Ako propagovať knihu po vydaní

Keď píšete knihu, jej vydanie sa môže zdať ako cieľ. Ak však chcete, aby bolo vaše dielo úspešné, mali by ste vidieť za dátum publikovania. Keď kniha zasadne na police kníhkupectiev, nenechajte ju zapadnúť prachom. Je čas na marketing, propagáciu a publicitu.

Držať v rukách svoju knihu je úžasný pocit. Niekoľkomesačná, či dokonca niekoľkoročná práca sa konečne vyplatila. Aby však bola kniha úspešná a dostala sa k čo najväčšiemu počtu čitateľov, nestačí ju iba napísať a vydať. Do kníhkupectiev pribudnú desiatky nových kníh každý deň. Váš marketing po publikovaní knihy by mal byť preto premyslený a naplánovaný. Tu je niekoľko tipov, ako propagovať knihu po vydaní.

Prezentujte sa na sociálnych sieťach

Najväčšou výhodou po publikovaní je to, že knihu máte už fyzicky v rukách. Využite fotografie knihy na svojich sociálnych sieťach ako je facebook alebo instagram. Nezabudnite tiež na goodreads, sociálnu sieť o knihách. Pripravte si zaujímavý vizuálny materiál, ktorý pritiahne pozornosť čitateľov. Myslite však na to, aby neustála propagácia vašej knihy nebola pre vašich odberateľov otravná a pridávajte i príspevky netýkajúce sa vašej knihy. Ľudia nechcú kupovať produkt, pri ktorom cítia, že im ho niekto nasilu tlačí.

Predstavte knihu online v živom chate

Konečne máte v rukách výtlačok, ktorý môžete čitateľom fyzicky ukázať. Zorganizovať môžete živý chat, v ktorom knihu predstavíte. Počas živého chatu sa môžu čitatelia pýtať otázky ohľadom knihy a súčasťou môže byť i súťaž o výtlačok. Živý chat je skvelý spôsob, ako prezentovať seba i knihu pre čitateľov, ktorí fyzicky nebudú môcť prísť na vašu besedu.

Usporiadajte besedy alebo krst

Besedy sú perfektným spôsobom, ako sa stretnúť so svojimi už existujúcimi čitateľmi, ako aj pritiahnuť pozornosť potenciálneho publika. Oslovte kníhkupectvá s ponukou, že by ste u nich chceli besedovať. Ak nebudú mať záujem, besedu môžete usporiadať napríklad aj v určitých miestnych kaviarňach po dohovore s majiteľom či manažérom prevádzky. Nečakajte, kým vás niekto osloví. Sami besedy iniciujte.

Prečítajte si tiež

Rovnako môžete knihu pokrstiť. Vďaka krstu knihy 49 hrdiniek slovenského biznisu sme mali priestor knihu predstaviť novým čitateľom. Krstiť môžete usporiadaním privátneho krstu na vami zvolenom mieste, v spolupráci s kníhkupectvom alebo na konkrétnej udalosti. Knihu 49 hrdiniek slovenského biznisu sme krstili na podujatí pre ženy Mamy v pohode, teda bola kniha predstavená cieľovej skupine.

Buďte aktívni na svojej webstránke

O dôležitosti blogu som v našom seriáli pre začínajúcich autorov písala mnohokrát. Po vydaní knihy blog potrebujete viac než kedykoľvek predtým. Pridajte si na svoju autorskú webstránku informácie o svojej knihe. Podeľte sa aj o detaily a zaujímavosti, ktoré čitatelia nenájdu nikde inde. Ja napríklad na svojej webstránke mám fotografie lokalít z mojich kníh. Rovnako uverejňujem fotografie od mojich čitateľov.

Spojte sa s knižnými blogermi a zašlite im recenzné výtlačky

V knižnom svete sú knižní blogeri autoritou. Dostane sa im do rúk mnoho kníh, ktoré prostredníctvom svojich webstránok a sociálnych sietí odporúčajú čitateľom. K vašej knihe sa tak môžu dostať celkom noví ľudia. Vyhľadajte si knižných blogerov, ktorí sú aktívni, páči sa vám ich práca a majú dosah na široké publikum. Spravte si prieskum, ktorí knižní blogeri sú považovaní za rešpektovaných a oslovte ich s ponukou na zrecenzovanie vašej knihy. Zaslať môžete i viacero výtlačkov, aby bloger mohol usporiadať súťaž o váš výtlačok.

Poproste svojich čitateľov o recenzie v kníhkupectvách

Knižné recenzie v e-shopoch vedia pritiahnuť pozornosť nových čitateľov. Mnoho ľudí sa rozhoduje práve na základe recenzií. Keď vám niekto z vašich čitateľov zašle e-mail alebo správu s tým, že sa mu vaša kniha páčila, poproste ho o recenziu. Nebojte sa požiadať o túto službu – ľudia sa radi podelia o svoj názor. Nad negatívnymi recenziami si hlavu nelámte.

Článok pokračuje pod reklamou

Pohybujte sa v tematickom okruhu a nadväzujte spolupráce

Vyhľadajte si webstránky, projekty či organizácie, ktoré sa venujú knihám, prípadne ak píšete odbornú literatúru, nájdite si ľudí zaoberajúcich sa vašou témou. Oslovte ich s návrhom na spoluprácu – napríklad vo forme článku, interview alebo recenzie. Poskytnúť môžete knihu do súťaže. Buďte proaktívni.

Ďalšie užitočné tipy:

  • Myslite na to, kto je vašou cieľovou skupinou a prispôsobujte tomu svoj obsahový marketing. Je lepšie cieliť na úzku a špecifickú skupinu, ako na masu ľudí.
  • Ak ste autor fikcie, viete, že napätie je dôležité. Využívajte tento poznatok i v marketingu. Ak viete, že kniha bude v kníhkupectvách za zvýhodnenú uvádzaciu cenu, prezentujte to svojim čitateľom.
  • Veďte marketing na čo najväčšom počet kanálov, ako je možné. Mnoho mojich čitateľov mi na besedách povedalo, že si jednoducho nemohli nekúpiť moju knihu, pretože o nej počuli z každej strany – videli ju na facebooku, počuli ma o nej rozprávať v rádiu, čítali o nej na webstránke knižných blogerov, odporúčal im ju niekto známy.
  • Nenechajte šum vašej knihy ustáť. Myslite na to, že práca autora nie je šprint, ale maratón. Kniha je produkt, ktorý sa bude predávať prakticky donekonečna, preto by ste s propagáciou nemali prestať.
  • Využívajte sezónne súťaže a akcie, pridávajte na svoju webstránku hodnotný obsah a podporný marketingový materiál.
  • Buďte aktívni a sami oslovujte druhých. Nečakajte na ponuky od druhých. Nadväzujte nové kontakty a skúšajte nové spôsoby, ako propagovať svoju knihu.
  • Spojte sa s ďalšími autormi a rozšírte si svoj okruh užitočných známosti.

Cieľom propagovania knihy po vydaní nie je prezentácia len vašej knihy, ale predovšetkým vás ako autora. Mali by ste sa snažiť vytvárať komunitu a nadviazať vzťah s vašim publikom, aby sa vaši čitatelia tešili na ďalšiu vašu knihu. A vy ako autor by ste už počas propagovania svojej knihy mali začať pracovať na ďalšom diele.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky