E-shopy na Slovensku - aká je realita?

Aké sú marže? Aká je priemerná výška tržieb, či počet zamestnacov? Odpovede na tieto otázky zistil vo svojom prieskume porovnávač cien pricemania.sk

Dôsledkom trendu rozmachu e-commerce je neustály vznik nových internetových obchodov a online firiem. Z roka na rok sa tak možnosti presadenia sa na trhu, zviditeľnenia sa a najmä budovania značky zhoršujú. Portál Pricemania.sk, ktorý porovnáva ceny medzi takmer 5 000 e-shopmi, pripravil prvý detailný prieskum o aktuálnej situácii e-shopov na našom trhu.

Boom nákupu cez internet

Prvé e-shopy začali vznikať už v 90. rokoch, no o rozširovaní trhu s internetovými nákupmi môžeme hovoriť až okolo roku 2006. Najviac obchodov zapojených do prieskumu vzniklo v roku 2010, no odpovede poskytol aj nováčik založený v roku 2013.

Do prieskumu sa zapojilo 195 väčších či menších e-shopov pôsobiacich v 24 segmentoch. „Keďže historicky na Slovensku neexistujú prakticky žiadne relevantné údaje o stave slovenského e-commerce trhu, rozhodli sme sa využiť našu databázu e-shopov na Pricemanii a získať tak aspoň základný obraz o situácii na trhu. Ide tak o unikátny prieskum, ktorý slovenskému trhu veľmi chýbal,“ hovorí Michal Král, CEO Pricemania.sk.

Štruktúra e-shopov zapojených do prieskumu

Segment pôsobenia Podiel
Dom, byt a záhrada 22,10 %
Šport a hobby 12,80 %
Zdravie a krása 7,70 %
Darečková predmety 4,60 %
Auto - moto 4,10 %
Hodinky a šperky 3,60 %
Knihy 3,10 %
Foto 2,60 %

Väčšina slovenských e-shopov zapojených do prieskumu pricemania.sk patrí k menším. Pre 88,2 % z nich pracuje 1-5 pracovníkov.

Dôležitý je marketing

Medzi najobľúbenejšie podporné marketingové kanály patria porovnávače cien, ktoré využíva 76,7 % e-shopov, pričom najaktívnejšie využívanými porovnávačmi sú Heureka (82,4 %), Pricemania (72,7 %) a Najnakup (63,6 %). Okrem nich budujú meno značky a zvyšujú obrat aj sociálne siete (68,8 %), kontextová reklama Google, AdWords a Etarget (62,5 %). Najmenej využívanou formou marketingu v e-commerce segmente je reklama v TV, ktorú využíva len 2,8 % oslovených e-shopov. O tom, že marketing je dôležitou súčasťou podnikania svedčí aj fakt, že v najbližších šiestich mesiacoch 40,3 % e-shopov plánuje investovať značnú časť svojich financií práve do marketingových aktivít.

Rebríček marektingových kanálov slovenských e-shopov

Marketingový kanál % podiel využívania
Porovnávače cien 76,70 %
Sociálne siete 68,80 %
Kontextová reklama 62,50 %
Newsletter 53,40 %
Elektronický katalóg 20,50 %
Sponzoring 18,80 %
Outdorová reklama 14,20 %
Reklama v printových tituloch 12,50 %
Papierový katalóg 10,20 %


Finančné ukazovatele slovenských e-shopov

Obraty slovenských e-shopov sa rôznia na základe segmentu i veľkosti. Najviac obchodov vykazovalo za rok 2012 obrat v rozmedzí 10 001 – 30 000 € (20,5 % e-shopov). 18,5 % z nich sa pohybovalo v číslach 100 001 – 500 000 €. Obrat vyšší ako 50 000 000 € malo 1 % zapojených e-shopov. Obrat segmentov s drahším tovarom ako biela technika, počítače a kancelária, dom, byt a záhrada a foto sa pohybuje v sumách od 100 001 – 500 000 € až do výšky 1 000 001 – 5 000 000 €. Väčšina e-shopov (63,6 %) očakáva v roku 2013 nárast obratu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Čo je však zaujímavé, až 60 % e-shopov pôsobiacich v segmente biela technika očakáva pokles vo vývoji obratu.

80 % Slovákov priemerne v rámci jednej objednávky minie 21 – 50 €. Na darčekové predmety a chovateľské potreby míňame priemerne na jednu objednávku menej ako 20 €. V segmentoch s drahším tovarom je aj priemerná hodnota objednávky vyššia.Napríklad e-shopy predávajúce bielu techniku najčastejšie prijímajú objednávky v hodnotách 151 – 200 €, rovnako aj e-shopy s telefónmi, TV, audio, videom a hodinkami a  šperkmi. Široké rozpätie priemernej hodnoty objednávky sa ponúklo vo výsledkoch pre segment dom, byt a záhrada. Čísla sa pohybujú v rozmedzí od 20 do 1 000 €, čo súvisí najmä s rôznorodosťou cenovej relácie produktov v tomto segmente. Výška marže je dôležitým číslom pri podnikaní. Je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje, aký bude mať e-shop zisk. Väčšina obchodov má priemernú maržu 10 – 20 %. Podľa prieskumu majú najnižšiu maržu (1,01 % - 3 %) e-shopy v segmente parfumy. Najvyššiu maržu (viac ako 200 %) uviedli obchody v segmente oblečenie.

Nakúpim na internete, vyzdvihnem osobne

Trend, kedy sa kamenné obchody presúvali na internet pomaly končí. Dnes sa e-shopy snažia poskytnúť svojim zákazníkom čo najviac služieb, preto otvárajú kamenné pobočky, kde ich zákazníci môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne si vyzdvihnúť tovar objednaný z pohodlia domova. 75 % e-shopov má 1-3 vlastné odberné miesta, 21 % e-shopov neumožňuje osobný odber. Externé odberné miesta ako Zasielkovna, Ulozenka a pod. súešte viac-menej novinkami na trhu. Ich služby využíva len 11,4 % e-shopov zapojených do prieskumu.

Priemerná doba dodania tovaru pri nákupe cez internet sú dva – tri dni. Dnes je však už 8 % e-shopov schopných dodať tovar za jeden deň. Na kontrast k tomu boli v prieskume zapojené aj dva e-shopy, ktoré uviedli priemernú dobru dodania svojho tovaru 31 a viac dní. E-shopy sa častejšie spoliehajú na kuriérske spoločnosť, ktorých služby využíva 56,8 % obchodov, Slovenskú poštu ako formu doručenia tovaru využíva 39,2 % obchodov.


Ako vyzerá typický slovenský e-shop?

Keby sme výsledky prieskumu s nadhľadom zhrnuli, „typický priemerný slovenský e-shop“ by vyzeral nasledovne: Vznikol v roku 2010 so sídlom na Slovensku a pôsobil by v segmente dom, byt a záhrada. Na jeho prevádzke by sa podieľal(i) jeden až piati pracovníci. Jeho obrat za posledný rok by bol 10 001 – 30 000 €, no v ďalšom roku by očakával jeho zvýšenie. Priemerná hodnota objednávky by bola od 21 – 50 € a priemerná výška marže v tomto e-shope sa by sa pohybovala od 10,01 do 20 %. Zákazníci by si tovar mohli osobne vyzdvihnúť v jednom až troch odberných miestach približne dva dni od prijatia objednávky alebo by mohli počkať.

Infografika s výsledkami prieskumu na stiahnutie

Videosumár s Michalom Králom (Pricemania.sk) a Milanom Schnorrerom (Pricewise.sk)



Zdroj: Pricemania.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Právo spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet

Za akých okolností môže spotrebiteľ odstúpiť od uzatvorenej zmluvy a vrátiť zakúpený tovar? Ako by mal podnikateľ v takomto prípade postupovať? Prinášame vám rady a tipy, ako postupovať pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy do 14 dní.

Geo-blocking (geografické blokovanie) a jeho zrušenie od 3.12.2018

Európska únia zrušila s účinnosťou od 03.12.2018 tzv. geoblocking (geografické blokovanie). Čo je podstatou geo-blockingu a čo prinesie v praxi jeho zrušenie?

Ako zvýšiť obrat vášho e-shopu? Skúste navštíviť CREATIVE summit

Či ešte len začínate, alebo ste skúsenejší e-shopár, vždy je kam napredovať. Ale kde získať užitočné tipy pre váš e-commerce biznis? Kde nájsť odpovede na svoje otázky? Vyskúšajte konferenciu bez komerčných rečí - CREATIVE summit. Spíkri budú hovoriť o SEO, content aj e-mail marketingu, expanzii a ďalších témach. Nebudú však prezentovať svoju firmu či chváliť svoje projekty, ako to zvyčajne býva. Ale prezradia vám praktické informácie, ktoré viete následne zaviesť aj do vášho biznisu. A čo ešte?

Porovnanie platobných brán na Slovensku

Ako si vybrať vhodnú platobnú bránu pre eshop a nedávať zákazníkom zbytočný dôvod nedokončiť nákup. Implementácia vhodnej platobnej brány vám pomôže zlepšiť celý rad ukazovateľov od spokojnosti s nákupným procesom, cez väčšie percento dokončených objednávok až po rýchlejšie dodanie tovaru.