Trendy v marketingu pre rok 2021: ako zaujať cieľovú skupinu a využívať technológie?

Posun v technológiách, presun aktivít do online aj zmena správania cieľových skupín. Pandémia ovplyvnila mnohé aspekty života, ktoré sa pretavili do trendov nasledujúcich rokov. Ako ich využiť v marketingovej stratégii?

Ako uplynulý rok zmení svet aj Slovensko, ešte na jeho začiatku málokto predpokladal. Svetová pandémia, akú dnešná generácia nepoznala, zasiahla do všetkých aspektov života. Simona Mištíková z PR agentúry Divino zhrnula základné zmeny vo vlastnostiach cieľových skupín a prezradila, ako nové trendy využiť v marketingu v roku 2021. Aby sme ale vedeli, aké zmeny a trendy môžu očakávať firmy či marketéri na základe pandémiou ovplyvnenej situácie, najskôr je potrebné zanalyzovať, ako sa zmenilo správanie ľudí v priebehu minulého roka.

Ako pandémia zmenila ľudské uvažovanie?

Ľudia po vypuknutí pandémie ochorenia COVID-19 prehodnocovali svoje reálne potreby či hodnoty a zisťovali, že to, na čo sú zvyknutí, nie je samozrejmosťou, môže to byť ohrozené a odobraté. Simona Mištíková uvádza, že zatiaľ čo mladšie generácie sa museli psychicky vysporiadať s tým, čo im bolo „vzaté“, skôr narodení sa museli zasa naučiť nové zručnosti - ovládať elektronickú komunikáciu, platiť kartami či využívať na nákupy e-shopy a služby kuriérov.

Pandémia so sebou tiež priniesla viac lokálneho uvažovania. „Ľudia začali podporovať a nakupovať u lokálnych výrobcov a predajcov, vznikli mnohé iniciatívy, ktoré také nákupy podporovali a využíval sa aj systém barterového obchodu – ľudia si medzi sebou menili v príslušnej hodnote napr. ručne vyrobené produkty,“ vysvetľuje Simona.

Zároveň hovorí o tom, že minuloročná situácia nedala ľuďom inú možnosť, ako sa adaptovať a prijať zmenu ako niečo, čomu sa treba postaviť a akceptovať. Vďaka tomu sa stali viac prispôsobiví, adaptabilní. Svoje miesto tiež dostala príroda v oveľa väčšom rozmere ako inokedy. Nielen, že bola jedinou možnosťou na „vyvetranie sa“, no znížením mobility sa výrazne znížilo znečistenie prostredia. Ľudia boli konfrontovaní zábermi čistejšieho prostredia a ovzdušia v inak smogom pokrytých mestách, čistejšími riekami a pod. Začali preto viac brať ohľad na environmentalistiku či recyklovanie.

Na všetky tieto aspekty treba myslieť aj pri vytváraní propagačných materiálov či pri komunikácii so zákazníkmi. Odborníčka odporúča myslieť na spomínané body, vďaka čomu môžete úspešne zasiahnuť a zaujať cieľovú skupinu.

Komunikácia prostredníctvom video hovoru ako jeden z najhlavnejších trendov

Jedným z výrazných trendov, ktoré s veľkou pravdepodobnosťou zostanú v platnosti aj po pandémii, je online video komunikácia. Tento trend sa týka práce z domu, no taktiež rôznych udalostí a konferencií.

Home office patril počas predošlých rokov obľúbeným nefinančným benefitom. Hoci sa jeho frekvencia v pracovných inzerátoch zvyšovala, absolútny „škrt cez rozpočet“ urobila práve pandémia koronavírusu. V roku 2020 boli upravené aj legislatívne pravidlá pre prácu z domu a ďalšie zmeny nás čakajú od 1. marca. Simona spomína, že medzi ďalšími nefinančnými benefitmi počas uplynulých rokov bola extra dovolenka a flexibilná pracovná doba. A práve práce z domu dáva pracovníkom väčšiu flexibilitu a ponúka mnohé výhody. Dlhodobý home office v podobe, ako je teraz, však nemusí prospievať každému. Trpia najmä osoby, ktoré bývajú ďaleko od rodiny alebo samé, bez akejkoľvek spoločnosti. Simona preto predpokladá, že častejší home office sa bude prelínať aj s prácou v kancelárii, no je pravdepodobné, že už sa tieto priestory nezaplnia ako pred pandémiou. Mnohí podnikatelia preto dávajú svoje priestory do prenájmu alebo ich prestavujú na interaktívnejšie, menšie pracovné laboratóriá pre jednoduchšiu spoluprácu pracovných tímov.

Prečítajte si tiež

Súčasťou dlhodobých home officov sa stali video hovory a video porady. Online a video sa však vzhľadom na opatrenia začalo častejšie využívať aj pri organizovaní workshopov, eventov a konferencií. „Mnohí sa už stretli s organizovaním nejakej udalosti. Či už pre verejnosť, novinárov, zamestnancov alebo aj influencerov. Bývali najmä fyzické, s podaním ruky a emóciami. Od marca sa takto robiť nedali, až na niekoľko výnimiek počas letných mesiacov. Online eventy sa teda stali trendom,“ vysvetľuje Simona Mištíková z agentúry Divino. Spomína, že prechod od fyzických stretnutí k tým online neboli od začiatku bez problémov. Mnohí si povedali, že stačí zapnúť kameru a pôjde to. No stretli sa s problémami so zvukom, obrazom, komunikáciou. Lepšou možnosťou preto môže byť prenájom štúdia, kde je aj príslušná technika. Technológie umožňujú dokonca aj prenos osôb na miesto diania pomocou hologramu. „Človek z Prahy tak môže „stáť“ na námestí v Bratislave. Využívame zrazu možnosti, nad ktorými sme normálne ani neuvažovali.“ Simona predpokladá, že ak sa po pandémii aj opäť budú ľudia fyzicky stretávať na rôznych udalostiach, bude sa uvažovať nad ich natáčaním, no nie spôsobom ako pred rokom 2020. „Skôr pôjde o onlinové eventy aj s prítomnosťou fyzických ľudí. Udalosti sa tak bude môcť zúčastniť o mnoho viac ľudí,“ vysvetľuje odborníčka. Ako príklad uvádza akciu jednej slovenskej banky, ktorá mala každoročne účasť asi 300 ľudí. Počas pandémie ju však presunuli do online prostredia a zrazu ich prenos videlo 30 000 osôb. Znásobili tak cieľové publikum, no informácia pritom zostala rovnaká.

Interné a menšie stretnutia sa môžu robiť cez aplikácie, dodržať treba niekoľko zásad

Existujú aj lacnejšie a rýchlejšie spôsoby prenosu, a to sú rôzne chatovacie aplikácie, ako Google Meet, Microsoft Teams a pod. Tie však majú svoje obmedzenia. Pokiaľ robíte stretnutie či aktivitu prostredníctvom spomínaných aplikácií, je vhodné dodržať niekoľko zásad. Najvhodnejšie je biele alebo jednofarebné oblečenie, pretože lepšie vyzerá na obraze. Kameru si nastavte zhora, tvár pôsobí tak štíhlejšie a prirodzenejšie. Dôležité je tiež priame osvetlenie, aby bola tvár dobre viditeľná. Treba pracovať s pozadím. Vhodné je jednofarebné alebo rozmazané, aby nebolo zreteľne vidieť vaše okolie. Aj takéto pozadie však pôsobí autenticky. Myslite na to, že je istý rozostup medzi povedaným a počutým slovom. „Ten, kto moderuje diskusiu musí byť na tento fakt pripravený. Moderátor musí sledovať aj chat a prepájať ľudí medzi sebou. Ak máte prezentovať dôležitú prezentáciu, na ktorú sa potrebujete sústrediť, poverte moderovaním a komunikáciou niekoho iného,“ radí Simona Mištíková.

Používanie sociálnych sietí stále rastie – ako využiť ich potenciál?

Sociálne médiá zažívajú boom už dlhodobo, no počas pandémie sa tešili ešte väčšiemu záujmu zo strany používateľov. Simona upozorňuje, že do popredia sa stále viac dostávajú „stories“, ktorým je venovaná väčšia pozornosť ako obsahu na sieti. Simona preto radí využívať tzv. storky spolu s postmi. Niekedy stačí urobiť napríklad screenshot postu a upozorniť na nový príspevok práve v storke. „Vhodné je tiež zapojiť do interakcie čo najviac ľudí a najskôr si otestovať, aký typ obsahu funguje najlepšie. Môžete sa aj otvorene pýtať, čo sa im páčilo naposledy a dostať tak relevantný feedback.“

Prečítajte si tiež

Počas lockdown-u sa ľudia pokúšali zahnať nudu a rozveseliť, preto nahrávali rôzne videá, čomu dala priestor ďalšia platforma TikTok. Facebook ani Instagram však nezaostávajú a podobne ako TikTok vytvorili na rovnakom princípe tzv. Reels. Tento formát sa dokonca môže zobrazovať na sociálnej sieti ako primárny kanál, preto sa nimi oplatí zaoberať. Dlhšie videá zasa žnú úspech na YouTube, ktorý je druhým najpoužívanejším vyhľadávačom. Na sociálnych sieťach sa nemusíte báť využívať ani live video. „Všetko čo je naživo, sa ľuďom páči, preto je live video žiadanou formou,“ vysvetľuje Simona. Zároveň dodáva, že nielen video formáty sa tešia záujmu, netreba zabúdať na podcasty. Nie vždy sa totiž dá pozerať video záznam, preto sa začali rozhovory počúvať často práve touto formou.

Súčasťou sociálnych sietí sú tiež chatovacie aplikácie, do ktorých sa presúva osobná komunikácia. Preto bude trendom a otázkou, ako tu efektívne vsunúť reklamu. Pomôcť môže ďalší z trendov - programatické promovanie. Ide o zisťovanie toho, čo užívateľ vníma, vyhľadáva, počúva, koľko sekúnd na niečo pozerá a ako funguje jeho myseľ. Na základe týchto informácií sú potom potenciálnym zákazníkom zobrazované relevantnejšie reklamy. Zabezpečuje to umelá inteligencia, ktorej cieľom je udržať našu pozornosť čo najdlhšie. „Naša myseľ je hodnotnou komoditou pre reklamné agentúry a je predávaná zadávateľom reklamy,“ vysvetľuje Simona.

Prečítajte si tiež

Obľube sa aj v tomto roku nevyhne ani spolupráca s rôznymi influencermi. Odborníčka odporúča oslovovať takých, ktorí majú spoločnú filozofiu či hodnoty ako firma, ktorá ich oslovuje so spoluprácou. Zároveň odporúča osloviť ich prostredníctvom krátkej správy napr. na Instagrame, v ktorej bude len to najpodstatnejšie a kontakty, s ktorými sa môžu obrátiť na firmu v prípade záujmu.

Článok pokračuje pod reklamou

Pri športovaní a nakupovaní v online prostredí sa treba vynájsť

Do online prostredia sa presunuli aj bežné aktivity ľudí a technológie zohrávali veľkú úlohu. Ide napríklad o šport. Fitness tréneri komunikovali so svojimi zverencami prostredníctvom videa, aplikácií a pod. Ľudia investovali do rôznych zariadení, ktoré im pri cvičení pomáhali a podľa údajov z rôznych e-shopov boli medzi najviac kupovanými produktmi taktiež fitness prístroje. „Vývojom si prešli aj športové udalosti, napr. maratóny sa bežali individuálne a dáta sa zdieľali prostredníctvom internetu. Je preto možné predpokladať, že na športoviská sa mnohí nebudú vracať v takej intenzite ako pred pandémiou,“ predpokladá Simona. Šírenie koronavírusu tiež prispelo k väčšiemu záujmu o pohyb a zdravú stravu. Cieľové skupiny sa v mnohých prípadoch preto pretransformovali do športovcov či vegánov.

Nielen komunikácia cez internet, ale aj nakupovanie sa posunulo v roku 2020 veľmi dopredu. Úspech mali najmä e-shopy, no nakupovať a predávať sa začalo aj prostredníctvom sociálnych sietí, bez nutnosti prepájania na ďalšie webové stránky. Problém však nastáva pri nákupe napr. oblečenia, kedy nie je možné jednotlivé kúsky vyskúšať. Začína sa preto uvažovať nad inými možnosťami, ako tento problém odstrániť. „Budú sa napríklad nahrávať podobné typy postáv v danom oblečení na video, aby si to ľudia vedeli čo najlepšie predstaviť. Už pred niekoľkými rokmi sme podobný spôsob využili aj my – klientovi sme robili niekoľko promo videí na školské tašky na deťoch v rôznom veku, aby si rodičia vedeli lepšie predstaviť, ako aktovka sadne dieťaťu,“ spomína Simona.

Na aké faktory myslieť pri tvorbe grafických prvkov?

Simona Mištíková hovorí o predpoklade, že po pandemickom roku 2020 v ľuďoch aj naďalej zostane zakorenená príroda, vzťah k nej. Prírodu ako miesto na trávenie času budú teda využívať aj takí, ktorí pred tým do lesa či na lúky nechodili. Podobne je možné očakávať zmenu v pracovnom prostredí – pôjde častejšie o kreatívne zelené prostredie a vznikať budú kancelárie novej doby.

Prírodné farby preto budú zakotvené aj medzi grafické trendy roka 2021. Zelená ako  reprezentant prírodných farieb bude jedným z dizajnérskych trendov. „Navyše, ak práve niečo vyvíjate, máte istotu, že využitím zelenej a prírodných elementov budete mať aktuálny grafický návrh ešte aspoň desaťročie,“ tvrdí Simona.

Medzi ďalšími grafickými trendmi sú však viaceré kombinácie. Simona spomína napríklad využitie kombinácie neónových farieb a expresívnych rôznorodých prvkov či využívanie symbolov a obracanie sa k božstvám, no prirodzene pretavených do modernejšieho štýlu. Grafici sa nemusia obávať ani využívania autentických osôb a tvárí a diverzity z hľadiska farby pleti či národnosti. V roku 2021 sa totiž budú aj naďalej stierať rozdiely medzi ľuďmi a „oslavovať“ jedinečnosť osôb. Cieľovú skupinu tiež môže zaujať štýl komiksov a utlmené farby či vesmírny futurizmus v retro štýle, s ktorým sa spája kombinácia farieb ako je modrá, biela a čierna.

Zabúdať netreba ani na fakt, že udalosti a situácie, ktoré silným spôsobom zasiahli do životov mnohých ľudí, chcú doslova nosiť na sebe. „Chcú mať tieto udalosti v grafických prvkoch – ide o rôzne vzbury, situácie, ktoré sa spájajú s nespravodlivosťou ale aj nosenie rúšok,“ uvádza odborníčka na marketingovú komunikáciu.

Trendy v marketingových stratégiách budú ovplyvnené výrazným posunom technológií

Epidémia či pandémia nie je nič, čo už by ľudia niekedy v histórii nezažili. Bolo ich tu niekoľko. Napriek tomu mnohých zaskočila situácia, ktorá sa udiala v minulom roku a pokračuje aj v tom novom. Novodobé dejiny si na niečo takéto nepamätajú, a preto majú mnohí sklony spomínať na „staré časy“ ako na tie dobré. „Nedá sa uvažovať, že pred pandémiou bolo lepšie. Môžeme len očakávať, čo príde a využiť všetko nové, čo sme sa naučili,“ tvrdí Simona.

Medzi novými poznatkami sú najmä tie spojené s prácou s technológiami, pretože počas pandémie práve umelá inteligencia, elektronika a internet zachránili mnohé pracovné miesta, obchody, podnikateľov aj sociálnu prepojenosť. „Koronavírus“ však digitálne procesy podstatne urýchlil. „Je to najlepší ‚chief digital officer‘,“ hovorí so smiechom Simona. Pri tvorení marketingových stratégií preto netreba zabúdať na využívanie sociálnych sietí a ich potenciálu, investovať čas aj peniaze do práce s video a zvukovým obsahom, no taktiež myslieť na to, že cieľové skupiny majú iné vlastnosti ako pred tým. Záujem začali prejavovať o zdravý životný štýl, pohyb či prírodu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Zabudnutý alebo zablokovaný BOK/KEP kód: čo robiť?

Ako si odblokovať prístupové/podpisové kódy na občianskom preukaze? Kedy ich možno odblokovať online a kedy je potrebné zájsť na políciu osobne?

Regulácia umelej inteligencie v EÚ: aké budú pravidlá?

Na regulácii používania umelej inteligencie sa inštitúcie EÚ zhodli a jej schválenie sa blíži do „finále“. Čo to bude v praxi znamenať pre podnikateľov na Slovensku?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky