Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech
Košická študentská firma Fluf. Zdroj: Archív firmy Fluf
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?

Aktualizácia k 24.7.2023: Študentská firma Fluf sa na európskom finále Company of the Year Competition GEN-E v Turecku zaradila medzi tri najlepšie firmy Európy a obsadila tak bronzovú priečku v hlavnej kategórii. Členka tímu Rebeka Hubková bola navyše osobitne ocenená za svoje líderské schopnosti ocenením Alumni Leadership Award (udeľuje sa jednotlivcom, ktorí preukázali výnimočný prínos pre svoje tímy).

Ekológia sa v čoraz väčšej miere dostáva do podnikateľského sveta a nad témou udržateľnosti sa zamýšľajú aj stredoškoláci, ktorí si zakladajú svoje študentské firmy v rámci programu Aplikovaná ekonómia. Vo svojich podnikateľských nápadoch neraz zohľadňujú aktuálnu situáciu, ako je napríklad energetická kríza. Príkladom je košická študentská firma Fluf, ktorá sa v marci 2023 stala absolútnym víťazom na Veľtrhu podnikateľských talentov JA Slovensko a  získala tiež titul v kategórii Najlepší produkt študentskej firmy 2023. Porotu, ale aj svojich zákazníkov zaujali unikátnym výrobkom – briketami z konského trusu, ktoré sami vyrábajú.

Návrat k overenej, cenovo dostupnej a ekologickej metóde vykurovania

Študenti z Gymnázia Poštová 9 v Košiciach našli svoju inšpiráciu na podnikanie počas cesty vlakom z Bratislavy do Košíc. Spolu s vyučujúcou z predmetu Aplikovaná ekonómia sa rozprávali o vysokých cenách energií, ktoré zasiahli mnohé domácnosti a ľudia sa začali obávať, ako zvládnu najmä zimné obdobie. Pani učiteľka ich naviedla na myšlienku, že v minulosti sa používal na vykurovanie domácností trus hospodárskych zvierat a že môže mať zmysel vrátiť na trh overenú, ale najmä cenovo dostupnú a ekologickú metódu.

Hoci spočiatku uvažovali nad kravským trusom, no nakoľko tieto zvieratá produkujú aj metán, rozhodli sa pre konské exkrementy. Dokonca nadviazali spoluprácu s jazdiarňou neďaleko Košíc. Tím Fluf sa ponúkol, že od nich bude túto bio masu odoberať a prevádzkovatelia jazdiarne si nebudú musieť za vývoz hnoja platiť. Ide tak o „win-win“ situáciu – študenti bez nákladov získajú potrebnú surovinu a jazdiareň ušetrí na vývoze.

Nasledovali tri mesiace experimentovania a skúšania, aby študenti našli vhodnú receptúru na výrobu brikiet, keďže si celý proces od výroby až po predaj sami zastrešujú. „Bolo pomerne náročné zistiť, ako brikety vyrábať správne. Raz sme dali do brikiet viac hnoja a čakali, či bude dostatočne pevný a v ruke sa po vyschnutí nerozpadne, inokedy sme skúsili dať do brikiet viac podstielky zo stajne a podobne. Skúšali sme dovtedy, kým sme nezistili, v akom pomere musia byť prísady, aby mali výrobky tie najlepšie horiace vlastnosti a konzistenciu,“ vysvetľuje Tereza Pažinová, prezidentka spoločnosti. Ich brikety podľa výslednej receptúry obsahujú konský trus, piliny, seno a použitý kancelársky papier.

S predsudkami bojujú vysvetľovaním či osobnou skúsenosťou, zaujať chcú tiež cenou

Okrem hľadania správnej receptúry mladých podnikateľov potrápili tiež predsudky ľudí. Ich nápad bol vnímaný ako vtip, ako neseriózna myšlienka, okolie nebralo ich myšlienku vážne. Museli preto poriadne premyslieť, ako oslovia zákazníkov a čím ich presvedčia ku kúpe svojho výrobku. Keďže si študenti uvedomujú, že jedným z dôležitých aspektov, ktoré ovplyvňujú nákupné správanie ľudí je cena a zároveň, že do výroby brikiet z konského trusu išli aj z dôvodu vysokých nákladov na energie, k cenotvorbe pristúpili tak, aby boli lacnejší ako konkurencia. Nakoľko trus bezplatne odoberajú z farmy a výroba spočíva viac-menej len v ručnom lisovaní a sušení masy (na slnku, nie v rúre), náklady si vyžaduje len zabalenie výrobkov (aj v tomto prípade kladú dôraz na ekológiu a obaly sú z kartónov a paliet, čiže je úplne spáliteľné). Vďaka tomu môžu ponúkať cenovo výhodný produkt.

Ďalším krokom bola osveta medzi potenciálnymi zákazníkmi - na predajných akciách ľuďom ponúkajú briketu, aby si ju chytili do ruky či ovoňali. Cieľom je vyvrátiť ich predsudky voči zápachu, ktorý sa podľa ich slov neobjavuje ani po zapálení. Eliminujú ho práve sušením a odparovaním vody.

Briketa Fluf vo forme srdca. Zdroj: Instagram/@fluf_sk
Briketa Fluf vo forme srdca. Zdroj: Instagram/@fluf_sk

Okrem toho, že ich názov „Fluf“ z anglického „Fluffy“ (huňatý) sa má spájať s koňmi a ich srsťou, zákazníkom má tiež evokovať pocit tepla a príjemnú atmosféru napríklad počas zimy na horskej chate. Taktiež brikety prezentujú pomocou umelecky komponovaných fotografií na sociálnych sieťach. A aby mali zákazníci z ich produktu lepší dojem, vyrábajú ich aj vo forme srdiečok.

Tím Fluf však nestavil len na „klasické“ spôsoby propagácie, svojmu výrobku verí, preto sa nebál ísť s „kožou na trh“ a osloviť médiá. „Do redakcií sme napísali náš príbeh, čo robíme a prečo to robíme. Zároveň sme jediná firma na slovenskom trhu a dá sa povedať, že aj v Európe, ktorá robí brikety z biomasy. Náš nápad preto médiá zaujal a prezentovali nás ako raritu napríklad formou článku alebo reportážou v televíznych správach,“ opisuje T. Pažinová. Vďaka tomu sa dostali do povedomia širšieho publika z celého Slovenska.

Okrem ekologicky zmýšľajúcich mladých ľudí, ktorí hľadajú alternatívu vykurovania k dreveným briketám, ďalšou cieľovou skupinou firmy Fluf sú starší ľudia, ktorí vykurujú prevažne drevom, bývajú na vidieku alebo majú chaty. Aby sa k nim informácie o výrobkoch a aj samotné brikety dostali jednoduchšie, študenti ich oslovujú prostredníctvom dedinských predajov, kde produkt zákazníkom osobne priblížia. O predaji informujú na sociálnych sieťach, svojej webovej stránke, no tiež vyhlásením v dedinskom rozhlase. „Potom sa rozložíme niekde pri väčšej budove, napríklad pri obecnom úrade, skrátka, na nejakom dobre viditeľnom mieste. Sme tam dve – tri hodiny, počas ktorých k nám chodia obyvatelia dediny a pýtajú sa na výrobok. My im vysvetľujeme, čo vlastne robíme a v čom sú výhody našich brikiet. Mnohí sa nechajú presvedčiť aj na takúto novinku, hoci je to náročné práve pri starších ľuďoch, ktorí sú zvyknutí na to „svoje“ a zmeny sa obávajú,“ vysvetľuje prezidentka spoločnosti.

Článok pokračuje pod reklamou

V tíme si „sadli“, vzťahové problémy nemajú

14-členný tím Fluf neustále  čelí rôznym výzvam. Jednou z nich je napríklad postupné zefektívňovanie výroby, aby dokázali brikety vyrábať rýchlejšie. Na nové nápady prichádzajú spoločným brainstormingom, kde riešia potrebu nových strojov, zmenu postupov, no taktiež sa venujú sebahodnoteniu, aby odhalili prípadné nedostatky v ich prístupe a práci.

T. Pažinová je za svoj tím veľmi vďačná. Keď sa stretli na prvej hodine Aplikovanej ekonómie, išlo o 14 cudzích ľudí, ktorí sa až tak dobre nepoznali – na predmet sa totiž môže zvyčajne zapísať ktokoľvek z tretieho ročníka, nejde len o kolektív z jednej triedy. „Ako tím si rozumieme, mám pocit, že sme na seba čakali celý život. Nikdy sme nemuseli riešiť nejaké vzťahové problémy, a práve to je jedna z vecí, ktorá nás posúva a nebrzdí v ďalšom postupe,“ uvádza T. Pažinová.

Kompetencie si prerozdelili podľa svojich schopností, každý povedal, akú funkciu by chcel zastávať a následne sa navzájom do funkcií zvolili. Ak sa o rovnakú pozíciu uchádzalo viac ľudí, kompetencia sa rozdelila medzi nich. Niektorí sa venujú výrobe, taktiež majú viceprezidenta marketingu, viceprezidentku pre ľudské zdroje či pre financie a Tereza celú firmu zastrešuje. Pre ňu, ako prezidentku spoločnosti, je najťažšie vyznať sa vo všetkých oblastiach, ktoré firmu tvoria a sú veľmi rôznorodé. „Viceprezidenti sa venujú len svojim oddeleniam (financiám, marketingu či výrobe). Ja musím byť doma vo všetkých týchto sektoroch a zabezpečiť ich prepojenie, aby v závere firma dokonale fungovala. Musela som sa veľa naučiť o práci na farme, ale tiež o financiách, čo bolo pre mňa na začiatku veľmi ťažké,“ uvádza T. Pažinová.

Študentka zároveň zdôrazňuje dôležitosť vyučujúcej, Evy Wolfovej, ktorá program vedie. Vie podľa Terezy „schladiť“ ich prehnané nápady, usmerňuje ich a pomáha im pochopiť ich limity, no tiež odhaliť schopnosti. Je akýmsi poradcom, mentorom. „Neviem si predstaviť, ako by sme fungovali bez cenných rád od pani učiteľky. Je pre nás skrátka kľúčovou súčasťou tímu.“

Skĺbiť činnosť firmy so školskými povinnosťami nie je jednoduché. Tím Fluf zistil, že je veľmi dôležitý time manažment a vždy majú všetko rozpracované na týždeň dopredu. „Sme aktívni ľudia, preto okrem firmy riešime mnoho ďalších záujmov, no pokiaľ príde na rozhodovanie, či jedno, alebo druhé, firma je u nás na prvom mieste,“ opisuje prezidentka spoločnosti a dodáva, že škola sama o sebe je ťažká, ale učitelia ich situáciu väčšinou chápu a pomáhajú im.

V pláne je spolupráca s obchodmi pre kutilov a zahraničný trh, no či budú pokračovať aj po škole, nevedia

Čo sa týka ďalšieho pôsobenia firmy Fluf, v pláne majú nadviazanie spolupráce s kamennými predajňami, ktoré sa sústreďujú najmä na kutilov. Taktiež by radi zaujali na zahraničnom trhu, s čím im môže pomôcť účasť na júlovom európskom finále Company of the Year Competition GEN-E v Turecku, kam ako víťazi súťaže podnikateľských talentov postúpili.

Ocenenie víťaznej firmy Fluf na Veľtrhu podnikateľských talentov. Zdroj: Archív firmy Fluf
Ocenenie víťaznej firmy Fluf na Veľtrhu podnikateľských talentov. Zdroj: Archív firmy Fluf

Tímovo však riešia aj otázku existencie firmy v ďalšom období. Uvedomujú si, že budúci rok budú maturovať, mnohí pôjdu na vysokú školu a ak by sa chceli naďalej venovať výrobe a predaju brikiet Fluf, budú tomu musieť prispôsobiť celý svoj život. Avšak, svoj podnikateľský nápad nechcú nechať upadnúť do zabudnutia, zvažujú za a proti reálneho založenia s.r.o.-čky. No, či budú v podnikaní pokračovať, je na teraz ešte „hudbou budúcnosti“ a s rozhodnutím počkajú do leta - chcú si totiž počkať na reakcie v Istanbule. Tereza za seba hovorí, že vo všeobecnosti by neskôr podnikať chcela. Vždy ju svet biznisu zaujímal a aj vďaka Aplikovanej ekonómii mohla zistiť, či na to má.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?

Darčeky, pozvánky či menovky pre svadobných hostí: originálne nápady podnikateľov

Aby každá svadba bola nezabudnuteľnou pre ženícha, nevestu aj hostí, podnikatelia prichádzajú s rôznymi kreatívnymi nápadmi a produktmi. Čo netradičné ponúkajú?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky