Nákup (štvrtá fáza nákupného procesu)

Nákup (štvrtá fáza nákupného procesu)
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

V nákupnom procese zákazníka na internete sa dostávame na úplný záver. Klient je rozhodnutý, že ide niečo kúpiť a okamžite ako mu to ponúkate, vykonáva akciu.

Cesta zákazníka k poslednej fáze nákupného procesu može byť od tej prvej vzdialená niekoľko mesiacov ale aj pár minút. Niekedy sa totiž stáva, že potenciálny klient absolvoval väčšinu krokov mimo internetu a na web prichádza až nakúpiť. Naopak je bežné, že niekto pasívne odoberá informácie od nejakej značky (pretože sa napríklad v minulosti zúčastnil súťaže) a samotnú akciu vykoná po niekoľkých mesiacoch, keď sa dostane do štádia potreby nakúpiť.

Taktiež je pomerne bežné, ak človek nie je v nákupnom procese, ale aj napriek tomu ho zaujme banner či PPC kampaň s ponukou, ktorú okamžite zváži a vykoná nákup. Aj tu je vidieť, že niektoré fázy online kampaní za významne prekrývajú a je možné, že zároveň oslovujú viac cieľových skupín.

Ako sme aj v predchádzajúcom článku spomenuli, veľmi dobre fungujú porovnávače cien, kde si potenciálni zákazníci overujú ceny a dostupnosť konkrétnych druhov tovaru a je teda viac ako pravdepodobné, že dôjde k nákupu, otázka je len či práve na vašom webe.

Keď hovoríme o kampaniach v porovnávačoch, určite neodporúčam ísť do veľkých cenových vojen, pretože paradoxne cena nie je ten hlavný faktor, ktorý v porovnávačoch rozhoduje. V priemere až 70% klikov získavajú eshopy v popredí, ktoré majú značku “overené zákazníkmi” a nemusia byť pritom najlacnejšie. Takže sila značky a starostlivosť o klientov je častokrát viac ako lacnejší produkt.

Remarketingová kampaň by mala byť tiež súčasťou akvizičnej PPC kampane v nákupnom procese klienta, pretože už pozná našu ponuku a ak sa rozhodne nakúpiť, v čas zobrazený banner ho môže nasmerovať priamo k nám. Cena za klik môže byť pri remarketingovej kampani o niečo vyššia ako pri štandardnej PPC kampani vo vyhľadávaní na Google. Pravdepodobnosť konverzie (nákupu) je ale niekoľkonásobne vyššia.

Call to action prvky

 

10 tipov pre e-shopy

 

Užitočné rady pre E-shopy

 

Aké metriky použiť

V podstate všetky metriky kampaní v štvrtej fáze nákupného procesu by mali byť zamerané vyslovene výkonnostne, teda miera konverzie, počet konverzií či ROI (návratnosť investície):

Reklamný online kanál Metriky
Produktová PPC kampaň Miera konverzie, počet konverzií, ROI
Remarketingová PPC kampaň Miera konverzie, konverzií, ROI
Kampaň v porovnávačoch Miera konverzie, konverzií, ROI
Newsletter Miera konverzie, konverzií, ROI

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Platba kartou online: povinnosti obchodníka pri ukladaní údajov

Pri platbe kartou v online priestore prichádza k výmene dát kupujúceho a obchodníka. Čo všetko o zákazníkovi prezrádza platba kreditnou kartou a čo s údajmi môže a nemôže robiť obchodník?

Personalizácia v user onboardingu: ako na to?

Päť krokov a príkladov, ktoré sú dôkazom, že vytvoriť osobný user onboarding nemusí byť zložité.

Clo a DPH pri zásielkach z tretích krajín: začali platiť nové e-commerce pravidlá

Vo všetkých krajinách Európskej únie už platia nové pravidlá pre preclievanie. Do platnosti vstúpil projekt e-commerce. Čo sa mení?

Úspešný user onboarding: základom je pochopenie potrieb používateľov

Pátrate po tom, ako zaujať aplikáciou alebo web stránkou už pri user onboardingu? Kľúčom je pochopenie potrieb cieľovej skupiny – poradíme ako na to.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky