Metriky v online marketingu: mýty vs. fakty

Metriky v online marketingu: mýty vs. fakty
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Jednou z najväčších výhod online marketingu v porovnaní s offlinom je merateľnosť výsledkov. Vieme zmerať koľko nám PPC reklama priviedla návštevníkov na web, koľké miesto vo vyhľadávaní má náš web na konkrétne kľúčové slovo, vieme zmerať koľko lajkov má status na Facebooku.

Podobných dát máme v online marketingu k dispozícii neúrekom. V prvom rade však musíme vedieť, čo a ako chceme merať. Toto je bod, v ktorom mnoho ľudí zlyháva.

Zameriavajú sa len na jednu štatistiku a ostatné ignorujú. Prípadne sledujú všetko, avšak dáta vyhodnocujú nesprávne. Ako si s tým poradiť?

Očakávania verzus realita

V prvom rade musíme vedieť, čo od konkrétnej aktivity v rámci online marketingu môžeme očakávať.

Jednou z najväčších výziev, s ktorými sa ako agentúra potýkame, je vysvetliť klientom, že napríklad taký Facebook nie je predajný kanál. Slúži na budovanie značky a dobrého mena.

PPC nám privedie okamžitú návštevnosť a konverzie. SEO je zas dlhodobá záležitosť, ktorá má aj dlhodobý efekt v podobe kontinuálnej návštevnosti webu.

Facebook stránky a „mŕtve duše”

Pokiaľ ide o Facebook metriky, väčšina ľudí sleduje hlavne počet lajkov stránky. Mnohí z nich si nakúpia 5000 lajkov za 5 eur a sú spokojní, ako fajn to vyzerá. Týchto 5000 „mŕtvych duší” sa však nikdy nezapojí do komunikácie a už vôbec sa nestanú ich zákazníkmi.

Najväčšou výhodou sociálnych sietí je, že dostávate od svojich fanúšikov spätnú väzbu. Vyjadrujú svoju náklonnosť k vám lajkovaním vašich statusov alebo svoj názor pomocou komentárov. Ak ste ich skutočne zaujali, váš status nazdieľajú do svojho vlastného profilu.

Prečítajte si tiež

Preto pri vyhodnocovaní Facebook komunikácie nehľaďte len na počet lajkov, ale na celkový engagement (zapojenie) fanúšikov do komunikácie s vami.

Metriky pre PPC reklamu

Pri PPC reklame sa zameriame na mieru konverzie. Tá nám udáva pomer medzi počtom návštevníkov (v našom prípade počet klikov z PPC reklamy) a získanými konverziami. Táto hodnota sa udáva v percentách a je to jeden z najhlavnejších ukazovateľov, ktoré by sme mali sledovať pri online kampani, pretože nám dáva priamu informáciu o úspešnosti dosahovania cieľov/konverzií v danej kampani.

SEO nie je len o pozíciách

Pri optimalizácii pre vyhľadávače sa mnoho ľudí uspokojí s jedným číslom. Pozícia na konkrétne kľúčové slovo. Som prvý na Googli. Super, viac ma nezaujíma.

Toto je však zlý prístup. Omnoho viac ako samotná pozícia na konkrétne kľúčové slovo by vás mala zaujímať celková návštevnosť z organického vyhľadávania. Čiže zo všetkých kľúčových slov.

Okrem toho sa v rámci merania výkonnosti SEO môžete zamerať aj na mieru prekliku. Možno sa nachádza na 3. mieste, ale nikto sa k vám z vyhľadávania nepreklikne. Problém môže byť v zlom titulku alebo popise.

Metriky pre web

Počet návštev je taktiež metrika, pri ktorej sa veľa ľudí zastaví a uspokojí sa s pekným číslom bez poznania hlbších súvislostí. Vašu stránku za mesiac navštívilo 20 000 ľudí. Vy ste spokojní, pretože je to o 1500 viac ako minulý mesiac a v porovnaní s predchádzajúcim rokom ste si polepšili dokonca o 5000 návštev. Vysmiati zatvárate Google Analytics a neotvoríte ho najbližší mesiac.

Koľko návštevníkov prišlo z mobilných zariadení? Neopustili stránku náhodou kvôli tomu, že sa im na smartfóne načítavala nekonečne dlho a už na to nemali nervy?

Koľko návštevníkov z celého počtu si stránku otvorilo a zatvorilo ju do desiatich sekúnd? Koľko z nich sa neprekliklo na ďalšiu stránku?

Kľúčové metriky pre obsah na webe

Okrem cieľov si určujete aj to, ako ich budete merať. Opäť to záleží od druhu obsahu. Môžete sledovať nasledovné metriky:

Keď viete, čo a ako merať, naučíte sa dáta správne vyhodnocovať a nasleduje fáza zlepšovania. Práve tu nastupuje výkonnostný online marketing, o ktorom si viac povieme v ďalšom článku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Natívne kampane – ako oživiť značku

Sila značky pomáha biznisu. Ak je vaša značka známa a s dobrou reputáciou, klient je ochotnejší váš počúvať. Nuž a život značke viete veľmi efektívne vdýchnuť aj natívnou kampaňou.

Prepojenie online a offline sveta v reklame

Viac ako polovica nákupov na predajniach je ovplyvnená online reklamou. Také sú údaje z interných štatistík Facebooku. Otázka znie, ako prepojiť online prostredie s offline predajmi a domerať priamy dopad na tržby.

Investujete do digitálneho marketingu a nedarí sa vám? Možno vám chýba digitálna stratégia!

Ak vám vaše marketingové aktivity v online neprinášajú požadované výsledky napriek tomu, že do nich investujete značnú časť rozpočtu, je čas zamyslieť sa nad vašou digitálnou stratégiou.

Tri príklady natívnej reklamy zo sveta

Ak chcete využívať natívnu reklamu, dajte si pozor, aby ste ňou rozprávali príbeh a nešírili strohé PR o sebe. Pozrite si príklady, ako sa to dá robiť.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky