Trh práce v roku 2019: Firmy sa bijú o zamestnancov s mäkkými zručnosťami

Firmy robia v súčasnosti všemožné kroky, aby boli pre uchádzačov atraktívne. Zmenili sa aj požiadavky spoločností na nových zamestnancov. Preferujú mäkké zručnosti nad odbornými znalosťami.

Trh práce sa každým rokom vyvíja a mení. Menia sa možnosti firiem, očakávania uchádzačov o prácu, v závislosti od celospoločenskej situácie sa mení percento nezamestnanosti, ktoré vplýva na dostupnosť kvalitnej pracovnej sily.

Pozrime sa bližšie na určujúce trendy, zamierame sa na to, ako sa vyvíjajú očakávania slovenských firiem od uchádzačov o prácu a pozrieme sa aj na pracovné pozície budúcnosti.

Trendy na trhu práce v roku 2019

Byť zaujímaví sa snažia aj zamestnávatelia, nielen kandidáti

Konkurencia na trhu práce je pri súčasnej miere nezamestnanosti (+- 5%) obrovská. Aj na Slovensku cíti väčšina firiem nedostatok kvalifikovaných kandidátov. Firmy sú tak nútene aktivizovať sa na poli zvyšovania povedomia o svojej zamestnaneckej značke s cieľom prilákať vhodných ľudí. Tak, ako si počas výberového procesu firmy vyberajú najvhodnejšieho kandidáta, deje sa to aj opačne.

Skúsení pracovníci v takmer akomkoľvek obore si dnes môžu vybrať z viacerých príležitostí na trhu práce a nemusia sa už viac spoliehať na tú firmu, ktorá sa ozve ako prvá. Jednoducho preto, lebo vedia, že ponúk v konečnom dôsledku dostanú viacero.

Firmy sa tak priebežne zúčastňujú pracovných veľtrhov, robia si aktívne PR a marketing, komunikujú s verejnosťou prostredníctvom rôznych kanálov, či sponzorujú rôzne akcie a združenia. Všetko s cieľom etablovať sa na lokálnom, alebo globálnom trhu práce a zapáčiť sa potenciálnym kandidátom.

Byť o krok vpred vďaka atraktívnemu popisu práce

Prvým krokom k tomu, ako firma môže na kandidáta preniesť kúsok zo svojej firemnej kultúry je vytvorenie atraktívneho popisu pracovného miesta. Globálne korporácie ako Amazon a Google ťažia z benefitu, že ich každý pozná. Stredne veľké a menšie spoločnosti však musia pracovať o to tvrdšie na tom, aby potenciálnych zamestnancov zaujali a predstavili im svoju víziu.

Ako vytvoriť atraktívny pracovný inzerát? Tie najlepšie sú sumárom trošky marketingu, kúsku reality danej role a nevyhnutných zručností a kompetencií a prvého náznaku firemnej kultúry.

Kým množstvo popisov pracovných pozícií zastrešujú len dennodenné úlohy a zodpovednosti, máloktoré sa zaoberajú tým, aby potenciálnym uchádzačom o prácu priblížili možnosti ich kariérneho rastu. Kým trendom ostane nevydržať v jednej práci až do dôchodku, firmy sa musia zamerať na to, ako kandidátom dať vedieť, že im firma ponúkne dostatočné možnosti vzdelávania a rastu.

Inšpiráciou môžu byť aj kreatívne náborové kampane zo zahraničia. Niektoré z nich si môžete pozrieť v článku 12 najkreatívnejších náborových kampaní.

Nielen mzda, ale aj benefity rozhodujú

Od vlaňajška je povinnosťou všetkých zamestnávateľov zverejňovať pri pracovných ponukách aj minimálnu mzdu, ktorú pre dané role firmy ponúkajú. Uchádzači si tak poľahky môžu odfiltrovať tie, ktoré pre nich nie sú zaujímavé a využiť tieto informácie ako prvotný prieskum, ako môžu byť v danej práci ohodnotení.

Prečítajte si tiež

Firmy však nesmú zabúdať na benefity. Iba niektorí zamestnávatelia si uvedomujú dôležitosť toho, aby kandidátom pretlmočili väčšinu alebo rovno všetky z ich benefitov. Najlepší kandidáti zvyknú uprednostniť najlepšie firmy. A najlepšie firmy majú predsa najzaujímavejšie benefity.

Zvýšená transparentnosť vo výberovom procese

Podľa najnovšej štúdie portálu Glassdoor nedostatok informácii o kompletnom balíku mzdy a benefitov je jedným z najfrustrujúcejších faktorov pre kandidátov vo výberovom procese. Je veľmi nepríjemné vysvetľovať kandidátovi pri podpise zmluvy, že niektoré faktory sú iné, než ste im sľubovali počas pohovoru.

Tak ako si firmy skladajú balíček informácii počas pohovorov, aj kandidáti potrebujú informácie o pracovných podmienkach kompletné a včas, aby sa mohli korektne rozhodnúť.

Trendom je dať vedieť kandidátom všetky potenciálne „zádrhely“ už počas pohovoru. Ak potrebuje firma človeka, ktorý bude každý druhý týždeň na cestách, nemôže zahmlievať. Ak firma obsadzuje pozíciu len na zástup počas materskej dovolenky, kandidátom tak musí povedať zavčasu.

Čas, ktorý kandidáti a firmy trávia spoločným diskutovaním o možnostiach spolupráce je predsa veľmi cenný a nemá význam ho márniť, ak jedna zo strán nie je úprimná. Firmy aj kandidáti musia urobiť kvalifikované rozhodnutie, keď majú k dispozícii čo najviac, ak nie všetky informácie.

Vzdelávanie nie je benefitom, ale nutnosťou

S pribúdajúcou automatizáciou rôznych procesov naprieč odvetviami a častými zmenami  v smerovaní podnikania je vzdelávanie a tréning zamestnancov čoraz dôležitejší. Platí to tak pre zamestnancov, ako aj zamestnávateľov. Kým v minulosti boli možnosti vzdelávania benefitom, ktorým sa najlepšie firmy hrdili, dnes už je tréning zamestnancov absolútnou nutnosťou.

Podľa prieskumu Robert Half and Enactus až pre 91 % oslovených z tzv. generácie Z (narodení medzi 1990 a 1999) je vzdelávanie a tréning na pracovisku nevyhnutným faktorom pri výbere vhodného zamestnania.

Nielen noví zamestnanci, ale aj skúsení pracovníci tak veria, že konštantné vzdelávanie im umožní neustále zvyšovať svoju hodnotu na trhu práce. Z pohľadu firiem je nutné sa týmto trendom zaoberať, pretože neželaná fluktuácia je násobne drahšia, ako poskytovanie možností vzdelávania a tréningu pre zamestnancov.

Menia sa aj požiadavky zamestnávateľov. Mäkké zručnosti dominujú aj na Slovensku

Zmeny na trhu práce a hlavne pokles nezamestnanosti a s tým súvisiace náročnejšie hľadanie talentovaných zamestnancov majú logický dopad aj na meniace sa požiadavky zamestnávateľov. V priebehu času zamestnávatelia znižujú nároky na novú pracovnú silu a investujú väčšie prostriedky do ich školenia a tréningu.

Platí, že firmy chcú prijať radšej angažovaného a motivovaného človeka s chuťou ďalej sa vzdelávať. Spoliehajú sa na to, že kritické znalosti, ktoré sú často aj špecifické podľa predmetu podnikania danej firmy, sa jednoducho naučia až po nástupe.

Firmy tak aj vo svojich očakávaniach stále viac povyšujú tzv. mäkké zručnosti nad tzv. tvrdými. Rozdiel medzi nimi je pritom zásadný. Kým tie tvrdé sa zamestnanec jednoducho musí naučiť (napr. programovací jazyk, SAP, účtovný program, hra na gitaru a pod), mäkké zručnosti rozvíja každý z nás priebežne (kreativita, analytické myslenie, komunikačné zručnosti a pod).

Kým identifikovať tvrdé zručnosti do životopisu je pomerne jednoduché, s mäkkými je to náročnejšie a kandidáti majú často veľký problém ich správne identifikovať a poukázať na svoje kľúčové osobnostné črty.

Celosvetový trend, ktorý dáva čoraz viac do popredia tzv. mäkké zručnosti je badateľný aj na Slovensku. Podľa prieskumu portálu profesia.sk aj zamestnávatelia na Slovensku čoraz viac uprednostňujú mäkké zručnosti pred tými tvrdými, teda odbornými.

Najčastejšie požiadavky, ktoré firmy v roku 2019 požadujú (pre pozície so SŠ vzdelaním):

  • zodpovedný prístup,
  • komunikačné schopnosti,
  • prax,
  • samostatnosť.

Najčastejšie požiadavky, ktoré firmy v roku 2019 požadujú (pre pozície s VŠ vzdelaním):

  • znalosť anglického jazyka,
  • ovládanie MS Office,
  • komunikačné schopnosti,
  • analytické myslenie,

Z prieskumu preferencií slovenských zamestnávateľov vieme odčítať viacero skutočností. V prvom rade, absolvent vysokej školy bez aktívnej znalosti cudzieho jazyka (najmä anglický jazyk) je ťažšie zamestnateľný. Vysoká škola má študenta pripraviť na špecializovanú prácu a naraziť na firmu, ktorá má čisto slovenské zázemie, kde cudzí jazyk nie je potrebný, nie je úplne jednoduché.

Potvrdilo sa, že digitálne zručnosti naberajú na sile a ovládanie Wordu je už skrátka málo. Firmy preferujú kandidátov, ktorí vedia pracovať s vyhľadávaním a analýzou dát a Excelom. Pri oboch skupinách ale vidíme, že firmy sa cielene zameriavajú na ľudí, ktorí sú osobnostne vhodní na požadovaný druh práce.

Požiadavky ako komunikačné schopnosti, zodpovedný prístup, samostatnosť, či práca v tíme tak nie sú viac iba prehliadaným klišé. Firmy v skutočnosti kandidátom formou zopár cieľových slov ponúkajú dokonalý návod, ako sa pripraviť na pohovor s ich zástupcami. Náborári sa v praxi čoraz viac stretávajú so situáciou, kedy línioví manažéri dávajú prednosť kandidátom so schopnosťou dovzdelať sa, než tými, ktorí danú zručnosť síce majú, ale chýba im napríklad kritické myslenie, alebo schopnosť analyticky uvažovať.

Pripomíname, že tento prístup je ruka v ruke spojený s tréningom a vzdelávaním zamestnancov. Firmy si teda cielene vyberajú tých, ktorí sa chcú vzdelávať a uchádzači o zamestnanie si tiež cielene vyberajú firmy, ktoré im tieto možnosti ponúkajú.

Článok pokračuje pod reklamou

Aké trendy čakajú pracovný trh v budúcnosti?

S vývojom nových technológií a celkovým prerodom spoločnosti sa každým rokom postupne menia požiadavky zamestnávateľov na rôzne pracovné pozície. Vznikajú rôzne progresívne profesie, kým staré, viac nepotrebné, sa postupne vytrácajú. Zmenu vidieť napr. na sumáre požiadaviek na profesiu sekretárky, alebo asistentky. Pozícia, ako taká, ostáva rovnaká, jej kľúčovou rolou je stále starostlivosť o chod kancelárie a priamu podporu riaditeľa, či manažéra.

Kým v 80-tych rokov 20. storočia boli kľúčovou požiadavkou VŠ titul, strojopis, vek pod 24 rokov, či atraktívny vzhľad, v roku 2019 rozhoduje znalosť rôznych častí programu MS Office, schopnosť naučiť sa ovládať interné podnikové systémy, alebo jazykové a interpersonálne zručnosti.

Podľa prieskumu renomovanej konzultačnej spoločnosti McKinsey nás do roku 2030 čaká významná zmena v podobe adaptácie automatizácie a technológie s umelou inteligenciou, ktoré zmenia spôsob, akým pracujeme. Tieto technológie a potrebná interakcia človek – umelá inteligencia - prinesú množstvo benefitov vo forme vyššej produktivity práce, rastu HDP a zlepšenia prosperity podnikov. Avšak tieto zmeny budú mať vplyv na zručnosti zamestnancov, ktorí s týmito technológiami budú pracovať.

Dopyt po technologických zručnostiach (tak základných, ako aj pokročilých) rastie už od roku 2002 a do roku 2030 bude rásť ešte významnejšie. Pokročilé technológie budú potrebovať ľudí, ktorí chápu, ako fungujú, ako ich môžu inovovať, vyvíjať a adaptovať. Prieskum McKinsey očakáva, že tieto zručnosti budú ľudia používať v najbližších 10 rokoch až o 50 % častejšie než teraz. Dopyt po IT a programátorských zručnostiach tak ešte výrazne narastie. S novou érou automatizácie narastie aj potreba základných digitálnych zručností pre väčšinu populácie.

Aj v oblasti sociálnychemočných zručností sa očakáva rapídny nárast. Hovoríme napríklad o empatii, komunikačných schopnostiach, podnikavosti, či iniciatíve – niečo, čo stroje nikdy nebudú vedieť. V ďalších rokoch takisto zosilnie potreba schopnosti viesť ľudí.

V oblasti kognitívnych zručnosti porastú tie, ktoré sú náročnejšie. Výskum hovorí napr. o kreativite, schopnosti robiť rozhodnutie, vyhodnocovať komplexné informácie a pod. Dopyt po týchto zručnostiach vzrastie do roku 2030 o takmer 20 %.

Naopak, tie kognitívne zručnosti, ktoré sú jednoduchšie, ako napr. základná gramotnosť či matematika postupne preberie umelá inteligencia, ktorá si lepšie poradí s prácami, kde je potrebný len vstup dát a základné úkony s nimi. Pokles bude citeľný naprieč všetkými segmentmi, keďže stroje preberú jednoduché a predvídateľné úlohy v oblasti spracovania dát napr. pri profesiách ako úradníci, back office a pod.

Pokles sa očakáva takisto v oblasti fyzickýchmanuálnych zručností, ktoré ale napriek tomu ostanú jednoznačne najväčšou kategóriou na pracovnom trhu. Pokles potreby jednoduchej fyzickej práce môžeme v tejto oblasti sledovať už takmer 20 rokov a budeme ho sledovať aj naďalej, a to zhruba o ďalších 30 %.

V jednotlivých odvetviach bude závisieť od toho, do akej miery daná činnosť dokáže byť automatizovaná. Napr. nakladanie produktov na linku, či tzv. „pickovanie“ tovaru v sklade je náchylnejšie na automatizáciu, než komplexné nastavenie obrábacieho stroja alebo pokročilá zdravotná opatera.

Ktoré profesie budú na trhu práce nedostatkové?

Na základe komplexného prieskumu o vývoji pracovného trhu a profesií budúcnosti je možné povedať, že funkcie, ktoré sú už teraz automatizované, trpia najväčším nedostatkom pracovnej sily s potrebnými zručnosťami. Táto oblasť zahŕňa napr. dátových analytikov, IT programátorov, mobilný a web dizajn a celú oblasť výskumu a vývoja. Nedostatok potrebných zručnosti dlhodobo trápi aj oblasť výroby a priemyslu.

Na príklade bežnej výrobnej spoločnosti je dobre ilustrovať prichádzajúcu zmenu v type profesií, ktoré sú pre ňu do budúcnosti potrebné. Kým v budúcnosti si vďaka automatizovaným technológiám vystačí snáď s polovicou výrobných pracovníkov s nízkou kvalifikáciou (napr. bežný operátor), bude potrebovať rovnaký počet viac kvalifikovanej sily, ktorá bude vedieť tieto technológie ovládať (napr. nastavovač strojov, programátor PLC, procesný inžinier pre oblasť robotiky a pod).

Automatizácia automaticky neznamená stratu pracovných miest, ale nové pracovné pozície budúcnosti.

Zdroj: profesia.sk, businessnewsdaily.com, mckinsey.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Pracovná neschopnosť (PN) zamestnanca v roku 2020 – povinnosti zamestnanca a zamestnávateľa

Na čo má zamestnanec nárok počas PN od zamestnávateľa a kedy sa vypláca nemocenské zo Sociálnej poisťovne? Aké sú povinnosti zamestnávateľa a ako sa postupuje pri kontrole liečebného režimu?

Alkohol na pracovisku - kontrola a sankcie

Ako má zamestnávateľ postupovať, keď zamestnanec príde do práce pod vplyvom alkoholu? Aké sú sankcie za alkohol na pracovisku?

Rodičovský príspevok v roku 2020

Rodičovský príspevok sa od roku 2020 zvýši pre niektorých rodičov až na 370 eur mesačne. Pre iných dôjde k zvýšeniu o 50 eur. Za akých podmienok a v akej výške je možné poberať rodičovský príspevok od roku 2020?

Zmena výšky minimálnej mzdy - aký je ideálny spôsob?

O výške minimálnej mzdy rozhoduje vláda. A to aj vtedy, ak sa na nej dohodnú sociálni partneri. Aké sú iné možnosti mechanizmu valorizácie minimálnej mzdy?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky