Prísnejšie pokutovanie za prekročenie rýchlosti, posilnenie bezpečnosti chodcov aj zásadné zmeny pre autoškoly a budúcich vodičov. Prehľad navrhovaných zmien.
24. júna 2025 bolo začaté vyhodnocovanie pripomienkového konania návrhu novely zákona o cestnej premávke z dielne Ministerstva vnútra SR. Obsahuje zásadné zmeny pre vodičov áut, ale tiež elektrických kolobežiek či pre chodcov. Pripraviť sa treba na sprísnenie pokút, rozšírenie objektívnej zodpovednosti aj noviniek v skúškach na vodičských preukaz. Prehľad prinášame v článku.
Cieľ novely zákona o cestnej premávke - zníženie nehodovosti na slovenských cestách
„Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR a v súlade s Národnou stratégiou Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030,“ uvádza rezort vnútra na svojej stránke. Zároveň informuje, že legislatíva sa zosúlaďuje aj s Dohovorom o cestnej premávke a so štandardnými pravidlami v iných európskych štátoch.
Novela zákona tiež reflektuje nelichotivé štatistiky nehodovosti na Slovensku. V roku 2024 bolo na našich cestách evidovaných cez 11 400 dopravných nehôd. Zomrelo pri nich 262 ľudí, cez 800 sa zranilo vážne a viac ako 4 900 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami boli aj cyklisti či jazdci na elektrických kolobežkách. Mnohé z nehôd zapríčiňuje alkohol – v roku 2024 to bolo 1 276 z nich. Jedným zo zásadných faktorov, ktoré spôsobujú nehody, je tiež nepozornosť vodičov či narábanie s mobilným telefónom počas šoférovania.

Hoci ide v úmrtiach na cestách oproti roku 2023 o mierny pokles (o 6 ľudí) a aj ťažko zranených bolo menej (o 97), stanovené ciele v oblasti bezpečnosti cestnej premávky sa podľa dôvodovej správy k novele zákona nedarí napĺňať.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
Referen. rok | Plán | Realita | Plán | Realita | Plán | Realita | Plán | Realita | |
Usmrtení | 224 | 213 | 226 | 202 | 244 | 190 | 268 | 179 | 262 |
Ťažko zranení | 914 | 868 | 869 | 823 | 882 | 777 | 895 | 731 | 798 |


Je preto podľa navrhovateľov zrejmé, že Slovensko musí prijať také výrazné a prísne opatrenia, ktoré pomôžu znížiť počty usmrtených na cestách.
Sprísnenie sankcií za rýchlosť od 1.12.2025
Prekročenie rýchlosti je jednou z najčastejších príčin vzniku dopravných nehôd, neraz práve tých s fatálnymi dôsledkami. Preto sa navrhuje prísnejšie postihovanie cestných „pirátov“. Podľa zatiaľ platnej legislatívy sa za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky považuje prekročenie rýchlosti o viac ako 50 km/h v obci a cez 60 km/h mimo obce. Po novom sa navrhuje tieto hranice znížiť na 30 km/h v obci a 40 km/h mimo obce.
Aj keď výšky pokút zostávajú rovnaké, navrhuje sa upraviť rozpätie prekročenia rýchlosti na jednotlivých úrovniach sankcií.
Výška pokuty | Prekročenie rýchlosti | ||||
---|---|---|---|---|---|
Blokové Konanie | Riadne konanie | V obci | Mimo obce | ||
Platná legislatíva | Nový návrh | Platná legislatíva | Nový návrh | ||
Do 50 eur | Do 100 eur | do 20 km/h | do 15 km/h | do 30 km/h | do 25 km/h |
30 – 400 eur | 150 – 600 eur | 21 – 50 km/h | 16 – 30 km/h | 31 – 60 km/h | 26 – 40 km/h |
250 – 800 eur | 500 – 1 000 eur | 51 a viac km/h | 31 a viac km/h | 61 a viac km/h | 41 a viac km/h |
Novinky v objektívnej zodpovednosti od 1.12.2025
Objektívna zodpovednosť v cestnej premávke znamená, že za určitý priestupok alebo porušenie pravidiel nesie zodpovednosť držiteľ vozidla alebo konkrétna osoba. Nezáleží pri tom, či porušenie zavinila, alebo nie. Neberie sa ohľad na úmysel, zavinenie alebo dané okolnosti, dôležitý je len výsledok.
A práve okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré sa môžu riešiť cez objektívnu zodpovednosť, sa navrhuje novelou zákona rozšíriť. Pribudli by situácie, ako jazda v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy či nezapnutie bezpečnostného pásu.
„Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. Zruší sa možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Zmenou sa reaguje na špekulatívne správanie niektorých držiteľov vozidla. Nové pravidlá budú obdobné ako napríklad v prípade diaľničných známok,“ vysvetľuje ministerstvo vnútra.
Sprísnenie pravidiel pre elektrické kolobežky od 1.12.2025
Jazdenie na elektrických kolobežkách bude mať v prípade schválenia novely zákona od decembra 2025 stanovené nové pravidlá. Tieto zariadenia (vrátane sagwayov) budú patriť do novej kategórie „malé elektrické vozidlá“. Budú musieť mať výrobný štítok, nebudú môcť dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h a nebudú môcť mať sedadlo. Používanie vozidiel, ktoré by tieto podmienky nespĺňali, bude považované za závažný priestupok.
Na druhej strane sa navrhuje zrušenie obmedzenia používania elektrických kolobežiek len osobami nad 15 rokov. Zároveň takéto kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, pričom výnimku budú mať len deti do 10 rokov a ich sprevádzajúca osoba. „Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti ako majú cyklisti,“ dodáva rezort vnútra.
Poznámka: Od 1.8.2024 musia mať niektoré druhy e-kolobežiek uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Ktorých sa to (ne)týka, aké doklady k uzavretiu poistenia treba a aké pravidlá jazdy platia podľa aktuálne platnej legislatívy, približujeme v článku Povinné zmluvné poistenie elektrických kolobežiek od 1. 8. 2024.
Ďalšie zmeny podľa návrhu novely zákona o cestnej premávke od 1.12.2025
Okrem uvedeného sa tiež navrhuje skrátenie času zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 tony cez sviatky a rozšírenie okruhu vozidiel, ktoré majú zákonnú výnimku z tohto zákazu (napríklad vozidlá autoškôl a vozidlá školiacich stredísk počas vykonávania výcviku na získanie vodičského oprávnenia).
Pre taxíky sa navrhuje zrušiť možnosť jazdiť vo vyhradených BUS pruhoch – možné to bude podľa návrhu len tam, kde to dovolí dopravná značka.
Zrušiť by sa tiež mal zákaz otáčania na riadenej križovatke a upraviť sa navrhuje zákaz predbiehania v križovatke na hlavnej ceste.
Ďalším z opatrení je opätovné zavedenie záväznosti stanovísk orgánov Policajného zboru, resp. dopravného inšpektorátu, pre príslušný cestný správny orgán pri určovaní dopravného značenia, obchádzkach, povoľovaní na zvláštne užívanie ciest a podobne do zákona.
Zvýšenie ochrany chodcov na priechode od 1.4.2026
Niektoré opatrenia majú navrhnutú neskoršiu účinnosť, až v roku 2026. Od 1. apríla 2026 budú mať v prípade schválenia novely zákona vodiči povinnosť dať prednosť chodcom, ktorí nielen, že stoja pri priechode, ale už keď sa k nemu blížia. Vodiči budú musieť pred priechodom ísť takou rýchlosťou, aby mohli v prípade potreby zastaviť vozidlo včas.
Upozornenie: Nič sa ale nemení na tom, že chodec na priechod nemôže vstúpiť náhle.
Prísnejšie podmienky pre recidivistov od 1.4.2026
Podľa aktuálne platnej legislatívy sa trestá, ak sú u vodiča evidované tri závažné priestupky v priebehu 12 mesiacov. Táto lehota sa ale navrhuje predĺžiť až na 24 mesiacov, čím by sa mali zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia pred tým, ako dôjde k nehode s následkami na životoch a zdraví. „Ako jedno z opatrení pre vodičov po spáchaní troch závažných priestupkov sa zavádza po novom absolvovanie rehabilitačného programu, takýto vodič bude tiež tak ako doteraz povinný podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti,“ uvádza rezort vnútra.
Pokiaľ vodič poruší závažným spôsobom v priebehu jedného roka štvrtýkrát pravidlá cestnej premávky, bude mu podľa návrhu novely zákona odobraté vodičské oprávnenie a vráti sa mu až vtedy, keď absolvuje rehabilitačný program, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti.
Účinnosť tohto ustanovenia je navrhnutá tiež na 1. apríla 2026.
Zmeny pre budúcich vodičov – rozdelenie vodičského kurzu a skúšok od 1.10.2026
V návrhu novely zákona o cestnej premávky je aj opatrenie, ktorým by sa ustanovilo, že žiadateľ o vodičské oprávnenie absolvuje najskôr teoretickú časť vodičského kurzu a urobí z nej skúšku. Ak ju úspešne absolvuje, bude môcť pokračovať do praktickej časti kurzu – jazdy na autocvičisku a v skutočnej premávke. Až potom sa bude môcť prihlásiť na praktickú časť skúšky, pričom to bude možné aj elektronicky. Cieľom je podľa rezortu dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len taký účastník, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky.
Účinnosť tohto ustanovenia sa navrhuje až od októbra 2026.