Nové pravidlá cestnej premávky a vodičských preukazov

Vodičov čakajú viaceré zmeny – počítať musia s prísnejšími pokutami za rýchlosť, novým systémom vodičských kurzov, zákazom alkoholu u spolujazdcov aj zjednotením platnosti „vodičákov“.

Praktizujúci aj budúci vodiči by mali v nasledujúcich rokoch rátať s viacerými zmenami v pravidlách cestnej premávky, no tiež v udeľovaní a platnosti vodičských preukazov. V legislatívnom procese totiž aktuálne je novela zákona o cestnej premávke, ktorej účinnosť sa predpokladá približne od polovice roka 2026. Zároveň ale Európsky parlament v októbri 2025 schválil aktualizáciu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky znížením počtu dopravných nehôd na cestách Únie. Prehľad, čo očakávať, prinášame v článku.

Novela zákona o cestnej premávke v roku 2026

Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahlu novelu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. V stredu 5.11.2025 ju schválila vláda a putuje na prerokovanie do Národnej rady SR. V prípade schválenia aktuálneho znenia čakajú zmeny nielen vodičov, ale aj cyklistov, kolobežkárov a chodcov. Cieľom je podľa štátneho tajomníka ministerstva vnútra zvýšenie bezpečnosti na našich cestách.

Ako uvádza rezort vnútra na svojej stránke, dopravné nehody si vyžiadajú každoročne mnohé straty na životoch a zranenia. „V roku 2024 sa stalo 11 451 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov a kolobežkárov,“ informuje.

Medzi novinkami, ktoré legislatíva zavádza sú:

  • rozšírenie objektívnej zodpovednosti,
  • viac právomocí pre obce,
  • prísnejšie sankcie za prekročenie rýchlosti,
  • zavedenie rehabilitačného programu pre recidivistov,
  • prísnejšie pravidlá pre elektrické kolobežky,
  • vyššia ochrana chodcov na priechode,
  • nový systém vodičských kurzov
  • a ďalšie.

Rozšírenie objektívnej zodpovednosti

Jednou zo zmien je rozšírenie okruhu porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré bude môcť riešiť Policajný zbor prostredníctvom objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla. Objektívna zodpovednosť v cestnej premávke znamená, že za určitý priestupok alebo porušenie pravidiel nesie zodpovednosť držiteľ vozidla alebo konkrétna osoba, a to bez ohľadu na to, či porušenie zavinila. Neberie sa teda do úvahy úmysel, zavinenie alebo okolnosti, len výsledok.

Medzi porušenia, ktoré bude takto môcť polícia riešiť, bude po novom patriť:

  • zákaz vchádzania do križovatky, ak situácia vodičovi nedovoľuje pokračovať za križovatkou,
  • nedodržanie minimálnej alebo bezpečnej vzdialenosti za vozidlom,
  • používanie telefónu počas jazdy,
  • nezapnutie bezpečnostného pásu,
  • jazda v protismere.

„Ak je zdokumentované vojdenie do križovatky (zvyčajne na križovatke s premávkou riadenou svetelnými signálmi) už v čase, keď nemožno pokračovať v jazde za križovatkou, bude tento skutok možné prejednať ako správny delikt držiteľa vozidla s pokutou vo výške 99 eur,“ uvádza sa v dôvodovej správe k zákonu. Rovnako vysokú pokutu bude možné udeliť za porušenie povinnosti dodržiavať minimálnu/bezpečnú vzdialenosť. „V daných prípadoch nejde o vzdialenosť podľa § 17 zákona o cestnej premávke, ale o minimálnu vzdialenosť vyplývajúcu z dopravnej značky a o bezpečnú vzdialenosť na diaľnici podľa § 35 zákona o cestnej premávke, čiže požiadavky na dodržiavanie vzdialenosti sú dané buď v metroch alebo v sekundách,“ upresňuje sa v legislatívnom materiáli.

Pokuty pre porušenia, ktoré budú po novom spadať pod objektívnu zodpovednosť držiteľa vodiča, sú nasledovné:

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dôvodovej správy k zákonu
Porušenie/správny delikt Navrhovaná výška možnej pokuty
Vojdenie do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať za ňou 99 eur
Nedodržiavanie minimálnej/bezpečnej vzdialenosti 99 eur
Držanie v ruke alebo iné obsluhovanie telefónu počas vedenie vozidla 249 eur
Nepoužitie bezpečnostného pásu 78 eur
Jazda v protismere 249 eur

„Novelou sa zároveň zjednoduší a zrýchli vyvodzovanie objektívnej zodpovednosti. Podobne ako pri diaľničných známkach a mýte sa nebude môcť držiteľ vozidla vyviniť zo zodpovednosti tým, že oznámi vodiča, ktorý auto v skutočnosti viedol. Držiteľ si však, samozrejme, bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty,“ dodáva rezort vnútra na svojej stránke.

Viac právomocí pre samosprávy

V prípade schválenia novely zákona v predmetnom znení, budú mať po jej nadobudnutí účinnosti samosprávy (mestská polícia) nové právomoci – budú môcť prejednávať niektoré správne delikty, ktoré doposiaľ spadali pod štátnu políciu. Po novom budú môcť obce a mestá dokumentovať a riešiť prekročenie rýchlosti jazdy pomocou vlastných stacionárnych radarov a zariadení. Taktiež do ich pôsobnosti bude spadať nezastavenie na STOP-ke, jazda na červenú, porušenie zákazu vjazdu či odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru, a tiež prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané.

„Všetky správne delikty držiteľov vozidiel, ktoré bude môcť po novom prejednávať obec (mimo statickej premávky), budú musieť byť zaznamenané tzv. stacionárnymi zariadeniami (konštrukčne pevne spojenými so zemou), ktorých miesta umiestnenia budú kvôli zamedzeniu duplicít a kvôli efektívnosti kontrol podliehať súhlasu orgánu Policajného zboru,“ dodáva sa v dôvodovej správe.

Prísnejšie sankcie za prekročenie rýchlosti

Novelou sa nebudú meniť samotné výšky pokút, ale budú sa prísnejšie sankcionovať menšie prekročenia rýchlosti. To znamená, že sa znižujú hranice prekročenia rýchlosti, ktoré určujú, v akej výške sa pokuta ukladá. Napríklad, zatiaľ čo podľa aktuálne platnej právnej úpravy sa prekročenie rýchlosti v obci o 51 km/h a mimo obce o 61 km/h pokutuje sumou 250 až 800 eur, v prípade schválenia novely zákona o cestnej premávke v navrhovanom znení, sa bude táto pokuta udeľovať už pri prekročení rýchlosti o 31 km/h v obci a o 41 km/h mimo obce.

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe dôvodovej správy
Prekročenie rýchlosti Výška pokuty
V obci Mimo obec Blokové konanie Riadne konanie
Platná legislatíva Nový návrh Platná legislatíva Nový návrh
do 20 km/h do 15 km/h do 30 km/h do 25 km/h Do 50 eur Do 100 eur
21 – 50 km/h 16 – 30 km/h 31 – 60 km/h 26 – 40 km/h 30 – 400 eur 150 – 600 eur
51 a viac km/h 31 a viac km/h 61 a viac km/h 41 a viac km/h 250 – 800 eur 500 – 1 000 eur

Zároveň bude policajt oprávnený za výrazné prekročenie rýchlosti (o viac ako 31 km/h v obci alebo o viac ako 41 km/h mimo obce) zadržať vodičovi jeho vodičský preukaz na mieste. To dosiaľ nebolo možné. Aktuálne platí, že prekročenie rýchlosti v obci o viac ako 50 km/h a mimo obce o viac ako 60 km/h, sa nemusí vybaviť v blokovom konaní, ak sa ho páchateľ dopustil minimálne tretíkrát za uplynulých 12 mesiacov. Až vtedy je možné pri takomto opakovanom a podstatnom prekročení rýchlosti aj uloženie zákazu činnosti.

„Hrozba možnosti uloženia sankcie zákazu činnosti až pri treťom (a ďalšom) prekročení rýchlosti jazdy v obci o najmenej 50 km/h, čo znamená, že už dvakrát bol prichytený za jazdu cez obec rýchlosťou 100 km/h a viac alebo mimo obce o 60 km/h a viac, je však extrémne neskoro. Pri rýchlosti 80 – 100 km/h v obci vodič nemôže stihnúť zareagovať na dieťa hrajúce sa pri ceste, prechádzajúce cez cestu, cyklistu či kolobežkára jazdiaceho pri pravom okraji vozovky. Takému vodičovi v súčasnosti nie je možné zadržať vodičský preukaz (zadržanie vodičského preukazu za insolventnosť je irelevantné, keďže môže ďalej na území SR jazdiť) a vec musí byť prednostne vybavená v blokovom konaní,“ vysvetľuje rezort vnútra v dôvodovej správe a dodáva: „Uvedené nie je dostačujúce na zabezpečenie ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky a je teda potrebné, aby tak závažné priestupky, ako je prekročenie rýchlosti jazdy v obci už od 31 km/h a viac a mimo obce od 41 km/h a viac mohli byť vybavené aj prípadným zadržaním vodičského preukazu na mieste a následným uložením sankcie zákazu činnosti.“

Rehabilitačný program pre recidivistov

Opakované porušenia sa budú postupne sprísňovať. To znamená, že ak vodič v posledných 12 mesiacoch trikrát závažným spôsobom poruší pravidlá cestnej premávky, bude nútený absolvovať rehabilitačný program u psychológa. Zároveň bude musieť prejsť doškoľovacím kurzom aj preverením odbornej spôsobilosti.

Článok pokračuje pod reklamou

A pokiaľ po treťom opakovanom porušení v lehote 12 mesiacov poruší znovu (v tej istej lehote) pravidlá štvrtýkrát, bude si vodič musieť nechať otestovať aj zdravotnú a psychickú spôsobilosť. „Súčasne bude platiť pravidlo, že preskúšanie odbornej spôsobilosti možno vykonať najskôr po uplynutí troch mesiacov od odobratia vodičského oprávnenia; každé odobratie vodičského oprávnenia bude teda trvať minimálne tri mesiace (zákonná lehota, ktorú nemožno skrátiť),“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Prísnejšie pravidlá pre elektrické kolobežky

Navrhuje sa zákaz jazdy elektrických kolobežiek po chodníku, pričom možné to bude len v prípade, že to dovolí dopravná značka. Zároveň elektrické kolobežky budú patriť do novej kategórie „malé elektrické vozidlá“ – budú musieť mať výrobný štítok, nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h ani mať sedadlo. Používanie takých kolobežiek, ktoré dané nespĺňajú, sa bude považovať za závažný priestupok.

Ochrana chodcov na priechode

Po nadobudnutí účinnosti novely zákona budú musieť vodiči zastaviť vozidlo a umožniť chodcom prejsť cez priechod už vtedy, keď sa naň zjavne chystajú vstúpiť (stále ale platí, že nemôže vstúpiť na priechod náhle). „Zjavný spôsob, v kontexte toho, že sa chodec chystá vstúpiť na priechod pre chodcov, znamená, že chodec dáva jasné, očividné a nezameniteľné signály o svojom úmysle prejsť cez cestu. Tieto signály sú zvyčajne viditeľné a zrozumiteľné aj pre niekoho, kto nie je odborníkom na neverbálnu komunikáciu. Môžu zahŕňať napríklad očný kontakt (chodec sa pozerá smerom na priechod a zároveň sleduje dopravu), postoj (chodec sa zastaví na kraji chodníka a pripravuje sa na krok vpred), pohyb (chodec kráča smerom k priechodu po chodníku, ktorý nevedie nikam inam len k priechodu, čím dáva jasne najavo svoj zámer),“ upresňuje sa v dôvodovej správe.

Vodiči sa preto budú musieť približovať k priechodom pre chodcov primeranou rýchlosťou – tak, aby bol schopný rozoznať tieto signály a prispôsobiť svoje správanie tak, aby predišiel kolízii s chodcom.

Nový systém vodičských kurzov

Zásadná zmena čaká aj budúcich vodičov a autoškoly. Po novom sa bude najskôr absolvovať teoretická časť vodičského kurzu a teoretickú skúšku. Až jej úspešným absolvovaním môže uchádzač o vodičské oprávnenie absolvovať praktickú časť a skúšku. Výška celkového poplatku zostáva pôvodná, len sa bude rozdeľovať – samostatne za teóriu, samostatne za prax.

Zároveň sa zavádza možnosť pre žiadateľov prihlásiť sa na skúšku elektronicky.

Ďalšou dôležitou novinkou je, že podmienkou pre zápis uchádzača do vodičského kurzu na skupinu B bude získanie minimálne nižšieho stredného vzdelania. „Túto podmienku bude musieť splniť každý, kto sa po účinnosti zákona prihlási do vodičského kurzu na udelenie vodičského oprávnenia skupiny B, bez ohľadu na jeho vek či štátnu príslušnosť. Dokladom o splnení tejto podmienky bude môcť byť nielen vysvedčenie alebo diplom, ale aj potvrdenie o navštevovaní strednej alebo vysokej školy, keďže to zároveň znamená, že daný študent už získal nižšie stredné vzdelanie,“ uvádza dôvodová správa.

Ďalšie zmeny v novele zákona o cestnej premávke

Novelou sa zavádza zákaz alkoholu a návykových látok aj pre spolujazdcov na motocykloch, štvorkolkách alebo viacmiestnych bicykloch. Tieto prepravované osoby budú povinné podrobiť sa vyšetreniu na zistenie, či nie sú ovplyvnené alkoholom či inou návykovou látkou rovnako ako sa vyšetreniu podrobí vodič vozidla. Za porušenie bude možné uložiť spolujazdcovi pokutu v blokovom konaní do 50 eur, v správnom konaní do 100 eur.

Taktiež sa novelou umožní jazdiť na chodníku deťom – cyklistom vo veku 10 až 14 rokov, ktorí jazdia samostatne. Doposiaľ platí, že deti staršie ako 10 rokov musia jazdiť na bicykli po ceste. Uvedené sa mení vzhľadom na často nevyhovujúci stav cyklistickej infraštruktúry a na podporu samostatného dochádzania žiakov do základných škôl. Zároveň ale treba mať na pamäti, že v októbri 2025 parlament schválil novelu zákona, ktorá stanovuje, že osoby používajúce korčule, bicykle, kolobežky a podobne nesmú na chodníkoch prekročiť rýchlosť 6 km/h.

Jednou zo zmien je aj skrátenie času zákazu jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 tony počas sviatkov. Rozšíri sa zároveň okruh vozidiel, ktoré budú mať zo zákona výnimku z tohto zákazu.

Posunutie účinnosti novely zákona o cestnej premávke

Oproti pôvodnému návrhu novely zákona o cestnej premávke, v ktorom sa navrhovala účinnosť niektorých zmien už od 1.12.2025, sa účinnosť posúva na 1.5.2026, pričom rozdelenie výcviku v autoškole a skúšky z odbornej spôsobilosti sa navrhuje až od 1.5.2027.

Novela pravidiel EÚ o vodičských preukazoch a zákazov vedenia vozidla

Novinky pre vodičov sú pripravené aj na Európskej úrovni. Európsky parlament v októbri 2025 schválil aktualizáciu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov a vzájomného uznávania zákazov vedenia vozidla. Ako sa uvádza na stránke europarlamentu, cieľom novely je znížiť počet dopravných nehôd na cestách Únie. Tie si ročne vyžiadajú takmer 20 000 životov. Zmeny sa dotknú:

  • požiadaviek na výcvik vodičov,
  • pravidiel pre nových vodičov,
  • platnosti a formy vodičských preukazov,
  • povinností súvisiacich so zákazom viesť motorové vozidlo,
  • používania vozidiel s alternatívnym pohonom.

Požiadavky na výcvik vodičov

Europoslanci presadili nové požiadavky na výcvik a skúšanie vodičov, pričom dôraz sa kladie na lepšie vnímanie ohrozenia chodcov, detí, cyklistov či iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky. V praxi to bude znamenať, že v testoch na získanie vodičského preukazu budú po novom otázky ohľadom rizík mŕtvych uhlov, zvládania asistenčných systémov vodiča, bezpečného otvárania dverí a rizík pri telefonovaní počas jazdy.

Pravidlá pre nových vodičov

Zásadnou novinkou je zavedenie skúšobnej lehoty pre neskúsených vodičov, a to v trvaní dvoch rokov. Pre nových vodičov budú platiť prísnejšie pravidlá a pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu, pri nepoužití bezpečnostných pásov či detských zadržiavacích systémov (autosedačiek).

Taktiež sa zavádza pravidlo, že získať „vodičák“ skupiny B (teda na bežné auto) bude možné v 17 rokoch, ale do 18 rokov budú môcť títo vodiči jazdiť iba pod dohľadom skúseného vodiča – spolujazdca. Toto pravidlo už ale na Slovensku platí niekoľko rokov – neplnoletí vodiči môžu šoférovať len v prítomnosti spolujazdca do dosiahnutia plnoletosti, no najmenej tri mesiace a so spolujazdcom - skúseným vodičom.

Riešiť nedostatok profesionálnych vodičov chce EÚ zavedením nového pravidla, že vodičský preukaz na kamión (skupina C) bude možné za stanovených podmienok získať v 18 rokochna autobus (skupina D) v 21 rokoch. Preukázať ale bude nutné príslušný certifikát alebo preukázať odbornú spôsobilosť. „V opačnom prípade bude možné riadiť kamión vo veku 21 rokov a autobus vo veku 24 rokov,“ uvádza sa na stránke europarlamentu.

Zmeny týkajúce sa vodičských preukazov

Viaceré novinky „odklepol“ europarlament aj v prípade vodičských preukazov. Zavedie sa platnosť 15 rokov pre vodičov motoriek a áut, no krajiny, kde sa vodičský preukaz používa ako občiansky, môžu platnosť obmedziť na 10 rokov. „Vodičáky“ pre vodičov kamiónov a autobusov budú platiť 5 rokov. „Členské štáty Únie môžu platnosť vodičských preukazov u vodičov vo veku 65 a viac rokov skrátiť, aby ju podmienili častejšími lekárskymi prehliadkami a absolvovaním kondičných jázd,“ uvádza sa na stránke europarlamentu.

Poznámka: Na Slovensku je platnosť „vodičákov“ rôzna. Vydaným do 30.4.2004 končila platnosť na konci roka 2023, preukazom vydaným medzi 1.5.2004 – 18.1.2013 bude končiť platnosť v roku 2032 a tie, ktoré boli vydané od 19.1.2013 majú platnosť uvedenú na doklade, buď 10, alebo 15 rokov. Taktiež platí, že vodiči starší ako 65 rokov musia absolvovať pravidelné lekárske prehliadky každých 5 rokov.

Zároveň sa zavedie pravidlo, že pred získaním prvého vodičského preukazu alebo pred predĺžením jeho platnosti by mal vodič absolvovať lekársku prehliadku, ktorá bude zahŕňať vyšetrenie zraku a srdcovocievneho systému. Ale krajiny EÚ sa môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku vodičov automobilov/motocyklov formulármi sebahodnotenia alebo podobnými systémami hodnotenia. Vodiči týchto vozidiel taktiež môžu požiadať o nahradenie lekárskej prehliadky vyplnením samohodnotiaceho formulára alebo vykonaním iného spôsobu posúdenia jeho spôsobilosti (zavedenom na vnútroštátnej úrovni).

Novelou sa tiež stanovuje, že digitálny vodičský preukaz uložený v mobile postupne v celej Únii nahradí tradičný formát „vodičáku“. Europoslanci ale presadili, aby vodiči mohli aj naďalej žiadať o vydanie klasického dokladu (bez zbytočného odkladu má byť vydaný do troch týždňov). Aj na Slovensku už funguje aplikácia s digitálnymi dokladmi, podrobnosti aj návod prinášame v článku Doklady v mobile: postup, využitie a bezpečnosť.

Podpora používania vozidiel s alternatívnym pohonom

Smernicou o vodičských preukazoch sa umožňuje viesť vozidlá skupiny B s pohonom na alternatívne palivá (napríklad elektromobily) vrátane záchranných vozidiel s maximálnou hmotnosťou do 4,25 t namiesto 3,5 t. „Zohľadňuje sa tým skutočnosť, že vozidlá s pohonom na alternatívne palivá sú často ťažšie ako vozidlá s konvenčným pohonom, napr. z dôvodu hmotnosti batérie, a preto by mali pomôcť podporiť ich uplatnenie na trhu, keďže na ich vedenie nie je potrebná vyššia kategória vodičského preukazu. Zavedú sa aj nové pravidlá, ktoré umožnia vodičom, ktorí sú držiteľmi vodičského preukazu skupiny B, po určitom cielenom výcviku alebo testovaní, o ktorom rozhodne členský štát, získať dodatočné práva na vedenie ťažkých motorových karavanov,“ uvádza sa na stránke Európskej komisie.

Vzájomné uznávanie zákazov vedenia vozidla

Smernica o zákaze vedenia vozidla zavádza pravidlo, že vodiči, ktorí spáchajú závažné trestné činy v jednom členskom štáte, budú čeliť konzistentným dôsledkom v rámci celej EÚ. To znamená, že prostredníctvom systému vzájomného uznávania sa zákazy vydané v jednom členskom štáte, budú uplatňovať v celej EÚ. Rozšíria sa zodpovednosti a právomoci zriadených národných kontaktných miest, spresnenia sa údaje, ktoré sa musia vymieňať pre vyšetrovanie dopravných priestupkov. Členské štáty budú musieť v záujme lepšej výmeny informácií sprístupňovať a aktualizovať určité údaje. Umožní sa aj prístup k informáciám vo viacerých registroch údajov prostredníctvom jedného systému. A vytvorí sa digitálny vyšetrovací nástroj na lepšiu identifikáciu vodiča/zodpovednej osoby.

Pod závažnými trestnými činmi sa rozumie napríklad prekročenie nadmernej rýchlosti 50 km/h nad limit, jazda pod vplyvom a spôsobenie smrti/vážnej ujmy na zdraví bezohľadnou jazdou. Dôvodom tejto zmeny je aktuálny stav, kedy platí, že ak je správanie vodiča mimoriadne závažné a malo by viesť k zákazu riadenia motorového vozidla, možno ho uložiť len vtedy, ak k priestupku došlo v členskom štáte, ktorý vydal vodičský preukaz. Zákaz riadenia motorového vozidla sa nemôže presadzovať v celej Únii, čo vedie k relatívnej beztrestnosti páchateľov dopravných priestupkov. Smernica tak bude situáciu riešiť tým, že zavedie systém, podľa ktorého sa budú uplatňovať v celej EÚ určité zákazy riadenia motorového vozidla uložené jedným členským štátom.

Účinnosť nových pravidiel EÚ o vodičských preukazoch

Členské štáty EÚ potom budú mať tri roky na to, aby tieto predpisy zapracovali do svojich zákonov a ďalší rok na prípravu ich vykonávania.

Zdroje: europarl.europa.eu, transport.ec.europa.eu, minv.sk, legislatívne materiály k zákonom

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


„Zrušenie“ sviatkov a zákazu maloobchodného predaja od 1.11.2025

Menej dní pracovného pokoja, viac otvorených obchodov počas sviatkov. Čo sa mení od novembra 2025 a ktoré sviatky budú v roku 2026 zrušené? Ako reagujú firmy a čo zmena v praxi prinesie?

Zmeny v sociálnom poistení SZČO od 1.1.2026

Od roku 2026 čakajú SZČO významné zmeny v sociálnom poistení – kratšie odvodové prázdniny, platenie odvodov aj v prípadoch, kedy to v minulosti nebolo povinné a ďalšie. Podrobnosti v článku.

Povinné bezhotovostné platby a platby cez QR kód od 1.3.2026

Obchodníci budú musieť od marca 2026 svojím zákazníkom umožniť bezhotovostnú platbu. Ak nemajú terminál, môžu zaviesť platby cez QR kód. Ako to bude fungovať a ako postupovať?

Závislá práca od 1. 1. 2026

Určovať pracovný čas, v ktorom má zamestnanec pracovať, je základnou povinnosťou zamestnávateľa. Po novom ale nebude znakom závislej práce. Čo táto zmena znamená?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky