Ako založiť e-shop a „nakopnúť“ svoje podnikanie v online svete?

Ako založiť e-shop a „nakopnúť“ svoje podnikanie v online svete?
Zdroj: Pixabay.com
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Odborníci prezradili, na čo myslieť pri zakladaní e-shopu, kedy je čas na jeho automatizáciu, ale aj to, prečo má v e-commerce význam nezabúdať na B2B trh či ako využiť marketplace.

Od začiatku pandémie rastie obľúbenosť nakupovania cez internet, navyše v čase tzv. lockdownu sú e-shopy jedinou alternatívou nielen pre mnohých zákazníkov, ale aj podnikateľov. Na tohtoročnom Festivale vzdelávania, ktorý organizovala firma KROS, diskutovali odborníci Michal Král, CEO cenového porovnávača Pricemania.sk, Pavel Kročák z firmy Balíkoboot.cz a Marek Polic s Milanom Seliakom z firmy KROS o tom:

  • ako pandémia zmenila spotrebiteľské správanie a ako sa to dá využiť v biznise,
  • ako postupovať pri zakladaní internetového obchodu a na čo myslieť už na začiatku,
  • či môže byť marketplace riešením na rozbehnutie e-shopu,
  • prečo nezanedbať automatizáciu internetového obchodu,
  • v akej miere vstupuje online predaj do sektora B2B.

E-commerce je pre podnikateľov príležitosť – Slovensko sa môže inšpirovať v českom trhu

Zákazníci a mnohé firmy sa presúvajú do virtuálneho sveta, pričom k tomu výrazne prispieva aj pandémia. Odrazila sa na náraste investícií do e-commerce reklamy či na zmene biznis modelov firiem - internetové obchody vznikajú aj v segmentoch, kde sa kedysi zdala realizácia e-shopu zbytočná.

Hoci kreativite sa medze nekladú, nie všetko je možné vybaviť na diaľku – napríklad ostrihanie, oholenie či masírovanie zákazníka. To však neznamená, že poskytovatelia takýchto služieb internet nevedia využiť. Webová stránka či e-shop (kde môžu napr. predávať rôzne príslušenstvo príznačné pre ich službu) im môže pomôcť budovať meno a značku. Navyše idú stále dopredu technológie, častejšie sa využíva umelá inteligencia. Formou virtuálnej či rozšírenej reality možno na mobile ukázať účes, ktorý zákazníkovi pristane alebo vyskúšať okuliare, ako vyzerajú na tvári. Internet ponúka možnosť predávať niečo, čo na trhu chýba, alebo vymyslieť inovatívny spôsob predaja.

Odborníci sa zhodli, že pozitívny trend v e-commerce pravdepodobne zostane aj po pandémii, nakoľko zákazníci, ktorí doposiaľ cez internet nenakupovali, boli k tomuto kroku počas lockdownov donútení a zvykli si. Napriek technologickému pokroku a väčšiemu záujmu zo strany zákazníkov má Slovensko ešte stále v tejto oblasti svoje rezervy. Podľa odborníkov je napríklad v Českej republike e-commerce o niečo ďalej. Na našom trhu síce vznikli mnohé značky, ktoré sa dokázali presadiť, no podľa Michala Krála sa ešte máme čo od Česka učiť. „E-shopy sú tam lepšie v použiteľnosti, rýchlosti, v dizajne či obsahu. Je vhodné inšpirovať sa od nich.“

Pavel Kročák z firmy Balíkoboot.cz dodal, že podľa jeho názoru je tento rozdiel daný aj konkurenčným prostredím. Keďže je v Česku veľa e-shopov, vzájomne sa „hecujú“ a ťahajú k lepším výkonom a cieľom. Odborníci zároveň poukázali na to, že Česi sa oveľa viac navzájom vzdelávajú, zdieľajú spolu know-how, neboja sa prezradiť informácie aj konkurencii. To však nie je všetko, úspech e-shopu závisí od viacerých faktorov.

Ako založiť úspešný e-shop? Kľúčom je dôkladná analýza aj výber správnej platformy

Keď sa začínajúci alebo zabehnutý podnikateľ, ktorý má kamennú prevádzku, rozhodne pre založenie e-shopu, najskôr by si mal zodpovedať otázku, či e-shop dáva zmysel pre koncového zákazníka firmy, a tiež analyzovať konkurenciu, pozrieť si iné obchody a ich stránky. Nejde však o kopírovanie konkurentov, skôr ide o zistenie, ako fungujú a ako sa od nich odlíšiť. Dôležité je aj stanovenie vlastných očakávaní a požiadaviek na online obchod. Práve to je kľúčové pri rozhodovaní, akú platformu si podnikateľ pre svoj e-shop zvolí.

Experti sa zhodli, že na rozbehnutie online obchodu pre začínajúceho podnikateľa niekedy stačí mať základnú webovú stránku so svojou ponukou a nad riešením na mieru môže uvažovať až potom, čo zistí, že je po jeho výrobkoch a službách dopyt. Na úvod je lepšie investovať financie do marketingu a budovania značky.

M. Král ale upozornil, že výber najlacnejšieho riešenia na trhu sa nemusí vždy oplatiť. „Ak chcete vyhrávať preteky, nedá sa to s lacným autom so slabým výkonom. Rovnako je to v prípade e-shopu. Ak si podnikateľ vyberie najlacnejšiu platformu, alebo sa rozhodne pre riešenie, ktoré vyvíja „jeden jeho známy“, pretože mu urobí napríklad lepšiu cenu, neskôr na to doplatí. Mám pocit, že výberu vhodného systému sa venuje malá pozornosť. Pritom platforma je motorom online biznisu.“ Je podľa neho vhodnejšie zvoliť si krabicové riešenie za prijateľnú cenu, pričom čas treba venovať aj výberu poskytovateľa.

Prečítajte si tiež

Mnohí podnikatelia tiež podľa odborníkov robia chybu, že sa do online obchodovania vrhnú s „horúcou hlavou“. Urobia si e-shop s prvým produktom, ktorý im napadne a neskôr zistia, že po tovare nie je dopyt. Investujú peniaze do platformy na mieru, vymyslia mnoho funkcií, no všetko vyjde nazmar. Mnoho e-shopov tak do roka od založenia zanikne. Ide o vysoké percento a často je to preto, že si podnikatelia robia e-shop bez vedomostí, rýchlo, lacno alebo naopak zbytočne draho, no o produkt napokon nie je záujem zo strany zákazníkov. Hoci založenie e-shopu znie jednoducho, nie je to tak. „Ide o roky budovania si obsahu, pozície na trhu, značky. Je to dlhodobý proces, 99 % e-shopom, ktoré sú dnes úspešné, trvalo roky dostať sa tam, kde sú. Dá sa to, ale nie bez vzdelania,“ uviedol M. Král.

Môže byť marketplace riešením na rozbehnutie e-shopu?

Pre niektorých začínajúcich podnikateľov je lákavé umiestniť produkty na tzv. marketplace. Ide o podobný koncept ako je v reálnom svete sieť obchodov. Sú to stránky, ktoré ponúkajú výrobky od rôznych značiek (napr. Alza či Mall). Mnohí podnikatelia však majú obavy, či nestratia svoju značku a nestane sa z nich len sklad. Hoci môže ísť o krok, ktorý pomôže e-shopu rozbehnúť sa, je aj v tejto oblasti potrebné vzdelávať sa. Táto voľba je podľa odborníkov vhodná napríklad pri expanzii na zahraničný trh, pretože vďaka využitiu marketplace nemusí firma samostatne budovať značku, riešiť jazyk a pod. Čo si ale treba zodpovedať pred tým, ako sa pre takýto druh obchodovania podnikateľ rozhodne, je otázka, či ide len o doplnkový predajný kanál, alebo bude predaj cez marketplace tvoriť väčšinu tržieb. V takom prípade by tomu totiž musel prispôsobiť aj biznis model.

Prevádzkovatelia marketplace si totiž za predaj tovaru od iných firiem stanovia istú maržu a bude im v mnohých prípadoch potrebné naskladňovať výrobky, čo môže pre podnikateľa znamenať časové či finančné náklady navyše. Sú však aj také stránky, ktoré zákazníka priamo presmerujú na pôvodný e-shop, a ten si už objednávku následne sám spracuje. Pri spolupráci s platformami, ktoré vystupujú ako marketplace, treba podľa odborníkov zvýšiť opatrnosť, aby sa podnikateľ vyhol situáciám, ktoré by zrazu nemal pod kontrolou.

Článok pokračuje pod reklamou

Automatizácia v e-shope rieši mnohé procesy, prečo ju nezanedbať?

Ak sa e-shop rozbehne, o objednávky nie je núdza a zákazníci začnú vyžadovať viac platobných brán, vtedy je vhodný čas na investíciu možno aj do platformy na mieru. Taktiež si podľa odborníkov treba poriadne nastaviť procesy, aby nové riešenie nebolo nutné o pár mesiacov meniť a prerábať.

Ďalším krokom pre internetový obchod, ktorému sa začne dariť a má svoju zákaznícku základňu, je automatizácia. Experti sa zhodli, že online predaj začína skôr, ako nakupujúci zadá objednávku a už komunikácia s dodávateľmi môže byť automatizovaná. Dnes existujú nástroje, ktoré napríklad dokážu doplniť EAN kódy k výrobkom alebo do obrázkov tovaru, ktoré zašle dodávateľ. Taktiež na dodanie produktov na sklad či vybavovanie objednávok existujú systémy, ktoré možno priamo prepojiť s e-shopom a objednávky či faktúry nie je nutné riešiť manuálne.

Prečítajte si tiež

Automatizovať sa podľa odborníkov dá aj marketing. Napríklad pripomenúť zákazníkovi, že opustil plný košík. Často sa totiž stáva, že nakupujúceho len niečo vyrušilo alebo došlo k technickej poruche. Ak podnikateľ využije funkciu pripomenutia neobjednaného tovaru, môže jednoducho získať ďalšie tržby. Tiež je dobré využiť optimalizáciu PPC kampaní. Keď má podnikateľ e-shop s tisíckami produktov, vyčleniť inzerciu na každý je nereálne. Existujú rôzne nástroje, ktoré umožňujú hromadne spustiť kampaň na viacero produktov.

Odborníci zároveň dodali, že prevádzkovateľ e-shopu nepotrebuje automatizovať úplne všetko. Treba na to síce myslieť od začiatku, no až časom podnikateľ zistí, čo mu zaberá veľa času a čo by sa dalo vďaka automatizácii robiť efektívnejšie.

Prevádzkovatelia e-shopov sa B2B trhu nemusia báť

Keď niekto zakladá e-shop, zvyčajne uvažuje nad predajom koncovým zákazníkom. Má ale online obchod miesto aj na B2B trhu? Experti sa zhodli, že určite áno. Veď aj podnikatelia a firmy, môžu nakupovať u iných obchodníkov na internete. Tento typ zákazníka je však podľa odborníkov často zanedbávaný.

Pôsobenie e-shopu na B2B trhu má pritom viacero výhod. Ide napríklad o jednoduchší výber a objednanie vďaka zapamätaným údajom, no plusom je tiež to, že obe strany majú o objednávke doklad priamo v systéme. Pre zákazníka na B2B trhu je výhodou, ak e-shop obsahuje možnosť opakovanej objednávky, importovania objednávkového listu a podobne. V prípade obchodných partnerov má podnikateľ síce menšiu maržu, pretože predáva za veľkoobchodné ceny, no priemerná hodnota objednávky je napokon vyššia, pretože takýto zákazník nakupuje vo väčších množstvách, a vyššie sú aj obraty. Navyše sú odberatelia často stálymi zákazníkmi e-shopu.

Zhrnutie – ako sa chopiť šance v dobe e-shopovej?

Trend online obchodovania je čoraz populárnejší a pandémia ho ešte urýchlila. Investovať čas a peniaze do založenia internetového obchodu sa preto oplatí. Ak sa tak podnikateľ rozhodne, mal by zvážiť, čo to prinesie jeho konečným zákazníkom a urobiť si analýzu konkurencie. Následne je potrebné vybrať si vhodný typ platformy a jej dodávateľa, napríklad aj na základe recenzií. Pre začínajúcich online podnikateľov je vhodné krabicové riešenie a až neskôr by mali investovať do systému prispôsobenému na mieru. Dôležitejšie je na začiatku dostať sa do povedomia zákazníkov a začať vybavovať prvé objednávky.

Jedným zo spôsobov, ako sa dostať do povedomia ľudí, je aj marketplace. Tu však podľa odborníkov treba byť opatrný a zvážiť si, či je to vhodné riešenie pre konkrétnu firmu. Mala by počítať s maržou, ktorú si prevádzkovateľ marketplace stanoví a aj s možným naskladňovaním tovaru do tejto prevádzky, čo môže znamenať finančné či časové náklady.

Ak sa obchodu začne dariť, je čas myslieť na automatizáciu. Tá uľahčí mnohé kroky, súvisiace s komunikáciou s dodávateľmi, dodávkou tovaru na sklad a následne do e-shopu či s účtovníctvom, alebo marketingom. Na všetko dnes existujú nástroje, mnohé zastrešujú aj ERP systémy ako napríklad ONIX od firmy KROS, ktorý je možné s e-shopom prepojiť a zjednodušiť výrobu, dodávku aj získavanie nových zákazníkov.

E-shopy sa nemusia obávať ani B2B trhu, pre mnohé firmy je veľmi výhodné nakupovať v online prostredí. Uľahčiť prácu si tak môžu obe strany – predajca aj nakupujúci. Prevádzkovateľ internetového obchodu navyše môže takýmto spôsobom získať viac objednávok, väčšieho množstva tovarov a k tomu pravidelne, pretože v prípade obchodných partnerov nejde ani tak o marketing, ako skôr o dobré vzťahy a lojalitu odberateľov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1. 7. 2024 – prehľad zmien

Parlament schválil nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Aké zmeny prinesie pre spotrebiteľov a obchodníkov vrátane e-shopov? Pripravili sme stručný prehľad tých najdôležitejších zmien.

Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky