Služba „Overenie príjemcu platby" od októbra 2025

Banky zavádzajú novú službu pre odosielateľov platieb, zadávať sa bude aj meno príjemcu. Čo ak banka nenájde zhodu s IBAN-om? Je nutné meniť trvalé príkazy? A na čo by mali myslieť obzvlášť podnikatelia?

Okrem toho, že všetky banky v rámci krajín eurozóny musia v tomto roku sprístupniť okamžité platby (okamžité prijímanie boli povinné zaviesť už do 9.1.2025, odosielanie musia zabezpečiť od 9.10.2025), v októbri sa povinne zavádza ešte jedna novinka – služba Overenia príjemcu. Čo to v praxi znamená pre klientov bánk a na čo dať pozor?

Ako funguje služba Overenie príjemcu?

Cieľom zavedenia služby Overenia príjemcu je zvýšenie bezpečnosti a predchádzanie podvodom. Musia ju sprístupniť všetky banky v eurozóne. Klienti bánk si tak budú môcť skontrolovať, či zadané číslo účtu (IBAN) patrí správnemu príjemcovi. V niektorých bankách pôjde o dobrovoľnú možnosť – odosielatelia prostriedkov môžu (no nemusia) okrem čísla účtu vyplniť aj meno a priezvisko príjemcu, ak pôjde o fyzickú osobu, alebo názvu spoločnosti, ak o právnickú osobu. No sú aj banky, ktoré vyplnenie mena/názvu príjemcu určili ako povinný údaj pri odosielaní platby. Služba bude dostupná pre štandardné SEPA úhrady aj okamžité SEPA úhrady a bude poskytovaná bezplatne.

„Mechanizmus služby spočíva v porovnaní údajov o príjemcovi medzi bankou odosielateľa a bankou príjemcu. Klient pri platbe uvedie IBAN a názov príjemcu, banka príjemcu údaje overí a na základe jej spätnej väzby sa klient rozhodne, či platbu vykoná,“ informuje Slovenská banková asociácia (SBA), pričom odporúča najmä právnickým osobám skontrolovať a v prípade potreby aktualizovať svoje obchodné názvy na faktúrach, v dokumentoch a v bankových účtoch, aby predišli nezrovnalostiam pri overovaní príjemcu.

Po zadaní názvu alebo mena príjemcu a odoslaní platby banka vydá klientovi informáciu, či došlo k zhode, čiastočnej zhode alebo žiadnej zhode a prípadne aj, čo treba upraviť. Pre lepšiu predstavu uvádza Tatra banka príklady situácií:

Zdroj: tatrabanka.sk
Výsledky overenia príjemcu Notifikácia po overení príjemcu Odporúčanie pre platiteľa
Zhoda „Overenie názvu príjemcu a IBANu bolo úspešné.“ Klient môže pokračovať v platbe. Zadané informácie sú zhodné s údajmi v banke príjemcu.
Čiastočná zhoda „Zadali ste . Názov príjemcu bol upravený na základe informácií od banky príjemcu.“ Klient môže pokračovať v platbe. Názov príjemcu banka za neho automaticky opravila.
Žiadna zhoda „Názov príjemcu sa nezhoduje s údajom v banke príjemcu. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi.“ Banka odporúča skontrolovať zadané údaje, pripadne kontaktovať príjemcu a požiadať ho o upresnenie platobných údajov. Napriek nezhode je možné pokračovať v platbe.
Nepodporovaná služba „Banka príjemcu nepodporuje overenie názvu príjemcu. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi.“ Tatra banka odporúča skontrolovať zadané údaje. Ak si klient želá platbu napriek tomu zrealizovať, môže pokračovať bez overenia.
Overenie nie je možné „Pre uvedený IBAN nebolo možné overiť názov. Platba môže byť pripísaná nesprávnemu príjemcovi.“ Odporúča sa skontrolovať zadané údaje, prípadne kontaktovať príjemcu a požiadať ho o upresnenie platobných údajov. Ak si klient želá platbu napriek tomu zrealizovať, môže pokračovať bez overenia.
Nedostupná služba „Overenie príjemcu je dočasne nedostupné.“ Odporúča sa overenie zopakovať. Ak si klient želá platbu napriek tomu zrealizovať, môže pokračovať bez overenia, avšak finančné prostriedky môžu byť pripísané nesprávnemu príjemcovi.

Podobne to bude prebiehať napríklad vo Fio banke. Ako pre Podnikajte.sk uvádza hovorca Jozef Daňo, pred samotnou autorizáciou platby systém overí, či meno zadané klientom zodpovedá názvu príjemcu priradenému k účtu a následne klient obdrží informáciu, či je meno úplne zhodné, ide o čiastočnú zhodu alebo sa meno nezhoduje. „V prípade čiastočnej zhody sa klientovi zobrazí meno, ktoré má banka evidované. Ak sa meno nezhoduje vôbec, klient má možnosť rozhodnúť sa, či chce platbu napriek tomu vykonať alebo nie,“ informuje.

Parametre názvu príjemcu – ako docieliť zhodu s číslom účtu?

Do akej miery detailu je potrebné meno/názov príjemcu zadávať, sa môže banka od banky líšiť. Zväčša sa ale zhodujú, že diakritika nie je nutná. V niektorých prípadoch, pri príjemcoch (fyzických osobách), môžu klienti zadať aj bežnú obmenu mena, napríklad zdrobneninu ako „Michaela – Miška, Zuzana – Zuzka“. Možné je to napr. v Tatra banke, kde zároveň pri zložených priezviskách príjemcu stačí použiť jedno z nich. Na výsledok overenia nemá vplyv poradie mena a priezviska či (ne)použitie titulov.

Podobne je to aj v Slovenskej sporiteľni. Hovorkyňa banky Marta Cesnaková odporúča klientom zadať presné meno príjemcu, ale v akom poradí bude meno a priezvisko, či použije tituly a diakritiku, nie je rozhodujúce. „Či teda klient zadá Lukas Novak alebo Mgr. Lukáš Novák, výsledok overenia bude rovnaký. Použitie zdrobnenín môže negatívne ovplyvniť výsledok overenia, avšak závisí od rozsahu odlišnosti od oficiálneho mena – inak môže dopadnúť pri mene Alena – Alenka a napr. Michael – Miško,“ vysvetľuje a dodáva: „Ak má klient vo svojom adresári nejakého príjemcu nazvaného „Kamarát Peter“, pričom príjemca sa volá „Peter Novák“, tak kontrola zhody IBAN a názvu príjemcu v rámci služby Overenie príjemcu bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyhodnotená ako „nezhoda“.“ Ak si je odosielateľ istý, že vie, komu peniaze posiela, môže napriek tomu transakciu odsúhlasiť.

Prečítajte si tiež

Ak je príjemcom platby právnická osoba, niektoré banky požadujú iba názov firmy, iné môžu chcieť aj právnu formu. „Overujeme právne meno klienta. Pri podnikateľoch to znamená meno a priezvisko podnikateľa,“ informuje Dominik Miša za VÚB banku. „Firemný klient je v banke evidovaný pod oficiálnym obchodným menom, takým, ktoré je uvedené v Obchodnom alebo inom registri. Použitie právnej formy ale na výsledok overenia príjemcu nemá vplyv. Ak teda klient zadá „kvetinárstvo“, hoci presný názov príjemcu je „kvetinárstvo, s. r. o.“, výsledok overenia príjemcu bude rovnaký – „zhoda“,“ vysvetľuje zasa M. Cesnaková za Slovenskú sporiteľňu.

Ako zistiť názov príjemcu platby?

Môže sa však stať, že klient nepozná názov príjemcu, ktorému odosiela finančné prostriedky. V takom prípade Tatra banka odporúča priamo kontaktovať príjemcu a požiadať ho, aby poskytol správny názov. „Štandardne je uvedený aj na faktúrach, QR kódoch alebo v oficiálnych dokumentoch k platbám,“ dodáva.

Ak je zadanie názvu príjemcu povinným údajom a odosielateľ ho nepozná, pričom nemá záujem ho zistiť, napríklad v Slovenskej sporiteľni sa dá platba poslať aj vtedy, ak odosielateľ zadá do poľa „názov príjemcu“ hocijaký text. Overenie príjemcu síce vyhodnotí tento údaj pravdepodobne ako nezhodujúci sa s IBAN-om, no klient môže platbu realizovať. „Prijíma však riziko, že platba nebude pripísaná tomu príjemcovi, ktorému mal v úmysle platbu poslať a banka tak nezodpovedá za prípadné škody, ktoré mu v súvislosti s tým vzniknú,“ upozorňuje M. Cesnaková.

Hovorkyňa za Slovenskú sporiteľňu podnikateľom radí, aby svojim zákazníkom vždy komunikovali presný obchodný názov (nie značku), ktorý majú použiť pri platbe.

Ak si príjemca nie je istý, aký názov má jeho účet, môže ho nájsť v aplikácii či internet bankingu. Napríklad klienti Tatra banky nájdu svoj názov účtu v mobilnej aplikácii v „Detaile účtu“. Ako sa uvádza na stránke banky, ak ho chcú zdieľať, stačí kliknúť na tlačidlo „Zdieľať IBAN“ a zvoliť možnosť „Názov príjemcu“. V Internet bankingu je názov príjemcu dostupný v Detaile účtu, v časti „Vizitka účtu“. A v aplikácii Business banking nájdu názov príjemcu na obrazovke Detail účtu v poli „Majiteľ účtu“.

Článok pokračuje pod reklamou

Aj v tomto prípade banky postupujú individuálne a nie každá môže takúto funkcionalitu poskytovať. Vhodné pre klienta (príjemcu platby) môže byť kontaktovať ju a zistiť, pod akým názvom jeho účet vedie.

Trvalé príkazy – v ktorých je nutné vyplniť názov príjemcu?

Čo sa týka trvalých príkazov, zväčša banky nepotrebujú doplniť údaj o názve príjemcu pre existujúce príkazy, na základe ktorých už istý čas platby prebiehajú. Zadávať sa tento údaj ale bude pri nových trvalých príkazoch alebo pri zmene existujúceho príkazu. Následne dôjde k overeniu príjemcu.

Služba Overenie príjemcu v Slovenskej sporiteľni, Tatra banke a VÚB banke

Pre lepší prehľad sme zhrnuli v tabuľke základné parametre služby Overenie príjemcu v prípade troch bánk, ktoré na Slovensku patria medzi významných hráčov na trhu (Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a VÚB banka):

Zdroj: Vlastné spracovanie
Banka Povinnosť zadať meno/názov príjemcu Parametre mena/názvu príjemcu Trvalé príkazy
Slovenská sporiteľňa Áno
  • Meno a priezvisko fyzických osôb, poradie či titul nehrá rolu, zdrobneniny a obmeny vyhodnocované individuálne;
  • Obchodné meno z Obchodného/iného registra, právna forma nie je nutná
  • Existujúce príkazy – nevyžaduje sa, len pri jeho zmene;
  • Nové príkazy – vyžaduje sa
Tatra banka Áno
  • Meno a priezvisko fyzických osôb;
  • Obchodný názov aj s právnou formou pri právnických osobách
  • Existujúce príkazy – nevyžaduje sa, len pri jeho zmene;
  • Nové príkazy – vyžaduje sa
VÚB banka Áno
  • Právne meno klienta – meno a priezvisko aj pri podnikateľoch;
  • Diakritika – áno;
  • Zdrobneniny a obmeny mena – nie
  • Existujúce príkazy – nevyžaduje sa;
  • Nové príkazy – vyžaduje sa

Všetky uvedené banky službu a s ňou súvisiace funkcie spúšťajú 5.10.2025.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


EMOS smeruje k európskym zákazníkom vďaka Kaufland online trhovisku

Spolupráca s Kaufland online trhoviskom odštartovala v spoločnosti EMOS novú kapitolu podnikania. Vďaka platforme sa jej darí rozširovať značku na zahraničných trhoch, oslovovať nových zákazníkov a jednoducho expandovať do ďalších krajín bez nutnosti začínať na novom trhu úplne od základov.

Ako správne zálohovať dáta vo firme?

Akú zálohovaciu stratégiu zvoliť, aby firma neprišla o svoje dáta a nedopadla napríklad ako kataster? Praktické tipy, na čo všetko myslieť a čo nepodceniť.

Koniec podpory pre Windows 10 od 14.10.2025

Podnikatelia musia počítať aj s koncom podpory pre Microsoft Office 2016/2019 a Exchange Server 2019. Ako postupovať a prečo nečakať do poslednej chvíle?

Uprednostňovanie platieb v hotovosti pre transakčnú daň: čo (nie) je v súlade so zákonom?

Po zavedení transakčnej dane začali mnohí podnikatelia žiadať zákazníkov o platbu v hotovosti. Aké spôsoby sú ešte v medziach legislatívy a kedy podnikatelia riskujú pokutu?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky