Prevádzka e-shopu a možnosti prepravy: z čoho a ako si vybrať?

Preprava kuriérom, osobný odber či pošta? Na čo musia zakladatelia e-shopu myslieť pri výbere možností prepravy tovaru k zákazníkom a s akými náležitosťami sa jednotlivé možnosti spájajú?

Jednou z veľmi dôležitých zložiek založenia e-shopu je rozhodnúť sa pre spôsob doručenia ponúkaného tovaru. Možností, ako tovar prepraviť je mnoho a pre zákazníkov zohráva spôsob dopravy veľkú rolu, pretože každému vyhovuje iný, no jednotlivé druhy dopravy sa tiež odlišujú cenou. Na čo teda pri voľbe spôsobu prepravy tovaru treba myslieť a z čoho si môže podnikateľ vybrať? Opýtali sme sa poskytovateľov tejto služby aj prevádzkovateľov e-shopov.

Spôsoby prepravy tovaru pre e-shopy na Slovensku

Slovenská pošta

Slovenská pošta patrí azda medzi najznámejšie doručovateľské služby. Denne ňou prejdú tisícky listov či balíkov. „Slovenská pošta má rozsiahlu sieť pobočiek a pomerne nízke ceny. Aj preto ide o jednu z najčastejšie využívaných možností prepravy,“ vysvetľuje Michaela Sirotová, obchodná riaditeľka internetového obchodu Andrea Shop. Balíky môžu prevádzkovatelia internetových obchodov posielať klasickým spôsobom ako iné fyzické osoby, no jednoduchší pre nich môže byť zmluvný balík. „Zásielkový balík je možné využívať na základe zmluvy, v ktorej sú upravené zasielacie podmienky, spôsob a miesto podávania, ale tiež rozsah požadovaných doplnkových služieb a cenové otázky. Keďže pre využitie tohto produktu nie je stanovený minimálny ročný objem podaných zásielok, môžu ho využiť aj začínajúce e-shopy,“ uvádza sa na stránke Slovenskej pošty.

Ceny pri tejto službe sú stanovené individuálne na základe parametrov zásielok či využitia doplnkových služieb a množstva balíkov. Avšak ide o niečo nižšie ceny ako pri klasických balíkoch. V zmluve si prevádzkovateľ e-shopu dohaduje spôsob úhrady (hotovosť, prevod, faktúra...). „Okrem podávania na pošte alebo oblastnom uzle, môže prísť poštový kuriér prevziať zásielky priamo k odosielateľovi.“ Ku zásielkam taktiež nie je potrebné vyhotovovať ručne papierovú poštovú sprievodku a ani poštový poukaz pri balíkoch na dobierku. Všetky tieto údaje uvedie prevádzkovateľ e-shopu do elektronického podacieho hárku (ePH) a na adresný štítok, ktorý vytlačí a umiestni priamo na balík. Prijatie zmluvného balíka potom potvrdí pošta elektronickou potvrdenkou.

Prečítajte si tiež

V zmluve sa dohadujú minimálne a maximálne rozmery aj hmotnosť tovarov. Zásielky môžu obchodníci posielať v kartónových obaloch, v bežnom obchodnom balení či plastových vreckách. Všetko záleží od charakteru tovaru, ceny, hmotnosti, obsahu, podávania či distribúciu. V cene tohto balíka je poistenie do 30 €, elektronické avízo adresátovi o doručovaní, informácie o pohybe a dodaní, elektronická zostava stavu doručenia zásielok.

Prečo sú kuriérske služby obľúbené?

Veľmi obľúbenou možnosťou tak pre spotrebiteľov, ako aj pre obchodníkov, je využitie kuriérskych spoločností. Prečo je táto možnosť lákavá pre zákazníkov, vysvetľuje Michaela Sirotová nasledovne: „Kuriér môže zákazníka napríklad informovať o predpokladanom doručení a môže sa s ním dohodnúť na zmene času aj miesta doručenia.“ Z pohľadu obchodníka však v porovnaní s bežnými poštovými službami ide o drahší druh prepravy. Balíky netreba nikam fyzicky nosiť a podobne ako spomínaný poštový kuriér, komerčné kuriérske spoločnosti prevezmú balík priamo v prevádzke obchodu alebo v centrálnom sklade. „Cena kuriérskych služieb závisí od počtu zásielok, ktoré obchodník odosiela. Menia sa tiež príplatky, napríklad palivový alebo mýtny a každá spoločnosť má vlastnú cenovú politiku,“ uvádza na základe svojich skúseností obchodná riaditeľka e-shopu Andrea Shop. Pri väčšine kuriérskych spoločností však ide o jednotky až desiatky eur za zásielku.

Zaradenie kuriérskej služby medzi možnosti prepravy e-shopu nemusí stáť obchodníka nič. Kuriéra si zväčša môže obchodník objednať napr. telefonicky či online. Podobným spôsobom služby ponúka spoločnosť 123kuriér. Prevádzkovateľov e-shopov neviažu zmluvne, preto sa každý klient môže rozhodnúť, či ich služby využije aj v budúcnosti. Ako vyzerá postup objednávania kuriéra približuje Miloš Melník, CEO spoločnosti 123kuriér: „Po vyplnení krátkeho dotazníka na našej webovej stránke si s každým klientom individuálne obchodný zástupca dohodne všetko potrebné pre zasielanie zásielok z e-shopu koncovým zákazníkom.“ Pre denné odosielanie desiatok kusov balíkov však kuriérske spoločnosti ponúkajú aj systémy prepojené prostredníctvom API rozhrania, čo môže napomôcť rýchlejšej distribúcii.

Prečítajte si tiež

Svoju rolu pri nákladoch môže zohrávať aj váha či rozmer produktov. Miloš Melník však vysvetľuje, že pokiaľ je individuálne dohodnutá cena prepravy, nerozlišujú, či klient prepravuje pneumatiku, menšiu skrinku či elektroniku. Na svojich klientov skôr apelujú v inej oblasti: „Zákazníkom neustále pripomíname dôležitosť balenia zásielok. Balík sa bude pohybovať po valčekových dráhach, automatických triediacich linkách, či v aute kuriéra. Mali by myslieť na hodnotu výrobku, ktorý posielajú a nešetriť na obalovom materiáli. Prepravný obal je jedným z najdôležitejších faktorov bezpečnej prepravy.“

Niekedy je lepšie spoliehať sa na vlastnú prepravu

Z pohľadu spotrebiteľa môže vlastná preprava vyzerať len ako iný druh kuriérskej služby. Pre obchodníkov sa líši vo viacerých aspektoch. Ponúka napríklad menšie riziko poškodenia tovaru pri doručovaní či individuálny prozákaznícky servis, ktorý môže prevádzkovateľ e-shopu pozitívne ovplyvniť. Michaela Sirotová z Andreashop-u vidí ako výhodu vlastnej prepravy napríklad možnosť doručiť produkt v takom čase, na akom sa so zákazníkom prevádzkovateľ obchodu dohodne alebo možnosť platby v hotovosti/kartou, pretože sám obchodník sa rozhodne, či si vozidlá vybaví aj terminálmi.

Prečítajte si tiež

Podobne tento spôsob prepravy hodnotí aj Jozef Vencel z potravinového e-shopu Lunys. Keďže denne prepravujú potravinový sortiment, majú viac ako 150 vlastných chladiarenských vozidiel. Vedia tak zaručiť čerstvosť a kvalitu doručovaných potravín a neriskujú ich poškodenie alebo znehodnotenie. „Jednou z najväčších výhod vlastnej dopravy je, že máte kontrolu a flexibilitu vo vlastných rukách, a to v konkrétny/reálny čas.“ Zároveň dodáva, že síce nejde o najlacnejšiu verziu prepravy, no prevádzkovateľ e-shopu si ju prispôsobuje do maximálnej možnej miery potrebám obchodu a stratégie. „Nie ste limitovaný pri obchodovaní, keďže záleží len na vás, koľko áut a kedy „pustíte do terénu“. Dôležité je dodať tovar riadne a včas, v potravinárskom sektore obzvlášť, takže ak máte maximálnu možnú kontrolu, efektivitu, flexibilitu a techniku vo vlastnej réžii, viete jednoduchšie reagovať na požiadavky a potreby klientov.“

Všetko má svoje plusy a mínusy, preto ako nevýhodu vlastnej prepravy možno považovať napr. vyššie finančné náklady ako pri tej zmluvnej. Je totiž potrebné zaobstarať vozidlá, investovať do ich údržby a neexistujú akékoľvek vernostné či množstevné zľavy. V niektorých prípadoch je potrebné tiež zaobstarať novú pracovnú silu, ktorá bude mať rozvoz objednávok na starosti. Vlastná doprava sa môže spájať aj s časovým zaťažením. „Je potrebné riešiť agendu prepravy v rámci firmy, a tiež starostlivosť o vozový park,“ uvádza Ján Pazdúr, CEO internetového obchodu s nábytkom nabbi.

Zákazníci si po tovar prídu radi aj osobne

Ďalšou z možností prepravy, resp. odovzdania objednaného tovaru, je osobný odber. Do svojej ponuky ho zaraďujú najmä e-shopy, ktoré majú aj kamennú predajňu. „Zákazník si príde po tovar sám, vďaka čomu mu môže predajca ponúknuť aj doplnkový sortiment,“ vysvetľuje výhodu osobného odberu Michaela Sirotová. Osobný odber je často v e-shopoch ponúkaný ako lacnejší variant, prípadne je bezplatný. Ak totiž obchod v kamennej prevádzke funguje nezávisle od e-shopu, prevzatie tovaru v predajni sa nemusí spájať s nákladmi navyše. V nákladoch sa táto možnosť môže premietnuť, napríklad ak je potrebné zaobstarať zamestnancov naviac, ktorí sa o objednávky budú starať.

Kombinácia kuriéra aj osobného odberu v podobe „pickup“ miest

Ak si zákazník chce objednaný tovar radšej vyzdvihnúť osobne, pretože napr. nevie, kedy bude môcť objednávku prebrať od kuriéra, no kamenná prevádzka je pre neho ďaleko, rád využije možnosť odberných miest. Ide o služby v podobe boxov, ktoré ponúka aj pošta (BalíkoBOX), či kuriérske spoločnosti (napr. Balíkomat od GLS), no taktiež výdajné miesta Zásielkovne v kamenných prevádzkach rôznych špecializovaných predajní. Zásielkovňa však taktiež ponúka možnosť doručenia na adresu, podobne ako kuriérske služby, no od januára 2021 prichádza na Slovensko aj so Z-BOXami, ktoré boli doposiaľ prevádzkované len v Česku.

Zásielkovňa sa špecializuje na malé zásielky – do 10 kilogramov, pričom povolené parametre zásielok sú rovnaké pre Z-BOXy aj Z-POINTy. Rozlišujú sa len vo veľkostiach strán. „Z-BOXy majú 3 rôzne veľkosti schránok, v niektorých prípadoch tovaru sme teda limitovaní,“ vysvetľuje Alex Gerbóc, marketingový manažér spoločnosti. Zároveň dodáva, že rýchlosť doručenia je v oboch prípadoch rovnaká. Rozdiel však spočíva v tom, že zákazník pri doručení do Z-BOXu musí mať aplikáciu, vďaka ktorej si môže zásielku z boxu vyzdvihnúť.

Prečítajte si tiež

Ak sa prevádzkovateľ e-shopu rozhodne pre doručovanie objednávok prostredníctvom Zásielkovne (nezáleží, ktorou z foriem), treba kontaktovať obchodné oddelenie alebo vyplniť formulár na webovej stránke spoločnosti. Všetko je možné vybaviť online. Taktiež ponúkajú možnosť napojenia cez API, vďaka čomu klient získa možnosť odosielať až do 33 krajín. Ceny za doručenie do boxov aj na výdajné miesta majú momentálne bez rozdielov – tie sa pohybujú v jednotkách eur v závislosti od hmotnosti tovaru.

Ak sa rozhodne, naopak, kamenný obchod stať výdajným miestom Z-POINTom, taktiež sa registruje prostredníctvom formulára. „Naše oddelenie zhodnotí potrebné kritériá, či je výdajné miesto vhodné z hľadiska dostupnosti pre zákazníkov. Prevádzku potom vybavíme potrebným príslušenstvom pre spracovanie zásielok a personál zaškolíme. Obchody dostávajú finančnú odmenu za každú spracovanú zásielku. Zároveň môžu zvýšiť svoje predaje, pretože ich navštívia zákazníci, ktorí by inak možno do prevádzky neprišli.“

Michaela Sirotová z Andreashop-u na základe skúseností hodnotí ako pozitívum tejto služby prijateľnú cenu aj pri preprave do zahraničia, no jednou z nevýhod je pri výbere prepravy cez Zásielkovňu podľa nej obmedzený rozmer a váha tovaru. 

Článok pokračuje pod reklamou

Podľa čoho vybrať spôsob prepravy tovaru pre e-shop?

„Až 45 % zákazníkov opustí nákupný košík z dôvodu nevyhovujúcich možností doručenia tovaru,“ uvádza obchodná riaditeľka z AndreaShop. Podobný názor má aj Alex Gebróc zo Zásielkovne: „Spôsob dopravy rozlišuje najmä príjemca. Jednoducho povedané, čím viac možností dáte, tým väčšie publikum môžete získať.“ Do každého spôsobu prepravy však musí prevádzkovateľ e-shopu niečo investovať, preto nemusí byť pre všetky e-shopy vhodné zaradiť každý druh doručenia tovaru. Čo treba zvážiť?

Rozhodnutie záleží najmä od druhu tovaru

Jedným z dôležitých faktorov, na ktoré treba myslieť, je charakter ponúkaného tovaru. Ján Pazdúr z nabbi tvrdí, že pokiaľ podnikateľ predáva malé veci, mal by osloviť spoločnosti, ktoré zabezpečujú balíkovú prepravu. Pokiaľ však predáva napríklad nábytok, mal by osloviť prepravcov, ktorí vedia doručovať aj ťažšie balíky alebo paletové zásielky. Podobný názor zastáva aj obchodná riaditeľka AndreaShop-u: „Pri výbere dopravných spoločností je dôležité zvážiť, aký druh tovaru chceme expedovať, či ide o „malé“ zásielky alebo o tovar väčšieho rozmeru, kde sa už využíva napr. paletový zvoz. Taktiež veľkú rolu zohráva, aké služby e-shop zákazníkom ponúka, či už zvoz starého spotrebiča, rôzne inštalácie, home delivery, atď.“

Prečítajte si tiež

Ján Pazdúr spomína, že pri výbere prepravy v nabbi museli zvážiť fakt, že nábytok je ťažký a náchylný na poškodenie. Okrem schopnosti prepravcu doručovať takýto typ tovaru, je podľa neho dôležité zvážiť primeranosť ceny za prepravu aj schopnosť doručovať v primeranej lehote. „U nás zásielky delíme medzi viacerých prepravcov podľa toho, či ide o malú zásielku typu parcel, kusovú zásielku napríklad nábytku v balíkoch posielaných voľne po kusoch alebo o paletovú zásielku.“ Keďže na Slovensku podľa Pazdúra nie je veľmi široký výber firiem, ktoré sú schopné zabezpečovať takýto typ prepravy, zabezpečujú si taktiež vlastnú prepravu, vďaka ktorej sa im podarilo znížiť mieru ošetrovania a dobaľovania tovaru pred expedíciou s dosiahnutím minimálnej škodovosti pri preprave. „Nákladovosť tohto typu dopravy je však vyššia ako pri externej preprave. Pokiaľ je aj externý prepravca drahší, no drží kvalitu služby, sme ochotní ho uprednostniť. Faktor kvality je teda ten, ktorý rozhoduje.“

Prečítajte si tiež

Druh tovaru zohral dôležitú rolu aj v prípade e-shopu s potravinami Lunys – využívajú len vlastnú dopravu. „Je to najmä kvôli špecifikácii nášho business modelu. Dennodenne sa nám mení štruktúra objednávok a situácia na trhu. Máme časové okná, kedy si vie zákazník určiť, kedy mu tovar doručíme. Tieto faktory tiež ovplyvňujú počet vozidiel/výjazdov. Preto najefektívnejšie a najflexibilnejšie pre nás je riešenie vo vlastnej réžii. Máme tak kontrolu nielen nad technikou, ale vieme aj pružne reagovať na dopyt a reakciu trhu. V takomto prípade nie sme „závislí“ na externej firme, ktorá nemusí v niektorých situáciách postupovať podľa našich aktuálnych požiadaviek, ale museli by sme sa vo viacerých prípadoch prispôsobiť ponúknutej službe,“ vysvetľuje Jozef Vencel.

Dôležité sú cena aj dostupnosť pre zákazníkov

Pre e-shop s oblečením iModa.sk zasa pri výbere možností prepravy hrala rolu najmä cena a dostupnosť. „Začínali sme so Slovenskou poštou, lebo v tých časoch bola najlacnejšia a najdostupnejšia. Časom sme pridali kuriérsku spoločnosť, ktorá vtedy bola drahšia ako pošta. Dnes sú však ceny skoro vyrovnané. Ďalšie metódy sme pridali na základe dopytu od našich zákazníkov a pre ich veľkú dostupnosť, hlavne výdajné miesta rôznych spoločností,“ tvrdí Ján Pčolár, konateľ firmy. Všetky metódy prepravy, ktoré ponúkajú, majú podľa neho výhody, záleží od zákazníka, čo mu práve vyhovuje. „Niekto má blízko poštu, niekto balíkový box alebo výdajňu Zásielkovne, iný chce zásielku doručiť do rúk.“

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky