Originálne biznis nápady z oblasti ekológie: čo v roku 2023 vymysleli študenti?

Solárny systém na nabíjanie mobilov, brikety z konského trusu či kniha o chránených stromoch. Čo ďalšie študenti vymysleli, čím na trhu zaujali a ako o firmách dávajú vedieť?

Dôležitosť udržateľného prístupu k životnému prostrediu si čoraz viac uvedomuje aj mladá generácia. Často preferujú oblečenie z druhej ruky či nakupovanie v bezobalových obchodoch. No vďaka ich predstavivosti prichádzajú aj na ďalšie zaujímavé spôsoby, ako šetriť prírodu - dôkazom sú študentské firmy v rámci programu Aplikovaná ekonómia. Rok čo rok stredoškoláci posúvajú hranice možného. Svoje nápady prezentovali aj na 28. ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov v marci 2023. Vybrali sme šesť študentských firiem, ktoré sú zaujímavé inovatívnou myšlienkou, no tiež biznis plánom či marketingom.

Powerbanky nabíjajú zo slnka, potom ich požičiavajú: študenti zostrojili vlastný solárny systém

Téma fotovoltických panelov a solárnej energie je aktuálna stále viac, nad inštaláciou uvažujú mnohé domácnosti aj podnikatelia. Prínos tejto technológie využili aj študenti gymnázia z Kráľovského Chlmca. Založili si firmu s názvom ECOenergy a vytvorili systém na úschovu slnečnej energie, ktorú zachytáva ich solárny panel. Biznis model spočíva v tom, že z takto vyrobenej solárnej energie nabíjajú powerbanky, ktoré následne za symbolickú sumu požičiavajú študentom a učiteľom na svojej škole. Zaplatiť za výpožičku možno jednorazovo, no tiež je možné si službu predplatiť alebo za nabitú powerbanku vymeniť PET fľašu, čím chcú predchádzať znečisťovaniu prostredia.

K nápadu ich inšpiroval zákaz nabíjania mobilov a tabletov v škole z dôvodu šetrenia elektriny. Keďže vedia, že ich spolužiaci v škole používajú telefón, slúchadlá či tablet a často potrebujú na vyučovanie aj notebooky, umožňujú im zariadenia v prípade potreby nabiť. Napokon, rovnako tieto zariadenia počas dňa potrebujú učitelia, a tí využijú služby ECOenergy veľmi radi.

Originálny je nielen nápad týchto študentov, no tiež forma, ako o sebe dávajú svetu vedieť. Prezentovali sa na Župných dňoch Košického kraja, ocitli sa v mestských a školských novinách, no rozbehli aj crowdfundingovú kampaň na stránke StartLab, kde prekonali svoju cieľovú sumu o 268 %. Peniaze investovali do solárneho systému, na ktorom spolupracovali s fakultou Technickej univerzity v Košiciach a zapojili sa tak aj do ich výskumu lítiových batérií. Ďalšou formou, ktorou nielen prezentovali svoju firmu, ale aj robili osvetu o dôležitosti ekologického prístupu, boli ich skupinové prednášky pred žiakmi. Získali tak cennú spätnú väzbu či nových zákazníkov.

Solárny systém firmy Ecoenergy. Zdroj: startlab.sk
Solárny systém firmy Ecoenergy. Zdroj: startlab.sk

Kniha LeSníček s jedinečnými príbehmi o lese a chránených stromoch

Keby stromy prenášali Wi-Fi alebo vyrábali signál, možno by sme ich zasadili toľko, že by sme zachránili planétu. To je idea, na ktorej stavia dievčenský kolektív študentskej firmy Le Señoras zo Strednej odbornej školy podnikania a služieb z Námestova. Ich produktom je originálna kniha LeSníček s dvanástimi originálnymi rozprávkami o chránených stromoch na Orave, ktoré majú čitateľov priviesť k zamysleniu a uvedomeniu si, že síce stromy neprodukujú Wi-Fi, ale pre nás najdôležitejší kyslík. Preto ich treba chrániť a namiesto ničenia vysádzať. Príbehy ale netvorili samotné študentky. Na obsahu knihy sa podieľali ľudia z rôznych komunít, škôl či spisovateľ Medard Slovík.

Okrem knihy sa dievčatá zaoberajú výrobou sójových sviečok LeSoja, ktoré dopĺňajú portfólio ich ponuky. Ako uvádzajú na svojej webovej stránke, sú vyrábané z netoxického sójového vosku, ktorý neprodukuje škodlivé látky. Namiesto obyčajného majú drevený knôt, ktorý pri horení praská ako oheň v krbe, čím navodzuje príjemnú útulnú atmosféru.

O svojich produktoch rozširujú povedomie prostredníctvom sociálnych sietí, no oslovili tiež známe osobnosti ako napríklad herečku Zuzanu Vačkovú. Napísali jej správu na Instagram, kde predstavili svoju firmu a knihu. „Zuzanu Vačkovú sme oslovili preto, lebo sme sa chceli viac zviditeľniť na sociálnych sieťach. Je to známa osobnosť, ktorá zdieľa aj iných študentov. Chceli sme byť medzi nimi aj my. Vďaka nej sme získali nových followerov, začali nás oslovovať úplne neznámi ľudia a chceli si zakúpiť LeSníček,“ uvádzajú študentky.

Povedomie nielen o knihe, ale celkovo o myšlienke ochrany stromov podporili aj krstom publikácie, na ktorom sa zúčastnili autori jednotlivých príbehov. Spomínaný spisovateľ knihu pokrstil ihličím (symbol stromov), cukríkmi (symbol detí, ktoré sú ich cieľovou skupinou) a lipovými kvetmi (symbol jednej z rozprávok o lipovej víle). Mladé podnikateľky na udalosť pozvali aj Zuzanu Kertysovú zo Štátnej ochrany prírody SR, vďaka ktorej spoznali a nafotili oravské chránené stromy.

Ich úmysel ocenila aj porota na súťaži študentských firiem, kde Le Señoras získali prvé miesto v kategórii Spoločensky zodpovedná firma (spomedzi odborných škôl). Zaujali aj marketingovou prezentáciou, kde obsadili druhé miesto, strieborné priečky obsadili tiež v kategórii finančné riadenie, produkt študentskej firmy, female leadership a úspech mali aj s výročnou správou (tretie miesto).

Článok pokračuje pod reklamou

Originálny nápad, ako sa naučiť efektívne šetriť energie  - stolová hra ekoLOGIK

Ďalší nápad, ktorý slúži najmä na osvetu o potrebe udržateľnosti a ochrany prírody, je spoločenská hra ekoLOGIK rovnomennej firmy študentov Hotelovej akadémie z Liptovského Mikuláša. „Na základe prieskumu sme zistili, že ľudia sa najradšej učia pomocou hry,“ uvádza študentská firma na svojej stránke. To ich viedlo k vytvoreniu stolovej hry zameranej na problémy energetickej krízy, šetrenie energií a finančnú gramotnosť. „Naším cieľom je naučiť ľudí hravým a náučným spôsobom, ako efektívne šetriť energiami.“

Pri výrobe ekologickej hry žiaci upcyklujú staré bavlnené plachty, ktoré využívajú ako materiál herných vrecúšok. Namiesto plastových panáčikov vyrábajú figúrky z kamienkov a karty aj peniaze s názvom „eká“ a vodotlačou podnikateľského velikána Tomáša Baťu, sú vyrobené z papiera bez použitia laminácie. Sami si zabezpečujú spracovanie, tlač, rezanie aj balenie.

Ako predajný kanál si založili vlastný e-shop a na podporu predaja využívajú sociálne siete a osobnú propagáciu na miestnych školách. No nakoľko sú ich cieľovou skupinou najmä deti a mladí ľudia, radi by nadviazali spoluprácu s hračkárstvami.

Hra ekoLOGIK. Zdroj: ekologik.mozello.shop
Hra ekoLOGIK. Zdroj: ekologik.mozello.shop

Ekologická a cenovo dostupná alternatíva na kúrenie – brikety z konského trusu

Energetická kríza slúžila ako inšpirácia pre viaceré študentské firmy a jednou z nich je aj spoločnosť gymnazistov z Košíc – Fluf. Ich cieľom je priniesť na trh cenovo dostupnejšiu a ekologickú alternatívu vykurovania. Keď zistili, že už v minulosti sa na tento účel používal trus, rozhodli sa „tradíciu“ oživiť. Nakoľko ale kravy produkujú veľa metánu, vybrali si radšej konské exkrementy, pričom hnoj bezplatne odoberajú z jazdiarne neďaleko Košíc. Výrobný proces si študenti sami zastrešujú, brikety vyrábajú sušením na slnku, a tak sa ich náklady spájajú v podstate len s výrobou ekologického obalu z paliet a kartónov. To im umožňuje brikety predávať za výhodnejšiu cenu ako sú tie konkurenčné drevené.

Nápadu firmy Fluf sa mnohí smiali a považovali ho za vtip. Študenti sa ale nevzdali – predsudky a pochybnosti búrajú neustálym vysvetľovaním zákazníkom napríklad pri osobnom predaji. Aby sa dostali do povedomia širšej verejnosti, nebáli sa osloviť médiá, vďaka čomu sa ich produkt dostal do televíznych správ, do novín či do rádia.

Nápad, ale aj celú prácu košických gymnazistov ocenila porota na Veľtrhu študentských talentov umiestnením na stupienkoch víťazov vo viacerých kategóriách, no aj hlavnou cenou – firma Fluf sa stala študentskou firmou roka 2023 a postúpila na európske kolo, ktoré sa v júli bude konať v tureckom Istanbule.

Odpad z kávy viac netvorí metán na skládke, slúži na zapálenie ohňa v krbe

Nielen trus je možné používať v krboch, podobné využitie našli študenti z Nového Mesta nad Váhom odpadu z kávy. Ako uvádzajú na svojej webovej stránke, káva je jednou z najviac podceňovaných komodít z hľadiska druhotného využitia. Pritom je kávový odpad výrazným problémom pre ekosystém planéty. „Na Slovensku sa ročne vyprodukuje 21 600 ton odpadu z kávy. Väčšina končí v komunálnom odpade. Na skládkach potom, spolu s nevytriedeným odpadom, prispieva k tvorbe metánu,“ vysvetľujú a dodávajú, že metán je z hľadiska globálneho otepľovania podstatne účinnejší ako oxid uhličitý (CO2), čím výrazne prispieva k prehlbovaniu klimatickej krízy.

Prvotným produktom firmy Coffee Punch bol kávový nápoj na rýchle doplnenie energie, tzv. Coffee shot. Keď sa ale dozvedeli, koľko odpadu vzniká z kávy a že k tomu teraz prispievajú aj oni, rozhodli sa ho zhodnotiť a začali vyrábať ekologický podpaľač do krbov, grilov či na založenie ohňa napríklad na „opekačku“. Spracovaný kávový odpad nazvali „Kofetky“. Horia približne 17 - 25 minút, čo je dostatočný čas na rozhorenie ostatného materiálu, podpaľovače sa potom premenia na nezávadný popol. Kávový odpad študenti využívajú taktiež na výrobu mydiel a sviečok.

Svoje výrobky študentská firma ponúka aj mimo školy – spolupracuje s niekoľkými kaviarňami. Odoberajú od nich kávový odpad, následne v ich prevádzkach ponúkajú svoje výrobky alebo ich kaviarne priamo používajú (napríklad mydlá na toaletách). Odberatelia produktov sú tak zároveň dodávateľmi materiálu. Produkty od Coffee Punch si tiež možno objednať z ich e-shopu.

Ako uvádzajú na svojej webovej stránke, k pracovnej pohode a motivácii tímu prispieva vedenie spoločnosti, pracovná morálka, vzájomný rešpekt a spoločné nadšenie. Potvrdzuje to aj víťazstvo v kategórii Manažérsky tím (odborné školy), ktoré na veľtrhu okrem iných ocenení firma získala.

Oblečenie nie z druhej, ale z tretej ruky

Koncept predaja oblečenia z „druhej ruky“ alebo tzv. second-handy už nie sú ničím výnimočným. No študenti z Evanjelického lýcea v Bratislave prišli na spôsob, ako opätovne použiť aj obnosené odevy zo „sekáča“. Ich študentská firma Clotho ponúka oblečenie až z „tretej ruky“.

Nápad spočíva v tom, že nosené oblečenie zo second-handu Genesis, s ktorým majú uzavretú spoluprácu, následne vylepšia ich ďalší partneri - talentovaní umelci. Odevy tak dostanú nový „dych“ a pridanú hodnotu. Oblečenie ozvláštňujú rôznymi potlačami, vzormi či pridaním iného druhu látky. Firma Clotho sa na veľtrhu prebojovala medzi TOP 5 najlepších študentských firiem.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Darčeky, pozvánky či menovky pre svadobných hostí: originálne nápady podnikateľov

Aby každá svadba bola nezabudnuteľnou pre ženícha, nevestu aj hostí, podnikatelia prichádzajú s rôznymi kreatívnymi nápadmi a produktmi. Čo netradičné ponúkajú?

Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky