcov dotknutých štátnych orgánov. „Považujeme za mimoriadne dôležité, aby sa zákony, ktoré ovplyvňujú každodenný život ľudí a regulujú predaj potravín riešili štandardným legislatívnym procesom so zapojením odbornej verejnosti,“ vysvetľuje.
Čo výrobcovia vnímajú ako úplne absentujúce, je komplexná stratégia, ktorá by zahŕňala vzdelávacie kampane zamerané na bezpečnú konzumáciu kofeínu zo všetkých zdrojov, bez nutnosti obchádzať zákazy. Asociácia upozorňuje, že na jednej strane zákon obmedzuje predaj balených nápojov s vysokým obsahom kofeínu, no ostatné nápoje, ako káva, sa môžu naďalej predávať bez obmedzení. Ide podľa nich o deformáciu trhu. V prípade energetických nápojov podľa L. Morvai ide stále o nápoje, ktoré sú bezpečné, ako opakovane potvrdila Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) vo svojom stanovisku. Zároveň dodáva, že o vhodnosti konzumácie hovoria už dnes samotné etikety. Nachádza sa na nich totiž varovanie „Vysoký obsah kofeínu. Nie je vhodný pre deti a tehotné alebo dojčiace ženy.“
L. Morvai dáva do pozornosti, že členovia AVNM, ktorými sú aj známi výrobcovia energetických nápojov, prijali dobrovoľný záväzok o zodpovednom označovaní a marketingu, ktorý okrem iného zahŕňa pravidlá, že:
- žiadna marketingová komunikácia spojená s týmito nápojmi nesmie byť zadávaná do médií, ktorých väčšinové obecenstvo tvorí viac ako 30 % detí mladších ako 13 rokov;
- pri propagovaní prínosov energetických nápojov a ich prísad, nesmú byť uvádzané žiadne tvrdenia týkajúce sa ich vzťahu s alkoholom;
- energetické nápoje nebudú uvádzané na trh a prezentované ako nápoje športové, s pozitívnym prínosom ktorých by mala byť prevencia dehydratácie;
- výrobcovia pravidelne informujú o energetických nápojoch, ich rozumnej konzumácii a ich typických prísadách, vrátane vzťahu, ktorý má kofeín v nich obsiahnutý k iným potravinám a nápojom s obsahom kofeínu, aj inými komunikačnými kanálmi než na obale ("Off Label" - na internete alebo letákoch);
- výrobcovia sa priamo nezapájajú do žiadnej komerčnej aktivity v súvislosti s energetickými nápojmi na základných, ani na stredných školách, vrátane umiestnenia predajných automatov;
- ochutnávky (samplings – ponúkanie vzoriek) nebudú organizované v tesnej blízkosti základných a stredných škôl či iných inštitúcií starajúcich sa o mládež tejto vekovej skupiny.
Výsledkom odbornej diskusie, po ktorej výrobcovia volajú, by podľa nich mali byť zmysluplné opatrenia, ktoré zabránia nadmernej konzumácii kofeínu a ďalších stimulujúcich látok mladými, ale zo všetkých zdrojov.