Ako odstrániť negatívne výsledky v Google vyhľadávaní?

Ako odstrániť negatívne výsledky v Google vyhľadávaní?
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Google nemá na Slovensku konkurenciu. Prakticky všetky vyhľadávania idú cez tento fenomén a problém začína vtedy, keď sa po zadaní Vášho mena, názvu firmy alebo služby objavia vo výsledkoch aj negatívne stránky.

Jedným zo silných nástrojov online reputačného manažmentu je takzvané regresívne SEO. SEO je skratka pre optimalizáciu pre vyhľadávače (Search Engine Optimization). Hlavným zmyslom SEO je zlepšovanie pozícii webových stránok na vybrané kľúčové slová vo výsledkoch vyhľadávania napríklad na Google a tým zvyšovanie celkovej prirodzenej (takzvanej organickej) návštevnosti webu. To v konečnom dôsledku vedie k postupnému zvyšovaniu predajnosti a samozrejme aj povedomia o značke.

Druhé využitie techník SEO je pre online reputačný manažment. Predstavte si, že pri vyhľadávaní na internete sa pri zadaní názvu vašej značky alebo produktu zobrazí ešte pred vašou domovskou stránkou iný, nežiaduci (negatívny) výsledok. Nežiaduci v tom slova zmysle, že buď sa na ňom nachádza negatívny obsah mierený proti vám alebo  je tento obsah potenciálne mätúci pre ľudí, ktorí hľadajú informácie o vás.

Konkrétnym príkladom je slovenská Union Poisťovňa, ktorá pred časom vstúpila aj na susedný český trh. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby doménu union.cz predtým nevlastnila Union banka, ktorá je stále v likvidácii. A práve v prípade, ak niekto hľadá kľúčové slovo “union”, toto môže mať veľmi negatívny dopad na slovenskú poisťovňu, ktorá nemá na českom trhu ešte vybudované meno a svoje postavenie si len postupne buduje.

Obrázok: union na Seznam.cz, zdroj: Seznam.cz

Ďalším vhodným príkladom môže byť dnes už nefungujúci portál sťažnosti.sme.sk alebo agregátor firiem Dlžník.sk. Web Dlžník.sk beží pod doménou Zoznam.sk a tým pádom ma veľmi silné postavenie vo výsledkoch vyhľadávania na Google po zadaní názvov firiem či mien ľudí, ktorí podnikajú. A keďže negatívne veci priťahujú pozornosť, je naozaj nebezpečné z pohľadu online reputácie, mať takéto výsledky veľmi vysoko vo výsledkoch vyhľadávania.

Úplne iný prípad je vtedy, ak niekto využije staré SEO techniky k tomu, aby Google začal brať vybraný web relevantne na cielené kľúčové slovo. Tento jav sa volá Google bomba a v minulosti naň doplatilo niekoľko spoločností vrátane Tatra banky, ktorá sa dodnes zobrazuje na popredných miestach na Google.sk po vyhľadaní slovného spojenia “nenažraná sviňa“:

Obrázok: Nenažraná sviňa na Google, zdroj: Google.sk

Všetky hore uvedené príklady môžu vytvárať negatívny vplyv na reputáciu značky a práve k náprave takejto situácie slúžia techniky regresívneho SEO, teda zbavovania sa negatívnych výsledkov v SERPe.

Princípy regresívneho SEO

SEO je v dnešnej dobe pomerne komplexná záležitosť, ktorá významne zasahuje do obsahového marketingu, online PR či správy sociálnych sietí.

Existuje niekoľko možností, ako dostať do popredia neutrálne alebo pozitívne výsledky, ktoré majú potenciál odsunúť nižšie tie negatívne.

Vlastný web

Možno pre väčšinu ľudí samozrejmosť, no existuje veľké množstvo hlavne súkromných osôb alebo živnostníkov, ktorí svoj vlastný web jednoduché stále nemajú a pritom cez Google vyhľadávanie sa po zadaní ich mena zobrazujú výsledky napríklad z portálu Dlžník.sk. Preto registrácia domény na vlastné meno a vytvorenie aspoň jednoduchého webu je ideálny prvý krok.

Blog

Čerstvý a relevantný obsah je to, čo majú vyhľadávače radi a aj to je jeden z dôvodov, prečo je firemný alebo osobný blog dôležitou súčasťou každej online reputačnej stratégie. Jednak je možné vytvoriť si blog pod vlastnou doménou alebo ak chceme vo výsledkoch vyhľadávania obsadiť viac pozícií medzi top výsledkami, tak odporúčame medzinárodné platformy Wordpress.com či Blogger.com a z lokálnych stoja za zmienku Blog.sme.sk prípadne blog.pravda.sk.

Subdomény

Vyhľadávače občas pri silných brandových slovách zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania okrem samotného webu aj subdomény, ktoré pod daným webom existujú. Je preto dobré niektoré tematicky odlišné súčasti webu odčleniť a zaradiť ich pod samostatné subdomény.

Profily na sociálnych sieťach

Sociálnych sietí existuje veľké množstvo. Samozrejmosťou je Facebook, Twitter či profesná sieť LinkedIn. Je ale potrebné nájsť si špecifické sociálne siete v segmente, v ktorom podnikáme či sa pohybujeme. Takým príkladom je Greenieplanet.com, sociálna sieť zamerané na segment golfu a golfistov. Podrobný zoznam webov, na ktorých sa oplatí mať vytvorený profil je nižšie.

Článok pokračuje pod reklamou

Vytvorenie vlastnej sociálnej siete či fóra

Dobrou, ale na administráciu náročnou, cestou je vytvorenie vlastnej sociálnej siete či internetového fóra, kde bude pribúdať obsah prirodzenou cestou a tým pádom má potenciál dostať sa vysoko na brandové kľúčové slová. Je to veľmi vhodná metóda hlavne vtedy, keď sa negatívne výsledky vyskytujú po zadaní fráz ako „názov firmy+fórum“ alebo „názov firmy+recenzia“.

Vytvorenie vlastnej wikipedie

Existuje niekoľko nástrojov a open source CMS systémov, ktoré vám uľahčia vytvorenie vlastnej wikipedie. Znovu táto metóda nie je o tom, že v priebehu niekoľko týždňov sa dostanú výsledky z takejto wikipedie vysoko, ale pri dlhodobej starostlivosti o obsah je možné vybudovať si silné zázemie pre výsledky vo vyhľadávačoch.

Foto a video portály

Štandardnou súčasťou regresívneho SEO sú profily na foto a video portáloch typu Flickr alebo YouTube. Ak je pri všetkých vyššie uvedených alternatívach veľmi dôležité pravidelné aktualizovanie stránok a profilov novým obsahom, v prípade foto a videoportálov to platí dvojnásobne. Nestačí totiž stránky len vytvoriť. Postupne sa budú dostávať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania len ak budú žiť a neustále sa aktualizovať.

Kompletný zoznam stránok, kde sa oplatí vytvoriť firemný alebo osobný profil hlavne kvôli online komunikácii, networkingu, prezentácii a samozrejme aj z dôvodu online reputačného manažmentu:

About.me Aviary Badoo bebo behance.net Bit.ly blekko BlinkList Blip.fm blip.tv blippy Blogger brightkite Buzznet cafemom Chimp claimid Current DailyBooth DailyMotion delicious deviantART Digg Disqus Dribbble eBay epinions Etsy Facebook Families.com Fanpop Faves Flavors.me Flickr Flixster Food Spotting Fotolog foursquare FriendFeed Gather GetGlue Gogobot Good Reads gowalla hi5 Hulu identica Instructables Kaboodle Kongregate last.fm LinkedIn LiveJournal MySpace Netlog netvibes photobucket Picasa Pinterest Plancast Posterous Qik reddit slideshare Soup.io Squidoo Steam StumbleUpon Technorati Tripit tumblr Twitpic twitter UStream Viddler Vimeo Wefollow Wishlistr Wordpress Xanga yfrog YouTube
 

Či už máte konkrétny problém vo výsledkoch vyhľadávania alebo sa snažíte vybudovať internetový obsah z preventívnych dôvodov, hore uvedené kroky Vám pomôžu získať kontrolu nad výsledkami vo vyhľadávaní.

Na druhú stranu je potrebné zdôrazniť, že ak sa na prvej strane výsledkov Google vyhľadávania zobrazujú silné portály typu Sme.sk, bude veľmi náročne a časovo zdĺhavé ich odsunúť nižšie, preto je ideálne, keď si firma vybuduje obsahovú a profilovú základňu ihneď. Akékoľvek negatívne zmienky budú potom menej “bolieť” online reputáciu firmy..

Ak Vás téma zaujala, stiahnite si PDF report online reputácie slovenských firiem (porovnanie rokov 2010-2013) alebo www.reputation.sk.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky