Ako vydať knihu - predať rukopis vydavateľstvu alebo ísť cez self-publishing?

Ako vydať knihu - predať rukopis vydavateľstvu alebo ísť cez self-publishing?

V minulosti pre autora existovala len jediná možnosť, ako vydať svoju knihu – poskytol rukopis vydavateľstvu, ktoré sa rozhodlo, či chce knihu vydať alebo nie. Dnešná doba však mnohé zmenila. Dnes si môžete svoje dielo vydať aj sami pomocou vlastného financovania alebo crowdfundingu. Pozrime sa na výhody a nevýhody oboch ciest.

Self-publishing znamená zabezpečiť si pri vydaní všetko self = sám

Najväčšou výhodou predaja práv vydavateľstvu sú nulové starosti pre autora – vydavateľstvo zabezpečí jazykovú korektúru, sadzbu, obálku, pripraví knihu k tlači, vytlačí ju a zabezpečí distribúciu a marketing. Ak by sme sa na to chceli pozrieť zjednodušene, vy „iba“ napíšete príbeh a odošlete ho vydavateľstvu. Musíte však nájsť vydavateľstvo, ktoré bude o váš rukopis mať záujem.

Pri self-publishingu stojí všetka práca na vás. Sami si musíte zabezpečiť všetky vyššie spomínané úkony – od korektúry až po tlač a distribúciu – a samozrejme si všetko zafinancovať. Budete teda musieť nájsť jazykového korektora, editora, sadzbára, tlačiareň a distribučnú spoločnosť, ktorá vašu knihu dostane do kníhkupectiev.

Zarobí vám viac peňazí predaj práv vydavateľstvu alebo self-publishing?

Peniaze hrajú v tejto dileme veľkú úlohu. Mnoho ľudí vidí self-publishing ako spôsob zarobenia peniaze. Áno, keď si vydávate knihu sami, váš zisk je 100 %. Ale rovnako stopercentné sú aj vaše náklady.

Pri self-publishingu si zo 100 % zisku hneď odpočítajte 50 %, ktoré pôjdu distribučnej spoločnosti, ktorá zabezpečí, že sa vaša kniha objaví na policiach kníhkupectiev. Ďalej odrátavajte náklady za tlač, sadzbu, korektúru. „Stopercentný zisk“ reálne padá rýchlo, keď začnete rátať.

Pri self-publishingu musíte najprv financie investovať. Peniažky začnete zarábať až keď sa vám vrátia náklady, ktoré ste do svojej knihy vložili. Môže to trvať mesiace, rok, roky. Ak nemáte hlboko do vrecka, platiť môžete zo svojho alebo môžete zvoliť cestu crowdfundingu (financovanie v podobe kolektívneho predpredaja).

Pri tradičnom vydaní vám vydavateľstvo uhradí sumu za predaj práv – môže sa tak udiať pri podpise zmluvy, do troch mesiacov, po vydaní – záleží od zmluvy. Ak tiež dostanete percentá z predaja, štandardne sa vyplácajú raz ročne alebo každý štvrťrok. Pri self-publishingu zisk zarobíte cez vlastné predajné kanály (vlastný e-shop) prakticky okamžite alebo cez distribučnú spoločnosť (zvyčajne mesačne alebo štvrťročne).

Vydavateľstvo vás dostane na lepšie miesta

Dobrý príbeh je iba polovica úspechu. Ani tá najlepšie napísaná kniha sa na trhu neuchytí, ak nebude podporená dobrým marketingom. Ak predáte práva vydavateľstvu, s marketingom vám pomôžu. Vydavateľstvá majú svoje reklamné priestory na stránkach e-shopov alebo v kamenných kníhkupectvách. Môžu vám poskytnúť priestor bannerov počas Vianoc na e-shope, zabezpečiť besedy alebo priestor na Bibliotéke. Stále však hovoríme iba o pomoci – o marketing sa musíte v prvom rade vždy usilovať vy sami.

Pri self-publishingu je to opäť „self“, teda si celý marketing zabezpečujete sami. Ako self-publisher sa na niektoré miesta dostanete ťažko – napríklad besedy, výstavy, rôzne akcie. Ak neviete o marketingu nič, self-publishing rozhodne nie je pre vás, prípadne si naň najmite marketingovú spoločnosť.

Napriek tomu, že moje knihy vyšli cez vydavateľstvo, marketing si riešim sama. Sama si spravujem autorskú webstránku a webstránku o mojej knižnej sérii Insomnia, riešim si sama e-mail marketing, spravujem si sociálne siete, dohadujem si besedy a akcie, vystúpila som s knihami v rôznych rádiách a v televízii. Komunikujem tiež s knižnými blogermi, posielam im recenzné výtlačky a robím s nimi rozhovory. Vydavateľstvo mi pomohlo s umiestnením kníh na reklamných priestoroch elektronických kníhkupectiev a napríklad s besedou na pódiu literárneho centra na Bibliotéke - na túto besedu by ste sa ako self-publisher nedostali.

Či už sa teda rozhodnete pre tradičné vydanie vašej knihy alebo pre self-publishing, marketing vás neminie. Pri self-publishingu je vlastná sebaprezentácia nutnosť, pri vydaní knihy cez vydavateľstvo možnosť. Podľa môjho názoru, nech už dostanete knihy na trh akýmkoľvek spôsobom, marketing a vlastnú propagáciu si musíte „odmakať“.

Článok pokračuje pod reklamou

Ako vníma trh self-publishera a tradičného autora?

V zahraničí je self-publishing omnoho viac rozšírený ako na Slovensku. Aj u nás však stále čoraz viac ľudí vydáva knihu na svoje náklady a pod vlastnou hlavičkou. Ako to vnímajú čitatelia? Myslím si, že ak svoje dielo vydávate pod hlavičkou vydavateľstva, zvyšuje to kredibilitu diela a poskytuje to čitateľovi určitú záruku kvality. Neznamená to však, že by self-publikované knihy boli menej kvalitné než tradične vydané.

Rovnako s vami budú inak komunikovať aj kníhkupectvá – keď si napríklad dohadujem besedy a akcie, som vnímaná lepšie, keď poviem, že moja kniha vyšla pod vydavateľstvom. Takisto vás môžu inak vnímať zahraničné vydavateľské domy, keď budete práva predávať do ďalších krajín.

Vydávanie kníh cez vydavateľstvo vs. self-publishing

  Výhody Nevýhody
Predaj práv vydavateľstvu žiadne úsilie pri príprave diela k tlači žiadna finančná investícia vydavateľstvo vám môže odporučiť editora, ktorý vám s písaním pomôže epšie vnímanie autora na trhu vydavateľstvo vám pomôže s marketingom musíte nájsť vydavateľstvo, ktoré váš rukopis kúpi vydavateľstvo môže mať výhrady k vášmu rukopisu ak raz podpíšete nevhodnú zmluvu, tak skoro s tým nič neurobíte
Self-publishing sloboda písania - nikto vám do rukopisu nezasiahne vyšší potenciálny zisk, ale aj možná strata vždy môžete dostať ponuku od vydavateľstva, ktorú sa rozhodnete vziať všetky náklady budete financovať vy vydanie si musíte zabezpečiť sami – od vydania, cez marketing až po distribúciu

Ak sa rozhodujete medzi tým, či vydať knihu cez vydavateľstvo alebo vlastným úsilím, tieto otázky vám pri rozhodovaní pomôžu:

  • Čo viem o písaní? Potrebujem pomoc editora?
  • Aké mám finančné možnosti? Mám peniaze na investovanie do vydania knihy?
  • Čo viem o podnikaní?
  • Aké mám znalosti o marketingu?
  • Čo chcem s písaním a svojou knihou robiť do budúcna?

Pre ktorú možnosť sa teda rozhodnúť?

Obe možnosti majú svoje pre a proti a nemožno povedať, že by bola jedna vyslovene lepšia ako druhá. Vždy záleží od samotného autora a diela. Ako prvé by ste si mali ujasniť, čo chcete v budúcnosti so svojou knihou robiť, či chcete písať ďalej a podobne. Myslite v dlhodobom merítku.

Osobne si myslím, že ak píšete fikciu, je pre vás predaj práv vydavateľstvu vhodnejšia voľba. Ak píšete odbornú literatúru a máte skúsenosti s marketingom, môžete ísť cestou self-publishingu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Vladimíra Šebová

Spisovateľka a autorka knižnej sci-fi trilógie Insomnia. Okrem písania fikcie sa venuje aj podnikaniu, marketingu a copywritingu. Vedie webstránku www.vladimirasebova.com


6 bezplatných online nástrojov pre autorov

Písací stroj bol kedysi jediným nástrojom autora. S príchodom počítačov a internetu vznikli pomôcky, ktorými si možno prácu zjednodušiť. Či píšete knihu, články alebo blogujete, týchto 6 online bezplatných nástrojov prácu uľahčí prácu.

5 najlepších marketingových rád pre autorov v roku 2019

Neodlučiteľnou súčasťou úspechu každej knihy je dobrý marketing. Trendy v online svete sa menia z roka na rok a ako dobrý autor by ste ich mali sledovať. Čomu by ste mali venovať pozornosť v roku 2019?

Zdaňovanie príjmov autorov v roku 2019

Akým spôsobom je možné zdaniť príjmy z autorských honorárov v roku 2019? A ktorý spôsob je najvýhodnejší pre samotného autora?

Ako nájsť a osloviť svoju čitateľskú cieľovú skupinu

Jedna z prvých otázok, ktorú si autor kladie, je či sa bude jeho kniha niekomu páčiť. Ak práve píšete svoje dielo, alebo ste ho už dokončili, netrápte sa touto obavou. Vaši ideálni čitatelia už existujú, musíte ich len nájsť a osloviť. Pomôže vám k tomu určenie si vašej cieľovej skupiny a vytvorenie ideálneho čitateľa. Pozrime sa spoločne ako na to.