E-shopy a reklama v čase pandémie - ako situáciu správne využiť?

E-shopy a reklama v čase pandémie - ako situáciu správne využiť?
Zdroj: Pexels.com

Ako vytvoriť „chytľavú“ reklamu počas pandémie COVID-19? Ako sa v tejto situácii vynašli slovenské firmy?

Nový koronavírus mení celý svet. Výrazne sa odráža aj v ekonomike a v spotrebiteľskom správaní. Všetci sa danej situácii snažia prispôsobiť, ako sa len dá a to isté platí aj pre oblasť elektronického obchodu. Istým spôsobom mu daná situácia pomáha, keď mnohé štáty zavádzajú ako hlavné opatrenia „karanténu“ alebo odporúčania, aby ľudia zostávali doma. Navyše sú viaceré kamenné obchody pozatvárané, pokiaľ nejde o prevádzky s nevyhnutným tovarom alebo dôležitými službami.

Internet sa tak začal využívať omnoho viac nielen na komunikáciu, ale aj na nakupovanie. Ako vhodne nastaviť komunikáciu v reklame v období pandémie radí Jenni Styrk, poradkyňa v oblasti e-commerce zo spoločnosti Stackline.

Tipy na efektívnu reklamu pre e-shop v dobe koronavírusu

Pandémia nového koronavírusu dáva predajcom niektorých produktov veľkú ranu. Ak sa ale v ponukovom portfóliu obchodu nachádzajú aj výrobky, o ktoré ľudia v tejto situácii prejavujú zvýšený dopyt, je podľa Jenni dobré upriamiť pozornosť zákazníkov práve na ne. Odborníčka uvádza príklad známej spoločnosti Amazon, ktorá začala klásť prioritu predaju zdravotníckych a domácich potrieb, čomu prispôsobila aj svoju marketingovú činnosť. Obdobie koronavírusu teda môžete využiť aj vo svoj prospech. Treba ale vedieť správne reklamu nastaviť.

Inzerovanie Jenni Styrk odporúča prispôsobovať momentálnej situácii. Napríklad v prídpade krémov na ruky je dobré stavať na tom, že dezinfekcia pokožku vysušuje, a preto by mali ľudia myslieť na jej hydratáciu. Alebo sa v reklame môže vyskytnúť odporúčanie, či akási inšpirácia, aby potenciálni zákazníci doma cvičili, keď už nemôžu ísť do fitka. Záleží od sortimentu, ktorý predajca ponúka. Zároveň je však dôležité nezabudnúť skontrolovať, či staršie inzercie nie sú nejakým spôsobom necitlivé k danej situácii a nemôžu byť zle pochopené.

Za dôležitú považuje dôkladnú inventarizáciu skladových zásob. Mať detailné a presné informácie o skladových zásobách je síce podstatné v prípade e-shopov vždy, no v tejto situácii predsalen o niečo viac. Prevádzkovatelia e-shopov by mali určite zabezpečiť, aby inzerované produkty boli dostupné a pripravené na okamžité odoslanie. Najmä domáce a zdravotnícke potreby idú doslova „na dračku“, takže v tomto prípade je kontrola zásob ešte dôležitejšia. Po vzore Amazonu môže tiež pomôcť predĺženie dodacej lehoty na tovary, ktoré nie sú napr. pre chod domácnosti „životne“ dôležité. Avšak, aj napriek tomu je potrebné kontrolovať lehoty všetkých objednaných produktov, aby sa na niečo v návale stále nových objednávok nezabudlo.

Cielenie a rozpočet pri predaj cez internet

Reklamy e-shopov by mali byť zacielená veľmi úzko a presne na cieľovú skupinu. Odborníčka odporúča využiť veľmi presné kľúčové slová, ako „hydratačná maska na tvár“ namiesto širšieho spojenia „maska na tvár“. Ide o lepšie konkretizovanie a špecifikáciu ponúkaného produktu.

Prečítajte si tiež

Jenni tiež radí zamerať sa na sekundárne produkty, ktoré by mohli v tejto dobe využiť ako objekt záujmu pre ľudí. Môže ísť o spoločenské alebo vzdelávacie hry pre deti, ktoré majú kvôli koronavírusu uzavretú školu a sú doma. Alebo počítače a ich komponenty pre ľudí pracujúcich z domu. Tipy, ako využiť príležitosť, ak aj váš sortiment alebo služby nepatria k tým momentálne vyhľadávaným, nájdete aj v článku Príležitosti počas korona krízy: Ako ich vyňuchať, identifikovať a správne chytiť za pačesy.

No a napokon rozpočet. Situácia, kedy sa začnú hrnúť objednávky spomínaných produkto, môže zvádzať k nafúknutiu rozpočtu na reklamu. Dôležitejšie je však podľa Jenni zostať aktívny počas celej doby trvania kampane než agresívne investovať len do jedného miesta alebo jednej veci.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako využili koronavírus v reklame slovenské firmy?

Mnohí slovenskí podnikatelia sa opatrení proti šíreniu nového koronavírusu nezľakli a svoj biznis prispôsobili novej situácii. Veľmi rýchlo pochopili, že ak nechcú o svoje tržby prísť, bude jednou z ciest ponúkať tovar cez e-shopy a vymyslieť trefnú reklamu.

Reštaurácie a pizzerie nemajú podľa nových nariadení zákaz variť, avšak jedlo je nutné buď doviezť priamo k zákazníkovi alebo si poň môže prísť osobne a vziať so sebou. Viaceré gastro podniky tak do svojej činnosti zaviedli rozvoz, hoci ho pred tým nevyužívali, alebo k svojim jedlám ponúkajú niečo naviac. Čo však niekoho možno prekvapí, na dráhu rozvozu sa už dávajú napríklad aj vinárstva, či mäsiarstva. Aby o tom dali svojim stálym, ale aj potenciálnym zákazníkom vedieť, využívajú rôzne formy komunikácie najmä cez sociálne siete, na ktorých teraz ľudia trávia ešte viac času ako v období „pred koronou“. Nezabúdajú pritom nadviazať na aktuálnu situáciu a do propagačných príspevkov rôznymi spôsobmi zahŕňajú spojitosť medzi ich produktmi a danými opatreniami. Cieľom je vyvolať v ľuďoch pocit, že práve ich výrobok potrebujú na lepšie zvládnutie domácej izolácie.

Prečítajte si tiež

Podobne komunikáciu smerujú aj firmy, ktoré na prvý pohľad nemôžu úplne ľudí „zachrániť“. Napríklad spoločnosť Tuli sa pri nastavení e-commerce chytila mnohých pracovníkov, ktorí ostali pracovať tzv. home office. Ponúka im svoje vaky, ktoré inokedy majú slúžiť na leňošenie, no teraz môžu pomôcť pohodlnejšie pracovať. Home office sa chytila aj stavebná spoločnosť, ktorá na sociálnych sieťach spustila súťaž o pohodlné kreslo. To má prácu z domu výhercovi spríjemniť.

Niektoré obchody sa zasa novej situácii prispôsobujú vytvorením dlhoodkladaného e-shopu, keďže svoje prevádzky museli zatvoriť. Rozbehnúť e-shop však nie je bez na krátku trať a treba nad ním premýšľať ako nad kanálom, ktorý zostane dôležitým aj po skočení karanténnych opatrení. Motivovať ľudí ku kúpe svojich výrobkov sa rozhodli aj v  bratislavskej rodinnej pekárni, tentokrát však offline komunikáciou. Chopili sa vysokého dopytu po droždí a jeho nedostatku na trhu. Do ponuky ho zahrnuli nie ako produkt na predaj, ale ako darček k nákupu nad 10 €. Šikovne tak prepojili marketing s aktuálnou situáciou. Motivujú zákazníkov k tomu, aby v predajni urobili väčší nákup a zároveň sa vyhli sťažnostiam. Droždie by muselo byť kvôli jeho momentálnemu nedostatku buď veľmi drahé, alebo by ho nebolo pre každého zákazníka.

Pozrite sa, ako koronakrízu v reklame využili slovenské firmy:

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky