Získanie povedomia o značke (prvá fáza nákupného procesu)

Získanie povedomia o značke (prvá fáza nákupného procesu)
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Na to, aby človek u vás cez internet nakúpil, musí najprv s vašou značkou prísť do styku. Na to slúžia rôzne reklamné kanály.

Pri nákupe cez internet existujú dve hlavné bariéry pre ľudí, ktorí o vás nikdy predtým nepočuli. Jednak im výrazne sťažujete cestu aby sa k vám dostali a ak už na vašom webe sú, majú väčšie obavy z nákupu a miera konverzie je výrazne nižšia ako pri návštevníkoch, ktorý o značke už predtým počuli.

Takzvané “Brand Awareness” kampane sú preto dôležité aj v online prostredí, na druhú stranu dovoliť si ich môžu len firmy s vyššími marketingovými rozpočtami.

V tabuľke nižšie sú zobrazené štandardné online formáty, ktoré sa používajú pre brand awareness kampane aj s metrikami, ktoré je dôležité v prvom nákupnom procese užívateľa merať:

Reklamný online kanál Metriky
Všeobecná Google display PPC kampaň CTR (miera prekliku), Počet klikov, Počet impresií
Bannerová kampaň Počet klikov, Počet impresií
YouTube video reklama Počet TrueView prehratí
PR články, katalógy Počet prečítaní, zhliadnutí

Asi najdrahšou formou takéhoto typu reklamy je klasický nákup bannerov. Pri najnavštevovanejších slovenských portáloch sa bannerový priestor predáva väčšinou na počet impresií (zobrazení banneru), kde Vás milión impresií môže výjsť aj na niekoľko tisíc EUR. Ušetriť sa dá, ak si vyberáte menej navštevované, ale o to viac tématicky relevantné weby.

Článok pokračuje pod reklamou

Viac efektívna forma bannerovej reklamy je cez reklamnú sieť Google  AdWords, kde viete umiestniť aj bannery a platby sú čisto za kliky. V priemere tak zaplatíte 5-20 centov za jeden preklik.

Cez systém Google AdWords sa realizuje aj novinka na Slovensku, video reklamy, ktoré sa prehrávajú pred spustením samotného videa na YouTube. Platí sa len za takzvaný trueview, teda ak užívateľ nepreskočí reklamu a pozrie si ju celú alebo minimálne 30 sekúnd. Keďže takáto forma reklamy funguje na Slovensku len od Mája 2013, ceny za trueview zobrazenie sú viac ako priateľné, väčšinou 5-10 centov.

Veľmi efektívna  forma bannerovej reklamy je cez takzvané affiliate siete, kde zadávateľ platí len za zrealizovanú aktivitu človeka, ktorý sa cez banner na stránky preklikol (nákup, registrácia a pod.). Na Slovensku funguje napríklad affiliate sieť www.dognet.sk.
Affiliate spôsobom reklamy sa ale už dostávame do ďalších krokov nákupného procesu užívateľa na internete, o čom budeme písať v ďalších článkoch tohto seriálu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Povinnosti e-shopu: legislatíva a právne náležitosti

Aké zákony upravujú činnosť e-shopu? Čo všetko musia obsahovať obchodné podmienky či reklamačný poriadok a ako si poradiť s daňovými povinnosťami, radia odborníci z praxe.

SOI a kontrola e-shopov: aké sú časté porušenia a aké sú drahé?

Na čo sa v súvislosti s e-shopmi sťažujú zákazníci, aké porušenia sa stali častejšími počas pandémie a koľko môžu „prešľapy“ firmy stáť, prezradila Slovenská obchodná inšpekcia.

Ako získať zákazníkov pomocou reklamy na internete?

PPC reklama vo vyhľadávači či na sociálnych sieťach, alebo e-mail marketing – aké sú ich výhody a nevýhody a ako hlboko musí podnikateľ pri nich siahnuť do vrecka?

Skladové hospodárstvo v praxi: zásoby a logistika v e-shopoch so špecifickým tovarom

Ako riešia predikciu zásob potravinové e-shopy alebo obchodníci, ktorí produkty sami vyrábajú? Na čo myslieť pri skladovaní a preprave tovaru, ktorý má špecifické vlastnosti?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky