Firmy používajú sociálne siete pri nábore, ale aj na overenie integrity

Určite ste už počuli o tom, že potenciálni zamestnávatelia si uchádzača o prácu prezerajú či preverujú aj na sociálnych médiách. Prečo to robia a v čom vidia súvislosť našich bežných súkromných aktivít a profesijného života?

Po prvom kontakte uchádzača s firmou majú zamestnávatelia väčšinou časovú výhodu. Práve oni rozhodujú o tom, kedy výber uzatvoria. Medzičasom môžu na sociálnych sieťach skúmať viacero skutočností a potvrdzovať si svoj prvý dojem z kandidáta alebo cielene hľadať konkrétne skutočnosti.

Silu sociálnych médií netreba podceňovať, dokazuje to aj množstvo analýz. Napríklad podľa prieskumu portálu careerbuilder na vzorke 1000 HR profesionálov, až 57 % firiem, ktoré pri nábore využívajú sociálne siete, na nich našlo dôvod, prečo kandidáta odmietnuť.

Pravdou ostáva, že táto prax je bežnejšia v zahraničí, na Slovensku v tomto trende firmy mierne zaostávajú. Stretnete sa s ním skôr pri najrenomovanejších značkách na trhu, kde je dopyt po práci obrovský. Miera integrity každého uchádzača môže rozhodovať. Ak sa stretnú uchádzači s rovnakou alebo podobnou kvalifikáciou, zamestnávatelia môžu klásť dôraz na najmenšie detaily. Najprestížnejší zamestnávatelia zohľadňujú napríklad aj skúsenosti z dobrovoľníctva a akékoľvek mimopracovné aktivity. Veľký dôraz na osobnosť kandidáta môžu klásť aj menšie firmy rodinného charakteru, ktoré si vyberajú najbližších spolupracovníkov.

Čo sa firmy chcú o kandidátoch na sociálnych sieťach dozvedieť?

Slovenské firmy pri perspektívnych kandidátoch môžu sociálne siete sledovať z troch hlavných dôvodov:

  • PREČO ÁNO Dôvody, prečo kandidáta prijať do pracovného pomeru. Údaje o dobrovoľníctve, doplnkových projektoch, širšie informácie o kandidátovi, než ponúka spracovanie v životopise. Overenie integrity, osobnosti, názorov, súlad s hodnotami firmy.
  • OVERENIE Informácie potvrdzujúce údaje v životopise a kvalifikáciu na prácu (napr. vzdelanie).
  • PREČO NIE Dôvody, prečo kandidáta odmietnuť . Opäť hovoríme o integrite, osobnosti, nesúlade s firemnými hodnotami atď.

Takmer každá druhá firma našla na sociálnych sieťach dôvod, prečo uchádzača neprijala do zamestnania.

Dá sa usúdiť, že firmy prezerajú sociálne siete ani nie tak z nutkavej potreby dozvedieť sa o kandidátovi čo najviac. Máloktorí predstavitelia firiem majú totiž dostatok času na to, aby dôkladne preverili všetky skutočnosti. Na tieto aktivity sa uchyľujú skôr vtedy, ak majú podozrenie, že vo výpovedi kandidáta niečo nesedí. Firmy sa vtedy na sociálnych sieťach kandidáta primárne zameriavajú na:

  • informácie o dosiahnutom vzdelaní,
  • informácie o kvalifikácii,
  • informácie o predchádzajúcich zamestnaniach a príčiny ukončenia spolupráce.

Opatrní s obsahom by mali byť aj zamestnanci

Aktivita na sociálnych sieťach môže uškodiť nielen kandidátom pri pracovnom nábore, ale aj samotným zamestnancom firmy. Už aj na Slovensku sa vyskytli prípady, keď pre neprimerané správanie na sociálnych sieťach prišiel zamestnanec o prácu. A tento trend môže v budúcnosti len a len narastať. Čomu sa teda na sociálnych médiách radšej vyhnúť – či už z pozície uchádzača alebo existujúceho zamestnanca?

  • Provokatívnym, vulgárnym a nevhodným fotografiám / videám. Polonahé fotografie alebo videá z párty, v ktorých opitý vykrikujete provokatívne poznámky, môžu pobaviť vašich kamarátov, ale isto nie vášho budúceho zamestnávateľa. Rovnako ak ste manažérom v nadnárodnej firme, ktorý sa vulgárne vyjadruje a zdieľa nevhodné fotografie, automaticky strácate profesionalitu pred svojim tímom.
  • Správaniu podporujúce užívanie drog.
  • Správaniu podporujúce diskrimináciu rás, pohlaví, náboženstiev atď. Spomeňte si na čerstvé prípady, kedy mediálne známe osobnosti stratili prácu kvôli nevhodným rasistickým statusom. Bežné u nás, aj vo svete.
  • Spojeniu s kriminálnou trestnou činnosťou.
  • Klamstvu o svojej kvalifikácii. Ak potenciálnemu zamestnávateľovi tvrdíte, že ste inžinier Technickej univerzity, no v skutočnosti ste aj podľa údajov na sociálnych sieťach absolvent pedagogiky, nie je to v poriadku.
  • Zlým komunikačným schopnostiam. Zamestnávateľa pravdepodobne neohúrite neprimeranou diskusiou pod príspevkami, v ktorej by ste urážali každého, kto má opačný názor. Pri horlivých debatách si dobre premyslite, čo idete napísať.
  • Osočovaniu predchádzajúcich / súčasných zamestnávateľov. Ak sa vám vo firme niečo nepáči alebo ste nespokojný s novými pravidlami, snažte sa ich najprv riešiť priamo s vedúcim alebo zamestnávateľom.
  • Zdieľaniu kompromitujúcej alebo tajnej informácie od predchádzajúcich zamestnávateľov. Predstavte si, že Váš kolega hovorí o tendroch, ktoré aktuálne v práci vediete a zrazu prechádza do veľkých detailov.
  • Prichyteniu pri klamstve. Na pohovore ste povedali, že z predchádzajúcej firmy ste odišli dobrovoľne. No v skutočnosti vás vyhodili a bývalý šéf na vás nevie nájsť pekné slová. Čo sa dá dopátrať aj na sociálnych sieťach.
  • Šíreniu hoaxov. Zdieľanie konšpiračných a nepravdivých informácii vám pri hľadaní novej práce pomôže asi ťažko.
Článok pokračuje pod reklamou

Pochopiteľne, neexistuje konkrétny „meter“, ako takéto správanie jednotlivé firmy posudzujú. Veľa závisí od pozície (čím vyššia, tým menšia je tolerancia voči takémuto správaniu) a aj firmy samotnej. Najcitlivejšia je verejná sféra (médiá, politici) a nadnárodné spoločnosti, ktoré si zakladajú na firemných hodnotách. Ak ich zamestnanci na pracovisku či mimo neho porušujú, môžu sa vystaviť problémom.

Pravidlo, kto takéto správanie v jednotlivých firmách posudzuje, závisí od množstva faktorov. Strážcovia firemných hodnôt sú však obvykle HR oddelenia, samotní majitelia a pri mediálne známych ľuďoch môže tlak na odstúpenie / ukončenie pôsobenia v danej organizácii vyvinúť dokonca aj samotná verejnosť. Konkrétne príklady nevhodného správania, často aj so sankciami, obvykle sumarizuje etický kódex, ktorý má väčšina korporácií.

Prečítajte si tiež

Zdieľanie vulgárnych či kompromitujúcich informácii kdekoľvek na internete sa môže vypomstiť všelijako. Nielen pri hľadaní nového zamestnania. Je potrebné myslieť na to, že Facebook, Instagram, či Twitter sú do veľkej miery verejnou sociálnou sieťou. Čím významnejšia je pozícia, na ktorej pracujete alebo čím ste viac mediálne známy, tým môže byť posudzovanie takéhoto správania prísnejšie.

Ako sme spomínali už vyššie, overenie obsahu na sociálnej sieti na Slovensku nepatrí k úplne bežnej činnosti personalistu alebo manažéra. Na druhej stranu platí, že trend firiem, ktoré si na „preklepnutí“ nového kolegu záležať dajú, narastá. Uchádzač sa tak nemusí obávať prehnaného skúmania svojich účtov, no napríklad profesionálne spracovaný profil na LinkedIN-e mu môže pomôcť aj v situáciách, keď nie je na trhu práce zrovna aktívny.

Sociálne siete ako vyhľadávače budúcich zamestnancov

Skôr než vyššie spomenuté, sociálne médiá sú pre personalistov užitočné pri hľadaní pasívnych kandidátov z pracovného trhu. Dnes existuje množstvo metodík a spôsobov, ako osloviť kandidátov, ktorí si prácu nehľadajú aktívne cez pracovné portály.

Sociálnym médiám v tomto kraľuje sieť LinkedIN. Na nej nájdete bežne aj slovenských IT špecialistov, inžinierov, technikov či množstvo iných profesií. Aj na Slovensku už čoraz viac zamestnávateľov má skúsenosť s náborom personálu cez sociálne médiá a niektoré odvetvia sú na tejto forme doslova závislé. Napr v IT segmente je najpopulárnejší pracovný portál profesia.sk v podstate neúčinný a najčastejšie cesty, ako osloviť neznámeho kandidáta vedú cez referencie alebo práve LinkedIN.

Prvým krokom k tomu, aby Vás firma mohla osloviť, je vytvorenie si vlastného profilu na LinkedINe.

Personalisti následne cielia na jednotlivých kandidátov podľa kľúčových slov. To funguje podobne ako vyhľadávanie na googli. Môžu to byť konkrétne profesie, konkurenčné firmy, presná lokalita, kde užívateľ pracuje alebo kde študoval, až po špecifické technológie, ktoré sa na danej pozícii vyžadujú. Kľúčom k úspechu je preto mať profil čo najprepracovanejší, ale zároveň nie príliš komplikovaný. Je potrebné spomenúť jednotlivé pracovné skúsenosti, prehľadne spracovanú náplň práce, zodpovednosti a najmä konkrétne zručnosti či technológie. Ak viete napr. programovať v JavaScripte, ale nemáte to nikde spomenuté, nemôžete očakávať, že Vám príde znenazdajky pracovná ponuka v tejto oblasti. Ako si správne vyplniť profil na LinkedINe nie je žiadna veda. Pri troche kreativity sa stačí inšpirovať samotnými užívateľmi a dať na svoj vkus a potreby.

Profesionálni recruiteri málokedy využívajú len základné kontá. Existujú rôzne platené platformy, ktoré im odkrývajú obrovské možnosti na oslovovanie špecialistov na daných trhoch. Bez kontaktov to však nejde a čím viac spojení človek má, tým je štatisticky väčšia šanca, aby sa k nemu cez druhú či tretiu vlnu kontaktov dostala nejaká zaujímavá ponuka. Preto nebuďte prekvapený, ak si vás do svojej siete pridávajú rôzni ľudia, ktorí tým chcú zväčšiť šancu na oslovenie, predaj svojich produktov alebo len vyhľadávajú zaujímavý obsah.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Tipy na zaujímavé reklamy na Facebooku

Facebook poskytuje širokú škálu rôznych kreatívnych reklám a nie vždy je to iba o práci s jednoduchými banermi. Ak sa chce firma svojimi reklamami na Facebooku odlíšiť, mala by zvážiť iné možnosti formátov.

Dočasné pridelenie zamestnancov – agentúrne zamestnávanie

Agentúrne zamestnávanie predstavuje spôsob, ako môže zamestnávateľ získať nových zamestnancov. Aké sú podmienky pre agentúrne zamestnávanie?

Ako písať reklamné texty na Facebooku

Niet pochýb o tom, že nielen banner, ale aj reklamné texty dokážu ovplyvniť úspešnosť reklamy na Facebooku. Zhrnieme vám, čo nám na našich klientoch najviac fungovalo, čo má byť v texte reklamy a ako najlepšie napísať reklamný text na Facebooku.

Ako cieliť reklamu na Facebooku

Ako nastaviť reklamu na sociálnej sieti Facebook tak, aby sa zobrazovala správnemu publiku?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky