Ako rozbehnúť vlastný e-shop?

Ako rozbehnúť vlastný e-shop?
Zdroj: Pixabay.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako postupovať pri tvorbe e-shopu a s akými nákladmi treba počítať? Poradili obchodníci z praxe.

Online nákupy už nie sú ničím nezvyčajným, do popredia sa dostávajú niekoľko rokov, hoci pandémia koronavírusu a prijaté opatrenia tempo tohto druhu nakupovania doslova „vystrelili“. Je preto na mieste, aby prevádzkovatelia kamenných prevádzok, no taktiež začínajúci podnikatelia, uvažovali nad vytvorením e-shopu. Pozrite si súhrn krokov, o ktorých by ste mali vedieť a ktoré vám uľahčia proces zakladania vlastného internetového obchodu. S čitateľmi Podnikajte.sk sa o svoje skúsenosti podelili viacerí prevádzkovatelia e-shopov.

Ako postupovať pri tvorbe e-shopu a ako dlho tento proces trvá?

Hoci rozbehnutie e-shopu môže znieť ako dlhodobý proces, môže ísť aj o pomerne krátku záležitosť. Dôležité je však vedieť, čo a komu ide podnikateľ predávať, no taktiež to, kto mu tovar dodá. Ján Pazdúr, zakladateľ internetového nábytkárstva nabbi, na základe svojich skúseností uvádza, že dodávatelia väčšinou reagujú flexibilne a pokiaľ sa podnikateľ zaujíma o spoluprácu, často aj obratom dostane katalóg produktov so základným cenníkom a podmienkami spolupráce.

Ďalším z krokov je rozhodnutie o technologickom systéme, na ktorom sa e-shop postaví, pričom možností je viacero. Následne je potrebné internetový obchod naplniť vizuálnym a textovým obsahom, samozrejme, tiež ponukou produktov. Netreba zabudnúť ani na vytvorenie obchodných podmienok a ďalšie zákonné povinnosti e-shopu.

Aby sa tovar mohol dostať k zákazníkom a aby bolo možné za objednávky zaplatiť, je dôležité zvážiť a vybrať pre e-shop spôsoby prepravy tovaru a možnosti platieb. Následne môže podnikateľ využiť marketingové cesty na propagáciu svojho novovzniknutého obchodu a pomaličky rozbiehať predaj.

Prečítajte si tiež

Ján Pazdúr uvádza, že pokiaľ sa človek aktívne venuje založeniu e-shopu, je možné rozbehnúť ho v priebehu dvoch mesiacov. Záležať môže napríklad na dostupnosti prípadného IT špecialistu či rýchlosti, ktorou externá firma e-shop vytvorí, no taktiež od toho, či podnikateľ ešte potrebuje vytvoriť živnosť či právnickú osobu. V takom prípade je potrebné k času pripočítať ešte 2 – 3 týždne.

Pri tvorbe e-shopu zvažujte vhodné technologické riešenie

Dôležité pre každý e-shop je vybrať vhodný systém, teda technologické riešenie na ktorom bude fungovať. Na trhu existuje niekoľko možností – na mieru, na prenájom či open-source. Líšia sa však nielen cenou, ale aj náročnosťou a vlastnosťami.

Prečítajte si tiež

Hoci môže znieť riešenie na mieru lákavo, nemusí byť vhodným riešením pre každého. Najmä malé začínajúce obchody by mohli mať problém po finančnej stránke, pretože náklady spojené s „ušitím“ e-shopu na mieru sa pohybujú v tisíckach až desaťtisícoch eur. Pri tomto technologickom riešení je však potrebné mať vypracovanú aj podrobnú vstupnú analýzu, ktorú obchodník následne konzultuje s dodávateľom služby. Musí teda už vedieť, ako často bude vystavovať faktúry, odosielať tovar, tvoriť ceny, zľavy a pod. To však začínajúci podnikateľ môže len ťažko odhadovať. Vystavať si preto internetový obchod presne podľa požiadaviek môže byť vhodnejšou voľbou už pre zabehnutého obchodníka alebo väčšie spoločnosti.

Podobná, no predsa iná možnosť pre začínajúcich podnikateľov, no taktiež pre väčšie e-shopy, bez programátorských zručností, je prenajatie e-shopu. Ide o tzv. krabicové riešenie, pretože si obchodník vyberie niektorú z preddizajnovaných šablón a ponúkaných doplnkových modulov. Za takéto riešenie si následne platí mesačný prenájom v jednotkách až desiatkach eur. Stretnúť sa tiež môžete s pojmom „e-shop na kľúč“, pričom ide taktiež už o šablónu a výber jednotlivých funkcií, v tomto prípade je však platba jednorazová, podobne ako pri vytváraní stránky na mieru. Je to ale o niečo lacnejšie riešenie.

Prečítajte si tiež

Ak sa obchodník pri vytváraní e-shopu nechce obrátiť na externú firmu, ale verí svojim zručnostiam, môže využiť open-source riešenie. Ide o bezplatné softvéry, ktoré okrem nižšej ceny ponúkajú viaceré možnosti úprav na mieru. Rozšírenia sú pritom zväčša dostupné zdarma alebo za malý poplatok. Nevýhodou však sú časte útoky, preto sa takejto forme e-shopu treba pravidelne venovať a aktualizovať verzie. Všetky úkony sú ale na pleciach prevádzkovateľa obchodu, takže pokiaľ sa vyskytne nejaký problém, musí si vyhľadať externého odborníka, ktorý mu pomôže.

Pri výbere technologického riešenia pre e-shop je potrebné poznať situáciu, v akej sa obchodník nachádza. Ján Pazdúr podľa skúseností vysvetľuje, že pri tvorbe e-shopu je potrebné poznať odpoveď najmä na dve otázky:

  1. Kto e-shop urobí? Dokáže ho vytvoriť a spravovať sám obchodník alebo osloví externú firmu, prípadne proces zverí do rúk niekomu, koho pozná a vie, že sa tejto oblasti venuje?
  2. Koľko to bude stáť? Ak podnikateľ nechce investovať príliš veľa peňazí, môže ísť do open source riešenia. Ak ale vie, čo chce a má dostatočný budget, môže si e-shop nechať naprogramovať ako riešenie na mieru či vybrať si niektorú zo šablón a platiť prenájom, avšak je potrebné počítať s väčšími nákladmi.

Ide podľa neho o dve základné hľadiská, na základe ktorých sa podnikateľ rozhoduje. Okrem toho by ho však mal zaujímať o hosting webu aj o rozsah hostingových služieb. Taktiež by mal zvážiť, či riešenie, ktoré si vyberie, môže využívať aj pri ďalšom raste, či má rezervu alebo bude musieť o niekoľko rokov riešiť otázku, prečo mu vybraná možnosť nestačí. Zároveň pri výbere vhodného technologického riešenia radí myslieť niekoľko krokov dopredu, hoci to nemusí byť jednoduché pre menej technicky zdatného človeka. „Je dobré zorientovať sa v problematike, aj keď to zaberie viac času a poradiť sa o výbere platformy s viacerými odborníkmi a vybrať si technické riešenie, ktoré bude schopené naplniť predstavy podnikateľa či už technického hľadiska, ale aj z objemového hľadiska (počet objednávok, počet užívateľov na webe atď.).“

Prečítajte si tiež

Ján Pčolár, konateľ e-shopu s oblečením iModa.sk, tiež dodáva, že pri výbere technologického systému by mal zakladateľ internetového obchodu myslieť na to, koľko položiek chce ponúkať, či ide o spoločnosť s kamennou prevádzkou, ktorá bude potrebovať prepojenie na existujúci skladový systém, no nezabúdať ani na odlíšenie od konkurencie, pretože aj toto sa musí riešiť už na úrovni vytvorenia e-shopu. „V neposlednom rade by mali vedieť, či chcú predávať časom aj na zahraničných trhoch a či vybrané riešenie podporuje jazykové mutácie.

Ako doručiť tovar z e-shopu zákazníkom? Je z čoho vyberať

Po vytvorení e-shopu a jeho naplnení ponukou, musí podnikateľ zvážiť, aké druhy dopravy a platieb umožní využiť zákazníkom. Na trhu je opäť viac možností, z ktorých si možno vybrať.

Prečítajte si tiež

Medzi stále obľúbenými spôsobmi doručenia balíkov je preprava poštou. Michaela Sirotová z Andrea Shop vysvetľuje, že Slovenská pošta má rozsiahlu sieť pobočiek a pomerne nízke ceny, aj preto ide o jednu z najčastejšie využívaných možností. Prevádzkovatelia internetových obchodov si navyše môžu vybrať aj tzv. zmluvný balík, ktorý proces zasielania balíkov automatizuje a urýchľuje. Pošta však má aj svojho kuriéra, ktorý objednávky zanesie zákazníkom priamo domov. Fungujú podobne ako komerčné kuriérske služby, ktoré zákazníkom poskytujú výhodu dohody o zmene času aj miesta doručenia. Na druhej strane pre obchodníka sú nákladnejšie. Michaela Sirotová hovorí, že cena kuriérskych služieb závisí od počtu zásielok, no menia sa tiež palivové alebo mýtne poplatky. Rolu hrá aj rozmerová stránka tovaru. Samotné zaradenie kuriérskej služby medzi možnosti prepravy e-shopu však nemusí stáť obchodníka nič, môže si ho objednať telefonicky alebo online. Prípadne uzavrieť zmluvnú dohodu o poskytovaní týchto služieb v stanovenom čase.

Pri špecifickom tovare alebo dobe doručenia môže byť lepšou voľbou vlastná preprava. Ponúka napríklad menšie riziko poškodenia tovaru pri doručovaní alebo individuálny zákaznícky servis. Výhodou môže byť doručenie tovaru v čase, na akom sa prevádzkovateľ obchodu dohodne so zákazníkom a netreba čakať na externé spoločnosti, u ktorých celý proces môže trvať aj niekoľko dní. Nevýhodou naopak môže byť finančné zaťaženie, pretože je potrebné zaobstarať si prepravné prostriedky, a tiež časová náročnosť, pretože je potrebné riešiť agendu prepravy v rámci firmy či starostlivosť o vozový park.

Prečítajte si tiež

Medzi možnosťami prepravy sa objavuje aj osobný odber či odberné pickup miesta. Výhodou osobného odberu pre obchodníka sú prakticky nulové náklady, pokiaľ má zriadenú kamennú prevádzku a možnosť ponúknuť aj doplnkový sortiment zákazníkovi, ktorý predajňu navštívi. Nákladná môže byť v prípade, že je potrebné zaobstarať zamestnancov naviac, ktorí sa o objednávky postarajú. Zákazníci si túto možnosť zasa radi vyberajú, pretože po objednávku si môžu prísť v ľubovoľný čas podľa otváracích hodín obchodu a nemusia čakať na kuriéra či dohadovať sa na inom dni alebo hodine. Obdobnou možnosťou sú pickup miesta. Ide o rôzne zásielkové boxy či výdajné miesta napr. v prípade Zásielkovne. Tento druh prepravy je však vhodnejší pre menšie a ľahšie zásielky. Pokiaľ ide o výhody, obchodníka taká služba veľa nestojí, navyše ak iný obchod spolupracuje s doručovacou spoločnosťou ako výdajné miesto, môže pritiahnuť aj zákazníkov, ktorí by inak do tohto obchodu neprišli.

Pri rozhodovaní, akú možnosť prepravy zákazníkom podnikateľ ponúkne, by mal zvážiť charakter tovaru, svoju ponuku služieb, či tovar nie je náchylný na poškodenie, primeranosť ceny za prepravu, no taktiež dobu doručenia objednávky.

Článok pokračuje pod reklamou

Možnosti platby sa spájajú aj s dôveryhodnosťou e-shopu

Aj v prípade platieb má obchodník na výber z viacerých možností, ktoré ponúkne svojim zákazníkom. Niektoré nestoja prevádzkovateľa e-shopu nič, iné sa zasa spájajú s pravidelnými poplatkami. Náklady však nie sú to jediné, čo treba zvážiť. Myslieť je potrebné tiež na predávaný sortiment, početnosť využívania jednotlivých služieb u zákazníkov či veľkosť e-shopu.

Platba na dobierku, kedy zákazník uhrádza zásielku až pri prevzatí, predstavuje pre obchodníka aj riziko. Objednávateľ totiž nemusí balík prevziať a prevádzkovateľovi e-shopu sa vráti, pričom nielen že príde o tržbu, ešte bude musieť zaplatiť aj poplatok za vrátenie. Napriek tomu však treba myslieť na to, že ide o jednu zo zákaznícky najobľúbenejších možností a vyvoláva tiež pocit dôveryhodnosti značky.

Platba vopred, najčastejšie kartou, predstavuje komfort pre zákazníka a istotu pre obchodníka. Zákazník nemusí prichádzať do kontaktu s prepravcom ani mať pri sebe vo chvíli prebratia potrebnú sumu peňazí. Prevádzkovateľ e-shopu má platbu automaticky na účte. Avšak s touto možnosťou sa spájajú transakčné poplatky. Tie sa odlišujú podľa spoločnosti, ktorú obchodník využije ako prevádzkovateľa platobnej brány. Môže ísť o súkromnú firmu alebo banku. Medzi komfortné spôsoby platbou kartou tiež patria mobilné platby prostredníctvom Google Pay a Apple Pay. Užívatelia už majú zapamätané údaje, a tak môžu za objednávku zaplatiť jednoduchšie a rýchlejšie.

Do internetbankingu zákazníka zasa presmeruje bankové tlačidlo, pričom ide o rýchle, okamžité prevody. Poskytujú ich nielen banky, ale aj súkromné spoločnosti. V prípade bankového tlačidla však musí byť prevádzkovateľ e-shopu klientom danej banky. Ak chce teda svojim zákazníkom ponúknuť bankové tlačidlá od viacerých, musí s každou uzavrieť zmluvu. Naopak, pri súkromných spoločnostiach nezáleží na tom, v akej banke má obchodník účet. Jednou zmluvou a implementáciou tak získa všetky bankové tlačidlá súčasne. Oproti vyššie spomínanou platbou kartou sa ale s touto možnosťou nespájajú poplatky kartovým spoločnostiam, preto sú pre obchodníka menej nákladné.

Prečítajte si tiež

Menej využívaný, no pre obchodníka bezplatný spôsob platby, je prevod na účet. Michaela Sirotová z Andrea Shop-u vysvetľuje, že údaje na zaplatenie sú odosielané zákazníkovi na mail aj s výzvou na zaplatenie. Tovar sa potom odosiela po prijatí platby na účet e-shopu. Nevýhodou tejto možnosti je však dlhšia doba čakania, kým peniaze prejdú procesom a sú pripísané na účet obchodníka, čo môže zdržať aj proces doručenia balíka zákazníkovi.

Pri väčších a drahších objednávkach môže byť pre zákazníkov lákavé rozdelenie sumy na dlhší čas, preto niektorí predajcovia ponúkajú predaj na splátky. Obchodník ani pri tejto možnosti nemá žiadne náklady, nevýhodou je podľa Jána Pazdúra z nabbi dlhší schvaľovací proces a administratívna náročnosť, čo ovplyvní dobu dodania tovaru k objednávateľovi.

Do čoho je potrebné investovať pri tvorbe e-shopu?

Pri tvorbe e-shopu treba rátať tak s finančnými, ako aj s časovými nákladmi. Ján Pčolár z e-shopu iModa.sk spomína, že jeho prvotné peňažné náklady boli nízke, nakoľko sám vedel prevádzkovať e-shop, vrátane vytvorenia webstránky na open-source platforme. Stálo ho to však čas, ktorý mohol využiť na podnikanie a rozširovanie portfólia. „Žiaľ, v tej dobe nebolo veľa firiem, ktoré som si mohol dovoliť, aby mi dodali riešenie na kľúč alebo na mieru. Keby som mal začínať od nuly dnes, zvolil by som si hotové riešenie, kde nie je potrebný vývoj a mohol by som sa sústrediť na podnikanie,“ vysvetľuje.

Ján Pazdúr, zakladateľ e-shopu nabbi, približuje, aké náklady sa spájali s tvorbou jeho e-shopu sa a radí, na ktoré položky by mal začínajúci podnikateľ myslieť. Financie treba investovať do:

  • založenia firmy a administratívnych nákladov s tým súvisiacich,
  • platieb právnikovi za vypracovanie obchodných podmienok,
  • prípadných platieb IT špecialistovi za nasadenie e-shopu a nasledovné náklady za jeho stálu činnosť,
  • platieb za doménu a hostingové služby,
  • platieb za prácu grafika, pokiaľ chce užívateľ vyplniť e-shop aj vlastnou grafikou alebo bannermi,
  • základnej výpočtovej techniky typu PC, resp. notebook, tlačiareň so skenerom a pod.

Zároveň dodáva, že dnes je nevyhnutnosť mať internetový obchod tak pre obchodnú firmu, ako aj výrobnú, ak má aj maloobchod. Pokiaľ ho nemá, s najväčšou pravdepodobnosťou sa ukracuje o ďalší predajný kanál, ktorý má navyše výrazný rastový trend.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Zmeny cien poštovného od 1.1.2025: návrh

Od nového roka pravdepodobne vzrastú ceny zasielania listov a balíkov či použitia poštových poukazov. Prehľad avizovaných zmien.

Podnikanie cez digitálne platformy – taxislužba

Čo všetko musí podnikateľ zabezpečiť, než začne podnikať s taxislužbou cez digitálne platformy? Aké dane sa ho týkajú a má povinnosť používať e-Kasu?

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1. 7. 2024 – prehľad zmien

Parlament schválil nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Aké zmeny prinesie pre spotrebiteľov a obchodníkov vrátane e-shopov? Pripravili sme stručný prehľad tých najdôležitejších zmien.

Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky