Ako si zarábať ghostwritingom?

Ak radi píšete a hľadáte prácu z domu alebo kaviarne, zarábať si ghostwritingom môže byť tou správnou voľbou. Vytvárať obsah pod cudzím menom je žiadaná služba, no stať sa ghostwriterom nie je jednoduché.

Je mnoho spôsobov, ako si zarábať písaním a pracovať z domu. Ghostwriting je jednou z možností. Ide o vytváranie textového obsahu bez toho, aby ste získali uznanie. V praxi teda napíšete text, no vaše meno nebude nikde uvedené a verejne nemôžete hovoriť o tom, že ste daný text vytvorili vy. Vytvárať obsah, za ktorý nedostanete kredit, sa môže zdať pre niektorých autorov absurdné. Napriek tomu je mnoho pádnych dôvodov, prečo sa stať ghostwriterom.

Profesia ghostwritera môže byť veľmi lukratívna

Najväčšiu výhodou toho, ak sa chcete stať ghostwriterom, sú peniaze. Ako renomovaný autor na obálku svojej knihy uverejníte svoje meno, teda si budujete vlastnú kariéru. Ako ghostwriter o túto výsadu prichádzate. Vykompenzovať si to môžete práve financiami a môžete požiadať o vyššiu sumu, než ak by ste písali pod vlastným menom.

Kariéra spisovateľa je dlhodobá cesta, ktorú budete budovať roky. Jej súčasťou je profilácia autora a jeho zameranie na určitú tému. Povedzme, že píšete historické romány. Preto keď dostanete príležitosť spolupodieľať sa na knihe pre deti, môže to byť v rozpore s budovaním vašej osobnej značky, nakoľko by takáto kniha obsahovo nezapadala do vášho portfólia.

V tom je výhoda ghostwritingu – vytvoríte dielo, pod ktorým nebude uvedené vaše meno. Získate teda financie, skúsenosti a prípadné kontakty, no dielo nevyjde pod vaším menom. Pre niektorých autorov to môže byť veľmi vítané. Mnoho ľudí chce písať, ale nemajú záujem zverejňovať svoje meno. Ghostwriting je určený pre nich.

Práca ghostwritera končí odovzdaním textu

Veľkou výhodou ghostwritingu je minimum prieskumu. Ako spisovateľ či copywriter si musíte všetky informácie vyhľadávať sami. Pri ghostwritingu vám však väčšinu informácií poskytne klient – napríklad ak píšete jeho autobiografiu. Klient vám zadá dôležité informácie, ktoré následne spracujete do textovej podoby s minimálnym dohľadávaním si informácií.

Prečítajte si tiež

V seriáli pre začínajúcich autorov som viackrát vyzdvihovala, že napísanie knihy je len polovica práce. Po jej vydaní je potrebné knihu propagovať. Pri ghostwritingu táto starosť odpadá. V momente, keď odovzdáte dielo svojmu klientovi, vaša práca skončila. Autori, ktorí radi píšu, ale neradi propagujú svoje dielo, prípadne ho propagovať nevedia, to môžu pokladať za veľké plus. Nemusia sa starať o následnú marketingovú kampaň, besedy, diskusie s čitateľmi a dokonca ich nemusí zaujímať predaj knihy.

Ďalšie výhody ghostwritingu

  • Minimálne náklady – pri ghostwritingu potrebujete iba počítač, pripojenie na internet a komunikáciu s klientom.
  • Pracujete na jedinom projekte - ak ako ghostwriter píšete knihu, budete dlhodobo pracovať len na tomto projekte, a teda sa budete môcť zameriavať len na jednu úlohu.
  • Získate skvelé kontakty, ku ktorým by ste sa bežne nedostali. Pri spolupráci s vplyvnými ľuďmi budete mať možnosť nahliadnuť, ako žijú a premýšľajú.
  • Pracujete osamote. Okrem práce s klientom budete väčšinu práce vykonávať sami z domu, kaviarne alebo coworkingu. Ghostwriting je preto vhodný pre ľudí, ktorí nepotrebujú kontakt s okolím a uprednostňujú prácu z domu.

Ako začať s ghostwritingom?

Profesia ghostwritera je o predošlých skúsenostiach. Ak chcete začať s ghostwritingom, musíte byť v prvom rade profesionálny spisovateľ na voľnej nohe, tzv. freelance writer. Mali by ste mať za sebou niekoľko napísaných kníh, prípadne iných skúseností s písaním ako je copywriting, content marketing či guestwriting. Vďaka skúsenostiam a výsledkom si vybudujete kredibilitu a autoritu a dostanete sa ku ghostwritingovým zákazkám.

Ghostwriting je pokročilá forma písania, teda potrebujete roky skúseností s písaním, aby ste mali schopnosti vytvoriť kvalitné ghostwritingové diela. Ak teda premýšľate nad profesiou ghostwritera, začnite si najprv budovať profesiu autora. Začnite napríklad písaním blogov na vlastnú webstránku, prípadne sa pustite do písania vlastnej knihy. Mali by ste mať dostatok skúseností, ktorými sa klientovi dokážete preukázať. Až keď sa stanete skúseným spisovateľom, môžete poskytovať služby ako ghostwriter.

Píšte pre druhých a učte sa nové štýly

Veľkou výhodou sú skúsenosti s písaním nielen pre seba, ale aj pre niekoho iného. Keď píšete pre seba, máte svoj vlastný „hlas“. Práca pre niekoho iného vám pomôže vybudovať si schopnosť stať sa chameleónom a vytvárať obsah podľa štýlu, ktorý klient vyžaduje. Do ghostwritingu by ste mali vložiť svoje predošlé skúsenosti, no nikdy nie svoj subjektívny tón a spôsob vyjadrovania.

Prečítajte si tiež

Jediný spôsob, ako sa naučiť písať podľa odlišných štýlov, je vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Okrem imitácie iných autorov môžete začať písať články ako copywriter či content marketér pre rôzne webstránky, časopisy alebo marketingové agentúry.

Ako copywriterka vytváram články pre viacerých klientov a marketingové agentúry. Písala som napríklad články pre mamičky, podnikateľov i študentov. Každá z týchto persón je odlišná, preto som musela prispôsobiť štýl. Rozšírenie si vedomostí a skúseností vďaka písaniu pre niekoho iného vám pomôže i pri písaní vašich vlastných kníh. 

Pre koho ghostwriting nie je vhodný?

Najväčšou otázkou pri ghostwritingu je uznanie. Ak chcete byť ghostwriterom, musíte byť stopercentne zmierený s tým, že vytvoríte obsah za niekoho, kto zožne všetok osoh i prípadnú slávu. Ak ako ghostwriter napíšete knihu pre autora, ktorý ju o pár mesiacov bude prezentovať na besedách či v médiách, mali by ste si byť istý, že nebudete mať pálčivý pocit v krku, že autor v skutočnosti prezentuje vašu prácu.

Vedieť sa odosobniť od projektu a nebrať ho ako „svoj“ je dôležitým predpokladom pre úspešnú prácu ghostwritera nielen počas procesu písania, ale predovšetkým po vydaní diela.

Ako sa dostať ku ghostwritingovým zákazkám?

Ponuku práce ghostwritera nenájdete bežne medzi inzerátmi. Nevýhodou ghostwritingu je, že sa k nemu nedá dostať jednoducho. Zákazky pre ghostwriting získate predovšetkým vďaka dobrým kontaktom. Nie je to také prekvapujúce – mnoho známych osobností sa nechce priznať k tomu, že svoju knihu, blogy alebo príspevky na sociálne siete nepíšu sami, ale ich ghostwriteri.

Ak už máte skúsenosti s písaním, vybudujte si vlastnú autorskú webstránku. Medzi poskytované služby môžete zaradiť i ghostwriting, teda vás môžu klienti osloviť. Zákazky pre ghostwriting si aktívne nebudete vedieť nájsť sami.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako napísať dobrý guest blog a kde ho uverejniť?

Pre Podnikajte.sk píšem práve ako guest blogger a content writer. Ako táto spolupráca prebieha tak, aby boli spokojné všetky tri strany – Podnikajte, ja i čitatelia?

Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

S copywritingom akoby sa v posledných rokoch vrece roztrhlo. Firmy čoraz častejšie hľadajú copywriterov. Ako vám môžu pomôcť pri vašom podnikaní?

Čo je ghostwriting a ako sa odlišuje od copywritingu?

Možno ste o ghostwritingu ešte nepočuli, ale určite ste sa s ním stretli. Netýka sa iba kníh, ale tiež postov na sociálne siete, či blogov. Čo je ghostwriting a ako prebieha spolupárca ghostwritera s klientom?

Kto je ghostwriter a kedy si ho najať na napísanie knihy?

Služby ghostwritera možno využiť nielen pri písaní kníh, ale i blogovaní či postovaní na sociálne siete. Pozrime sa na to, kto je ghostwriter a ako si nájsť toho pravého.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky